נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

היה היה
בשנת 1972 נולדה אחותי הגדולה מיכל פשטצקי. בשנה זו נולדה גם אחת מהמסעדות הסיניות הראשונות בישראל, שענתה לשם טאיוואן. מאז מיכל גדלה ונולדו לה שלושה ילדים מדהימים ולפני שלוש שנים, אחרי כמעט ארבעה עשורים של פעילות, נסגרה מסעדת טאיוואן להפתעת הסועדים החיפאיים הרבים שפקדו אותה על בסיסי יומיומי. אך כמו שמיכל פשטצקי הפכה להיות מיכל גולן, כך גם מסעדת טאיוואן שנסגרה, הפכה למסעדת טאיפיי.

פתיחתו המחודשת של המקום תחת השם טאיפיי נעשתה על ידי שניים מהשפים במקום, זוג אחים העונים לשם טל ויום וואנג. האחים החליטו להשאיר את הצביון האותנטי ורק להרחיב מעט את התפריט למחוזות תאילנדיים ויפניים. הקירות והתקרה בטאיפיי עדיין מכוסים בגזעים כהים, התפריט הגדוש בכל טוב נשען על טהרת המטבח הסיני וצוות המלצרים נשאר אסייתי ברובו. כך, בערב חם של סוף יולי החלטתי להזמין את אחותי למסע קטן בזמן. למרות לוח הזמנים הסופר צפוף שלה, הצליחה למצוא שעתיים פנויות לאחיה הקטן ולכמה מנות שתמיד מזכירות לה, כמו גם לי, את הילדות.

עניין של אווירה
בניגוד לתשעים אחוז מהמסעדות ברחוב בן גוריון במושבה הגרמנית בחיפה, מסעדת טאיפיי אינה פתוחה לרחוב. החלונות הגדולים מכוסים בווילונות במבוק ושפע המנורות הסיניות והעיטורים האותנטיים על הקירות משווים למקום אווירה של מחבוא מהמודרניזציה. בניגוד למסעדות רבות כל כך שנבנו במתכונת של חדר אוכל קיבוצי עם אקוסטיקה נוראית וחוסר מוחלט בפרטיות, בטאיפיי חילקו את החלל בצורה חכמה ומרובת חללים, כך שכל אחד יכול למצוא את הפינה האינטימית שלו ולדבר בלי להפריע לאף אחד מהשכנים.

ברקע התנגנה מוסיקה סינית שקטה והתפריטים המושקעים הונחו לפנינו. כל שנותר לנו לעשות הוא לצלול לתוכם. מאחר ובתפריט של טאיפיי ישנן לא פחות ממאה וחמישים מנות שונות (!), אתם יכולים להיות בטוחים שמדובר במלאכה לא פשוטה כלל וכלל.

גן עדן לצמחונים
מיכל הפכה להיות צמחונית לפני שנה אבל משום מה בכל פעם שאנחנו אוכלים ביחד אני שוכח את זה מחדש, סוג של מנגנון הדחקה אני מניח. עם זאת, על פירות הים היא לא חסה בשום צורה ואולי זה הזמן להודות להוגה המונח הגאוני הזה. מאחר והמטבח הסיני מושתת על מסורת ה- sharing, לא עלה בדעתי להזמין מנה שמכילה עוף או בקר ולשמחתי, ישנן עשרות מנות בתפריט שמותאמות לצמחונים. כמו כן ניתן להזמין כמעט כל מנה בשרית בתפריט במתכונת הצמחונית שלה. אומנם לא בדקתי לעומק את עניין הטבעונות אבל אני מאמין שגם טבעונים ימצאו בטאיפיי את מבוקשם ללא קושי.

סלט סיני בצלחת והארוחה נפתחת
את הארוחה פתחנו עם סלט סיני (23 ₪) ומרק פירות ים (30 ₪). המרק היה עשיר בפטריות ובפירות ים ובטעמים מארץ רחוקה, בעוד הסלט הסיני היה חמוץ - מתוק והספיק כדי לפתוח לשנינו את התיאבון כמו שצריך.


למנות עיקריות בחרנו בקלמרי עם פלפל אדום יבש חריף (65 ₪) ובטופו עם חצילים פיקנטי (48 ₪). עם המנות הללו הזמנו שתי מנות אורז מאודה (16 ₪), בעיקר כדי לספוג את הרטבים הסמיכים והעשירים. המנות היו צבעוניות ואסתטיות והונחו על מתקן שומר חום כמיטה המסורת. הקלמארי היה מעבר למושלם, במרקם פציח ואיכותי כשהפרי הנפלא הזה לווה בשפע של ירקות מוקפצים כגון רצועות פלפל בשלושה צבעים, פרוסות גזר בצורת כוכבים, נבטים, בצל ירוק ועוד ועוד.

מנת הטופו הפתיעה אותי באופן מיוחד שכן צריך להיות טבח מוכשר במיוחד כדי לגרום לי להתענג על חומר הגלם המשונה הזה שאף פעם לא ירדתי לסוף דעתו. התבלינים האותנטיים שעושים בהם שימוש בטאיפיי הופכים כל מנה ליצירת אמנות שלא ניתנת לחיקוי. זה למעשה מה שמבדיל את טאיפיי מכל כך הרבה מסעדות סיניות שכבר לא אתנו, ההקפדה על שימוש בחומרי גלם אותנטיים וחוסר מוכנות להתפשר על הטעמים הסיניים המקוריים.

מטאיפיי תצא הבשורה
למנה אחרונה הלכנו על קינוח הבית (22 ₪ לסועד) שדאג לכך שברגע אחד נחזור להיות ילדים. קשה להישאר אדישים לנוכח טעם הבננה המטוגנת, הליצ'י והאננס המטוגנים, כדורי הגלידה וסלט הפירות הטרי שנחתך לפי הזמנה. מדובר על פיסת נוסטלגיה רצינית ששווה לבדה ביקור במסעדת טאיפיי.

מיכל ואני התיישבנו בטאיפיי בשעה שבע בערב כשלאורך כל הארוחה זרמו למסעדה יחידים, זוגות ומשפחות. בסופו של דבר כשעזבנו את השולחן, המסעדה הייתה כבר מלאה עד אפס מקום. הרעב לאוכל הסיני האהוב גרם לי לתהות לגבי הסיבות שהובילו לכך שנזנח אחרי תור זהב מפואר כל כך. אולי הגזמנו עם תועפות הרוטב החמוץ מתוק ואולי פשוט הגיע הזמן להתקדם בשלב מסוים. עם זאת, אחרי שהחך הישראלית עשתה סיבוב בתאילנד, ווייטנאם, יפן ומלזיה, אולי זו העת לחזור למטבח שפתח לנו את הצ'אקרה הקולינרית לכיוון המזרח הרחוק. אני מזמין את כולכם להצביע במקלות האכילה, כי לפי דעתי הגיע הזמן לאיזה קאמבק קטן...

חשבון בבקשה
סלט סיני - 22 ₪
מרק פירות ים - 30 ₪
קלמרי עם פלפל אדום יבש חריף -  65 ₪
טופו עם חצילים פיקנטי - 48 ₪
שתי מנות של אורז מאודה - 16 ₪
קינוח הבית זוגי - 44 ₪
סה"כ - 225 ₪

*כתבה פרסומית.

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מוקפץ אסיאתי עם חלומי בקפה הבימה (צילום: גלעד הר שלג)
מנה במסעדת אלמרסא עכו (צילום: באדיבות המקום)
נוף במסעדת ביאנקיני (צילום: איתמר גרינברג)
מטיילים בתיאבון: מסעדות מומלצות על כביש 90
שפים מספרים: על הפער בין המטבח הביתי למקצועי
מה מסתתר במטבחים הביתיים של השפים הגדולים?
מהאדנית לצלחת: הכול על פרחי מאכל
נעים להכיר: האנשים שהונצחו במנות מפורסמות
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר