נגישות
נגישות

עתידות: את החופש הגדול תבלו במסלול נחל המערה

החופש הגדול הגיע וזה הזמן לטיול בטבע עם החבר׳ה? מצאנו לכם את המסלול המושלם לקיץ – מעיינות מצננים, תצפית יפה ומערת עטלפים במסלול נחל המערה בהרי ירושלים

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
רני זהר
תאריך פרסום: 20/06/2022, 9:18
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

מדור מיטיבי לסת של זאפ בשיתוף קק"ל מביא לכם את הטיול המושלם לחופש הגדול: נחל המערה בהרי ירושלים, עם מסלול שמשלב את כל מה שחשוב בטיול עם החבר׳ה, מעיינות מרעננים, תצפית מהממת, מבצר עתיק ומערת עטלפים שתעשה את כל הסיפור להרפתקה של ממש. תארזו תרמיל, והפעם תרמיל טיולים ולא בית ספר, כי לנחל המערות כדאי לבוא מצוידים בפנסים, בגדי ים ואנרגיות טובות.

על המסלול – מה אתם מעדיפים, מסלול קצר ושכשוך או מסלול ארוך והרפתקה במערה?

מסלול נחל המערה הוא מסלול בהרי ירושלים היורד אל שפלת יהודה. את המסלול מתחילים בפארק עצמאות ארה״ב, ממשיכים בשמורת נחל דולב ומסיימים במערת התאומים. ניתן לעצור בדרך בכמה נקודות: מעיין השוקת, חורבת בית עטאב, עין סופלא, ערוץ נחל המערה, מערת התאומים.

  • מסלול מעגלי וקצר - 3 ק״מ – מסלול שכולל ביקור במעיין השוקת בעין חוד ובמצודת עטאב עם מרפסת התצפית
  • מסלול מלא שאינו מעגלי - 7 ק״מ – מגיע עד למערת התאומים אך מצריך רכב שני.

איך מגיעים?

  • נקודת המוצא של המסלול היא בין המושבים נס הרים ובר גיורה, כביש 3866, בחניון נס הרים שהוא מהגדולים בהרי יהודה. במסלול המעגלי תחזרו לנקודת המוצא.
  • נקודת הסיום של המסלול הארוך היא רחבת החניה ליד כביש בית שמש-זנוח 3855. איך מגיעים לרחבה? כחצי קילומטר מדרום לכניסה למושב זנוח, ישנה דרך עפר המסתעפת מזרחה, ומתאימה לנסיעה של כל כלי הרכב. אחרי נסיעה של 800 מ׳ תגיעו לרחבת החניה של נקודת הסיום.

צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

התחלנו אצל בר-בהר – פותחים את הטיול בארוחה דשנה

הקיץ בשיאו, שאלתם את הרכב של ההורים כדי להוציא את החבר׳ה לטיול בלתי נשכח בהרים, רגע לפני שכולם מתגייסים - כדי להתחיל את כל האירוע ברגל ימין כדאי לפתוח שולחן במסעדה מעולה שתספק לכם אנרגיות לכל הטיול. בשביל זה יש את ברבהר, היושבת בתוך חורשת אורנים ואלונים בחניון נחל קטלב, שתי דקות נסיעה מנקודת הפתיחה של מסלול נחל המערה, עם אוכל כפרי, אותנטי וצמחוני. בבוקר המוקדם תוכלו ליהנות מקפה, מאפים, כריכים ושאר פינוקים, לאחר מכן מארוחות בוקר, מאפים ופיצה מעולה מהטאבון, ובהמשך גם מפסטה, עראיס, מוקפץ, כרובית בלחם פרנה, ניוקי, וחציל מהטאבון. פתיחת שולחן לחברים כמיטב המסורת.

ברבהר, חניון נחל קטלב, 052-5333889.

צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

נקודת הפתיחה של המסלול – מעיין השוקת

מחניון נס הרים יוצא שביל מסומן אדום המוביל לחורבת בית עטאב ולנחל המערה. כיצד תזהו את השביל? שלט עץ של קק״ל יכוון אתכם לדרך העפר שתוביל בתחילה לחורבת בית עטאב. אחרי חצי קילומטר של הליכה, תפגשו בנקודת ציון: שביל מסומן שחור הפונה שמאלה, אך תמשיכו בדרך האדומה, אותה מקיפים כרמי הגפנים ועצי החורש של ערוץ נחל דולב. אחרי קילומטר תעברו על פני נקודת ציון נוספת, עץ שקד גדול הצומח בסמוך לבטונדה עזובה, אחרי כמה צעדים תגיעו למעיין השוקת, שנובע מתוך מבנה אבן אל תוך שוקת קטנה. תוכלו לעצור להתרעננות, להשתכשך במי המעיין הצלולים ואפילו לעשות פק״ל קפה מן המניין.

פק״ל קפה על אמצע הדרך בקפה בהר

השתכשכתם, נהניתם, אבל לא באתם מוכנים לפק״ל קפה? תוכלו לחזור אחורה במסלול ולעצור בעגלת הקפה - קפה בהר, בכניסה התחתונה של מושב נס הרים, שתגיש לכם קפה טרי ומעולה, מאפים נימוחים כולל קרואסון חמאה, שוקולד ובסקוטי שמומלץ עם הקפה, וגם כריכים מלחמים בעבודת יד במאפיית בוטיק, כולל כריך סביח, שקשוקה, טונה, וגאודה.

קפה בהר, נס הרים. 054-6644004

 צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

המשך המסלול – בגרות בהיסטוריה בחורבת הכפר בית עטאב

ממעיין השוקת ניתן להמשיך בשביל האדום לחורבות הכפר הערבי בית עטאב, ולמבצר עתיק היושב על נקודת תצפית מדהימה לחורבות הכפר שנכבש במלחמת העצמאות, הר חברון, הרי ירושלים, השפלה ומישור החוף. שרידי המבנה הארכיטקטוני שבנוי אבני גזית הם ככל הנראה מהתקופה הצלבנית, המאה ה-12 לספירה. נפתח לרגע בשיעור היסטוריה, החומר יהיה למתכונת ולא לבגרות: המבצר היה שייך ככל הנראה לאדם בשם יוהנס גוטמן שנודע כבעל הסוס המהיר ביותר בממלכת ירושלים. יוהנס יצא להילחם בצפת, אבל הוא נפל בידי המוסלמים. משפחתו נאלצה למכור את הנחלה בבית עטאב לכנסיית הקבר הקדוש כדי לפדות אותו משוביו. בהמשך, בשנת 1837, חיה במבצר משפחת אבו לאחם שכנראה שלטה בכפר בית עטאב. אל תשכחו לעשות סלפי עם שרידי המצודה, במיוחד עם הקשתות המרשימות ועל רקע התצפית.

חוזרים אחורה ועוצרים לפלאפל בנס הרים

אם בחרתם במסלול המעגלי הקצר, תוכלו לרדת במרפסת התצפית ולפנות שמאלה בשביל מסומן כחול כדי לחזור חזרה לחניון שבין המושבים נס הרים לבר-גיורא. אם חשקה נפשכם בארוחה כיפית שתחתום את הטיול, אין יותר מתאים מפלאפל בש-בש במושב נס הרים כדי לסיים את הטיול שבעים ומרוצים. פלאפל בש-בש יושב בנס הרים מול המכולת, תוכלו ליהנות בו ממנה, חצי מנה, סביח, שקשוקה ואפילו שניצל – והכל בפיתה!

פלאפל בש-בש, נס הרים. 054-3251145

צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

ממשיכים הלאה לעין סופלא – לא מתאים לקלסטרופובים

אם אתם אמיצים ובחרתם להמשיך הלאה ולטייל בנחל המערה, המשיכו בשביל האדום כ-800 מ׳ עד לדרך עפר, בה תפנו ימינה בסימון האדום. אחרי כ-150 מ׳ השביל יפנה שמאלה, שם תצטרכו לטפס על מדרגת סלע בגובה 4 מ׳ ולרדת לגדה הצפונית של נחל המערה. מתחת למדרגת הסלע ישנה מחילה גדולה שחפרו בעלי חיים ושווה להציץ עליה.

סימון ״שקוף״ עם פס ריק בין שני פסי צבע לבנים, יוביל אתכם לרחבה קטנה שבה תמצאו שלוש קשתות אבן קטנות. ליד הרחבה יהיה סלע גדול מבוקע לשניים, הנקיק שבתוכו יוביל אתכם לפתח מערה למרגלות מצוק גדול ששורשי עץ חרוב גדול לופתים אותו. לחלק הזה כדאי להצטייד בפנסים מבעוד מועד ולהידחק מבעד לפתח לתוך המערה הקטנה בזחילה. בתוך המערה נובע עין סופלא, שמימיו נקווים לבריכה תת-קרקעית. אל סופלא הוא שמו של הכפר הערבי שישב בסמוך למערה בעבר, ושמו שפירושו ״הנמוך״, קשור במיקומו בין שתי גבעות. המעיין הנובע קסום ביותר ויספק לכם מראה בלתי נשכח!

מסיימים במערת התאומים ונחל המערה

מעין סופלא תוכלו להמשיך בשביל האדום לערוץ נחל המערה. צועדים בדרך עפר ואחרי 400 מ׳, השביל יפנה שמאלה וימשיך עוד כ-3 ק״מ בינות החורש. השביל יעבור ממש בתוך הערוץ של הנחל, תצטרכו לדלג בין משטחי סלע ומפלים קטנטנים. באביב, הנחל מלא בפריחה מדהימה של כלניות, נוריות, רקפות וסחלבים.

אל תפספסו את משטח הסלע הגדול שעליו ניתן לגלוש בכיף, וגם מציין שאתם כבר ממש קרובים למערכת התאומים. רשות הטבע והגנים הציבה שלט שיבקש ויזהיר לא להיכנס למערה בחורף, בין החודשים אוקטובר-מרץ, כי במערה ישנים עטלפים את שנת בחורף שלהם! ומי כמונו יודעים, שנ״צ חורפי הוא השנ״צ הכי טוב.

אם הייתם חכמים מספיק והגעתם לאיזור בקיץ, טפסו על מדרגות חצובות סלע אל פתח המערה. גם במערה זו תזדקקו לפנסים שהבאתם מבעוד מועד, שימו לב למעקה העץ בפתחה שיוריד אתכם לחלק הנמוך שלה. המערה הענקית עם מספר אולמות, נוצרה עקב התמוססות הסלעים ממי הגשם שחלחלו לאדמה והועשרו בפחמן דו חמצני, מה שיצר חומצה חלשה שממיסה את סלעי הגיר ויוצרת בהם חללים. מהדופן השמאלית של המערה שהמעקה מוביל אליה, תוכלו להמשיך למעקה נוסף שמטפס בגרם מדרגות אל מעייין שמימיו נקווים בבריכה. האגדה מספרת שאישה עקרה ששתתה ממי המעיין ילדה תאומים בהמשך הדרך! המלצה שלנו: אל תשתו מהמים ותשאירו אותם לעטלפים. איך מגיעים ממערת התאומים לנקודת הסיום - במרחק עשר דקות הליכה במורד הנחל, תמצאו את נקודת הסיום של המסלול ברחבת החניה ליד זנוח.

צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

רגע לפני שחוזרים הביתה – עוצרים לסעוד בבית שמש

שמורת נחל הדולב ומערת התאומים יושבות בצמוד לבית שמש, כך שאם תסיימו את המסלול מורעבים, יש לכם את כל הסיבות שבעולם לעצור לסעוד באחת ממסעדות בית שמש, ארוחה שתשאיר אתכם מפוקסים לנסיעה חזרה הביתה. כדי לספוג את השעות הרבות שביליתם בשמש, מומלץ מאוד להגיע לפינת השובע בבית שמש, שתספק לכם את הפחמימה המושלמת: פיצה מעולה ומשביעה כמובן, אפשר להזמין מגש ענק לכל החבר׳ה, שתייה קרה וצוננת ולא לחשוב יותר מידי, כי הפיצה תגיע מהר מאוד, לוהטת וטעימה.

פינת השובע, נחל זוהר 12, בית שמש.  053-9374890

מחפשים משהו מתוק לקינוח? אכלתם ושבעתם בכלל בפלאפל בש-בש מוקדם יותר, ואתם מחפשים משהו מתוק שיקפיץ את האנרגיות לנסיעה הביתה? אל תפסחו על וופל בר בבית שמש, מקום מתוק במיוחד עם הפחמימה הנכונה במקום השני אחר פיצה, וופל בלגי אבל לא רק! התפריט העשיר יציע אופציות שיתאימו גם לנעה הטבעונית וגם ולאלון המורעב: ארוחות בוקר, כריכים, לאפה טוסט, סלטים, פוקצ׳ות, פסטות, דגים וכו׳. תפריט הוופל הוא אחד התפריטים העשירים עם המון תוספות, מתוקות ומלוחות, כמו גם פנקייקים וקרפים מעולים.

צילום: שאטרסטוק

וופל בר, שדרות יגאל אלון 6, בית שמש. 053-5495081

הנחיות מיוחדות

  • למסלול נחל המערה מומלץ להביא פנסים, במיוחד פנסי ראש שיתאימו להזדחלות בתוך המערות לאורך המסלול. אין להשתמש בנרות, ויש להיזהר כי אדמת המערה חלקלקה ובוצית. יש לפעול לפי השילוט במקום.
  • הכניסה למערת התאומים הנמצאת בסוף המסלול אסורה בחודשי החורף, בין אוקטובר למרץ. בעונה זו ישנים עטלפים את שנת החורף שלהם, וכל הפרעה עלולה לגרום פגיעה לבעלי החיים המוגנים על פי חוק.

*חלק מהמסעדות המופיעות בכתבה הינן לקוחות rest אך נבחרו ללא שיקולים מסחריים

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
פינת השובע בבית שמש
053-9374890
וופל בר בבית שמש
053-5495081

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מסעדות זולות ושוות - חלק ב'!
מסעדות מומלצות בצפון – הטבות מיוחדות לגולשי זאפ!
חלק 2: 10 מסעדות חלביות בכשרות בד"צ מהדרין!
11 מי יודע? מסעדות בשריות שהן בד"צ למהדרין!
לכבוד יום הקפה הבינלאומי - בתי הקפה הטובים בארץ
10 מתכונים לארוחה מפסקת ביום כיפור
דנדי VS תל יצחק בייקרי: השילוב בין בייקרי ומעדנייה
טיול משפחתי בצפון – דרך נוף הרי נפתלי
קפה עוטף באהבה – הפרויקט למען מפוני העוטף
העונה ה-11 של מאסטר שף סוגרת נבחרת והבוחשת מלרלרת
ארוחת ליל סדר במסעדה 2024 – סעודות פסח הכי שוות!
אוכל מוכן לפסח 2024 – על האוכל הכי מומלץ בלי מאמץ