נגישות
נגישות

רוח ים: מסעדות יווניות במרכז ובשרון

בישראל אמנם לא שוברים צלחות, אבל בהחלט יודעים להביא לכאן את המטבח היווני האותנטי, ולהפיק מנות שיגרמו לכם להרגיש מרחק שעה וחצי טיסה. תכירו בבקשה – המסעדות היווניות השוות של אזור המרכז והשרון

מסעדות במרכז חדשות מהצלחת
שרון שגב
תאריך פרסום: 30/07/2015, 13:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

הפעם נתחיל את הטיול בג'ונגלים של אזור השרון. הפריחה הקולינרית באזור מורגשת מאוד בשנתיים-שלוש האחרונות, ואחת הבשורות הטובות ביותר שהגיעו אל המחוז היא מסעדת קופינאס. יוונית-בלקנית, שהדבר העיקרי שעומד בבסיסה הוא שימור המסורת של צור משה – יישוב שנוסד על ידי יוצאי יוון ובולגריה.

קופינאס נמצאת במבנה שהיה פעם מאפייה. המקום היה נטוש כשלושה עשורים ועבר שיפוץ משמעותי. בכניסה למסעדה ישנו חלל קטן המשמש כמוזיאון, ובו נמצאים פריטים שונים ששימשו את מייסדי המקום. התפריט עושה המון כבוד לתרבות האוכל היוונית והבלקנית, שנעה על ציר יוון, ספרד ובולגריה, וחלק מחומרי הגלם מגיע מגידולי החקלאות של צור משה והמושבים בסביבה.

בתפריט יש מאזטים כמו קישואים בנענע ופלחי בטטה עם קרם פטה, דבש, פיסטוק ושומשום. כדאי לנסות גם את לביבות הפראסה עם פטה, עשבי תיבול ורוטב צזיקי. בעיקריות יש גירוס (השווארמה היוונית), והמוסקה של קלרה שניסינו והיתה מעולה. יש גם ארוחות בוקר טובות, ובכלל – אווירה מעולה, עם מוסיקה יוונית ברקע והדפסים ישנים של תמונות ומסמכי המושבה על השולחנות.

ארוחת מזטים בקופינאס. צילום: בן יוסטר
משם נמשיך אל יאמאס. יוונייה צעירה שנפתחה לפני מספר חודשים באם הדרך, ליד בית ינאי. יאמאס היא טברנה קלאסית שמעוצבת כמו יוון, נשמעת כמו יוון ומגישה מנות מיוון. טעמנו את עלי הגפן הממולאים, את הדג הכבוש שמוגש עם קרם שקדים וגם את המאפה אתונה מכמורת – עלי פילו במילוי גבינה ובעיטור דבש ושומשום. הגישה אל יאמאס מאוד נוחה (מכביש החוף), ובעיית חנייה ממש אין כאן. שני פלוסים שאותנו לפחות יסיטו אל הכיוון הזה.

אין ספק שמדובר במסעדה מוצלחת מכל הבחינות. מעוצבת ונעימה, אווירה טובה, השירות מסתמן כמקצועי והאוכל כאן בהחלט טעים. כדאי גם לנסות את הקלמארי ושרימפס על הפלאנצ'ה, שמגיעים עם קרם של אפונה צהובה  (פאבה), הפופולרית מאוד במטבח היווני.

יאמאס בבית ינאי. צילום: יחסי ציבור
אם עדיין לא שמעתם על Barakiz זה רק בגלל שהרוח לא נשבה אל כיוונכם. השמועה על הגירוס והסופלאקי של טראק האוכל היווני שבכפר ויתקין עוברת מפה לאוזן. משאית אוכל קטנה, מנות יווניות וקהל שחוזר שוב ושוב. יש כאן מנות קבועות כמו גירוס וסופלאקי (יש לומר 'סובלקי), סביצ'ה, עלי גפן וצ'יפס. כן, צ'יפס.  כדאי להתקשר להכוונה ולפרטים כמו מקום, ימי פתיחה ושעות, כיוון שהם אינם קבועים. 050-692-8402

משאית האוכל של ברקיז. צילום: ברק לביא
בגרקו, כך שמענו, יודעים לעשות שמח. גם כאן הצבעים השולטים הם לבן וכחול-ים. גרקו נמצאת באותה הבעלות של הגרינברג ובאותו מתחם באזורי חן בתל אביב. הסטייל הוא כמובן של טברנה, עם אוכל קטן וקליל, הרבה אוזו וערק, ורצוי גם ריקודים על השולחנות.

השף אליאב גולדנברג הצליח להרכיב תפריט מאוד מגוון, שיש בו הרבה מנות יווניות אותנטיות כמו גווארוס (בייבי אנשובי מטוגנים עם מלח אורגנו ולימון); תמנון כבוש בשמן זית ולימון; פאבה עם גירוס עגל וכבש; תבשיל קלמארי ואורז שחור; טארמוסלאטה (ממרח ביצי דגים) וכך זה ממשיך. יש מנות קטנות קרות, חמות וגם מנות גדולות יותר. גם המחירים קטנים או גדולים, בהתאם למנות, ובהחלט תוכלו להרכיב ארוחת חברים גדולה ושמחה עם הרבה מאזטים.
גרקו. צילום: אנטולי מיכאלו
אנחנו נמצאים כבר בתל אביב ומגיעים לאזור דרום תל אביב. אוזריה הוא שמה של המסעדה, ובעצם מדובר במושג שמתאר ברים ביוון שמתמחים במנות קטנות ובאוזו. אז מה תמצאו כאן? קלמארי בשעועית שחורה עם חמאה וצ'יפוטלה מעושן; מולים באוזו; ברוסקטה דניס כבוש ועוד. בקינוחים הבחנו ב'מחווה ליוון' – קינוח של גלידת יוגורט עם דבש, לדר ופיסטוק.

קלמטה (כמו הזיתים, אבל בעצם היא קרויה על שם עיר קייט בדרום הפלופונס שביוון) נמצאת בכיכר קדומים ביפו. המיקום מדהים – ממש מול הים, והמבנה שבו היא נמצאת קיים כבר 500 שנים. הביטוי 'יוון זה כאן' הוא בהחלט תיאור מאוד הולם למקום; מהעיצוב דרך המוסיקה ועד האוכל, הכל כאן תכלת ולבן.
קלמטה. צילום: אנטולי מיכאלו
ברחוב הירקון נמצאת יאסו תל אביב, שפתוחה בכל יום החל מהשעה 19:00, ועושה גם קבלות שבת שמחות עם הרבה אוזו ומנות יווניות.

מקומות נוספים שמדברים את השפה הם הטברנה של דינו באור יהודה. מסעדה כשרה למהדרין שמגישה אוכל יווני, ויש עוד טברנה, אבל היא של קריספיס ונמצאת בחולון. כל מה שנשאר לכם הוא להחליט איפה בא לכם לטעום את יוון, וקדימה – להמריא.

תמונה בעמוד הבית: מסעדת גרקו. צילום: אנטולי מיכאלו
תמונה בראש העמוד: מסעדת קופינאס. צילום: בן יוסטר

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
עכשיו אילת. איפה הארוחות הכי משתלמות?
שיראטויה: יפנית אמיתית בתל אביב
מסעדות חדשות בתל אביב
פסטיבל סרי לנקה באוליב ליף ועוד חדשות קולינריות
פסטיבל פרו באוליב ליף ועוד חדשות קולינריות
ארבעה בראנצ'ים שווים באזור המרכז
לא חייבים בבית: אוכלים בחוץ בחוה"מ פסח
ארוחת החלומות בסנטה רוזה
בילוי לילי בג'מס – הבחירה הנכונה של רחובות
ג'מס כובשת את הארץ – הבירה המנצחת במודיעין
בירה ואוכל טוב – החזון הציוני של ג'מס כפר סבא