נגישות
נגישות

הקרב על הסושי

אני ממליץ בכל פה (תרתי משמע) להשאיר את הדעות הקדומות מאחור, ללכת לסושיה סבירה ופשוט לנסות. מניסיוני, רבים ממתנגדי הסושי החריפים ביותר לא טעמו פיסת סושי מימיהם. ייתכן ותאהבו את זה וייתכן שלא. ייתכן ויתווסף חבר חדש למועדון, וגם אם לא – לא נורא. לנו יישאר יותר.

מסעדה ביום חדשות מהצלחת
מערכת  zap rest
תאריך פרסום: 09/10/2005, 15:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

בשבוע שעבר ניסה עופר שושני לנפץ את מיתוס הסושי. השבוע, יוצא רומן לסקר, יריב קולינרי מר, לומר את דבר ההגנה.

בשבוע שעבר הועברה במדור זה ביקורת קשה על הסושי. מלבד חוסר ההבנה התהומית הציג המבקר הנכבד עמדה חשוכה, מסתגרת ובדלנית. וחוץ מזה, הוא גם אדם לא נחמד (סתם, סתם. עופר הוא אדם עם מודעות אסתטית גבוהה מאוד).

אם כן, בשבוע שעבר הושמעו טיעונים רבים נגד הסושי. מלבד טיעון ה"לא טעים", אשר, מה לעשות, אין כל דרך להתעמת איתם (האמת היא שיש, אבל זה לא לפרסום), נדפה מכל כתב הביקורת עמדה מסתגרת ולא פתוחה. אחת הסיבות העיקריות לחששם של אנשים רבים מפני סושי הוא היותו מאכל המבטא תפיסת עולם שונה לגמרי מזו שהם רגילים לה. ומה לעשות, מרבית האנשים אינם פתוחים לרעיונות חדשים ומנסים להצמד לעולם הערכים הישן והמוכר להם היטב.

מאחורי הסושי עומדים שלושה עקרונות מנחים. העקרון הראשון הוא הטבעיות – הדג מוגש בצורתו הטבעית, הגלויה. הדבר עומד בסתירה גמורה למאפיין המרכזי של המזון המערבי – ההסתרה, כלומר טיגון, בישול, אפייה או כל תהליך (טכנולוגי, לא טבעי) אחר, אשר מתערב בצורתו וטעמיו של המזון, המגיע אל הסועד כשהוא מעובד וחסר כל קשר מיידי לצורתו האותנטית. העקרון השני הוא הפשטות. רק חשבו על כל המנות עמוסות המרכיבים והשמות, אשר התבררו לבסוף כנפיחה (מטאפורית, כמובן). המזון היפני, המבטא עקרונות זן בודהיזם, שונה בתכלית מהמנות העמוסות והמעמיסות של המטבח המערבי. יתר על כן, אנשים רבים, המורגלים בכמות יותר מאשר באיכות, חשים כי רימו אותם כאשר במקום מאכלים מרובי מרכיבים, הטובעים בשלוליות של רטבים ומלווים במיני תוספות צדדיות, הם מקבלים מנה דלה במרכיבים ("מה, רק אורז וחתיכת דג?"). אח, המורכבות שבפשטות, מי יספר גדולתך? והעקרון השלישי הוא העיצוב. סוד ידוע הוא (אשר נאמר כבר בפסקה הקודמת) שהמזון היפני משקף עקרונות עמוקים של חשיבה, הכרת עולם ותפיסה אסתטית. היחס מלא הכבוד לאוכל עלול להיות זר לתרבות אכילה, שעליה כבר נאמר כי חובביה "לא אוכלים בשביל לחיות אלא חיים בשביל לאכול ". חוסר היכולת לראות באוכל דבר מה מעבר להשבעת רעב ומטבח הכופה על הסועד להכיר בערך המוסף, מעורר רתיעת מה אצל אנשים רבים.

אולם אין צורך להכנס כל כך עמוק. בסופו של דבר, הרתיעה מן הסושי אינה כה קיצונית, ואתם יודעים מה? גם אינה כל כך נוראה. אני ממליץ בכל פה (תרתי משמע) להשאיר את הדעות הקדומות מאחור, ללכת לסושיה סבירה ופשוט לנסות. מניסיוני, רבים ממתנגדי הסושי החריפים ביותר לא טעמו פיסת סושי מימיהם. ייתכן ותאהבו את זה וייתכן שלא. ייתכן ויתווסף חבר חדש למועדון, וגם אם לא – לא נורא. לנו יישאר יותר.

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר