נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

אחת האהבות האלכוהוליות הגדולות שלי היא שמפניה.

שמפניה צרפתית, חשוב לציין. למעשה, לא כל כך חשוב, מפני שרק לנוזל המגיע מצרפת (ובפרט מאזור שמפאן, על שמו נקרא המשקה, בדומה לקוניאק ולארמניאק אשר יזכו בקרוב לטור משלהם) מותר לקרוא שמפניה. שאר הנוזלים המבעבעים, טובים ככל שיהיו, רשאים להיקרא "יין נתזים" במקרה הטוב ו"גזוז מתוק" במקרה הרע.

מכיוון שהשמפניה היא מוצר הדגל של תעשיית האלכוהול הצרפתית, חלים עליה חוקים נוקשים ועתיקים אשר נועדו לשמר את ייחודיותה ואיכותה חסרת הפשרות. בנוסף להגדרת אזור הגידול, מותר להכין שמפניה משלושה זני ענבים בלבד: שרדונה, פינו נואר ופינו מניה ובנוסף, יש לגדל את הענבים המיועדים לשמפניה בכרמים נפרדים.
אליטיזם כבר אמרנו?

כמו מרבית ההמצאות הגדולות, השמפניה הומצאה במקרה. יתרה מזאת, בתחילה היא נחשבה ליין מקולקל, לא פחות. האגדה נותנת את קרדיט הראשוניות לנזיר העיוור דום פריניון (על שמו קרויה שמפניה משובחת מאוד), אשר היה מנהל מרתפי האלכוהול של המנזר. במשך שנים רבות היו המנזרים מתפרנסים מהכנת משקאות אלכוהוליים. ניתן לקשור תופעה זו למספר גורמים - ביניהם הכנת יין לצורכי פולחנים נוצריים, הקשר בין אלכוהול לריפוי, תחום אשר עסקו בו בעיקר נזירים ולבסוף - הידע הנדרש בכימיה אשר היה מצוי במשך תקופה ארוכה בידי נזירים בלבד.

באחת הפעמים, אם כן, גילה דום פריניון כי במספר בקבוקי יין נתגלו בועות, דבר אשר עורר אצלו את החשד כי היין התקלקל. למעשה, נוצרו הבועות מפני שהענבים נבצרו מאוחר ובשל כך ובשל מזג האוויר הקריר, תהליך התסיסה לא הסתיים. עם הביקבוק של היין, התחדש תהליך התסיסה, אך הפעם בתוך הבקבוק. כך נוצרו אותן בועות הנחשבות כיום לאחד מסממני היוקרה של שמפניה מוצלחת ואילו אז היוו מקור של דחייה באותו "יין מטורף", כפי שקרא לו דום פריניון, אשר טרח רבות על העלמתן. למרבה המזל הוא לא הצליח, להפך. הוא שיפר את איכות השמפניה - שקיפות, צלילות ומינון מדויק של ענבים - דבר אשר הביא כעבור כחמישים שנה להצלחה רבה של היין החדש בקרב האצולה הצרפתית.

במחצית הראשונה של המאה השמונה עשר החלה הפריחה האמיתית של תעשיית השמפניה כשבתחילה התיר לואי החמישה עשר לשווק את השמפניה בבקבוקים ומעט מאוחר יותר, בשנת 1735, קובעו הגודל והצורה של בקבוק השמפניה בצו מלכותי, אשר נשמר במדויק עד היום.

בשבוע הבא - סוגי שמפניה, כלים לשמפניה ומתכון להכנת שמפניה ביתית.

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר