נגישות
נגישות

מחיר הקורונה 2020: סיכום שנה קולינרית

זה מה שהיה לנו עד כה השנה - מסעדות ותיקות שנסגרו לצד כאלו שהתאימו את עצמן לתנאי השטח ואפילו, מקומות חדשים ואמיצים שנפתחו השנה עם רצון משותף של כולם להחזיק את הראש מעל המים. הקורונה עוד כאן וחלק מהמסעדות כבר לא – סיכום ביניים לא מזהיר

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
טליה לוין
טליה לוין
תאריך פרסום: 22/10/2020, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

לצד מכת המחץ שנתנה הקורונה לעולם התרבות והתיירות, היא לא חסכה את שבטה גם מענף המסעדנות שלקח איתו חללים רבים על הדרך, חלקם מוסדות קולינריים ותיקים שהיו אתנו לאורך דורות. מי שלא סגרו החליטו לעשות שינוי קונספטואלי ולהניח לרגע את החלומות על הגורמה בצד, ולהתחיל לייצר אוכל רחוב נגיש יותר להמונים בתקופה זו. הייתה גם סנונית אופטימית במיוחד כשבאזור החודשים מאי יוני, נצפתה התאוששות קלה בענף עם יזמים אמיצים שהחליטו שאולי כנגד כל הסיכויים הם פותחים מקום חדש.

 עוד מיזם מפואר שנסגר. הקובייה בשוק התקווה. צילום: דרור ורשבסקי

אז לפני ששנת 2020 מסתיימת לה, ותוך כדי שהמסעדות עדיין סגורות ומנסות להחזיק בכוח את הראש מעל המים, הנה סיכום עצוב עם סוף אופטימי. אלו שהיו והלכו, אלו שהשתדרגו ואלו שכנגד כל הסיכויים התחדשו:

מטבחי רפאים ומיזמי קורונה קולינריים
הטרנדים המובילים של 2020
טייק 2: המסעדות חוזרות לטייק אווי

היו והלכו:

הקובייה
מסעדת הקובייה הייתה אחת הסגירות שהצליחו לירות לי חץ בלב. שי אלפסי שידע להכין את העראייס הטוב ביותר בשוק התקווה והצליח להפיח תקווה קולינרית בשכונה ובעיר, נאלץ לסגור אחרי שנתיים של חוויה בלתי נשכחת. שי אלפסי הוא אחד השפים הגאונים שידעה הביצה הקולינרית ואני בטוחה שעוד נשמע עליו שוב ובקרוב.

 חוויה טרום קורונה. איגרא רמא. צילום: איליה מלניקוב

איגרא רמא
איגרא רמא הייתה מסעדה נוספת שהקורונה הצליחה להכניע אבל לא ללא קרב. למי שרק שמע את השם המיוחד ולא הספיק להכיר: איגרא רמה לא הייתה סתם מסעדה, אלא משק אוטרקי קטן שסיפק לעצמו את כל חומרי הגלם הטבעיים ומשם היו מורכבות המנות. הדגים הטריים, הירקות שנבחרו בקפידה והיין שיכולתם להזרים לשולחן בכמויות גדולות ומבלי לקרוע את הכיס, היו חוויה קולינרית מרכז תל אביבית שלא תישכח הרבה זמן.

קפה נמרוד
הידיעה העצובה ביותר הייתה ללא ספק ההודעה על סגירתה של רשת "קפה נמרוד" שהוקמה לא רק כגלעד לזכרו של נמרוד שגב שנהרג במלחמת לבנון השנייה, אלא שהצליחה להביא לשוק בתי הקפה באזור מרכז הארץ את הניחוח הגלילי שאנחנו כה מחפשים. תרצו או לא, אבל לקפה נמרוד היו את הסלטים הטובים ביותר, ואת ארוחות הבוקר המפנקות ביותר מבין רשתות בתי הקפה במרכז. כמובן שכל זה כבר לא קיים עוד. את החציל המגולגל בגבינה נאלץ לחפש במקום אחר.

 אגדה שעוד תשוב. בלו סקיי. צילום: שרית גופן

גם שפים נופלים

אם תשאלו אותי מי שהיכה אותי בהלם הגדול מכולם היה דווקא מאיר אדוני, האיש והאגדה ש"בלו סקיי" ו"לומינה" שלו נסגרו אחרי שבע שנות פעילות מוצלחות ביותר. גם המסעדה "YAM" שנפתחה במלון קראון פלאז'ה בירושלים על ידי אדוני ממש לפני הקורונה, נסגרה גם היא עקב הסגר ולא נפתחה שוב. "בלו סקיי" אגב, שהייתה ממוקמת בגג של מלון קרלטון התל אביבי הייתה התשובה הכשרה למסעדת "כתית" האלמותית, שגם היא נסגרה. נכון לרגע זה לאדוני אין עסקי אוכל בישראל, וההפסד כולו שלנו.

עוד בגזרת השפים, גם "הראמן הירו" של אהרוני כבר לא, וגם מסעדת "האנוי" אחת הוויאטנמיות הוותיקות ביותר הכריזה ממש יומיים לפני שהמסעדות נפתחו שוב שהיא ואנחנו – כבר לא.

 אומרים שהיה פה שמח. נורמה ג'ין. צילום: שני רייך

לא זמן להאפי האוור

לא רק מסעדות רבות נסגרו (והמקום קטן מלציין את כולן) אלא גם ברים מיתולוגים שראו כבר הכול, מלחמות, פיגועים, אסונות, שמחות, את ארץ ישראל במיטבה דורות על פני דורות. ובום. וירוס אחד וגמרנו.

נורמה ג'ין
הנורמה ג'ין, אחד הברים הכי לוהטים ב 16 השנים האחרונות בתל אביב סגרו את השערים באופן סופי. בנורמה ג'ין למדתי לשתות בירה, למדתי שיש סוגים שונים של בירה, למדתי שיש דבר כזה ג'ין וטוניק וגם נקניקיות שאין עליהן בעולם. בנורמה ג'ין היו 100 סוגי וויסקי ויותר מ 60 מותגי בירות. אין ספק שהעצב הוא גדול.

קזינו דה פריז
הבר הירושלמי של אלי מזרחי ושאנן סטריט ששימח את הלבבות בעשור האחרון מלב ליבו של שוק מחנה יהודה, גם הוא נסגר והותיר אותנו מיותמים.

אנחנו בעיצומו של גל שני או שלישי או השד יודע כמה, ולקראת השנה החדשה כולנו מחזיקים אצבעות שמעתה והלאה הדיווחים הבאים יהיו על פתיחות, ולא על סגירות, ושנהיה תמיד לראש ולא לזנב וכל הג'אז הזה.

 פיקניק עם הבשרים של משפחת שכטר, חולון. צילום: אפיק גבאי

משנה קונספט משנה מזל:

ולצד כל זה יש גם חדשות טובות ובעיקר מייצרות תקווה. אלו שהתאימו את עצמם לתקופה המטורללת ושינו קונספט תוך כדי תנועה. זה בטוח לא פשוט - שאפו!

רזי ברווזי - OCD
השף רז רהב ממסעדת OCD חוזר עם מיזם הכריכים שלו שנסגר ממש לפני שנה, בדמות קצת שונה. משלוחים מחתרתיים ובמהדורה מוגבלת. בין השעות 12:00 ל-16:00 ימכרו ב OCD, כריכים במחיר של כ-40 שקלים וקינוחים ב-20. מי שצריך המלצה: לכו על המאק אנד צ'יז ועל כריך הכרוב הסגול.

OCD - תרצה 17, יפו, תל אביב, 0539384958

לוויתן, אילת
אם הייתה סיבה בשנים האחרונות לרדת לאילת קראו לה בשם "לוויתן", מסעדת השף הדרומית הכי מיוחדת בארץ של ליאור רפאל הגאון. הקורונה נתנה את אותותיה אבל רפאל החליט בחודש מאי האחרון שהוא משאיר את השם ומשנה את הקונספט והופך את לוויתן להמבורגריית גורמה. עם לחמניות שנאפות במקום, עם הבשר שרק הוא יודע להכין ועם הצ'יפס המוכר והכי טעים ביקום.

