נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
טקס פרסי האקדמיה לקולנוע הידוע יותר בשמו: טקס האוסקר הוא הותיק והידוע ביותר מבין טקסי הקולנוע בעולם ופסלון הזהב הניתן לזוכים במהלכו הוא המוכר ביותר.
את הטקס הראשון קיימו ב-16 למאי 1929.מה שאומר כי השנה חגג הטקס את יום הולדתו ה-77.

סרטים רבים עברו תחת רגליו המסוקסות של מר אוסקר, רבים מלהכיל, לכן החלטנו להתמקד בז'אנר מאוד מסויים, אולי תופתעו אבל הנושא הנבחר הוא: אוכל, כן רבותי הכנו רשימת תקצירים על סרטי אוכל מכל הסוגים, הארצות והמינים קבלו אותם במחיאות כפיים- באופן מפתיע (או שלא) רובם גם איכותיים פלוס. אתם כמובן מוזמנים להוסיף תגובות ברוח הדברים וגם סרטי אוכל נוספים!

אוכל, שתייה, גבר, אישה - Eat Drink Man Woman
בימוי: אנג לי ( טייואן 1994)

צ'ו הוא חד השפים המובילים בעיר טייפה. חוצמזה יש לו גם שלוש בנות.
ז'יה- ז'ין הבכורה היא מורה המשתדלת לא לחשוף את רגשותיה, לאחר שנפגעה בעבר.
ז'יה- שאן האמצעית היא מנהלת בכירה בחברת התעופה הלאומית, היא יפיפייה מצליחנית המנהלת חיים מודרניים עצמאיים. ז'יה- נינג הקטנה עובדת במזנון אוכל מהיר ובעלת ראיית עולם רומנטית.
בכל יום שישי נפגשים האבעה לארוחת ערב משפחתית, אליה מתכונן האב בהקפדה, הסרט סובב סביב הארוחות האלה וכל מה שקורה סביבן ובמהלכן (בת אחת נכנסת להריון, אחרת ננטשת, האב מוצא אהבה ועוד), זוהי דרמה עם המון הומור וחן.
מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר.
זכה במספר פרסים.


החגיגה של באבט - Babette's Feast
בימוי: גבריאל אקסל (דנמרק 1987)

עיבוד לסיפור קצר מאת איזק דינסן, אודות שפית מטבח מהוללת, הנאלצת להימלט מפריז בעקבות ארועים פוליטיים שהתרחשו בצרפת ב- 1870. כפליטה חסרת כל היא מגיעה לכפר יוטלנדי קטן והופכת לסוכנת בית של שתי זקנות עדינות. יום אחד היא זוכה בהגרלה בסכום כסף גדול ומחליטה להכין סעודה מפוארת בנוסח הפריזאי הישן לכבודם של אנשי הכפר. תהליך ההכנות לסעודה הוא פנינה בפני עצמה בסרט המקסים הזה. הסעודה שמכינה באבט היא יצירתה הגדולה ביותר, למרות שבני הכפר הפשוטים לא מסוגלים להבדיל בין לימונדה לשמפניה משובחת.
הסרט זכה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר ב- 1988,
ועוד מספר פרסים נחשבים.

המטבח של מרתה- Bella Martha
בימוי: סנדרה נטלבק) גרמניה 2001 )

מרתה היא שפית מדהימה שאוהבת לבשל ולהאכיל כמעט את כולם. היא מאכילה את לקוחות מסעדת הגורמה בה היא עובדת, את שכניה - גם אם היא לא ממש מכירה אותם, את אחייניתה (המעדיפה פיצה על פני יונה מבושלת ביין מדירה) ואפילו את הפסיכולוג שלה, המנסה ללא הצלחה לגמול אותה מהעיסוק האובססיבי באוכל. במקביל תתאהב מרתה במתחרה שרמנטי ומקסים, תטפל באחייניתה ותלמד להרגע.
זכה במספר פרסים בפסטיבלים שונים ברחבי בעולם.


דינר רש -Dinner Rush
בימוי: בוב ג'ירלדי ( ארה"ב 2001)

"ג'יג'ינו" היא מסעדה איטלקית ברובע טרייבקה האופנתי של ניו- יורק המנוהלת כעסק צדדי ע"י לואיס, העוסק בעיקר בהימורים. בנו, אודו, הוא השף המהולל של המסעדה החולם על הניהול שלה באופן עצמאי.
חבורת בריונים מקווינס לוטשת גם היא את עיניה לעסקיו הלא-חוקיים (ההימורים) של לואיס וגם לחוקיים (המסעדה). עלילת הסרט מתרחשת במהלך ערב אחד במסעדה, כאשר הבריונים מקווינס מגיעים לארוחה, הסו- שף מסתבך בהימור על מרוץ סוסים, מבקרת המסעדות האימתנית מגיעה למקום לביקור, וכך גם בלש משטרה ואשתו. תוך מספר שעות לואיס צריך לתמרן בין כולם וגם לנקום את הרצח של השותף שלו. שילוב מהנה ותוסס בין סרט אוכל לסרט פשע, מצולם ומבוים באותנטיות (במסעדה שבבעלות הבמאי: בוב ג'ירלדי).
זכה במספר פסטיבלים מקומיים בארה''ב.


שתיקת הכבשים- The Silence of the Lambs
בימוי: ג'ונתן דמי ( ארה"ב 1991)

כדי לעלות על עקבותיו של רוצח נשים סידרתי אימתני, שולח ה - FBI צוערת צעירה כדי לדובב אסיר מסוכן, (ד''ר חניבעל לקטר) האסיר הפסיכופט הוא בעצם פסיכיאטר בעל שם שנכלא בעוון רצח וקניבליזם. בין האסיר השמור ביותר במדינה לבין הצוערת מתפתחת מערכת יחסים מוזרה בה הוא תורם לה מדי פעם רמזים שיכולים להוביל אותה אל הרוצח והיא מצידה צריכה להקדיש לו מזמנה. סרט מתח מצמרר, שגרף חמישה פרסי אוסקר והפך לקלאסיקה קולנועית.
זכה ב- 5 פרסי אוסקר לשנת 1991 ועוד עשרות פרסים בפסטיבלים שונים.


טאמפופו- Tampopo
בימוי: יוזו איטמי ( יפן 1985)

נהג משאית וחברו הטוב, חובבים נלהבים של מאכלי איטריות, נחלצים לעזרתה של בעלת מסעדה אלמנה ומתכוונים להפוך את העסק שלה למסעדת האיטריות הפופולרית ביותר בטוקיו. במהלך הרפתקאותיהם פוגשים השניים בשורה של גיבורי משנה - כל אחד מהם מאיר אספקט זה או אחר של המזון: אוכל ויין, אוכל ופשע, אוכל ובריאות, אוכל ומין, ועוד...
זכה במספר פרסים בפסטיבלים מקומיים ביפן.


אהבה פלפל וקינמון -A Touch of Spice
בימוי: טאסוס בולמטיס ( יוון 2003 )

קומדיה נוסטלגית על מודעות עצמית, אנשים העוזבים את מולדתם, קונפליקט אישי, ומעל לכל אהבה. סיפורו של פאניס, נער יווני שגדל באיסטנבול של שנות החמישים, לצד סבו, מחנך ופילוסוף קולינרי, המלמד אותו שהאוכל, כמו החיים, דורש מעט פלפול כדי להעניק להם טעם. בתחילת שנות השישים הממשלה הטורקית מבצעת טרנספר ליוונים ומשפחתו של פאניס נאלצת לעבור לאתונה, למעט סבא שאינו מוכן לעזוב את עירו איסטנבול. פאניס לומד את רזי המטבח והופך לבשלן אנין טעם אשר כישוריו מעניקים טעם לחיים של כל הסובבים אותו. אחרי 35 שנה הוא עוזב את אתונה וחוזר לעיר הולדתו איסטנבול כדי לפגוש את סבו ואת אהבתו הראשונה, סיימה, רק כדי לגלות כי במשך השנים הוא שכח את הכלל הראשון שסבו הוריש לו בילדותו: לתבל מעט את חייו...
מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר, הזוכה הגדול של האוסקר היווני.


אישה על הגובה- Woman on Top
במאי: פינה טורס ( ארה''ב 2000)

איזבלה היא יפיפייה לוהטת שאין גבר העומד בפני קסמיה, היא מבשלת במסעדה ביתית קטנה, בעיירת חוף ברזילאית נשואה לטוניניו המוזיקאי וחולמת על יותר. ואז בהחלטה של רגע היא עוזבת הכל, את ברזיל, את בעלה ואת החיים הקטנים ועוברת לסאן פרנסיסקו שם היא מקבלת תוכנית בישול בטלויזיה ובמהרה הופכת לסלבס מקומי, במקביל מבין בעלה עד כמה הוא אוהב אותה ויוצא במסע להחזרת אישתו.


לאכול בגדול -Super Size Me
בימוי: מורגן ספרלוק ( ארה''ב 2004 )
מורגן ספרלוק יוצא למסע ברחבי ארה"ב במטרה לגלות את האמת המסתתרת מאחורי ה"ביג- מק".
במסעו הוא מקריב את גופו למען המדע ומכריח את עצמו לאכול 3 ארוחות ביום במשך חודש שלם רק ברשת מקדונלד'ס. הסרט הוא מבט ציני, מצחיק ומפחיד כאחד על תעשיית המזון המהיר בארה"ב ובעולם בכלל. "לאכול בגדול" זכה להצלחה מסחרית חסרת תקדים בבתי הקולנוע בארה"ב וגרם לתאגיד הענק של מקדונלד'ס להתפתל ואף לצאת בקמפיין מיוחד בניסיון להפריך את קביעותיו.
מועמד לפרס האוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר לשנת 2004.
זוכה פרס הבמאי לסרט הדקומנטרי הטוב ביותר פסטיבל סאנדנס 2004
זכייה בעוד מספר פרסים בפסטיבלים שונים


שוקולד - Chocolat
בימוי: לסה הולסטרום ( ארה''ב 2000)

ויאן רושה ובתה הקטנה רגילות לנדוד ממקום למקום. השתיים מגיעות לעיירה צרפתית קטנה שהיא גם העיר
הדתית ביותר בעולם ושם הן פותחות חנות שוקולד (אותו מכינה ויאן בעצמה עם המון אהבה), עד מהרה משנות השתיים את חיי התושבים בעיירה, מביאות שמחה ואושר כשהכל סובב סביב השוקולד.
ויש גם חבורת נוודים מקסימה החונה באגם ובראשה עומד רו, נווד שרמנטי בו תתאהב ויאן, ראש עיר סגפו וכועס, אישה מוכה ועוד המון סיפורים קטנים הנפתרים לאיטם בזכות השוקולד.
מועמד למספר פרסי אוסקר בטקס של 2001
זוכה פרסים בפסטיבלים שונים ברחבי העולם
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר