נגישות
נגישות

המדריך המלא לשווקי האוכל של תל אביב

אירוויזיון 2019 יוצא לדרך - בין הבילויים במסעדות לבתי הקפה שיתמלאו בסועדים מכל קצוות תבל, חייבים גם לעשות הרבה כבוד לשווקים הצבעוניים שיש לעיר להציע. אז מה אוכלים בשווקי האוכל של תל אביב?

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
יוליה פריליק ניב
תאריך פרסום: 11/04/2019, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

ערייס בקר ועלים טריים במסעדת הקובייה תל אביב (צלם: דרור ורשבסקי) כי אין כמו סיבוב טעימות לצוהריים. ערייס בקר ועלים טריים במסעדת הקובייה בשוק התקווה (צילום: דרור ורשבסקי)

לצד שלל המסעדות התל אביביות, השווקים בתל אביב נחלקים לשני סוגים עיקריים – הוותיקים שפועלים בסגנון מסורתי והתפתחו ספונטנית לאורך השנים, אל מול שווקים חדשים, מודרניים ומקורים, שנוסדו באופן מתוכנן ומנוהלים תחת קורת גג אחת. לתל אביב יש גם כאלו וגם כאלו ובהם המון דוכנים ומסעדות בסגנונות שונים. שנצא לשוק?

שוק לווינסקי
שוק של חיבור של ישן עם חדש. מה שהחל בשנות ה-30 של המאה שעברה ככמה דוכנים של עולים מיוון (ואחר כך הצטרפו העולים מטורקיה, בולגריה ושאר הבלקן) הפך לשוק צבעוני, אותנטי ושוקק שמחבר מצד אחד דוכנים מסורתיים של חמוצים, פיצוחים ותבלינים לצד מסעדות שוק ודוכנים טרנדיים. שוק לווינסקי לובש אופי שונה ביום ובלילה. אחרי שהבסטות עם הדליקטסים נסגרות מתעוררים לחיים ברים ומסעדות.
איפה: שוק לוינסקי פועל לאורך רחוב לוינסקי, מפינת רחוב העלייה, גולש לרחובות הסמוכים ומסתיים באזור רחוב המשביר.
התחנות המומלצות: בורקס פנסו, מעדניית יום טוב שמציעה שלל דליקטסים של גבינות ודגים, בורקס לוינסקי, מעדניית חיים רפאל, פימפינלה – בר אוזו ועראק לצד דגים כבושים ומעושנים, והמסעדות דלידה ואוזריה הן כמה מתחנות החובה בביקור בשוק. קשה להחליט? צאו לסיור טעימות עצמאי וספונטני או הצטרפו לאחד מהסיורים המודרכים הרבים שנערכים בעיר כמעט מידי יום.
להזמנת שולחן במסעדת דלידה

טרטר דג במסעדת דלידה (צילום: אנטולי מיכאלו) להתחיל בדוכנים ולסיים במסעדה. טרטר דג במסעדת דלידה (צילום: אנטולי מיכאלו)

שוק הכרמל
השוק המרכזי והמוכר שנמצא בטבורה של תל אביב, שפועל כבר משנות ה-20 של המאה הקודמת, מציע הכל מהכל: דוכני ירקות ופירות מסורתיים, דוכני בגדים ופיצ'פקס, קצביות וגם דליקטסים אקזוטיים כמו גבינות מכל העולם, פרודוקטים מהמזרח הרחוק, מאפיות, תבלינים, חמוצים, כלי בית וגם בתי קפה, דוכני אוכל, מסעדות וברים. בניגוד, אגב, לשאר השווקים בעיר, בכרמל גם תוכלו למצוא דוכנים של פירות ים שתוכלו להכין עצמאית במטבח הביתי.
איפה: לאורך רחוב הכרמל, מהמפגש עם רחוב אלנבי וזולג לרחובות הסמוכים.
התחנות המומלצות: בתוך השוק יש לא מעט דוכנים של אוכל רחוב שרובו נאכל בעמידה, על הדרך, במהלך הקניות (דוכני כנאפה, חומוס, פיתות, בוריקה מטוגנת ועוד). לצידם יש כמה מקומות שהם יותר חווייתיים כמו מסעדת M25 הפועלת בסמטת הבשר של השוק – סמטת הכרמל. את המיזם הקרניבורי הקימו השפים ירון קסטנבוים ויהונתן בורוביץ' בדגש על בקר ישראלי טרי ואיכותי ושימוש בכל חלקי הבשר, בלי פנפונים מיותרים. מוסד חווייתי נוסף פועל בקצה של השוק (הכרמל 12) הוא האדוארד בר - בר שכונתי שמח באווירה ים תיכונית משוחררת, תפריט המתבסס על מה שמציע השוק, מוזיקה כייפית, שילוב של מזרח ומערב ואפילו נוף לים.

מנה באדוארד בר בשוק הכרמל (צילום: ארגמן רוזפק) שפע של חומרי גלם ודוכנים לאכילה בעמידה. מנה באדוארד בר (צילום: ארגמן רוזפק)

שוק התקווה
השוק האותנטי ביותר בתל אביב שאמנם עבר מתיחת פנים חיצונית, אך מבלי שהאופי הייחודי שלו נפגע. שוק התקווה שנוסד בשנות ה-30 משקף את אופייה של השכונה שבה הוא פועל, מה שאומר הרבה ירקות ופירות טריים לצד מאכלים בסגנון תימני.
איפה: השוק נמצא בצפון שכונת התקווה, לאורך רחוב התקווה ובסמטאות היוצאות ממנו כולל הרחובות אצ"ל ולח"י.
התחנות המומלצות: הסאלוף (התקווה 1) הוא מוסד תימני שמעלה על נס את הבצקים התימניים המוכרים והאהובים על כל חך כמעט. בנוסף למאפייה המקום הוא גם מעין בית קפה שכונתי וזה בהחלט המקום לאכול מלאווח, סאלוף, ג'חנון, מרק חרירה, קובנה ועוד. וגם חילבה כמובן. הקובייה (הודיה 22) היא מסעדת השף הראשונה וכרגע היחידה בשוק וכשהיא נפתחה היא בהחלט עשתה היסטוריה קולינרית שרלוונטית עד היום. המנות, הנושאות שמות של שווקים אחרים בתל אביב ובארץ (תלפיות, ואדי ניסנס, הכרמל, מחנה יהודה, הפשפשים ועוד) מורכבות ממרכיבים טריים ועונתיים המגיעים מהדוכנים הסמוכים והאווירה נעימה ומשוחררת.
להזמנת שולחן במסעדת הקובייה

שוק הנמל
השוק הראשון מהשווקים החדשים והקצת מפונפנים בעיר החל את דרכו בשנת 2008 בנמל תל אביב ככמה דוכנים תחת כיפת השמיים של חקלאים ויצרנים קטנים שהציעו תוצרת טרייה וגם לא שגרתית. בהמשך התרחב השוק למבנה המקורה הצמוד והוא הקטן והקומפקטי מהשווקים. עם זאת, יש בו כל מה שפודיז ובשלנים צריכים – מדליקטסים מכל העולם, דרך מיצים טריים, תבלינים, ירקות, פירות (חלקם מיוחדים ונדירים למדי) עשבי תבלין, גבינות בוטיק, בשר, דגים, נקניקים, מאפים, שמן זית ועוד. לצד הדוכנים שמציעים חומרי גלם עונתיים, יש כמה וכמה אופציות קולינריות למבקרים הרעבים.
איפה: האנגר 12, נמל תל אביב.
התחנות המומלצות: הדוכן שרי הרינג הוא דוכן הכריכים הממולאים במיני דגים של שרי אנסקי (שהיא שפית מדהימה וגם אמא של מיכל אנסקי, אחת מיזמות השוק). שרי מכינה במקום כריכים עם לחם טרי ושלל דגים כבושים ומעושנים, המוגשים עם שוט של וודקה קרה כמו שצריך. עוד תחנה שכדאי להכיר, רחוקה מההגדרה של דוכן קליל, היא מסעדת השף קיטשן מרקט שנמצאת בקומה העליונה של השוק. השף יוסי שטרית בנה תפריט מוקפד המתבסס על התוצרת הטרייה ביותר שמגיעה מדי יום לשוק. הנוף לים והבריזה הם בונוס היסטרי. חובבי פחמימות מכל העולם יעריכו מאוד את הביקור במאפיית לחמים של אורי שפט ובה יותר מ-30 סוגי לחמים, מיני לחמניות, פוקצ'ות, קרואסונים, קישים, בורקסים ושאר מלוחים, עוגיות ועוגות ועוד שורה ארוכה של מיני מאפה ומתיקה.
להזמנת שולחן במסעדת קיטשן מרקט

הדוכן של שרי הרינג בשוק הנמל (צילום: באדיבות יח"צ) שוק מקורה בניחוח אירופאי. הדוכן של שרי הרינג בשוק הנמל (צילום: באדיבות יח"צ)

