נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

על קו רצועת החוף של בת-ים, אל מול שקיעה מטורפת כשרוח עדינה מלווה אותנו לאורך כל הטיילת, אנו מגיעים אל מסעדת דדה (Deda). פירוש המילה בגרוזינית הוא 'מאמא', וכן – מדובר במסעדה גרוזינית אותנטית, כזו שעושה כבוד לאוכל הקלאסי. בעבר, אמרת אוכל גרוזיני אמרת אשדוד, והיום המצב כבר ממש לא כך, ויש מסעדות גרוזיניות מעולות בכל הארץ.

האוכל הגרוזיני ידוע כאוכל משמח לבב אנוש. אוכל צבעוני, משביע, עשיר, עם טקסטורות ותבלינים מיוחדים. בדרך כלל לכל סעודה גרוזינית יתלווה בקבוק יין אחד לפחות או לחילופין משקה ה"צה-צה" המפורסם המכיל 60% אלכוהול, והמון צחוקים שבאים לאחר מכן.

בדיוק בשווילי
המסעדה מקושטת בציורים ומפות אותנטיות, וזה לגמרי הרגיש כאילו נחתנו בלב טיביליסי. הכל צבעוני ומרשים, וישנם תפריטים בעברית, אנגלית ורוסית. המבחר השפתי בתפריטים נובע מכך שקהל היעד של המסעדה מורכב מאנשים שמכירים את התרבות, אנשים שסקרנים לגבי האוכל הגרוזיני ואנשים שאוהבים אוכל טוב ומעוניינים לאתגר את עצמם במנות טעימות עם שמות חדשים ומרתקים.

את הארוחה התחלנו עם חמוצים שנעשים במקום - עגבניות מקולפות, זיתים שחורים ענקיים וכרוב נהדר, איתם קיבלנו גם פחאליאולי, שזה סלט גרוזיני מסורתי המכיל סלק אדום וחצילים מטוגנים מגולגלים ובפנים תערובת של אגוזי מלך. שתי מנות מאוד יפות, משופעות בצבעים ובטעמים מיוחדים. השילוב של החציל עם האגוזים פשוט שמיימי וגם הסלק היה נהדר. כיף להתחיל ארוחה עם רף כזה גבוה. מנה ראשונה נוספת שקיבלנו בליווי לחם חם הייתה האג'פסנדל - סלט חם עם ירקות וחצילים אפויים ומבשלים. סלט חביב מאוד שהשתלב יפה עם הלחם ומומלץ לחובבי ז'אנר החצילים.

"ביז'ו, זה טעים"
עברנו לגזרת המאפים ושם חיכו לנו שתי חתיכות גן עדן. האחת נקראת חצ'אפורי אג'רולי -  סירת בצק יפהפייה עם תערובת של חמש סוגי גבינות וביצת עין. אחרי שהתפעלנו מיופייה של המנה גילינו את הטריק - לערבב את הכל עם מזלג, לבצוע את הלחם, לטבול, להיאנח וחוזר חלילה - מנה ממכרת שקשה להפסיק לאכול ממנה. המאפה השני והאופייני הוא כמובן הצ'יבוריקי שעומד בחזיתו של המטבח הגרוזיני. הצ'יבוריקי הוא בעצם יחידה של בצק פריך ממולאת בבשר עגל טחון ותבלינים,. פשוט מעדן. הכלאה מעולה בין סמבוסק לאמפנדס.

אז לעיקריות קיבלנו עוד שתי מנות דגל מהמטבח המסורתי הגרוזיני. חרצ'ו בשר - בשר עגל מבושל ברוטב אגוזים עשיר. הבשר היה רך מאוד טעם האגוזים היה מושלם והחרצ'ו היה ממש חרשו. מיד לאחר מכן נחת החינקאלי על השולחן. חינקאלי בגיאורגיה הוא כמו פלאפל בישראל - זו האסוציאציה הקולינרית הראשונה למילה גיאורגיה, ואלו בעצם כיסוני בצק ממולאים בבשר טחון ותבלינים. בהחלט מומלץ. הכיסונים רכים, הבשר מעולה וזה מרגיש כאילו החינקאלי חיכה לי.

ולקינוח
לא להאמין שנשאר לנו מקום לקינוח אחרי כל המנות המרתקות שטעמנו, אבל גם באגף הקינוחים טעמנו שני קינוחים מסורתיים. הראשון נקרא גטה, וזו בעצם עוגת חבל קווקז מסורתית במילוי קוזינח ארמני. לגבי הקוזינח, לא יודע מה זה, אך המילוי הוא חלבתי, סמיך וטעים, והעוגה מושלמת ומתאימה עם כוס תה חם כמו כפפה ליד. הקינוח השני היה הצ'ורצ'חלה המפורסם שהוא בעצם שיפוד של מיץ ענבים מבושל ובתוכו אגוזי מלך. הקינוח הזה כיכב גם בעונה האחרונה של המרוץ למיליון והוא מתוק מאוד, פשוט וחביב. הוא מגיע כבר חתוך כדי שלא תמצאו עצמכם מתאבקים עם השיפוד.

לסיום לגמנו גם גזוז מרענן ומתקתק בטעם אגסים, גם הוא מיובא מגיאורגיה.

לסיכום, מי שמעוניין בארוחה טובה לצד טיול חוף רומנטי, מי שמעוניין לאתגר את עצמו באוכל עדתי מסורתי, ומי שאוהב אוכל טוב ורוצה לשבוע ולקבל תמורה שווה ומנות גדולות ה"דדה", שהיא המאמא של בת-ים, בטוח תדאג לכם.

חשבון בבקשה:
חמוצים: 25 ₪
פחליאולי: 42 ₪
אג'פסנדל: 38 ₪
חצ'פורי אג'רולי: 52 ₪
צ'יבוריקי: 42 ₪
חרצ'ו בשר: 59 ₪
חינקאלי: 38 ₪
גטה: 40 ₪
צ'ורצ'חלה: 26 ₪
גזוז אגסים גרוזיני: 16 ₪
טיול רומנטי בשקיעה בחוף בת ים: חינם
סה"כ: 378 לארוחה זוגית גרוזינית משובחת

דדה, דרך דוד בן גוריון 61, חוף בת ים. 053-7103297

* הכותב הינו אורח של המסעדה

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
דדה בבת ים
053-7103297

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
יש אהבה לכולם: פדריק עם טעמים לוהטים
מנות עסקיות בפורטופינו, מודיעין (צילום: באדיבות המקום)
מיקס בשרים בוילה מארה בת ים (צילום: עידן גור)
רביולי בנאפולי הקטנה תל אביב (צילום: עידן גור)
סטייק בשר במסעדת בית הסטייק נשר (צילום: באדיבות המקום)
דג סביצ'ה בורי במסעדת בלו הול ירושלים (צלם: דרור ורשבסקי)
 קווין בי בפיצה פבריקה רחובות (צלם: עידן גור)
מגש סלטים בדארנא (צילום: באדיבות המקום)
בילוי לילי בג'מס – הבחירה הנכונה של רחובות
ג'מס כובשת את הארץ – הבירה המנצחת במודיעין
בירה ואוכל טוב – החזון הציוני של ג'מס כפר סבא