נגישות
נגישות

הזהב השחור: מנות שוות עם חצילים במסעדות

מה משותף לשקשוקה סיציליאנית, כנאפה מחוצל וקרפ לבנה? החיים הם לא שחור לבן אבל, בואו נודה, או שאנחנו מתים עליו או שאנחנו לא מסוגלים להתקרב - כן, אנחנו מדברים כמובן על החציל. בואו להכיר את מנות החצילים הכי שוות

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
עודד פשטצקי
תאריך פרסום: 09/07/2020, 0:00 תאריך עדכון: 13/07/2020, 10:20
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

בין אם אתם נמנים על חסידיו ובין אם אתם מקפידים לשמור ממנו מרחק סביר, על דבר אחד אתם חייבים להסכים: החציל הוא בין הירקות הוורסטיליים ביותר בסביבה. מעבר לכך שהוא משתלב נהדר עם מגוון עצום של חומרי גלם ויכול לשדרג אפילו מנות אחרונות, מדובר בירק שניתן להקפיץ, לאדות, לאפות, לצלות, לקלות, לטגן, לכבוש ואפילו לקרמל, במטבח הטבעוני שמור לו מקום של כבוד אך הוא מחמיא ביותר גם למנות קרניבוריות למהדרין. כבר עייפתם מהסביח ומתחשק לכם להכיר מנות מדליקות עם חצילים? אם כך אז בואו נצא לדרך...  

 מנות איטלקיות עם חצילים. מסעדת אל דנטה הירושלמית (צילום: באדיבות המקום)

גיגסי – באר שבע

זמן קצר לפני יריית הפתיחה של מונדיאל 2014, נפתח בבאר שבע ספורט-בר עצום ממדים העונה לשם גיגסי. בבר העצום, החולש על שטח של כ-700 מ"ר, פזורים עשרות מסכי אל סי די על הקירות אך בנוסף פועלים בו גם חדרי צפייה גדולים המספקים חוויית צפייה יוצאת דופן באיכותה. תפריט הבראסרי של גיגסי כולל למשל שפע רב של מנות המבורגר, כשבין השאר מדובר בהמבורגרים במשקל של 750 גרם ואפילו ק"ג שלם (קוואטרו בורגר בקר – 111 שקלים).

בנוסף מציעים בגיגסי מבחר מסנוור של מנות פינגר פוד, כריכים, מנות פסטה, מוקפצים והרשימה עוד ארוכה. אך לא משנה מה תזמינו בהמשך הארוחה, הרשו לנו להמליץ לכם לפתוח את הערב עם מנה ראשונה של ליבת חציל שרופה על האש, שמוגשת עם סלסת עגבניות פיקנטית, טחינה לבנה ובלסמי, בתוספת של פלוט (36 שקלים).

כמו כן תשמחו ודאי לדעת שבתפריט של גיגסי ישנן גם מנות עיקריות המוגשות לצד קרם חצילים קטיפתי כמו נתחי פילה בקר (על מצע פום סוטה, רוטב צ'ימיצ'ורי וקרם חצילים – 149 שקלים) וסבאח קבב (300 גרם קבבוני טלה משובחים מונחים על צלחת מסבחה חמה של חומוס עם טחינה לבנה, תטבילה פלפלים ירוקים, קרם פלפלים אדומים וקרם חציל. המנה מוגשת עם פלוטים חמים מהתנור – 69 שקלים).

גיגסי - giggsi - נפחא יצחק 36, באר שבע, 053-9367113

 לכו על קרם החצילים הקטיפתי של גיגסי (צילום: באדיבות המקום)

פרליטה – גדרה

מסעדת פרליטה, מבית היוצר של קברניטי מסעדת פרה פרה, באה לעולם ביום הראשון של 2020, במתחם משוחזר שהוקם בשלהי המאה ה-19, במרכז גדרה. בימים אלה משיקים בפרליטה תפריט ארוחות בוקר חדש, שיוצע בימי שישי בין השעות 12:30-8:00. כל ארוחות הבוקר בתפריט החדש כוללות כוס שתייה קלה או חמה לבחירה, כשבין השאר מדובר בשקשוקה פולנטה (קרם תירס טרי, תרד, ביצה עלומה, קראמבל פרמז'ן ונגיעות ריקוטה בליווי סלט עלים רענן – 65 שקלים) ואגז בנדיקט (בריוש קלוי, גבינת שמנת, סלמון מעושן, ביצים עלומות והולנדייז בעיטור בצל ירוק וסלט עלים רענן – 69 שקלים).

החציל מככב בתפריט ארוחות הבוקר במנת השקשוקה הסיציליאנית: קערת בצק פוקאצ'ה בעבודת יד, ראגו עגבניות ופלפלים, חציל קלוי ו-2 ביצים לצד זיתי קלמטה, שמנת פסטו וטחינה ירוקה – 62 שקלים).

פרליטה גדרה - הביל"ויים 12, גדרה, 053-9417182
להזמנת שולחן בפרליטה גדרה

 שקשוקה סיציליאנית של מסעדת פרליטה בגדרה (צילום: באדיבות המקום)

אל דנטה – ירושלים

מסעדת אל דנטה הירושלמית נפתחה לפני קצת יותר משני עשורים, כשבארבע השנים האחרונות עומד בראשה השף והמסעדן המחונן, אסי איטח. בתפריט של אל דנטה תמצאו שתי מנות חצילים קלאסיות מדרום איטליה: הראשונה נקראת פרמז'אנה והשנייה, פסטה א-לה נורמה.

פרמז'אנה היא מנה שמבוססת על רוטב עגבניות עשיר, המורכבת משכבות של פרוסות עגבנייה ופרוסות של חצילים אפויים, בזיליקום, פרמז'ן ומוצרלה. כל זה מונח בתוך כלי חרס ונאפה במשך כרבע שעה בתנור אבן (56 שקלים). פסטה א-לה נורמה לעומת זאת, היא מנה שנקראה על שם האופרה נורמה, שהלחין בן העיר קטאניה בסיציליה (וינצ'נזו בליני), ממנה הגיעה המנה הטעימה. הפסטה המשוקעת כוללת מלבד חצילים גם שום, צלפים, זיתי קלמטה, אורגנו, רוטב עגבניות וריקוטה צאן (60 שקלים). שתי אלו, בדומה ליתר המנות בתפריט, מובאות לכדי שלמות הודות למגע הקסמים של איטח, שחובש במקום גם את כובע השף.

אל דנטה - AL DENTE - אוסישקין 50, ירושלים, 053-7103169
להזמנת שולחן באל דנטה - AL DENTE

 פרמאז'נה של אל דנטה (צילום: איתן וכסמן)

ארנולד – תל אביב

מסעדת ארנולד המיתולוגית החלה את דרכה בשנת 1962, כשבימיה הראשונים היא נקראה פינת הבלקן. באותה מסעדה, שפעלה בזמנו בשדרות רוקח, הגיש מייסד המקום ארנולד בניש, לא פחות מ-20 מנות חציל שונות, לרבות מרק חצילים ואפילו מנות אחרונות עם חצילים. אינספור חצילים נצלו, נקצצו וחוסלו מאז אותם ימים רחוקים ואילו היום קברניטי המקום הם בני הדור השלישי למייסד המסעדה. לאחד מהם אגב, מתנוסס קעקוע של חציל על הזרוע.