שוק צפון
ראו היזמים של שוק צפון (מיכל אנסקי ובעלה דאז רועי חמד) כי טוב, ופתחו את שוק צפון ברמת החיל, בין שלל משרדי ההיי-טק ובנייני האזור. תחת קורת גג אחת נמצאים שלל דוכנים של חומרי גלם וכן מגוון של ברים ודוכנים שמציעים מנות אוכל.
איפה: ראול ולנברג 20, תל אביב.
התחנות המומלצות: מה שיפה בשוק צפון הוא השילוב שבין מסורת לחדשנות. לצד מסעדות ותיקות בעלות מוניטין כמו כתר המזרח אפשר למצוא את מאריס סביצ'ה בר או את אינ-די ההודית המודרנית. כדאי לבקר במיאזקי של השף יובל בן-נריה, מסעדה קלילה אך סופר מקצועית, בדגש על מנות גריל יפני מבית טאיזו. אוכל ביתי טרי אפשר לדגום במסעדה החדשה של השפית ג'קי אזולאי הנושא את שמה של המאסטרשפית ומציעה תבשילים מרוקאיים וסלטים טריים, ויש גם קוסקוס כמובן.

קציצות ואורז במסעדת גקי אזולאי בשוק צפון (צילום: הדס רייכנברג) שילוב בין מסורת לחדשנות. קציצות בקר במסעדת השוק של ג'קי אזולאי (צילום: הדס רייכנברג)

שרונה מרקט
מתחם קולינרי חדש וטרנדי, מתוכנן ומאורגן להפליא, שהושק עם הקמת מתחם שרונה המשופץ והמחודש. במתחם פועלים כ-90 חנויות, דוכנים, בתי קפה ומסעדות, ובניגוד לשווקים המסורתיים הוא פועל גם בשבת ומהווה מתחם בילוי לכל דבר (לעיתים נערכות במקום הופעות, הצגות לילדים ושלל פעילויות). לצד חנויות של פרודוקטים – גבינות, נקניקים, בשר, דגים, תבלינים, פירות ים, יינות ומשקאות אחרים, יש במקום מקבץ מרגש למדי של מסעדות ודוכנים חובקי עולם בשלל סגנונות. מאוכל אסיאתי דרך אוכל מזרח תיכוני ועד אוכל אמריקאי ומקסיקני. גם העובדה ששפים מובילים רבים (אהרוני, רן שמואלי, אביב משה, שגב משה, יונתן רושפלד) אוחזים גם בדוכן משלהם בשרונה מרקט מעידה על החשיבות של המתחם מהזווית הקולינרית.
איפה: אלוף קלמן מגן 3, מתחם שרונה, תל אביב.
התחנות המומלצות: בין שלל הדוכנים ראוי לציין את טייגר לילי שמתפקדת יותר כמסעדה קטנה בתוך השוק - השף יניר גרין מציע את הטריות והאותנטיות של המטבח התאילנדי המגוון בשלל מנות צבעוניות ובטעמים עזים. מי שרוצה להישאר במזרח הרחוק אבל לטעום טעמים אחרים לגמרי יכול לפקוד את הסניף של Ze Sushi המצטיין בסושי טרי שמגולגל לעיני הסועדים ברגע ההזמנה ולא דקה לפני. חוויה קולינרית אחרת לגמרי אבל כייפית לא פחות (ודי זולה) מחכה בדוכן של ביירן מרקט. הסניף הקטן של ביירן הבווארית מציע אוכל רחוב גרמני ואוסטרי בדגש על נקניקיות עסיסיות, ולקינוח? מתוקים מהעולם גם לא חסרים כאן, למשל קוקי באקט, גוליס שהם עיגולי וופל בלגי עם שלל רטבים ותוספות, גלידריות ועוד מתוקים.
להזמנת שולחן בטייגר לילי שרונה

מנה במסעדת טייגר לילי (צילום: דניאל לילה) מיזם מושקע עם המון אפשרויות קולינריות. מנה במסעדת טייגר לילי (צילום: דניאל לילה)

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
פיצריות מושחתות ומסעדות המבורגר: מי צריך יותר?
שנת הדרקון: מצעד האסייתיות שעשו לנו את הקורונה
עולים לעיר הבירה: מסעדות מומלצות בירושלים
החומוס של השכונה: חומוס כספי בפתח תקווה
סיור שווקים: טייק אווי בשוק בין הדוכנים
ירוק בחורף: מנות ומתכונים עם אבוקדו
בוקר לאורך כל היום: המלצות טייק אווי
בראנצ'ים בטייק אווי ברחבי הארץ
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
דוניס דגים ויין  - אוכל משובח ואירוח נפלא
מתי הפעם האחרונה אכלתם אוכל צרפתי אמיתי, ו... כשר?
סילבסטר 2024 – השנה אוכלים בבית