לוויתן - Whale - הים, אילת, 0539387572

משפחת שכטר - חולון
כחולונית במקור אני יכולה לומר שרק נחת קולינרית העיר הזאת מביאה לי בתקופה האחרונה. אחרי שכילדת ניינטיז נאלצתי להסתפק בוונדיס ובפונדק צמרת, הרבה מסעדות שוות עברו אליה ("פק היי") או פניני גורמה ברחוב (הגרוזינית השווה בעיר – ועל כך אולי בכתבה נפרדת). אבל מסעדת שכטר הייתה ללא ספק אחת הטובות בה של השף בן סימן טוב, שנאלץ לסגור בגלל הקורונה. הקונספט החדש שייפתח במתחם לה פארק בעיר, הוא בר עם מטבח שף ומתחם פתוח לישיבה בו אנשים עושים פיקניק עם הבשרים המטורפים שלהם.

משפחת שכטר - The schechter's - שד' ירושלים 216, פארק פרס, 0537106371 

 בינתיים ריקה. לולה מרטין הרצליה. צילום: גיל אבירם

חדשות מהניילון:

ויש את אלו שהסתכלו על הקורונה ואמרו - יש לנו חלום ואנחנו נגשים אותו. ללא ספק זו החלטה נועזת ומבורכת כאחד, אנחנו מברכים ומחזקים חד משמעית.

ג'קו 0.2, הרצליה
אפי אללוף, דור שני למייסד מסעדת ג'קו החיפאית המיתולוגית (שנסגרה אחרי 50 שנות פעילות) החליט שהוא יוצא לדרך עצמאית דווקא בקורונה, ופתח בר מסעדה בשם "לולה מרטין" בהרצליה פיתוח. שם הוא מבטיח פירות ים במחירים אטרקטיביים, ובירה שאפשר לקחת גם בטייק אווי ולשבת על המזח.

לולה מרטין - LOLA MARTIN - שד' אבא אבן 10, הרצליה, 0539382443

Brezza, תל אביב
ממש כמה שבועות לפני הסגר הראשון ראיתי באזור שדרות בן ציון בתל אביב את הפתיחה המסקרנת של מה שנראה אז כעוד פיצרייה גדולה בשכונה, אבל לא הספקתי לטעום. אחר כך הגיעה הקורונה והסגר וכל הבלגאן, אבל לשמחתי קפצתי לשם בין גל אחד לשני, וגיליתי שזו לא רק עוד פיצרייה, אלא מאפייה של פיצות נפוליטאניות מהטאבון, עם קוקטיילים, סלטים וגם 16 סוגים שונים של לחם שיפון. יש להם 50 מקומות ישיבה בחוץ מה שהופך את כל הסיפור לסטריט פוד עם תו סגול (בקרוב.. אמן) וגם אקסטרה גורמה לפיצה.

Brezza - שד' בן ציון 3, תל אביב, 035251141

 קאמבק בימי קורונה. לולה מרטין. צילום: באדיבות המקום

חדשות נתניה
נתניה הפכה בשנה האחרונה לא רק ליעד תיירותי אטרקטיבי אלא גם לעיר עם ברים ומסעדות שמכבדות את עצמן. "בר איטליה" הוא מיזם חדש שנפתח ממש לפני חודשיים ליד מלון ווסט לגון. לבעלים שימי שוורץ ולשף שחר ברנע, יש גם את מסעדת "פומו" הידועה ברמת החייל. שטח עצום של 500 מ"ר, ותפריט ים תיכוני קליל.

BAR ITALIA - שד' עובד בן עמי 113, נתניה, 097421113

עוד בנתניה, והפעם במרכז העיר, "פרונט" – בר מסעדה במדרחוב של נתניה ששייך לקבוצת היזמים בעלי "ריטם סושיאל" שיהפוך למועדון שיפעל רק בסופי שבוע. בפרונט מציעים הפי אוור בערבים, וגם קפה ובריזה למי שיגיע למקום בבוקר. כמובן שכרגע הכול מוקפא ומחכה לרגע הראשון שהכול יתאפשר.

FRONT - דוד המלך 2, נתניה, 0545595050

"Kuku", רמת גן
זה לא סוד שמתחם הבורסה ברמת גן הוא אחד המתחמים הקולינריים האטרקטיביים בשנים האחרונות, והקונספט החדש ששייך לשף אילן ניב, מציע לא רק עוף בגריל ושניצלים עם סלטים לעובדים בסביבה, אלא גם ארוחות צהריים וערב במחירים אטרקטיביים המיועדות למשפחות שמחפשות היכן לאכול מבלי לקרוע את הכיס. אפשר גם להזמין אוכל מוכן לסופ"ש.

קוקו רוטיסרי - תובל 19, רמת גן, 035019113

רובידה, מזכרת בתיה
מסעדת רובידה, של עמוס חיון ואורן אנקווה היא אולי חצי הנחמה היחידה עד שנוכל לטוס בלי בדיקות קורונה מלחיצות ליוון או לטורקיה. המסעדה החלה לפעול ממש בתקופת הקורונה, והיא מספקת נחמה לא רק לתושבי מזכרת בתיה, אלא גם לישראלים שכבר אין להם היכן לטייל שרוצים לנשום קצת בלקן. המסעדה פתוחה כל יום ברצף עד 23:00 וניתן לאסוף ממנה גם גודיז לסל פיקניק בטבע.

רובידה - המייסדים 6, מזכרת בתיה, 0537104099 

 סוליקה גם בהרצליה. צילום: אפיק גבאי

דבר השף – חדשות בסטייל
אבי ביטון פותח סניף נוסף של "סוליקה" המעדנייה שלו המשובחת שלו, שזוכה לסניף גם בהרצליה. וערן שרויטמן אחד השפים המוערכים בארץ, לשעבר "תמוז", "אורקה", שעבר מהמטבח לאפייה, פתח סניף נוסף של בית הקפה והמאפייה שלו "שרויטמן" בטשרניחובסקי בתל אביב. רותי ברודו, שהבראסרי שלה, כחלק מקבוצת R2M פותחת סניף חדש לבייקרי בכיכר דיזנגוף ומודה שהיא לא מתייאשת עדיין מעסקי המסעדנות. ותודה לאל שכך. 

 מנת בריאות בהרכבה אישית. פוקי בול, פתח תקווה. צילום: באדיבות המקום

מבזק חדשות:

פוקי בול, פתח תקווה
ה"פוקי בול" הראשון נפתח במנהטן ב-2017 ולאחרונה עשה עלייה לארץ עם סניף ראשון בפתח תקווה, והיד עוד נטויה. בכל הזמנה אתם מרכיבים לעצמכם את הפוקי בול המושלם ממרכיבים בריאים וטריים, רטבים מיוחדים ותוספות מפתיעות! ויש גם משלוחים.

פוקי בול - Poke Bowl - תוצרת הארץ 1, פתח תקווה, 0539427140

 הפיצות של וניס פיצה בראשון לציון. צילום: באדיבות המקום

וניס פיצה בר, ראשון לציון
וניס פיצה נפתחה לאחרונה על הטיילת של ראשון לציון, במקום קפה נמרוד שכאמור נסגר, ומציעה פיצות שף וקוקטיילים מיוחדים. כשר

וניס פיצה בר ראשון לציון - הטיילת 19, ראשון לציון, 0539347809

 הקצב והשף בעפולה. צילום: באדיבות המקום

הקצב והשף, עפולה
שילוב מושלם של מסעדת בשרים בוטיקית וקצבייה בעפולה עם כל הבשרים המשובחים ואלכוהול לקחת הביתה. אפשר להתעדכן בדף הפייסבוק של המסעדה על שלל מבצעים יומיים.

הקצב והשף - קהילת ציון 14, עפולה, 0538007419 

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
לולה מרטין בהרצליה
053-9382443
הקצב והשף, מסעדה וקצבייה בעפולה
053-8007419
פוקי בול - Poke Bowl בפתח תקווה
053-9427140
וניס פיצה בר ראשון לציון בראשון לציון
053-9347809

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של טליה לוין

יום הגבר 2020: שפים מספרים על עצמם
מהמשרד למטבח: קולינריה של אלופים
וואו: הטרנדים המובילים של שנת 2020
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
אייל שני עושה גלידה, מה, לא נטעם?
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון