נגישות
נגישות

בילוי קולינרי עם ערך חברתי

מסעדות ובתי קפה שמעסיקים אנשים בעלי צרכים מיוחדים הם כבר לא נוף חריג באזורנו. שיתופי פעולה עם עמותות רבות יצרו מקומות בעלי ערך חברתי, שאנו, כסועדים ומבלים, מחויבים לתרום את חלקנו בקיומם

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
שחר בן-פורת
תאריך פרסום: 24/02/2016, 11:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

הכל התחיל כשנודע לנו על שיתוף פעולה ייחודי של החברה למתנס"ים, חברת תנובה, עיריית רמת גן ורשת ארומה, אשר הביא לפתיחתו של בית קפה במרכז הקהילתי רמת שקמה ברמת גן. זהו בית קפה שבו העובדים הם אנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, והרווחים מהפעלת בית הקפה יופנו לקהילה. הפרויקט הזה עתיד להתרחב עד סוף שנת 2016 לעשרה בתי קפה שיפעלו במתכונת דומה בחברה למתנסי"ם במקומות שונים בארץ.

בעקבות הפרויקט הזה החלטנו לברר האם ישנם עוד בתי קפה ומסעדות בישראל המעסיקים אנשים בעלי מוגבלויות ו/או צרכים מיוחדים. הופתענו לגלות ששיתופי פעולה מסוג זה רבים, והם מתקיימים בצורות שונות במקומות שונים בארץ.

ארומה סניף ברושים. צילום: יחסי ציבור

לומדים מיומנויות חברתיות
המקום הראשון שנזכרנו בו הוא מסעדת ליליות התל-אביבית, אשר בעשר השנים האחרונות פועלת בשיתוף פעולה עם עמותת עלם. במסגרת זאת מועסקים במסעדה בני נוער שאינם לומדים בבתי ספר. כ-15 בני נוער כאלה מועסקים לתקופה של כשנה וחצי, בה הם רוכשים מקצוע שיאפשר להם למצוא דרך לחיים עצמאיים כלכלית וחברתית.

במהלך התחקיר שלנו גילינו, כאמור, פרויקטים נוספים. למשל, הסניף החדש של רשת קפה גרג בשכונת נווה יוסף בחיפה, בו עובדים עשרות בני נוער וצעירים המגיעים משכבות מוחלשות בקהילה. המיזם ממוקם בתוך מתנ"ס נווה יוסף, השותף לפרויקט יחד עם ציונות 2000. את המהלך יזמה ברכה מלכה ז"ל, אימו של יאיר מלכה, מבעלי הרשת. לדברי מלכה, בני הנוער עוברים הכשרה מקצועית, לומדים מיומנות חברתית ועבודת צוות, ותוך כדי גם את עולם בתי הקפה והמסעדנות.

קפה גרג בנווה יוסף. צילום: אסף לוי
"פרויקט זה נולד מתוך הבנה כי יש למצוא מענה לבני נוער משכבה זו, אשר נפלטו ממערכת החינוך הפורמאלי ולדאוג להם לתעסוקה כלשהי במהלך היום. כך אנו מסייעים למנוע מהם להגיע למקומות לא רצויים". מסעדת צל תמר, הפועלת באשדות יעקב, מקיימת שיתוף פעולה עם מכללת "כישורי חיים", במסגרתו סטודנטים מהמכללה - צעירים בני 21 ומעלה, בוגרי החינוך המיוחד - ממשיכים בלימודים שלהם במכללה תוך כדי עבודה במסעדה.

מאחר ובחברה שלנו ישנן קבוצות שונות של אנשים עם בעיות וצרכים מיוחדים, הפרויקטים נבדלים זה מזה. בית קפה בעלמא, לדוגמא, הפועל במרכז Y center (יכין סנטר) שבפתח תקווה, מהווה מסגרת שיקומית עבור עובדים בעלי פגיעה נפשית. כמו כל הפרויקטים השונים, גם כאן נותנים ליווי ותמיכה במקביל לכך שמדובר בסביבת עבודה עם דרישות תעסוקתיות המקבילות לשוק העבודה החופשי.

פרויקט נוסף הנותן מענה תעסוקתי לאנשים עם פגיעה נפשית נפתח באחרונה בכפר סבא. שיתוף פעולה של העירייה עם רשת קפה ג'ו הביאה להקמתו של בית קפה שהוא גם סביבת עבודה (Hub), המופעל כולו על ידי חברי עמותת "אנוש" המתמודדים עם פגיעות נפשיות. בצד סביבת העבודה המאפשרת גם לקיים פגישות עבודה אינטימיות וכנסים ואירועים בהיקפים משתנים, פועל בית הקפה, שבמסגרתו מועסקים מתמודדים עם פגיעה נפשית מעמותת אנוש לצד עובדים שאינם מתמודדים, וזאת כחלק מתהליך השיקום שהם עוברים.
HUB. צילום: עמותת אנוש

הנגשה לנכים
עמותת כוכב הצפון היא עמותה הנותנת תעסוקה מוגנת ונתמכת לאנשים בעלי צרכים מיוחדים מגיל 21 ומעלה באזור הגליל המערבי. העמותה מפעילה בכפר ורדים את המארג - מיזם המשלב בין גלריה וסדנאות אומנות לבין בית קפה. בבית הקפה עובדים אנשים בעלי צרכים מיוחדים, אשר חלקם משתלמים במקום ועוברים לאחר מכן לעבוד בשוק החופשי. הרווחים מהפעלת בית הקפה מוקדשים לשיפור איכות חייהם של אנשים עם צרכים מיוחדים.

ברמת ישי שבצפון הארץ ישנו בית קפה שמונגש כולו לנכים, נגיש קפה שמו, כולל תפריטי ברייל לעיוורים ותקרה אקוסטית המסייעת לכבדי שמיעה. בו זמנית העובדים במקום הם חברי "קהילה נגישה" מרמת ישי - אנשים בעלי מוגבלויות שונות, שנפלטו ממעגל העבודה בגלל בעיות פיזיות ו/או נפשיות.
אילנ'ס בנתב

ויש עוד: רשת בתי הקפה אילן'ס מעסיקה ארבעה דיירים מהוסטל "מערך דיור תפארת עלומים" של משרד הרווחה, המתמקד בשיקום ובטיפול אוכלוסיות מוגבלות בקהילה. ארומה תל אביב מעסיקה בסניפים שונים עובדים בעלי צרכים מיוחדים, וכך גם עושה מאפיית לחמים. קפה רינגלבלום בבאר שבע מעסיק בני נוער בסיכון.

"אני מעוניין שכספי ילך למי שיודע לתת ממנו חזרה לציבור", אומר אביעד פרידמן, יו"ר החברה למתנסי"ם. "כך גם ביקשתי שיעשו הנוכחים בחנוכת בית הקפה". אנחנו מצטרפים לקריאה.


תמונה בראש העמוד ובעמוד הבית: קפה גרג. צילום: אסף לוי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
לא רק חצא'פורי וחינקלי: מסעדות גאורגיות
אוכלים מסביב לשעון: מקומות שפתוחים 24/7
שימו שמן: המנות המטוגנות שכולנו אוהבים
ארוחות בוקר בבתי מלון ברחבי הארץ
אוכל עם שליחות: מתחם הר סיני
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח