נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

בארץ ישראל ישנם לא מעט מבנים היסטוריים מרשימים, כאשר רובם מרוכזים בירושלים וביפו, ומבנים נוספים פזורים במושבות הותיקות של הצפון ובמקומות נוספים כמו נס ציונה, פתח תקווה וערים ותיקות אחרות, שידעו תקופות היסטוריות שונות. 
המסעדה הראשונה שפעלה בממילא. לוצ'נה
בחו"ל לא נדיר לראות מסעדות הממוקמות במבנים עתיקים, ובעיקר נפגוש אותן באירופה הקלאסית. אך גם בישראל גילו את סוד הקסם של המבנים ההיסטוריים ואת הערך המוסף שיש לכך עבור הסועדים. ובעצם, אין דבר חווייתי יותר מאשר לאכול במסעדה שקירותיה מספרים לנו סיפור על ימים עברו. 

להעיר את השכונה לחיים חדשים
שכונת ממילא ממוקמת בלב לבה של ירושלים, בעמק המקשר בין העיר החדשה לעיר העתיקה. היא הוקמה בתור שכונת בעלי מלאכה וסוחרים יהודים וערבים בסוף המאה ה-19 וידעה ימים של שגשוג בתחילת המאה ה-20. מצבה הידרדר באופן משמעותי בתקופה שבה נמצאה בשטח ההפקר בין ירדן לישראל בשנים 1967-1948, כשבתקופה הזו נהרסו בה מבנים רבים.

מצבה הקשה של השכונה הוביל לכך שרק משפחות דלות אמצעים, שהגיעו לישראל בגלי העלייה של שנות ה-50, השתכנו בה בלית ברירה וכפועל יוצא מכך היא הפכה לשכונה נחשלת, מוכת בעיות חברתיות. 

לאחר מלחמת ששת הימים הוחלט לשקם את השכונה, תוך חלוקה לאזורי מגורים, מסחר, בתי מלון ומשרדים. השיקום לווה בקונפליקטים לא פשוטים והפך לאחד מהפרויקטים הארוכים, היקרים והגדולים ביותר בתולדות ירושלים המודרנית. 

לטובת החידוש פונו מהשכונה כ-700 בתי עסק, מוסדות ומשפחות, כשרק בפינוי עצמו השקיעה המדינה כ-60 מיליון דולרים. לאחר אינספור עיכובים שנבעו כתוצאה מהתנגדויות מצד המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, החברה להגנת הטבע, רבנים שהתנגדו להקמה של מרכז מסחרי סמוך לחומות העיר העתיקה והפעלת מתחם מסחרי בשבת ועוד גורמים רבים אחרים, נכנסו העבודות להילוך גבוה רק בשנת 2006 בחלק המסחרי של המתחם. כתוצאה מכך, רק בשנת 2010 הושלם הפרויקט סופית. 

פיאצה איטלקית בלב עיר הקודש
שכונת ממילא הפכה למקום שוקק חיים, ופועלות בה מסעדות רבות. אחת מהן היא לוצ'נה האיטלקית. תפסנו את אבירם דותן, השף והבעלים, לשיחת היכרות.    
איטלקיה גאה. מסעדת לוצ'נה
מה גרם לך להעתיק את המסעדה מהמושבה הגרמנית דווקא לממילא?
"מעבר לזה שבית משפחת קלארק (שבו נמצאת המסעדה. א.ש) הוא אחד המבנים המרשימים והמיוחדים ביותר בעיר, בשלב מסוים היה ברור שרוב הפעילות התיירותית והקולינרית עוברת לשדרות ממילא. מדובר במתחם שכולל את כל האלמנטים הנכונים הנחוצים לשדרה תיירותית ברמה בינלאומית, כמו שפע של חנייה למשל, ובנוסף הוא ממוקם קרוב מאוד למרכז העיר ולשפע אתרים חשובים, שבראשם כמובן הכותל המערבי ומגדל דוד".   

לוצ'נה היא העסק הראשון הפועל במבנה?
"בהחלט כן. לפני שנכנסו למבנה עבדנו קשה מאוד כדי לחשוף את הפאר של הקירות והקשתות המקוריות, ואפשר לומר שעשינו עבודת ניקיון רצינית מאוד, שמן הסתם אין צורך לעשות כשנכנסים למבנה חדש יחסית. היה לנו חשוב להבליט את היופי הטבעי של המבנה, אבל להוסיף את הטאץ' הייחודי של לוצ'נה. 
עיצוב הפנים של לוצ'נה מוקפד עד לאחרון הפרטים. הבר, למשל, מחופה בקרמיקה צבעונית שהייתה נפוצה מאוד בתקופה העות'מאנית. כדי ליצור תחושה של חוץ שתלנו שדרה של עצים בתוך המבנה עצמו, וכדי להביא את איטליה לירושלים, מיקמנו במרכז החלל הגדול מזרקה אותנטית שנותנת תחושה של פיאצה. התכנון והביצוע נמשכו יותר מחצי שנה, וכל עבודות הנגרות והעיצוב נעשו בהזמנה מיוחדת עבור לוצ'נה". 

פיאצה איטלקית, מטר מהכותל המערבי
"ממש כך. הצלחנו ליצור ניתוק מלא בין החלל של הקניון לבין החלל של המסעדה, וכל לקוח חדש שנכנס למקום מגיב בהפתעה. כמובן שגם הריחות שנישאים בחלל המסעדה משלימים את החוויה, בעיקר הודות לתנור האבן הגדול שיובא במיוחד מאיטליה. בכלל, כל המנות של לוצ'נה מיוצרות בעבודת יד, החל מהלחמים שנאפים בקונדיטוריה וכלה בפסטות המפורסמות שלנו". 

ההיסטוריה מאחורי הלבנים
המסעדה פועלת במבנה המפואר ביותר במתחם ממילא, שנבנה בשנת 1898. בתכניות הפיתוח המקוריות של ממילא הוצע להרוס את המבנה, אך למרבה המזל, בסופו של דבר הוחלט לשמר אותו יחד עם מספר מבנים נוספים. המבנה כולל שלוש קומות, ובמקור שימש כבית מגורים פרטי עבור משפחת הרברט קלארק. זה האחרון הגיע לישראל כחלק מקהילת מאמינים בשם "כנסיית המשיח" - קהילה קטנטנה שהונהגה על ידי מטיף מורמוני כריזמטי בשם ג'ורג' אדמס. 

אדמס הצליח לסחוף אחריו קצת יותר מ-150 אנשים ולשכנע אותם שהגיעה העת להגר מצפון-מזרח ארצות הברית לארץ ישראל, כדי לסייע ליהודים לשוב לאדמתם. אחרי אסונות רבים שפקדו את הקבוצה האופטימית, חזרו כל החברים שנותרו בחיים לארצות הברית, למעט שניים: רולה פלויד והרברט קלארק. רולה פלויד הקים חברה מצליחה להובלת צליינים ותיירים מדמשק עד מצרים, ואילו הרברט קלארק הפך במהלך השנים למנהל סוכנות התיירים של תומאס קוק ואף כיהן כסגן קונסול ארצות הברית בארץ ישראל.

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
לוצ'נה בירושלים
הזמנת שולחן
053-9419222

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
דלידה בפלורנטין: טעמים, אווירה ו'מועבט'
הקובה של מומו
מסעדות מומלצות בעיר התחתית בחיפה
תבשילי הקדירה הכי טובים במסעדות בתל אביב
ארוחה במסעדת צ'יינה ביי
יאניביצ'י עושים קולינריה משובחת
מסעדות מומלצות בקיסריה
מסעדות מומלצות בפתח תקווה
מסעדת מונא – פריז בירושלים
סטיקיית צדקיהו – לפעמים האוכל הוא רק תירוץ
בראסרי עין כרם – הבילוי המושלם