נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

לעיתים נדירות נפגשים שני עולמות שונים - עולם הנהנתנות, היין הטוב והאוכל המעולה עם ישראל האחרת אם אפשר לקרוא לה כך, הנאנקת תחת קשיים יומיומיים.

מקרה כזה קרה שנה שעברה לאיל לביא, שף מסעדת רוקח 73, ואחד השפים הנחשבים בסצנה הקולינרית, כשהוזמן ל'תיכון קריירה', מעין מוסד לימודי, אופציה אחרונה לבני נוער שנשרו מכל מסגרת אחרת, הנמצא תחת אחריות משרד התמ"ת ובו הנערים לומדים בשלוש מגמות – טבחות, קונדיטוריה וספרות. לביא נקרא כדי לעזור לבשל את ארוחת סוף השנה המסורתית בתיכון והופתע ממה שראה, "התיכון נמצא ברחוב מאז"א, קרוב מאוד להיכן ששכנה בעבר פסטיס, המסעדה הקודמת שלי. נדהמתי לגלות מאחורי החומה, שפסעתי לידה יום יום, עולם שלם ומנותק לחלוטין מהבועה של תל אביב, ערב רב של תלמידים; ערבים, יהודים ועובדים זרים, שנפלטו מכל המסגרות, כולם מגיעים משכבה סוציו אקונומית נמוכה, חלקם עסקו בפשיעה או התדרדרו לסמים. נשאבתי לתוך הפרויקט הזה מהר מאוד, התלמידים לומדים בכיתות קטנות של 15 תלמידים, מלווים במערך של עובדים סוציאליים, פסיכולוגית, הורים ומלווים ומצאה חן בעיני ההזדמנות שמעניקים להם".

איל לביא לא הסתפק בעזרה שלשמה נקרא והחליט ליזום מערך שלם של השתלמויות וסדנאות, "היה לי חשוב להראות לתלמידים שטבחות הוא לא אותו המקצוע מלפני עשור או שניים, שטבח זה לא רק מישהו שעובד בשיפודיה או במסעדת פועלים. ביחד עם מיה גרניט, מפיקה בתחום התיאטרון שגם היא מעורבת בעזרה לתיכון קריירה, יזמנו את פרויקט 'מבשלים הזדמנויות'. בעזרת החברים הטובים שלי מעולם הקולינריה, שהתגייסו ללא היסוס, התחלנו להעביר סדנאות מעשירות לנערים בהתאם לצרכים של התיכון, הגיעו יואב בר ממארבו, צחי בוקששתר, רוי גרשון מROY-שוקולד,  רמי כהן ממאפיית המוציא לחם, ניני נוף ממקום של בשר, סול גדעון ממסעדת ג'ירף, תמר כהן-צדק מקוצ'ינה תמר וגולן גורפינקל מדלאל, כל מי שפניתי אליו הגיע ללא היסוס, בנוסף לסדנאות בתיכון, לקחנו את התלמידים למסעדות עצמן, כדי להראות להם איך נראה מטבח בשעת סרוויס וכמובן שלאחר מכן הם ישבו לאכול במסעדות שרובם לא חשבו שהם יגיעו לאכול בהן אי פעם".

לביא מגלה שההתגייסות של השפים גרמה גם לנערים להבין שהזדמנות כזו לא תחזור לעולם, "בין אם זה בוקששתר שהוא דמות מוכרת מהטלוויזיה והנערים התרגשו לראות אותו, ובין אם החשיפה למסעדות איכות, החבר'ה התחילו לקחת את כל הלימודים הרבה יותר ברצינות, תלמידים שיש להם יכולות מגיעים לסטאז' במסעדות והטובים גם נשארים לעבוד בהן ופוצחים בקריירה משמעותית בתחום".

דורית אינדי שניהלה את התיכון בשנים עברו וכעת מפקחת ב'איכפת' - המחלקה לקידום ילדים ונוער מטעם עיריית תל אביב, יודעת לספר גם היא על השינוי העצום שחל בנערים, "הפרויקט העניק יוקרה עצומה למגמה, הנערים התחילו להרגיש שיש להם עתיד, שהמקצוע שהם לומדים הוא משהו שאפשר להתפרנס ממנו בכבוד, רוב הילדים חוו אכזבות במערכות הפורמליות ופתאום הם רואים שהם שווים, שהם יכולים לפרנס את עצמם, החשיפה למטבחים המקצועיים מכינה אותם בצורה אופטימלית לחיים האמיתיים".

מגייסים תרומות בארוחת גאלה

היוזמה לא נעצרת רק במסגרת התיכון, לביא שהגיע רק כדי לעזור בארוחת סוף השנה המסכמת את הדרך המקצועית של התלמידים, מפיק כעת את הארוחה השנתית, שכיום היא מפוארת יותר ודרכה בית הספר מגייס תרומות. הארוחה שבשנים עברו התקיימה בתוך התיכון, תתקיים השנה במלון קרלטון בתל אביב, שתרם את האולם ואת המטבח, בעזרתו של שף המלון ניר אלקיים. מיטב השפים שעזרו במשך כל השנה, בצוותא כמובן עם התלמידים הבוגרים, יתגייסו לרקוח ארוחת גורמה בת שש מנות, ב-25 במאי. את הערב יגיש בהתנדבות גידי גוב, כאשר מחיר הארוחה הוא 200 ₪ לסועד, כל ההזמנות לערב הגאלה, אזלו למרבה השמחה תוך שבוע, כאשר כל הכסף מיועד לרכישת ציוד וחומרי גלם עבור בית הספר ומי שלא יוכל להגיע באותו הערב מוזמן לתרום ללא קשר לארוחה עצמה, דרך כתובת הדואר האלקטרוני  nurick_r@mail.tel-aviv.gov.il .

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של רותם דרוב

מתוק אך עדיין כשר
הכי מפורסם והכי אלמוני
על זאטוטים, סיפורים והמבורגרים
חדש בעיר
בירה אינטרנשיונל
דניאל רוגוב הלך לעולמו
לעולם בעקבות השמש
סיפו קורה פה
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר