נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

כשאנו אמונים על תכנון אירוע, אם כמנהלת רווחה בחברה גדולה או כאדם פשוט המבקש לתכנן יום הולדת משמעותי לחבר טוב, לעיתים נדמה לאלו המסתכלים מהצד שהתפקיד מורכב בעיקר ממשימות מהנות דוגמת טעימות אוכל, בחירת הופעות, בחינת מתנות והתנסויות בפעילויות כאלה ואחרות. בפועל לעומת זאת, מדובר באחד מהתפקידים המורכבים ביותר בארגון או בחבורה הנובעים ממספר גורמים.

בין הגורמים השונים ההופכים את התפקיד למורכב כל כך בולטת בעיקר השפעתה של מידת החשיפה של האוחזים בתפקיד לרוב המוחלט של העובדים בארגון או בחבורה. אין הכוונה רק לחברי ההנהלה או לגורמים האחראים על התקציב (שמעורבותם באירוע ברורה) אלא לכלל העובדים או המשתתפים כך שייתנו את דעתם על המתרחש. בסופו של דבר כל אחד מאיתנו חווה על בשרו את האירוע בצורה קצת שונה, כך שאפילו תלונה של עובד יחיד על תקלה מבודדת היא בעלת משמעות. בשל כך על מארגן האירוע לקחת בחשבון רגישויות פוטנציאליות כאלה ואחרות כך שהסיכוי שמישהו מהחוגגים ייפגע בצורה כלשהי יישאף לאפס. כמובן שהמונח "רגישות" מכיל בתוכו רבות ומתייחס למגוון גדול של מאפיינים אך כל אחד במסגרתו חייב להכיר את אלו הנמצאים בראש הרשימה ואלו שאפשר להתפשר עליהן.

כשרות
רובם המכריע של אירועי החברה ומקומות הבילוי בארץ העורכים אירועים מחזיקים בתעודת כשרות. מעבר להעדפות המשתתפים מסעדות ובתי קפה רבים נדרשים להחזיק בתעודה הכשרות על מנת לקיים אירועים הנערכים בשטחם, וכמובן אם מדובר על רוב משתתפים השומר כשרות אלמנט זה צריך להיות בראש סדר העדיפויות.

סוגיית הכשרות אינה מהווה אתגר קולינרי מבחינה זו שרובם המכריע של המקומות המיועדים לכך ושירותי הקייטרינג מוכנים לכך מראש (בכל זאת אנו גרים בישראל), אך חשוב להחליט מראש האם לאירוע הספציפי אותו ברצוננו לקיים מתאים יותר תפריט חלבי או בשרי. כמובן שזהו שיקול המשתלב עם פרמטרים לא פחות חשובים כגון אופי האירוע המתוכנן (שכן אירוע בחוף הים סביר ש"ידרוש" הגשה בשרית או בשר צלוי על האש במקום פשטידות) מועד עריכתו (ארוחת בוקר מן הסתם תהיה חלבית) ולבסוף - קהל היעד. אם תבחרו לערוך אירוע שאינו כשר, חשוב ליידע את המשתתפים מראש כך שלא יהיו אי הבנות ותמיד רצוי להציע אלטרנטיבה כשרה (אפילו ברמת מנה בודדת).

צמחונות/ טבעונות
עם או בלי קשר לביקורו של גארי יורופסקי בישראל יותר ויותר אנשים בוחרים להפוך לצמחונים או טבעונים בעיקר בשנים האחרונות. נדמה כי כולם אחוזים בבהלה לירקות ומבקשים לעשות שינוי בריאותי ו/או פסיכולוגי לטובתם ולטובת האנושות כולה. למרות שברוב המקרים סביר להניח שמרבית המשתתפים באירוע לא יהיו מהסוג הראשון ויעדיפו את החיות שלהם בצלחת, מספרם הגודל של הצמחונים והטבעונים באוכלוסיה ובהתאמה - בכל אירוע אפשרי, כבר מצדיק התייחסות מיוחדת להעדפותיהם.

גם במקרה זה שירותי הקייטרינג אמורים לדעת להתמודד עם הנושא ללא קושי רב ועדיין חשוב לוודא מראש כי באירוע תוצע לפחות מנה עיקרית צמחונית אחת (לא על בסיס דג) שתוספותיה יהיו ידידותיות גם לצמחונים (דהיינו, שלא יכילו אבקת מרק עוף). אפילו את הקינוחים רצוי לבחון לעומק ולוודא שיהיו נטולי ג׳לטין המכיל לעיתים קרובות מרכיבים מן החי כשברוב המקומות יציעו לכם שירות נחמד של סימון המנות המיוחדות כך שיוכלו לקחת חלק באירוע כמו כולם ללא מאמץ רב מצדכם

רגישויות למזון (גלוטן, לקטוז וכיו״ב)
במקרה של רגישויות כגון רגישות לגלוטן או סוכר כבר לא מדובר בעניין של בחירה. אנשים הסובלים מצליאק או מרגישות ללקטוז לא יכולים להרשות לעצמם לאכול מאכלים רבים ובשל כך נעדרים רבים מהם מאירועים וגם אם מגיעים נמנעים מהמזון המוגש בהם. לטובתם, רצוי לוודא מראש עם הקייטרינג או המסעדה שבאפשרותה לספק מנות מתאימות שלא יסכנו את האנשים מחד וישמחו אותם מאידך מעצם המחשבה. במקרה של רגישות למזון ניתן לבקש מראש מהמשתתפים לציין האם הם זקוקים למנה מיוחדת על מנת להכין את המטבח מראש ולסמן מנות אלו למהלך האירוע.

הימנעות מאלכוהול
בין אם מסיבות דתיות, בריאותיות או נפשיות, חשוב לזכור שלא כל האנשים שותים אלכוהול. עליכם כמארגני האירוע לוודא כי יהיו אלטרנטיבות אחרות ומספקות לאותם אנשים וכן שסוגיה זו תקבל התייחסות עוד בטרם תכנון התפריט. יתרה מזאת, אם בחרתם להעניק שי במסגרת אותו אירוע או מזכרת (לדוגמא בחברות רבות בוחרים במיוחד לקראת החגים לצ׳פר את העובדים בבקבוקי יין או אלכוהול אחר) ועליכם מוטלת האחריות לספק אלטרנטיבה אחת לפחות גם לאלו.

בכל תכנון אירוע חברתי, אם מקצועי או פרטי, קיימת נטייה לנקוט בשיטת ״הרוב קובע״ בעיקר כשמדובר בבחירת האטרקציה המרכזית, המיקום ואופי האירוע ויש בכך היגיון רב. עם זאת יש לקחת בחשבון את הרגישויות השונות המשפיעות בצורה קריטית על האנשים החווים אותן ולדעת כיצד ומתי נכון להתייחס לפרט יותר מאשר לכלל.

 

צילום: דרור כץ

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מנה של קפה גרג בנמל (צילום: אלעד גוטמן)
סופיצה: השכונתית הכי שמחה בתל אביב
אוכלים בג'אבה בתל אביב
דוגמים את המטבח הגרוזיני בראצ'ה
מסעדת שמוליק כהן: אוכל משובח משנת 1936
מזרח אירופה בישראל: פראג הקטנה
סואי סושי: הסניף החדש בלונדון מיניסטור
ארוחה בלתי נשכחת במסעדת המייסדים 16
אדלינה - כשהמטבח הספרדי פגש את הגליל המערבי
ריבר באר שבע – להתאהב בטעמים האסיאתיים
פטריקס באר שבע – החוויה המושלמת