נגישות
נגישות

תופעה: האם אירועים טבעוניים הם הדבר הבא?

המגמה המתרחבת של תפריטים טבעוניים במסעדות מגיעה גם לתחום האירועים. כיום ניתן לארגן חתונה או אירוע אחר עם אוכל טבעוני, בלי להתפשר על הטעם או על האיכות, וגם המחיר הוא לא מה שחשבתם

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
אלדד שחר
תאריך פרסום: 20/01/2016, 12:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

עד לפני מספר שנים, אם זוג שמתחתן היה מחליט לבחור בקייטרינג טבעוני, רוב הסיכויים שהאורחים היו מגיבים בתמיהה או במבוכה. חלקם אפילו היו מרגישים שלא קיבלו תמורה לצ'ק הנדיב.

ובעצם, עד לשנים האחרונות, מספר המקומות שהציעו את האלטרנטיבה הזו היה מצומצם עד כמעט לא נראה בשטח. ההיענות הייתה חלשה מאוד, שכן מעט מאוד זוגות העזו לעשות את הצעד הלא פשוט הזה ולשבור את ההגמוניה הקרניבוריסטית השלטת בישראל.

כיום, לעומת זאת, מדובר במציאות שונה לחלוטין. לא זו בלבד שישנן חברות ומסעדות רבות המציעות תפריטים טבעוניים, אלא שהבחירה בתפריטים כאלו כבר לא מנת חלקם של זוגות טבעונים בלבד. למעשה, יותר ויותר אנשים המעוניינים להפיק אירועים מסוגים שונים בוחרים ללכת על קייטרינג טבעוני או לחגוג את האירוע במסעדה טבעונית, גם אם בחיי היומיום עולים על צלחתם גם בעלי חיים כעניין שבשגרה.

הראשונים בטבעונות
רבים לא מודעים לכך, אבל מדינת ישראל נחשבת למעוז הטבעונות, או כפי שמכנים אותה מביני העניין בחיבה: "המכה של הטבעונים". מדריכי תיירות רבים בעולם הכתירו את תיירות האוכל בישראל כגן עדן לטבעונים. אמנם טרם נערך מחקר או אפילו סקר ארצי שבדק כמה טבעונים חיים כיום בישראל, אבל העדויות בשטח והבאזז התקשורתי מעידים על כך שמדובר בתופעה מתפשטת ומתרחבת שכבר מזמן לא ניתן לכנות אותה טרנד ותו לא.

אחת הדוגמאות לכך היא העובדה שטובי השפים עורכים מעת לעת ארוחות טבעוניות, ומכניסים גם מנות קבועות לתפריט. תעשיית חומרי הגלם הטבעוניים ותחליפי הבשר משגשגת ומתרחבת ללא הפסקה, וחברות חדשות צצות כל הזמן.
ובתוך כל זה, אפשר גם לראות עלייה משמעותית בחתונות שהאוכל בהן על טהרת הטבעונות. אם פעם בני הזוג היו צריכים להתנצל על תפריט שמכיל בתוכו הרבה סייטן וטופו, היום מציעות חברות הקייטרינג והמסעדות הטבעוניות תפריטי גורמה עם אוכל משובח, מוקפד ובריא.
טבעוני בננוצ'קה
איך הגענו עד הלום?
לא פשוט לנתח את הגורמים שהובילו לכך שדווקא באומת המנגל הצליחה הטבעונות להכות שורש ולפרוח. עם זאת, אין ספק שאת הניצוץ הראשון שהדליק את הלהבה הגדולה הציתו חובב אמיר ודניאל ארליך, שתרגמו ב- 2012 את ההרצאה שנשא גארי יורופסקי בפני סטודנטים באוניברסיטת ג'ורג'יה טק אי שם בשנת 2010. נכון לכתיבת שורות אלה צפו בשתי הגרסאות המתורגמות לעברית של ההרצאה יותר ממיליון וחצי גולשים. ההרצאה תורגמה עד כה לכ-30 שפות, כשלפי ההערכות העדכניות, כמות הצפיות הגבוהה ביותר נמדדה כאן בישראל.

ההרצאה גרמה ללא מעט ישראלים להפוך לטבעונים, וחיזוק למגמה המתפשטת קיבלנו בדמות אנשי מפתח בתעשיית המוזיקה, התקשורת והקולינריה שהפסיקו לצרוך ביצים, מוצרי בשר וחלב.

הכוונה היא למשל למיקי חיימוביץ' שהובילה את הקמפיין להנהגת "יום שני ללא בשר", אורי שביט שהקימה את הבלוג המפורסם "טבעוניות נהנות יותר" וננה שרייר, הבעלים של מסעדת ננוצ'קה, שהוכיחה גם לעולם המסעדנות שלא מדובר בעניין חולף או גימיק.

החיבוק החם שקיבלה הטבעונות מסלבריטאי ארצנו הובילה לשבירת הסטיגמה המיושנת, לפיה הטבעונים הם קבוצה של אנשים משונים שמבלים את זמנם בחיבוק עצים. למעשה, נראה כי אלו הם הסלבריטאים דוגמת אסף אמדורסקי, נטלי עטיה, דליק וולניץ ורן דנקר, שהובילו להתרחבות התופעה ושתרמו ללגיטימציה ולאפיל שלה בקרב הציבור הרחב.

גם סצינת הפייסבוק רוחשת וגועשת בפעילים שמעלים סרטונים קשים, תיעוד של חיי בעלי החיים שמיועדים לתעשיית הבשר, החלב והביצים, והוקמו קבוצות רבות של טבעונים שמוציאות צוותים לתיעוד ברפתות ולולים, ועורכות הפגנות באופן קבוע. אין ספק שלפעילות ברשתות החברתיות תרומה מכרעת בהעלאת המודעות לטבעונות בישראל.

"יש משהו מזכך באירוע טבעוני"
בתשיעי לפברואר 2014 רבים מתושבי תל אביב והסביבה התעוררו למציאות קולינרית חדשה, עת מסעדת ננוצ'קה הגישה את מנת הבשר האחרונה שלה. היו שהרימו גבה לאור השינוי שעברה המסעדה הגיאורגית המפורסמת, אחרים פערו פה בתדהמה וישנם גם לא מעט מומחים שניבאו כי המהלך החריג וההרפתקני הזה מסמן את תחילת הסוף של אחד ממעוזי חיי הלילה ההדוניסטיים של תל אביב. עם זאת, כמעט שנתיים אחרי המהפך, נראה שרמת הפופולאריות שלה נמצאת בעלייה מתמדת, וננוצ'קה גם הפכה למובילה בתחום האירועים בכלל והחתונות בפרט. שוחחנו עם ננה שרייר, הבעלים והשפית של ננוצ'קה, על כל היתרונות הגלומים באירועים טבעוניים.
ננה שרייר
"בעיני אחד היתרונות הברורים העומד לצדם של האירועים הטבעוניים, בא לידי ביטוי בכך שרמות האנרגיה משמעותית גבוהות יותר במהלך האירוע. אני לא באמת יכולה להגיד מה היא בדיוק הסיבה לכך, אבל זה בטוח קשור בצורה כזו או אחרת לעובדה שכשאנחנו לא משקיעים כל כך הרבה אנרגיה בעיכול של בשר או מוצרי חלב, אנחנו יכולים להשקיע את האנרגיה שלנו בריקודים ובהתלהבות.

מעבר לכך, כשאתה יודע שיש משהו פורץ דרך באירוע שאתה לוקח בו חלק, וכשאתה רואה שאפשר לשבור מסגרות ולשנות דפוסי אכילה ומחשבה מקובעים, משהו משתחרר בך באופן אוטומטי ולא מודע, עד כדי קתרזיס ואני רואה את זה בכל אירוע מחדש".

איך ניתן להסביר את העובדה שגם זוגות שאוכלים בשר בשגרה בוחרים להפיק חתונה טבעונית?
"לפי ההתרשמות שלי משיחות רבות שניהלתי עם לקוחות שבחרו לחגוג חתונה אצלנו, הבחירה בתפריט טבעוני באמת לא קשורה בהכרח להרגלי התזונה השגרתיים. בעלי האירוע מעוניינים שהאושר שלהם או השמחה של האורחים שלהם לא יבואו על חשבון סבל של יצורים אחרים. אני רואה את זה לא רק בחתונות, אלא גם בסוגים אחרים של אירועים שמפיקים בננוצ'קה, אבל בחתונות זה מורגש במיוחד. אולי זה פשוט בגלל שמעמד החתונה טעון בכל כך הרבה סימבוליזם ומהווה נקודת ציון כל כך משמעותית מבחינה אנרגטית.

יש גם לא מעט אירועים עסקיים וימי הולדת של לקוחות שברור כי הם מעוניינים להביא בשורה חדשה לאורחים שלהם, לחדש ולהפתיע. לא אחת מגיעות משפחות כדי לחגוג למשל יום הולדת, ויש לפחות בן משפחה טבעוני אחד שלא מעוניינים לקפח או להדיר, אז מחליטים על ארוחה טבעונית לכולם.

כל זה כמובן מבלי להזכיר את העובדה שאירוע טבעוני הוא אירוע כשר, ולדעתי גם המבחר הקולינרי רחב וצבעוני יותר. באופן כללי יש משהו מזכך מאוד בארוחה טבעונית, הן מבחינה אנרגטית והן מבחינה פיזית". 

לא צריך לשלם יותר
אין ספק כי היצירתיות בהרכבת מנות טבעוניות עלתה אלפי מונים בשנים האחרונות. מנות ראשונות, עיקריות, תוספות וקינוחים, וכולם טבעוניים, מחליפים את המנות הקלאסיות בחתונות, וזאת בלי להתפשר על טעם או על איכות.
במקומות רבים ישמחו לתפור לכם תפריט טבעוני לפי דרישה, גם אם הקייטרינג או המקום אינם מגישים תפריט טבעוני בשגרה. כיום האדפטציה למנות טבעוניות אינה מסובכת ומורכבת כמו בעבר, הודות לחומרי גלם זמינים ולמבחר אדיר בשוק הסיטונאי.

שף של קייטרינג או של מסעדה לא צריך ללכת רחוק כדי למצוא חומרי גלם טבעוניים, שיהיו מספיק אטרקטיביים ומגוונים כדי להרכיב תפריט שלם לאירוע. הכל נמצא בהישג יד, ולכן גם המחיר אינו גבוה כפי שהיה בעבר, והתמחור דומה לזה של התפריט רגיל.

תמונה חיצונית: אילוסטרציה Thinkstock
תמונה בראש העמוד: ננוצ'קה. יחסי ציבור

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
דלידה בפלורנטין: טעמים, אווירה ו'מועבט'
הקובה של מומו
מסעדות מומלצות בעיר התחתית בחיפה
תבשילי הקדירה הכי טובים במסעדות בתל אביב
ארוחה במסעדת צ'יינה ביי
יאניביצ'י עושים קולינריה משובחת
מסעדות מומלצות בקיסריה
מסעדות מומלצות בפתח תקווה
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח