נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
אלביס השאיר אחריו המוני שירים (שעדיין ממשיכים לצאת בקצב של דיסק לשנה) ומתכון אחד, מושחת למדי, של כריך חמאת בוטנים ובננות מטוגן בחמאה. אלביס מת צעיר ושמן.

היום כבר ברור למעלה מכל ספק הקשר בין בריאות טובה לבין תזונה נכונה. כל תזונאי יסביר לך על הקשר הישיר שבין המצב הגופני שלך לאוכל שאתה מכניס לגוף. המודעות לכל הנושא עלתה. לצד תכניות הבישול צצו ועלו, לשם איזון, תכניות דיאטה. אפילו השפים עצמם, מעשה קסמים, הולכים ומתחטבים. קחו למשל את אהרוני, שרזה ורזה, ונאלץ כיום לצרף לכל תכנית אורח כדי למלא מסך שלם. וכמו תמיד, לא אנחנו המצאנו את הגלגל. מדובר מסתבר בטרנד עולמי. חברות מזון רבות בארה"ב מיישרות קו עם דיאטת אטקינס, ובלי וויכוח מוציאות ליין של מוצרים דלי-פחמימות. אפילו מקדונלד'ס עברו להגיש סלטים עם רטבים דלי קלוריות ומנסות למחוק את ה"ג'אנק" מהכותרת "ג'אנק-פוד" שנשאו בגאון שנים כה רבות. ועוד לא דיברנו על הסרטsuper size me.

בשלב הזה אך צפויה הופעתו של ספר מהסוג של "מזונות מופלאים" (מאת אנה סלבי; בהוצאת כנרת, זמורה-ביתן, דביר). למעשה, מדובר במדריך לחיים טובים. המחברת לא מיהרה לנצל את הטרנד הנוכחי למזון בריאות, על מנת למהר ולאגד מספר מתכונים עם סממני בריאות, כדי לגזור קופון שמן. הספר מתגלה דווקא כמעמיק יותר ובא לתת רקע ועקרונות שימושיים, שיכולים ללמד אותנו כיצד לאכול טוב ונכון יותר. בשפה ברורה ופשוטה, ותוך הימנעות מטרחנות יתר, מפרטת המחברת תחילה עקרונות לתזונה נכונה. קיימים פרטים על אבני היסוד של האוכל (חלבון, פחמימות, סוכרים, שומנים) והיחס ביניהם, על היתרונות של בישול במים, על החשיבות שבשתיית מים, ועל כוחות הריפוי שקיימים במזונות שונים. מניסיון אישי, אימוץ ולו של חלק מהעקרונות האלה, משפר את איכות החיים.

בהמשך מתמקד כל אחד מפרקי הספר במרכיב בריא אחד. בתחילת כל פרק שכזה נמצא פירוט רב של סגולות אותו חומר גלם, אברים חיוניים שחומר הגלם עושה להם טוב, כיצד לבחור את אותו חומר גלם, לאחסן אותו ולצרוך אותו. ובכל הנוגע לצריכה, הספר כולל גם מתכונים לא מעטים, ראויים ביותר ברובם. חשוב להדגיש שאין מדובר בהתפשרות, ובהחלט מדובר במתכונים אופנתיים, מורכבים במידה, שמעירים חשק להוציא אותם אל הפועל. המתכונים כתובים בשפה ברורה וידידותית למשתמש, ומלווים בצילומים נאים. בכל המתכונים ניכרת הכוונה לתת כבוד לחומר הגלם ולנסות ולהוציא ממנו את המיטב לא רק מבחינת הטעם, אלא גם מבחינת הערכים התזונתיים שהוא יכול להעניק לגוף. אלביס היה בוכה מרוב תסכול.

ניקח לדוגמא את הפרק העוסק בדגים עתירי שומן. יסבירו לכם שם, כי דגים שכאלה מכילים חומצת שומן בשם אומגה 3 ומינרל בשם סלניום, החיוניים לגוף. עוד תלמדו לדעת כי דגים עתירי שומן מחזקים את המערכת החיסונית, מפחיתים את רמת הכולסטרול בדם, מגנים מפני מחלות לב ותורמים למניעת התפתחות סרטן, כמו גם מסייעים בריפוי עור יבש. לצד אלה מובא בין היתר המתכון הבא לדג טונה:

טונה טריאקי עם סלסה של אפונה ומלפפון ירוק

משך ההכנה: 15 דקות + השריה
משך הבישול: 12 דקות
4 מנות

4 אומצות של טונה

לתחמיץ:
4 כפות שרי, יבש
4 כפות רוטב סויה
2 כפות סוכר חום כהה
2 שיני שום, כתושות
1 כף מיץ לימון
2 כפות שמן שומשום
פלפל

לסלסה:
250 גר' אפונה טרייה
4 כפות שמן זית כתית
1 שן שום, כתושה
1 כף עלי נענע, קצוצים
1 מלפפון ירוק, בינוני
1.5 כף חומץ אורז או חומץ בן-יין
מלח ופלפל

1. להכנת תחמיץ מערבבים את השרי, רוטב הסויה, הסוכר, השום ושמן השומשום. מוסיפים פלפל לפי הטעם ומערבבים היטב. שמים את הדג בכלי רדוד, יוצקים עליו את התחמיץ, הופכים כדי לכסות את כולו, מכסים ומניחים למשך שעתיים או למשך הלילה.

2. להכנת הסלסה מבשלים את האפונה במים רותחים משך 3 דקות. מסננים היטב ומרעננים בזרם של מים קרים. מעבירים את האפונה למעבד מזון או ממחה (אפשר להשתמש בעלי ומכתש) ומוסיפים שמן זית, שום ונענע קצוצה. מעבדים קצרות עד לקבלת מחית גסה.

3. קוצצים דק את המלפפון ומערבבים במחית האפונה. מוסיפים את החומץ. מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם.

4. מוציאים את הדג מהתחמיץ. צולים מתחת לאסכלה מחוממת מראש משך 6-5 דקות, הופכים וצולים מצד שני משך 2 דקות. מברישים את הדג משני הצדדים בתחמיץ כדי שלא יתייבשו.

5. מחממים את שארית התחמיץ, מביאים לרתיחה ומבשלים משך דקה. מגישים את הטונה החמה על מצע של סלסה ויוצקים מרוטב הטריאקי על הדג וסביבו. מגישים בתוספת ירקות, כגון שומר או קישואים, צלויים קלות באסכלה.

באופן דומה כולל הספר פרקים בהם מככבים שעועית ועדשים, סלק, גרגרים, ברוקולי, גזר, בשר ציד, שום, דבש, שמן זית, אצות וירקות-ים, סויה וטופו ועוד ועוד. לאחר קריאת הספר תכירו טוב יותר את האוכל שאתם אוכלים, ותבינו איך אפשר לאכול נכון יותר. מכיוון שהספר משאיר אתכם עם עקרונות, נראה לי שמעבר למתכונים שמביא הספר, לא תהיה לכם בעיה להפוך גם מתכונים שהכנתם בעבר לבריאים יותר. משום מה, יש לי הרגשה שכמה מהמתכונים בספר יככבו בארוחה הבאה עם טלי ובוסי, שמכורים לבריאות.

בקיצור, ספר שווה למי שמבין שאפשר וכדאי לאכול בריא יותר, ומחפש דרך קלה ומהנה ללמוד כיצד, בלי להתפשר על הטעם.

שתהיו לי בריאים.

בבה

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
סוהו - חוויה טוטאלית
צמוד קרקע
משתלם, אכול משתלם
יש G
הדוניזם עכשיו
פינוקי בשרים
נונ-שלאנט
אלוהי הבירה
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר