נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

בישראל של 2014 לא מעט מסעדות כבר הבינו את הצורך במנות טבעוניות, אבל אצל חלקן הגדול המנות נוספו בקצה התפריט בשם הפלורליזם. מסעדה על טהרת הטבעונות היא עדיין לא משהו נפוץ, גם לא בתל אביב, שלא לדבר על מסעדות שף שמוותרות על בשר, חלב וביצים. את ננוצ'קה הסצנה מכירה כבר שנים רבות, אבל רק בשבוע החולף גיליתי שהמוסד הגרוזיני של תל אביב קפץ למים העמוקים והוציא לאור את מהפכת ה"טבעונשווילי".

אני והטבעוני שלי
תוך שאני עושה את דרכי לרחוב לילינבלום לא הצלחתי שלא לתהות - אוכל גרוזיני בלי בשר ובלי חלב? הרי כל מאפה שיצא אי פעם מהמטבח המסורתי הזה כלל את אחד משניהם, ולפעמים גם ביחד. מדד הסקרנות זינק כלפיי מעלה. כדי לבדוק את העניין לעומק הבאתי איתי שחקן חיזוק, אחד שהולך כבר תקופה ארוכה בשבילי הטבעונות ועשה עליהם לא מעט קילומטראז'. ד' הוא לא רק טבעוני, הוא גם חזר לא מזמן מטיול בגאורגיה. לקחתי את ננוצ'קה לנסיעת מבחן טבעונית, והבאתי איתי מקצוען.

פרשקי בננוצ'קה

מתחיל ונגמר באוכל
תחנה ראשונה בנסיעת המבחן - פחאלי, אנטיפסטי גרוזיני (55 ₪). על צלחת מרשימה הונחו שבעה סלטים גרוזינים - בדריג'אני, טטרי, צ'רחאלי, לוביו ודולמה, או בעברית – גלילת חצילים עם אגוזים, ירקות שורש ברוטב פיקנטי, סלק עם רוטב שזיפים ובצל, עלי גפן ממולאים, לוביה עם אגוזי מלך, כמו גם חצילים פיקנטיים ומנגולד. המנה, שהוגשה בננוצ'קה גם בעידן הפרה-טבעונות שלה, לא איכזבה וסיפקה שבעה טעמים שונים מאוד, שהוגשו בצורה מזמינה והשתלבו מצוין יחד.

איך מחליפים את הבשר ו/או הגבינה במאפה הגרוזיני? ממלאים אותו בשלל פטריות חמות וטריות. הפרשקי (49 ₪) הוא בצק אוורירי מטוגן, שטומן בחובו 5 סוגים של פטריות, ומגיע בליווי סלסת עגבניות. חיתוך אחד במרכז שחרר אדים מופלאים בריח פטריות. גם הטעם היה בהתאם, והכמיהה לבשר נעלמה כלא היתה.

כל הסיפורים על גאורגיה מתחילים או נגמרים באוכל, כך נוכחתי לדעת בשיחה עם המקצוען תוך כדי נגיסה. שם, על התפר שבין אירופה לאסיה, מתפיחים, מטגנים כיסונים וממלאים ירקות כבר מאות שנים. גם "ננוצ'קה" לא באמת שוברת את המסורת, היא פשוט לוקחת אותה צעד אחד קדימה. נראה שהידע שנצבר במסעדה הוותיקה הזאת הוא כל כך גדול, עד שההסבה לטבעונות באה לה בקלות מפתיעה.

צ'ה צ'ה לסיום
גם הלביבות שעועית וכרישה (49 ₪) הצליחו להישאר גרוזיניות להפליא, ובלי לתת תחושה של אילוץ. על עוד צלחה פרחונית שקשה להתעלם ממנה, הוגשו הלביבות עם תרד, סלסת לימונים ועשבי תיבול ועגבנייה מיובשת. הטיגון נתן פריכיות דקיקה מבחוץ, ובפנים היה רך ונימוח. ליד הלביבות טעמנו גם ארטישוקי (58 ₪) – לביבות ארטישוק שהוגשו בעיטור של קרם ארטישוק ירושלמי, צ'טני עגבניות ופלפלים.

הגרוזינים לא סוגרים ארוחה בלי דז'סטיף כלשהו, וגם אנחנו הורדנו את האוכל עם שוט של צ'ה צ'ה (37 ₪). ה"וודקה הגרוזינית" נחשבת למשקה הלאומי של גאורגיה, והיא תבעיר לכם את הפה, כשבמקביל היא גם תפנה את שלל הטעמים שעברו קודם בגרון ותעשה מקום לקינוח.

על קינוחים לא מתפשרים
אמרנו קינוח, אמרנו האתגר הגדול של הערב - להכין גם פינאלה מתוק ומפנק בלי חלב, שמנת או ביצים. שף טוב יודע להזיז גם הרים כאלה, ובננוצ'קה יחכה לכם פרפה חלבה מבריק (36 ₪), טבעוני לכל אורכו וטעים להפליא. התחתית - שוקולד קריספי. הציפוי - שני סוגי שומשום ורוטב סילאן. זו היתה המנה הכי פחות גרוזינית בארוחה, אבל אף אחד לא יגיש על זה תלונה לשגרירות.

מסעדה שכולה טבעונית? אני מודה שעד לפני שבוע לא באמת ידעתי איך לאכול את זה. בסופו של דבר אכלתי את זה בתיאבון רב, ובלי פיסת געגוע למוצרי חלב וחיות אחרות. וזו אולי ההצלחה הגדולה ביותר של ננוצ'קה – מנות טבעוניות ששוברות לא מעט מוסכמות אבל עדיין זוכרות מאיזה חלק של העולם הן באו. ד', שחקן החיזוק הטבעוני, מצא מקום שמשקיע קצת יותר בשבילו. מקום שבו הוא כבר לא צריך לשאול: "סליחה, יש לכם גם מנות טבעוניות?".

חשבון בבקשה:
פחאלי - 55 ₪
לביבות שעועית וכרישה - 58 ₪
פרשקי - 49 ₪
ארטישוקי – 58 ₪
פרפה חלווה - 36 ₪
2 בקבוקי סן מיגל - 54 ₪
2 כוסיות צ'ה צ'ה - 74 ₪
סה"כ: 384 ₪ לזוג

* כתבה פרסומית

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
אהבה יוונית
ממציאה את עצמה מחדש
לא מה שחשבתם
תוצרת הארץ
מקום בקצב אחר
כמו באמריקה
כמו באמריקה
מאז ולתמיד
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר