נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

את ירח הדבש שלנו בחרנו לבלות בגאורגיה. בתכנון היה הרבה טבע, טרקים, טיול ג'יפים, ולבסוף ביקור בחבל קחאתי, הלא הוא ארץ היין הגאורגית. באינטואיציה נשית בריאה הציעה אשתי הטריה שנהפוך את סדר הארועים, ונתחיל דווקא בכמה ימים של מנוחה, אוכל משובח ויין, ורק אז נמשיך להרפתקאות סוערות יותר. וכך, נסענו לחבל קחאתי הפסטורלי והתארחנו בבית ההארחה המקסים של דויד זנדרשווילי.

שגרת יומנו שם נסובה בין ארוחות נפלאות שרקחו הנשים לבית משפחת זנדרשווילי, טיולים רגועים על חומת העיר ובין גבעות מוריקות, וישיבה נינוחה בבוסתן של גפנים עמוסות פרי ועצי רימון ותאנה. גולת הכותרת היתה ארוחת הערב, שכללה סלטים רעננים, מאפים ומגוון תבשילים גרוזיניים מדהימים של ירקות, קטניות, בשר ועשבי תיבול, וגם ואת יין הבית שהותסס במרתף ונשא טעמי פירות נפלאים וצבע ארגמני עמוק. ברור שלאור כל זאת ויתרנו על התוכניות הגרנדיוזיות של הרים מושלגים ונחלים שוצפים, ופשוט נשארנו לנפוש אצל דויד.
חצ'פורי גבינות וביצה

עוד חוזר הניגון
כל זה היה לפני שנים לא מעטות, אך עוצמת החוויה הקולינארית חקוקה בי עד היום. השבוע נעורו בי הזכרונות המתוקים הללו באחת כאשר ביקרתי בבית חצ'פורי, מסעדה גיאורגית בטיילת של בת-ים, וזכיתי לחוות שוב את אותו אושר ועושר קולינארי שאני נושא איתי בזיכרונותיי. בית החצ'פורי מתמחה במאפה הגיאורגי הנודע, המשלב גבינות (=חצ'ה) ומאפה (לחם=פורי), בתיווך נדיב של חמאה. תמצאו כאן חצ'פורי מאזורים שונים בגיאורגיה, העשויים בצק יוגורט, בצק פריך או בצק עלים במגוון מליות וצורות. אולם, המאפים הם רק חלק מהחגיגה הצפויה לכם, וביקור במסעדה אינו שלם ללא הסלטים המעולים, היין המשובח ותבשילי הקדירה הנדירים.

מחממים מנועים
ראשית, בחרנו יין. הבחירה היתה קלה – קינגסמרולי; יין מיושן מענבי ספראווי הפירותיים ומלאי הצבע (98 שקלים לבקבוק). היין הוגש בבקבוק חרס יפה, והיה מתקתק ומתוחכם. האגדה מספרת כי גפן הספראווי הובא לגיאורגיה במיצוות הקיסר הרומאי, השתלב נפלא בטרואר המקומי, ומאז התחבב לא רק על קיסרי רומא אלא גם על סטלין, שהיה מזמין ממנו מכולות שלמות.

בחרנו בשני חצ'פורים: האחד מיגרולי, מבוסס על בצק יוגורט שמולא בנדיבות בתערובת של ארבעה סוגי גבינות, ולשם ההפקרות גם הוקרם מלמעלה בסוג גבינה חמישי (46 שקלים למאפה בגודל ארוחה שלמה), עשיר וממכר בדיוק כמו שזה נשמע. החצ'פורי השני, חצ'פורי אג'רולי, הוא מאפה בצורת סירה הנושא בבטנו תערובת גבינות עשירה וביצה רכה. כללי הטקס מורים לתלוש את דפנות הסירה, ובתנועה מזרח תיכונית "לנגב" את תערובת הגבינות והביצה (45 שקלים). כמובן שהכנת המאפים ואפייתם נעשית רק לאחר ההזמנה, מה שלוקח כמה דקות, אך מזכה במאפה לוהט וטרי להפליא. הזמנו גם סלט דילה (=בוקר) מרענן של עגבניות, גמבה, מלפפון בצל סגול ושמיר בשמן זית ואגוזים (43 שקלים), ופחאלי - גלילות חצילים ממלאים בגבינה ואגוזי מלך, לצד סלט סלק ואגוזים (41 שקלים). 
חינקאלי. ממנות הדגל של המטבח הגיאורגי

מנת הדגל של המטבח הגיאורגי
כדי שנוכל לרוץ ולספר לחבר'ה, נגזר עלינו רק לטעום מן המנות שהוגשו עד כה בשל גודלן המרשים. את המקום שמרנו למנה העיקרית, ובהמלצת המלצרית האיכפתית בחרנו בתבשיל בשר, אגוזים ועשבים ששמו חרצ'ו (56 שקלים) ובחינקאלי - כיסוני בשר, שהם אחת ממנות הדגל של המטבח הגיאורגי (44 שקלים). את החינקאלי מחזיקים בציצית הסוגרת את הכיסונים, טובלים ברוטב אגוזים עשיר ומכניסים לפה פתוח לרווחה, המוכן לקלוט את תערובת הבשר הטחון על תבליניו ועשביו שופעי הטעם. עם הנגיסה שלל טעמים ועסיס שנכלאו בעת הבישול בין כותלי הבצק משתחררים בפרץ לחלל הפה. חוויה שמימית!

המרתקת מבין המנות היתה דווקא החרצ'ו - נזיד הבשר רב הפנים הזה. בישול איטי ריכך היטב את בשר העגל המשובח, התבלינים והעשבים הוסיפו ניחוחות משכרים, ורוטב האגוזים הקרמי חיבר בין כל הרכיבים לשלמות שנוגבה עד הטיפה האחרונה. 

חשבון בבקשה
בית החצ'פורי הוא קודם כל בית. זהו עסק משפחתי שבו שלושה דורות עובדים יחד, מבשלים, מארחים ומנהלים. התוצאה היא מקום שלכולם אכפת ממנו, חומרי הגלם שבו נפלאים, השירות מכל הלב, ומובטח שתרצו לשוב וליהנות. את הארוחה הנפלאה קינחנו בקפה גרוזיני ארומאטי וטעים ואחריו כוסית צ'צ'ה, מעין וודקה ענבים דומה לגראפה, המוגשת ברוחב לב על חשבון הבית. עלות הביקור, אשר היה משביע ארבעה סועדים רעבים, הסתכם ב-375 שקלים.

יין ספארווי - 98 שקלים לבקבוק
חצ'פורי מיגרולי - 46 שקלים
חצ'פורי אג'רולי - 45 שקלים
סלט דילה – 43 שקלים
גלילות חציל פחאלי  - 41 שקלים
קדירת בשר חרצ'ו - 56 שקלים
כיסוני חינקאלי - 46 שקלים

בית חצ'פורי, דוד בן גוריון 105, בת ים. 053-7934221
 
* הכותב היה אורח המקום

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
אוכלים בג'פניקה בנמל
עסקיות שוות ב-206 דגים
נאו אפטר דארק
כשרוצים ערב אחר. שפילד
אוכלים במסעדת אפרטו בקיסריה
פו-מו ברמת החייל עושה את זה בגדול
נרגעים באיטלקית במסעדת קמפנלו
ארמיס: המנצחת של חוף אשדוד
בילוי לילי בג'מס – הבחירה הנכונה של רחובות
ג'מס כובשת את הארץ – הבירה המנצחת במודיעין
בירה ואוכל טוב – החזון הציוני של ג'מס כפר סבא