נגישות
נגישות

ירוק בחורף: מנות ומתכונים עם אבוקדו

היי חורף, היי אבוקדו, ברוכים השבים – פוקה צמחוני, טורטיית אנטריקוט, סלטים, סושי ואפילו מסעדת קונספט עם חומוס, צ'יפס וגלידת אבוקדו. כל המנות הלוהטות של החורף וגם, 2 מתכונים מרעננים של טרטר דג וסלט קינואה עשיר עם אבוקדו

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
יוליה פריליק ניב
תאריך פרסום: 09/11/2020, 0:00 תאריך עדכון: 10/11/2020, 10:51
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

 רולים עם אבוקדו של רשת ריבר. צילום: גליה אבירם

אבוקדו, אחד המאכלים שמושכים הכי הרבה תשומת לב בשנים האחרונות. מאז ומעולם, החיים התנהלו לצד האבוקדו על מי מנוחות אך בשנים האחרונות השלווה נקטעה עם עלייה בביקוש, מסעדות שלמות על בסיס אבוקדו, מחסור עולמי, מיליוני מתכונים, דיון על זנים ועל תיבול ומה לא. אבוקדו אף נחשב מזון על ויש בו שלל מינרלים, ויטמינים ושמנים שטובים לנו, בניגוד ל-super foods אחרים – הוא טעים וממלא (מה שאי אפשר לומר על קייל למשל).

אחרי שייק אבוקדו, אבוקדו מטוגן (סטייל שניצל או צ'יפס), אבוקדו ממולא וגלידת אבוקדו השנה הגיע למדפים הדבר הבא – אבוקדואים קטנים נטולי גלעין. הם בגודל של מלפפון קטן פלוס-מינוס שהם בעצם אבוקדואים שלא הופרו. הטעם כמובן די דומה וההיסטריה סביבם רבה כי יש מעטים מהם.

הטרנדים המובילים של שנת 2020
המלצות לארוחות בוקר בטייק אווי
4 מתכונים של מרקי ירקות לחוררף

מלך הירוקים

כבר מזמן אבוקדו הוא לא רק ממרח על הלחם, ויש אינספור ווריאציות ושילובים שבהן הוא מוגש לשולחן. כריך, סושי, סלט ובעצם, איפה לא? לכבוד בואו של החורף ועונת האבוקדו, ליקטנו כמה וכמה מנות עם אבוקדו דומיננטי במרכזן של מסעדות שהלכו בעקבות האבוקדו והתייחסו אליו במלוא הרצינות. איפה תמצאו את האבוקדו?

 בנטו של אבוקדו. קיושי סושי בר. צילום: שרית גופן

סושי ואבוקדו לנצח

אבוקדו הוא פרודוקט must בסושיות. יש תקופה קצרה בשנה, של כחודשיים בערך, שאין אבוקדו טרי בנמצא או שמחירו מגיע לכ-100 שקלים לק"ג ואז בעלי הסושיות נמצאים בבעיה מול סועדים שדורשים את האבוקדו שלהם ברול ובכל מחיר.

כדי להדגיש עד כמה מדובר בחומר גלם משמעותי, תראו את מצעד המנות האלו של הסושיות הנבחרות שקשה לדמיין אותן בלי אבוקדו. למשל ברשת ריבר שעברה לאחרונה מיתוג מחדש מציעים במשלוח או בטייק אווי סאמר רול – רול במילוי אטריות שעועית, נענע, כוסברה, חסה, עירית, אבוקדו, טונה אדומה, מגולגל בעלי אורז ברוטב צ'ילי ליים (39 שקלים); בקיושי סושי בר בכניסה לגבעת ברנר מציעים בנטו מפנק ובו מככב אבוקדו בשלל מנות ועוד.

ריבר - כל הסניפים

קיושי סושי בר - גבעת ברנר, 0534273314

 פוקי צמחוני של פריים סושי בר. צילום: יח"צ

Frame

במסעדות פריים האסייתיות, שכבר כוללות ארבעה סניפים, מכניסים לא מעט אבוקדו למנות הסושי ולסלטים הטריים. אבוקדו הוא כמובן אחד מעמודי התווך של הסושי ואין על המרקם שהוא מוסיף בתרכובת. לפני כמה חודשים אף השיקו ברשת פריים ליין מנות פוקה כשבכולן - אלו עם הדגים ואלו בלי - מככב אבוקדו.

בתפריט החדש אפשר למצוא פוקה סלמון עם אבוקדו כמובן, בין שלל המרכיבים (54 שקלים); פוקה טונה אדומה, כנ"ל (58 שקלים); ואנחנו נמליץ על פוקה צמחוני עם הרבה אבוקדו לצד ירקות ורטבים (48 שקלים). פוקה היא מנה מושלמת תמיד אבל במיוחד בתקופה שבה יש רק משלוחים ו-take away היא ממש אידיאלית כי היא מהווה ארוחה שלמה ומאוזנת בקערה אחת.

פריים סושי בר - Frame - ראול וולנברג 2, רמת החייל, תל אביב, 0539368746

 גוואקמולי כמעו בכל מנה. מקסיקנה. צילום: באדיבות המקום

מקסיקנה

אי אפשר לדבר על אבוקדו מבלי לדבר על המטבח המקסיקני. אז נכון, הוא לא הפך למיינסטרים בארץ כמו מטבחים בינלאומיים אחרים, אבל אם באבוקדו עסקינן אין כמו המקסיקנים בשימוש, צריכה, יצירתיות ושילוב אבוקדו על כל צעד ושעל. אפילו בסופרמרקטים במקסיקו מוכרים גוואקמולי במיכלים גדולים, כמו שאצלנו מוכרים חומוס וטחינה.

במעבר מהיר על התפריט של מקסיקנה בוגרשוב, מחלוצות וותיקות המסעדות המקסיקניות בארץ, אפשר לראות גוואקמולי כמעט בכל מנה, בחלקן אף כמרכיב מרכזי והכרחי שאי אפשר לתת ביס בלעדיו. דוגמאות? בבקשה: סלט קיסר, שאגב הומצא במקסיקו לפני כ-100 שנה, מכיל גוואקמולי; נאצ'וס? לצד גוואקמולי; טאקוס? בוריטו? ברור שעם גוואקמולי קרמי. יש אפילו מרק טורטייה מסורתי הכולל ציר עגבניות חרוכות בגריל, חזה עוף מפורק, רצועות נאצ'וס, צ'דר ופלחי אבוקדו (45 שקלים). בקיצור במקסיקנה צריך ממש לחפש מנה בלי הממרח הירקרק והאלוהי הזה.

מקסיקנה - בוגרשוב 7, תל אביב, 0539443049

 טורטייה אנטריקוט וגוואקמולי של BBB. צילום: גליה אבירם

רשת BBB

ברשת BBB לוקחים את האבוקדו ברצינות ומוסיפים אותו ללא מעט מנות, ובנוסף כמובן אפשר לקבל אותו כתוספת של גוואקמולי על ההמבורגר, שירטיב ככה טוב את הקציצה ואת הלחמנייה. אמנם אבוקדו נתפס כגן עדן לצמחונים ולטבעונים אבל הוא שידוך מושלם לכל מנה של בשר או עוף.

כרגע מככבות בתפריט של BBB מנות כמו טורטייה עוף מגולגלת עם רצועות עוף, גוואקמולי, בצל ופלפלים צרובים, מוגש עם תוספת לבחירה ואיולי צ'יפוטלה בצד (59 שקלים); טורטייה עם רצועות אנטריקוט, גוואקמולי, בצל סגול, ארגולה, מלפפון חמוץ, בצל פריך, צ'ימיצו'רי ואיולי צ'יפוטלה, מוגש עם תוספת לבחירה (68 שקלים); וסלט עוף מקסיקני הכולל חסות, פילה עוף צרוב, עגבניות שרי, עגבנייה, פלפלים קלויים, בצל סגול, נאצ'וס, בצל ירוק וגוואקמולי בויניגרט חרדל צ'ילי ואיולי צ'יפוטלה (58 שקלים).

רשת BBB - כל הסניפים 

ארטישוק

ארטישוק בבית אלפא היא מסעדה כפרית וכשרה ומדגישים בה את חומרי הגלם העונתיים. עכשיו זו ללא ספק העונה של האבוקדו כך שזה רק מתבקש שהוא יככב באחד הכריכים שאפשר לקחת בטייק אווי. בכריך החדש תמצאו ממרח אבוקדו משני צידי הכריך, עלי רוקט, צנונית פרוסה, ביצה קשה, לימון כבוש ובצל. אפשר לבחור את סוג הלחם (39 שקלים בלחם מחמצת ו-49 שקלים בפוקצ'ה).

ארטישוק - בית אלפא, 0537101363

 סלט אבוקדו של נפוליאון. צילום: דב אלטני

נפוליאון

בכיכר המוזיקה בירושלים נפתח ממש במהלך הקורונה נפוליאון - פטיסרי בולונז'רי פריזאי כשר המציע למבקרים שלל מאפים ומנות טריות בסגנון צרפתי קלאסי עם נגיעות מקומיות ועונתיות. אחת המנות המזינות והמאוזנות (כי צריך לאזן את הקרואסון שאחרי) היא סלט קינואה צבעוני עם סלמון ואבוקדו (מתכון בהמשך הכתבה). כל אבות המזון וכל הצבעים במנה אחת רעננה (38 שקלים). לנפוליאון יש כשרות מהודרת - רבנות ירושלים.

נפוליאון - יואל משה סלומון 10, ירושלים, 0733869294 

אבוקדה

ויש מסעדות שקמו סביב הפלא הירוק הזה, כמו מסעדת אבוקדה בתל אביב שנפתחה לפני שנתיים. בחו"ל "מסעדת נושא" הוא אמנם רעיון נפוץ יותר אבל כשפותחים מסעדה שלמה על בסיס חומר גלם אחד – זה מרגש. באבוקדה אכן מקדישים חלק נכבד מהתפריט לאבוקדו בשלל צורות הכנה, כאן באמת הלכו עד הסוף ע האבוקדו.

אז לצד מנות שמשלבות אבוקדו, למשל סלטים או כרכים, יש מנות ייחודיות שאין למצוא כמעט בשום מקום אחר כמו צ'יפס אבוקדו, חומוס אבוקדו ושווארמת אבוקדו. וזה בדיוק מה שזה נשמע. צ'יפס אבוקדו הן רצועות אבוקדו בטיגון עמוק ופריכות (33 שקלים); ממרח חומוס אבוקדו מכיל גם טחינה ונגיעות כמהין (38 שקלים); ושווארמה של אבוקדו מבוססת על אבוקדו צלוי בחצי פיתה עם ירקות, חריף וכל מה שמרכיב שווארמה של בשר (39 שקלים). היי, יש אפילו גלידת אבוקדו אמריקאית (47 שקלים ל-440 מ"ל) ושייק המבוסס על אבוקדו, בין היתר.

אבוקדה - Avocada - לילינבלום 39, תל אביב, 0539346985

 טרטר סלמון ואבוקדו של פלוקה. צילום: סעיד שאמי

פלוקה

Flooka היא מסעדה חדשה יחסית בעכו העתיקה, קרוב לכל ההתרחשויות וכמובן קרוב לים ולנמל. השף סעיד שאמי מתמחה בפירות ים ובדגים, ולצד מנות קלאסיות הוא רוקח מנות מקוריות המשלבות טכניקות שלמד באירופה לצד חומרי גלם עונתיים מהמטבח הערבי והשאמי. יש תפריט קבוע לצד תפריט משתנה של ספיישלים.

אחת ממנות הדגל היא טרטר דג ים עם אבוקדו. הדגים והירקות מגיעים הישר מהשוק הסמוך, והאבוקדו הוא שילוב מעולה לכל דג טרי כי בשניהם יש הרבה שומנים טובים לנו. שאמי משלב הרבה מרכיבים עונתיים כך שכרגע אפשר למצוא אבוקדו בעוד כמה וכמה מנות ראשונות וסלטים.

פלוקה - Flooka - סלאח א דין 14, עכו העתיקה, 0539417087 

מתכון של טרטר דג ואבוקדו, של שף סעיד שאמי, מסעדת פלוקה, עכו

מצרכים:
120 גרם פילה דג עונתי טרי (מומלץ אנטיאס נא)
מעט מלח גס
4 כפות שמן זית
5 כפות מיץ לימון
1 כף גדושה של בצל קצוץ דק
חצי כפית טבסקו
חצי אבוקדו
צנון פרוס דק
עלי רוקט וזית חצוי לקישוט

אופן ההכנה:

קוצצים את הדג והאבוקדו לקוביות קטנות ששומרות על צורתן, מערבבים עם בצל, מלח, מיץ לימון, שמן זית וטבסקו, מעטרים בפרוסות דקות של צנון, בעלי רוקט ובזית ומגישים.

מתכון של סלט קינואה, סלמון ואבוקדו, נפוליאון פטיסרי, ירושלים

מצרכים:
150 גרם קינואה צבעונית מוכנה לפי הוראות היצרן, מצוננת
200 גרם חסה אייסברג, קרועה ביד
50 גרם פלפלי טינקרבל פרוסים
100 גרם עגבניות שרי צבעוני, חצויות
חצי אבוקדו פרוס
70 גרם גרבלקס סלמון, פרוס
חופן שקדים קלויים
חופן עלי פטרוזיליה
רוטב ויניגרט הדרים
שומשום לקישוט

אופן ההכנה:

מניחים את כל המרכיבים זה לצד זה בצלחת שטוחה ורחבה, בוזקים מעל רוטב ומקשטים בשומשום. לפני שאוכלים מערבבים כך שכל ביס יכלול קצת מהכול. בתיאבון.

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
מקסיקנה בתל אביב
053-9443049
בי בי בי  קריון קרית ביאליק בקריית ביאליק
053-4273035
בי בי בי- אם הדרך בבית חרות
053-4272977
בי בי בי בראשון לציון
053-9443358
בי בי בי באשדוד
053-9443965
קיושי סושי בר בגבעת ברנר
053-4273314

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
פיצריות מושחתות ומסעדות המבורגר: מי צריך יותר?
שנת הדרקון: מצעד האסייתיות שעשו לנו את הקורונה
עולים לעיר הבירה: מסעדות מומלצות בירושלים
החומוס של השכונה: חומוס כספי בפתח תקווה
סיור שווקים: טייק אווי בשוק בין הדוכנים
בוקר לאורך כל היום: המלצות טייק אווי
בראנצ'ים בטייק אווי ברחבי הארץ
יוצאים מהסגר? עולם המסעדנות ממשיך להמתין
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
דוניס דגים ויין  - אוכל משובח ואירוח נפלא
מתי הפעם האחרונה אכלתם אוכל צרפתי אמיתי, ו... כשר?
סילבסטר 2024 – השנה אוכלים בבית