אמנם בגלגול הנוכחי של המקום התפריט של ארנולד כולל הרבה יותר מחצילים, אך עדיין שמור לירק האציל מקום של כבוד. כך לדוגמה תמצאו בתפריט העשיר של ארנולד מנות כמו חציל קלוי בלקני (מוגש עם סלסה עגבניות וגבינת פטה – 39 שקלים), חציל קלוי (מוגש עם טחינה גולמית, שמן זית, יוגורט ופטרוזיליה – 36 שקלים) ואפילו מוסקה מענגת במיוחד, המוגשת כמנה ראשונה (38 שקלים). בנוסף מנת פילה המוסר של ארנולד, מוגשת על מצע טעים במיוחד הכולל חציל שרוף בגריל, גרגירי חומוס, זעתר, יוגורט צאן, לימון כבוש, סלט עגבניות עם כוסברה, צ'ילי אדום וזיתים שחורים (96 שקלים).  

ארנולד - בכור שלום שיטרית 6, צפון תל אביב, 053-6114525
להזמנת שולחן בארנולד

 המוסקה של מסעדת ארנולד (צילום: רועי שור)

ברטון – תל אביב

רוב הסיכויים שכשאתם מדמיינים מנת קרפ, חציל הוא לא הדבר הראשון שעולה לכם לראש. אבל זה רק כי עדין לא יצא לכם לפגוש בצלחת את מנת הלבנה חציל של רשת ברטון. מנת הקרפ הצרפתי המושקעת והטעימה של הרשת, שמונה נכון להיום שני סניפים תל אביביים, כוללת קרפ צרפתי מבלילת כוסמת נטולת גלוטן, גבינת לבנה, חצילים, תפוח אדמה, עגבנייה, בצל סגול, שעועית ירוקה, טחינה גולמית, שום, כוסברה, חריף ורוקט (36 שקלים). אם אתם אוהבים חצילים ומסיבה לא מובנת החלטתם שהשנה תאכלו רק קרפ אחד, אין ספק שזוהי המנה המושלמת עבורכם.

ברטון, תל אביב 

 קרפ חצילים של ברטון (צילום: מיטל סלומון)

כנאף – ירושלים

הצלחתם לעכל את העובדה שיש חצילים שמחמיאים לקרפים צרפתיים? מעולה! עכשיו הכינו את עצמכם לשילוב הבלתי אפשרי אך הטעים בצורה בלתי רגילה בין חצילים לשערות קדאיף. במסעדה המקסימה שנפתחה בלב שוק מחנה יהודה בירושלים לפני פחות משנה, מציעים שלל מנות המבוססות על שערות קדאיף, המזכירות את הכנאפה המתוק והגבינתי אך רחוקות ממנו שנות אור.  

בין השאר תמצאו בתפריט של כנאף לא מעט מנות שעושות הרבה כבוד לחצילים, כשבין השאר מדובר בשערות קדאיף במילוי בשר בקר וליבת חציל על האש (38 שקלים), כנאף טבעוני במילוי חלבון סויה וחציל קלוי (42 שקלים) ואפילו מנת כנאף אסאדו, שכוללת שערות קדאיף במילוי אסאדו וריבת חצילים (38 שקלים). כל מנת כנאף מגיעה עם חמוצים ומגוון רטבים וריבות תוצרת בית כמו טחינה סלק, ריבת עגבניות שירי, ריבת בצל ואיולי שום.  

כנאפ - האגוז 15, מחנה יהודה, ירושלים, 053-9348569

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מוקפץ אסיאתי עם חלומי בקפה הבימה (צילום: גלעד הר שלג)
מנה במסעדת אלמרסא עכו (צילום: באדיבות המקום)
נוף במסעדת ביאנקיני (צילום: איתמר גרינברג)
מטיילים בתיאבון: מסעדות מומלצות על כביש 90
שפים מספרים: על הפער בין המטבח הביתי למקצועי
מה מסתתר במטבחים הביתיים של השפים הגדולים?
מהאדנית לצלחת: הכול על פרחי מאכל
נעים להכיר: האנשים שהונצחו במנות מפורסמות
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
דוניס דגים ויין  - אוכל משובח ואירוח נפלא
מתי הפעם האחרונה אכלתם אוכל צרפתי אמיתי, ו... כשר?
סילבסטר 2024 – השנה אוכלים בבית