נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

ימים אלה של כניסת שנה חדשה יוצרים אצלי ציפייה להתנסויות חדשות ושונות. אני אוהב לצאת למסע שהוא גם גאוגרפי וגם פנימי, ולערוך חשבון נפש על דברים שקרו בשנה היוצאת ועל אלו שאני מייחל לעצמי ולזולתי בשנה החדשה. החופים של סיני הם זירה אטרקטיבית למסעות הללו שאני נוהג לערוך. רוגע, אוויר נקי, אופק פתוח, אוכל בסיסי וטעים וישיבה על הקרקע מאפשרים לי להתנתק מהשגרה ולצפות על החיים בפרספקטיבה שקולה ואופטימית. השבוע, כמעט במקרה, גיליתי את 'אל-ערישה', פינת חמד גלילית שסחפה אותי אל מחוזות של שלווה ונחת עילאיים ואף העניקה לי חוויה אותנטית של טעמים מופלאים ממיטב המטבח הערבי הקלאסי.

'אל-ערישה', הסוכה, בתרגום לעברית, היא פרויקט משפחתי של סמיח ורולא, זוג אקדמאיים מהכפר הגלילי ראמה. הכפר התפרסם כבר בימי הטורקים בכרמי הזית הנרחבים ובגילם המופלג של העצים המפיקים זיתים ושמן באיכות חסרת תקדים. בני הזוג מקדישים את מלוא מרצם להקמת ולתחזוקת מיתחם אירוח ייחודי הכולל מסעדה, בקתות עץ ועוד היד נטויה. המסעדה מתפרסת על פני סוכת אבן מחופה בגג עץ ועל מרפסת נוף פתוחה. ממזרח ניבטים הכנרת ומשעולי הגולן, ממערב הים התיכון, ובין מים למים ניצבים בהוד הרי הגליל המוריקים. רוח הרים קרירה משיבה חיים אל המתבונן. הישיבה היא על מזרונים וכריות ליד שולחנות נמוכים המזכירים את סיני. ניקיון וסדר מופתיים שולטים בכל ועל אף שהמבנה פתוח לרוחות השמיים לא הבחנו בגרגר אבק סביבנו.

אל המסעדה הגעתי עם חברתי אנינת הטעם ל'. לפני שפנינו לסעוד ערכנו סיבוב במטע הזיתים המרשים בו שוכן מתחם האירוח והתרשמנו מהציוד האלקטרוני החדיש המותקן במקום והמאפשר לערוך ארועים, מסיבות והופעות. לאחר קבלת אישור, הצצנו בבקתות המפנקות שנבנו לרווחת האורחים המבקשים ללון במקום. בכניסה למסעדה הבחנו במודעה המפרסמת את הופעתם המשותפת של אהוד בנאי, סלאם דרוויש, ג'ורג' סמעאן וגיל סמנטה בסוכות, וחשבנו כי זהו מקום מושלם לערוך בו הופעה מקרבת לבבות של שירים עבריים וערביים על במה אחת.   

את הסעודה פתחנו בכמה סלטים מוכרים: טאבולה (15 ש"ח), פאטוש (18 ש"ח) ואיך אפשר בלי, חומוס (15 ש"ח) ופיתה עם לבנה מטאבון הסאג' שבחצר (15 ש"ח). הסלטים נחתכו לאחר קבלת ההזמנה ולכן היו רעננים מאין כמוהם. הצוות המיומן הכין אותם מהר וזמן ההמתנה היה קצר. כלי ההגשה היו מחרס מעוטר בציורי יד אשר הפתיעו והוסיפו מימד נוסף של עונג למנות. סלט הטאבולה הכיל כמות נאה של פטרוזיליה ונענע ותובל בלימון ובשמן הזית המופלא שמופק מהעצים בני מאות השנים הגדלים בשטחים של סמיח ומשפחתו. פאטוש הוא סלט ירקות של עגבניה, מלפפון ובצל כשמעליו קרעי פיתה קלויה וגבינה קשה מגוררת. גם כאן השמן והלימון יוצרים רוטב פשוט ונפלא שמעמיק את טעמי הירקות.  סלט החומוס הוגש עם גרגירים חמים, שמן זית וסומק ולא היה מבייש אף אחת מחומוסיות הדגל של ארצנו המבורכת. גם הלבנה הביתית המופקת מיוגורט שמוכן במקום היה מענגת. כמיטב המסורת המזרחית, בנוסף למנות שהזמנו הוגשו מזטים לטעימה אשר מילאו את השולחן שמולנו: סלט גזר מבושל בצ'ילי, זיתים סוריים כבושים בחסד, סלט פלפל ירוק חריף צורב וחמוצים.  

כאשר הרעב כבר לא דוקר בכרסינו, הזמנו בירה גולדסטאר (רק 10 ש"ח לבקבוק) והתפננו למנה העיקרית. בהמלצת רולא ארוכת הרגליים ונעימת ההליכות בחרנו בסינייה בקר (55 ש"ח) ובשיפודי כבש עם צ'יפס (70 ש"ח). הסיינה הוגשה בצלחת חרס עמוקה והוכנה מבשר עגל שנקצץ דק עם בצל, צנוברים ותבלינים. לאחר אפייה, נוצקה מעל טחינה עשירה בפטרוזיליה. הוספת הטחינה לאחר האפייה הקנתה רעננות למנה והקלה את תחושת הכובד שלעיתים מתלווה לסינייה. המנה גדולה מאוד ומספיקה בנקל לשניים. שיפודי הכבש בילו את הזמן המדויק על הגריל וזכו לצריבה שריככה כראוי את השומן מבלי לגרוע דבר מעסיס הכבש המשובח. עם הצ'יפס שליווה את המנה הוגש מתבל קטשופ ביתי עליו שוקדת רולא במשך שעות. היא מרכזת קילוגרמים של עגבניות בשלות בסירי מתכת גדולים, מפרידה את הקליפות ומוסיפה מעט מלח. התוצאה היא רוטב אדום כהה עתיר טעם שמגדיר מחדש את המושג צ'יפס עם קשטופ. האחרונה שטעמנו והחביבה עלינו ביותר היתה מנה המוגשת בסופי שבוע או לפי הזמנה מראש ושמה חשווה (55 ש"ח). חשווה הוא מעשה אומן של אורז מבושל עם בשר עגל, שקדים מולבנים וצנוברים. שילוב הרכיבים הפשוטים הללו, בתיבול בהארט של פלפל אנגלי, מוסקט וקינמון לצד קערית יוגורט מחלב עיזים תוצרת בית מפיק מנה שהיא טעימה בצורה שקשה לתאר בעלת שלמות של מראה, טעם וריח. 

כשייח'ים שבעים ומרוצים נשכבנו על המזרונים הרכים שסביבנו וצפינו מערבה בשמש שוקעת בים תכול. שעה ארוכה התמסרנו לכימיה המענגת של מיצי העיכול שעטו על שלל המעדנים. מאוחר יותר, נינוחים ונתונים לתחושת חופש ואושר הנובעים משילוב מנצח בין שלווה נוסח סיני ואוכל מעולה קינחנו בכנאפה מפנקת (20 ש"ח) ובשתי כוסות קפה עם הל (7 ש"ח לכוס) שחתמו את הביקור יוצא הדופן בסוכה של סמיח ורולא.

 

*הכותב היה אורח המסעדה

 

 

 

 

 

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
אוכלים בג'פניקה בנמל
עסקיות שוות ב-206 דגים
נאו אפטר דארק
כשרוצים ערב אחר. שפילד
אוכלים במסעדת אפרטו בקיסריה
פו-מו ברמת החייל עושה את זה בגדול
נרגעים באיטלקית במסעדת קמפנלו
ארמיס: המנצחת של חוף אשדוד
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר