נגישות
נגישות

יום ירושלים 2023 - עשר מנות ירושלמיות במיוחד

החומוס של רחמו, הקובה של מורדוך והאקלר של קדוש… לכבוד יום ירושלים בחרנו 10 מנות ירושלמיות מיתולוגיות ואייקוניות שעוברות מדור לדור וצועקות י-ר-ו-ש-ל-י-ם!

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
אורלי בויום
תאריך פרסום: 15/05/2023, 13:44
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

ירושלים הפכה במרוצת השנים למעצמה קולינרית בועטת שרק הולכת וגדלה, עם אינספור מנות מיתולוגיות, אותנטיות, כאלה שעברו מדור לדור ושמן הולך לפניהן, כאלה שלמענן עולים לרגל לעיר הבירה…  אלו אותן מנות שכל ירושלמי גדל עליהן, ראה אותן בחלומות והן מהדהדות בנשמתו עד לפעם הבאה שיזלול אותן בשקיקה. ואלו מנות - שכולכם חייבים להכיר; חומוס הבשר של פינתי, החומוס והאורז עם השעועית של רחמו, המעורב של חצות, הסופריטו של עזורה, השיפודים של מוריס, הסברינה והאקלייר של קדוש, הפולנטה של מחניודה, הממולאים של אמא, הפלאפל של שלום, הקובה של אצל מורדוך, כי כל אחת מהן היא חלום שאסור לפספס! אז במיוחד לכבוד יום ירושלים שנחגג ב- 18 למאי, אנחנו מביאים לכם את מצעד המנות הכי אייקוניות בעיר, 10 המנות הכי ירושלמיות שיש, כאלה שבשבילן מטוסים טסים ואתם עפים!

חומוס בשר של פינתי – לא תרצו להפסיק לנגב בסיבוב

החומוס של פינתי כבר הפך מזמן לשם דבר בירושלים ובארץ כשאנשים נוהרים למקום בהמוניהם כדי לנגב את הדבר המופלא הזה ואין ספק שמדובר בחומוס שעיצב את תרבות החומוס בארץ! המסעדה נפתחה אי אז ב- 1975 ע"י מאיר ומשה מיכה וסלע חן וממקום קטן של כמה שולחנות, פינתי כבר מזמן הפכה למעצמת חומוס עם למעלה מ- 20 סניפים ברחבי הארץ ואוכל ביתי מופלא!

מנה אייקונית – חומוס הבשר של פינתי הוא שלמות בפני עצמו, רך, חלקלק, חמים, טעים שזורם טוב עם הפיתות הטריות והבשר העסיסי הזה שסוגר את הפינה יפה עם כמות שומן מדויקת, אין ספק שזה חומוס שלא תוכלו להפסיק ולנגב.

צילום: שאטרסטוק

פינתי. קינג ג'ורג' 13, ירושלים, 02-6254540, כשר

אורז עם שעועית של רחמו, כמה פשוט ככה טעים!

רחמו בירושלים היא אחת המסעדות הכי אותנטיות שתמצאו בארץ עם מאכלי פתיליה ביתיים מצוינים בניחוח עיראקי ואוכל מושלם, כזה של פעם ולמעשה עד היום! רחמו שנפתחה בשנות ה-50 הפכה לאחד המקומות הכי פופולריים לארוחת צהרים בעיר ואם לא הייתם חכמים מספיק להגיע בזמן יש מצב שתישארו בלי אוכל, כי כאן אוכלים מה שיש בסיר ומי שלא זריז מספיק נשאר רעב. 

מנה אייקונית ברחמו לא יכולנו להתאפק ובחרנו בשתי מנות מושלמות, האחת היא האורז והשעועית – מנה מושלמת ומשביעה שעברה מדור לדור וזו למעשה מנת אורז השעועית הטעימה בארץ כי הכל התבשל בזמן ובשיטה הנכונה.

המנה השנייה היא החומוס של רחמו "וחומוס של רחמו וריח דגים" (מהשיר: ירושלים שלי, מילים נורית הירש) חומוס שהוא חבר טוב, מלטף, רך וממלא אתכם אהבה עם אחד החומוסים הכי טעימים שידעה ארצנו.

צילום:שאטרסטוק

רחמו, האשכול 5, ירושלים, 02-6234595, כשר

>> לכל המסעדות המומלצות בירושלים

מעורב של סטקיית חצות, האב המייסד של המעורב בארץ

אמרתם 'מעורב ירושלמי' אמרתם סטקיית חצות! כל חובבי המעורב מכורים למקום הזה שהוקם בתחילת שנות ה- 70 שממש המציא את מושג המעורב הירושלמי האסלי… עד היום תוכלו לזהות את המקום לפי התור המשתרך בכניסה למסעדה וזולג לכביש. מייסד המקום אברהם אגמי צלה את הבשרים על פלטת ברזל ומאז הטמיע את מסורת המעורב של המסעדה שמתמחה בבשרים על האש בשילוב תערובות תבלינים סודיות ושפע של תבשילים ביתיים מופלאים. 

מנה אייקונית המעורב הירושלמי של חצות הוא אגדה בפני עצמה, בין אם תאכלו אותו בפיתה טרייה או בצלחת, שפע של חלקי פנים וחתיכות של עוף, הודו, פרגיות עסיסיות, מלפפון, עמבה, והכל בתבלון המדויק של המקום, לצד מבחר ענק של סלטים מיוחדים, טריים ובקיצור זו מנה שלא תפסיקו לזלול, למרות ששבעתם כבר בחצי הדרך. מושלם!

חצות. רחוב אגריפס 121, ירושלים, 02-6244014, כשר

הסופריטו של עזורה, לאכול כדי להתאהב 

אוכל מושלם, תבשילי פתילייה שחלמתם לטעום ועזורה אחת ויחידה שהוקמה ע"י עזרא שרפלר בשנות ה- 50, ומביאה את המיטב של התבשילים הכורדיים, הטורקיים והעיראקיים שמתבשלים שעות רבות עד שהם מגיעים לצלחת שלכם. כל המנות כאן מופלאות וממש קשה לבחור מביניהן את האייקונית ביותר – מרקים עם כופתאות מנחמות, קובה, בשר ראש נהדר, חומוס מושלם, וגם כאן יש המתנה של לפחות חצי שעה, מה לעשות שירושלמים צועדים על קיבתם וכשטעים אז הם מוכנים לצעוד עוד קצת.

מנה אייקונית הסופריטו של עזורה גורמת לבכי מרוב שהיא טעימה, נתחי טלה נימוחים עם ניחוחות שמגיעים למרחקים שמתבשלים שעות על פתיליה ביחד עם קוביות חצילים, תפוחי אדמה ותרד, זו ירושלים במיטבה.

צילום: שאטרסטוק

עזורה. האשכול 4, ירושלים, 02-623-5204, כשר

השיפודים של מוריס – בית ספר לאיך שיפוד צריך להראות ולטעום

מדובר באחת השיפודיות הכי שוות וותיקות בירושלים שהוקמה כבר ב-1968 ע"י מוריס ביטון ומאז ועד היום היא משמשת כמקום עלייה לרגל לשיפודאים וגם לשפים מוכרים שבאים ללמוד כאן, שיפוד מהו. יצוין כי המסעדה המקורית נסגרה לאחר מגפת הקורונה אך הבשורה הטובה היא שהיא הוקמה מחדש ועם אותם טעמים ע"י נועם ביטון, הבן של מוריס, שהקפיד לשמור על המורשת. בתפריט יש שפע של שיפודים ולמעשה תמצאו כאן כל שיפוד שחלמתם לקבל – שיפודי שקדים, אנטריקוט, פרגית, בקר, לבבות, כבד אווז, ביצי הודו כשפשוט חובה לדגום את כולם!

מנה אייקונית – פשוט תבחרו את לקט השיפודים שמתאים לכם ואל תוותרו על שיפוד אנטריקוט עסיסי, כבד אווז ושיפודי פרגית… כל השיפודים מתובלנים היטב ומושלמים בטעמם, לצידם תתפנקו על צ'יפס טרי ושמנמן ומגוון סלטי הבית, לכל סלט יש נשמה משלו.

מוריס. הלני המלכה 1, ירושלים, 053-9386133, כשר

הסברינה והאקלייר של קדוש – קדוש, קדוש, קדוש לאירופאים מתוקים

קפה קדוש כשמו כן הוא, אחת הקונדיטוריות הכי קדושות שיש בארץ עם עוגות ואווירה אירופאית ושפע של מקומיים ותיירים שעומדים שעות בתור, ובצדק, רק כדי לטעום את הקינוחים הנפלאים שיש במקום. מיום הקמתו ב- 1967 ועד היום קדוש הפך למקום עלייה לרגל עם תפריט עמוס כל טוב בניצוחם של איציק קדוש ואשתו קרן ותמצאו כאן עוגות, מאפים, קינוחים לצד קישים, סלטים, דגים ועוד. הכל טעים להפליא, מוקפד עד שתתפללו להינעל כאן בלילה ולזלול כמו בהמות.

מנה אייקונית גם כאן התקשינו לבחור, יש את הסברינות המופלאות שמביאות את פריז לפה ומוגשות עם קצפת תוצרת בית ופירות העונה והיא מתקתקה, שמנמנה ומושלמת! ויש את האקלרים המופלאים שמגיעים במגוון טעמים: וניל, קפה, פיסטוק, טריקולד, נוגט ופשוט מומלץ להזמין למרכז השולחן אחד מכל אחד, לפתוח את הכפתור בג'ינס ולומר בשאגה 'ממחר דיאטה'.

צילום: שאטרסטוק

קפה קדוש. שלומציון המלכה 6, ירושלים, 02-6254210

הפולנטה של מחניודה, הסלבריטאית הקולינרית הירושלמית

כולם כבר שמעו על הפולנטה הנהדרת של מחניודה אבל לא כולם טעמו! מחניודה הוקמה על ידי המטאור הקולינרי השף אסף גרניט והשף אורי נבון. היא הייתה לסנונית המבשרת של קבוצת מחניודה שכבר מזמן כבשה את הארץ והעולם. במסעדה תמצאו מנות מושלמות קולינרית ותפריט המתחלף ע"פ עונות השנה וחומרי הגלם הזמינים, מאפים, פסטות, בשרים, דגים וסלטים – כל מנה מיוחדת בפני עצמה עם טעמים שיש רק כאן.

מנה אייקונית הפולנטה של אסף גרניט מפורסמת לא פחות מנועה קירל, רק בלי הריקוד והפריזורה, וככזו חובה על כולם לטעום אותה לפחות פעם אחת ואז כבר זה יהפוך להתמכרות. היא רכה ומגיעה עם ראגו פטריות, פרמזן ושמן כמהין ומושלמת!

מחניודה, בית יעקב 10, מחנה יהודה, ירושלים, 053-9381555

הממולאים של אמא, בגלל שהם ממלאים את הנפש בטעם של פעם

אחת המסעדות הכי ותיקות המסמלות את ירושלים היא מסעדת אמא שנפתחה ב- 1981 ע"י מרים בנימין שבישלה את האוכל המסורתי שלה ומשך הזמן חברו אליה לקט של אמהות בשלניות שמביאות את הפתיליות למרכז החיים. מדובר כאן באוכל ירושלמי מסורתי שמציג קולינריה שכמעט ונעלמה מהעולם, המתבססת על קובה, תבשילי קדירה, סלטים טריים ומעולים, שיפודים ונתחי בשר עסיסיים.

מנה אייקונית – שיא השיאים הוא כמובן הממולאים של אמא שנעלמים בפה ומשאירים אחריהם ניחוחות של אוכל אותנטי ומושלם. מהיפרח - עלי גפן מגולגלים שבושלו עם לימון טרי ורכז רימונים, כרוב ופלפל ממולאים בבשר, אורז, עשבי תיבול, רוטב עגבניות ורכז רימונים לצד ממולאים כמו סלק, בצל וקישוא, שלמות בנשמה!

אמא. שמואל ברוך 55,ירושלים, 053-8096388

שלום פלאפל – הפלאפל הכי טעים ומסורתי שיש!

תגידו שלום לפלאפל הכי טעים בארץ! מדובר באחת הפלאפליות הכי נחשקות ושוות שיש בבירה, אשר קמה בשנות ה-40 כששלום, מייסד הפלאפל, הסתובב בירושלים עם עגלת פלאפל ניידת וחילק פלאפל ברחבי העיר עד שהגיע למשכנו הנוכחי ברחוב בצלאל.

מנה אייקונית - פלאפל מושלם הכולל כדורי פלאפל עדינים ומתובלים כהלכה בתיבול הסודי מימיו של שלום, טחינה חמצמצה ולימונית כפי שטחינה צריכה להיות כשכל הטוב הזה נארז בפיתה טרייה וחילבה שמחבקת את כל המנה ועוטפת אותה באהבה מעקצצת. וכמובן שהסלטים טריים וטעימים ותוכלו לדחוס אותם לתוך המנה הזו כדי שיחברו יחד לקייטנה של טעמים שיזכירו לכם טעמו של פלאפל אמיתי.

שלום פלאפל. רחוב בצלאל 34, ירושלים, 026231436, כשר

הקובה אצל מורדוך, בגלל הקובות המושלמות שחייבים להכיר

מורדוך היא אחת המסעדות הכי ותיקות והכי טעימות שיש בירושלים שקיימת בעיר כבר מ- 1982 ונוסדה ע"י יצחק אגאי ובנו מרדכי הידוע בכינוי הבריטי שלו מורדוך שהביאו לעיר אוכל מסורתי שעובר במשפחה מדורי דורות. ההתמחות של המסעדה היא קובה בכל מיני צורות, מרקמים וטעמים אך תמצאו כאן גם תבשילי קדירה, ממולאים, מרקים, שיפודים, סלטים כשהכל מושלם בטעמיו, טרי ועושה חשק לבלוע גם את הצלחת בגמר הארוחה, ארוחה כזו שלא תרצו לסיים לעולם.

מנה אייקונית - תמצאו כאן קובה שנעשה במקום באופן מסורתי העשוי מסלק אדום, קובה חמוסתה הצהוב שמגיע במרק צהוב וחמוץ עם קישואים ולימון, קובה סיסקה – ממולא בבשר קצוץ בבישול איטי על מרק צהוב וחמוץ, קובה במיה וכמובן קובה מטוגן. את כל הקובות מומלץ לאכול במתכונת 'שרינג', כי הכי כיף לחלוק את הטעם המושלם הזה עם עוד אנשים. 

אצל מורדוך. אגריפס 70, שוק מחנה יהודה, ירושלים, 02-6245169

חלק מהמסעדות המופיעות בכתבה הינן לקוחות rest, אך נבחרו ללא שיקולים מסחריים

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
אוכל מוכן לפסח 2024 – על האוכל הכי מומלץ בלי מאמץ
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
המסעדות המומלצות לחורף 2024: מלחמה ומנות מנחמות
וולנטיין דיי 2024 – מסעדות מומלצות לדייט ראשון
דרום אדום 2024 דווקא השנה – המסעדות המומלצות
מסעדות שחוזרות לשגרה בצל הלחימה
מסעדות חדשות שנפתחו בזמן המלחמה
קפה עוטף באהבה – הפרויקט למען מפוני העוטף
העונה ה-11 של מאסטר שף סוגרת נבחרת והבוחשת מלרלרת
ארוחת ליל סדר במסעדה 2024 – סעודות פסח הכי שוות!
חג ״לפני המצות״ שמח!