נגישות
נגישות

חדשות טובות? חוזרים ל"טייק אווי" במסעדות

קבינט הקורונה אישר ביום חמישי (15 באוקטובר) הקלות חדשות ובמסגרתן יתאפשר שירות "טייק אווי" מהמסעדות החל מראשון הקרוב. האם אלו באמת בשורות טובות לעולם המסעדנות הקורס, ומה התחושה בשטח לקראת החורף הארוך שלפנינו? שיחה מכל הלב עם 3 מסעדנים

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
עודד פשטצקי
תאריך פרסום: 17/10/2020, 0:00 תאריך עדכון: 18/10/2020, 11:06
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

ההקלות שיכנסו לתוקפן ביום ראשון בבוקר (18 באוקטובר) במסגרת היציאה מהסגר, כוללות בשורה משמחת לכאורה, למסעדנים היושבים בציון: לראשונה מזה מספר שבועות, יותר איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי). זאת לצד הקלות נוספות כמו פתיחה של מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחה של שמורות טבע, חופים וגנים לאומיים, התקהלויות של עד עשרה אנשים בחללים סגורים ועד 20 במרחב פתוח והסרת המגבלות על היציאה מהבית.

מה אכלנו בקורונה? הטרנדים של שנת 2020
טייק אווי מכל הלב: המלצות פיקניק בסטייל

שוחחנו עם שלושה מסעדנים ותיקים כדי לשמוע מהם האם ההקלה החדשה אכן משמעותית כפי שנדמה במבט ראשון וחזרנו עם מספר תשובות מפתיעות.

 מתי המסעדות יחזרו באמת? מסעדת כרמים באר שבע. צילום: באדיבות המקום

"לא נחגוג על ההישג כי הוא אנטי הישג" – תומר מור, יו"ר עמותת "מסעדנים חזקים ביחד"

בפוסט שהעלה לפייסבוק יו"ר עמותת המסעדנים, המסעדן תומר מור, כתב שלא מדובר בהישג אלא באנטי הישג ולכן המסעדנים לא יפתחו בקבוק שמפנייה ולא יחגגו. בשיחה שניהלנו זמן קצר לאחר שפורסמו ההקלות, שיתף אותנו ברחשי ליבו: "הטייק אווי הוא לא הצלחה גדולה. למעשה אני רואה בזה יום עצוב, שאנחנו יכולים להחזיר את הטייק אווי ולא את ההושבה המלאה. זה ממש מעט. עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", פועלת להחזיר את הפעילות בתחום המסעדנות לפעילות מלאה.

חשוב להגיד את זה – בכל תקופת המחאות, עד לתקופת הקורונה, לא ביקשנו מהמדינה אגורה אחת שחוקה. רק ביקשנו שיתנו לנו לעבוד. לא ביקשנו תקציב עידוד מסוג כלשהו כי אנחנו תעשייה שרק רוצה לעבוד. זה הכל".

ואז הגיעה הקורונה...

"ואז הגיעה הקורונה והכל התהפך. כל הקושי שהמדינה הערימה, התפוצץ לנו בפרצוף. כי במקום שלעסקים יהיו חסכונות ויכולת מינוף ועבודה טובה מול הבנקים וחוסן כלכלי, התעשייה הגיעה למשבר הזה כשהיא מוחלשת, חבוטה, פצועה ובמאבקים. מה שקורה עכשיו זה שהמדינה מבינה פתאום את העוצמה הכלכלית שהמשק של המסעדנים מייצר למדינה. פתאום היא רואה כמה מע"מ היא קיבלה כל השנים מהמסעדנים. כמה מסים שילמנו. המדינה נהנתה מהתעשייה שלנו אז כדי לשמור עליה, היא צריכה עכשיו לשלם לא מעט".

 חוויה קולינרית אמיתית במסעדה. פרה פרה, גדרה. צילום: דרור ורשבסקי

ומה כל זה בא ללמד אותנו?

"זה מראה לך שבמדינה פועלים באופן פופוליסטי, זה מראה לך שיש לנו שלטון פקידותי וזה מראה על חוסר הבנה בכלכלה. המצב בארץ הוא כזה שהממשלה איבדה את אמון הציבור. לא "בדרך לאבד" או "אולי תאבד". המערכת איבדה. נקודה.

אנחנו מבינים היום שהמהלכים של הממשלה לא מונעים מתוך מחשבה על בריאות הציבור. ההתנהלות היא לא ראויה ולא רצינית. אם המהלכים היו מונעים מתוך מחשבה על בריאות הציבור, היינו מיישרים קו באופן מלא בסגר השני, בדיוק כפי שעשינו בסגר הראשון".

אז לא נשמע אותך אומר תודה על ההקלה שמאפשרת לקחת מנות ממסעדות בטייק אווי

"אנחנו לא מודים על כלום. אנחנו מסתכלים למציאות בעיניים ובשום אופן לא אומרים תודה על מה שקרה עכשיו".

"מסעדנים חזקים ביחד" הוקמה על רקע הגזירות הקשות השונות שהוטלו על מסעדנים כמו חוק הטיפים, חוק הפיקדון וכיו"ב. האם כל אלה מחווירים בימים אלה לנוכח הגזירות שקשורות לקורונה?

"בפירוש לא. זה שיש לך שחפת, לא הופך את השפעת למשהו בריא יותר. זו פשוט עוד מכה אחרי הרבה מכות שכבר קיבלנו. הרווח בענף שלנו נשחק באופן עקבי ומספיק שעובד עוזב וצריך לשלם לו פיצויי פיטורין או שהתקלקל לך מזגן שצריך להחליף ואין לך כלום ביד. נזרקנו מתחת לגלגלי האוטובוס. אחת הבעיות של התעשייה שלנו היא שאין לה הנהגה. זאת הסיבה שבגינה קל כל כך לפגוע בנו, במיוחד בתקופת הקורונה. אנחנו פשוט טרף קל".

 לחיי חורף בריא ושפוי. מסעדת פרליטה, גדרה. צילום: באדיבות המקום

מה המטרות המרכזיות של "מסעדנים חזקים ביחד" נכון להיום?

"המטרה הראשונה היא לאגד את כל המסעדנים בישראל, מכל המגזרים, מצפון ועד דרום, מדוכני פלאפל ועד מסעדות שף ולייצר באופן הזה כוח שיכול לסייע לנו בשלושה דברים: קודם כל להגן על עצמנו ולתקן את עוולות העבר, לאחר מכן לחזק את הערכים החיוביים בתעשייה ובנוסף לשפר את המצב הכלכלי והתעסוקתי של התעשייה שלנו על ידי חקיקת חוקים חיוביים.

אני מתכוון למשל לזה שיאפשרו לעשות עבודה מועדפת בשטיפת כלים, שישפרו את התנאים הסוציאליים של הטבחים והמלצרים, שהמעמד הפיננסי של עסקים מול הבנקים ישתפר ושיהיו קריטריונים מסודרים לפתיחת עסק. יש לנו המון משימות ואנחנו פועלים לפי תכנית של עשור קדימה. המטרה הגדולה ביותר היא שהתעשייה שלנו תהיה תעשייה של אנשי מקצוע".

למה הכוונה ב"אנשי מקצוע"?

"תראה, סתם אדם מהרחוב לא מתעורר יום אחד ומחליט שהוא מקים חברת סטארט אפ. אבל בתחום המסעדנות, קורה משהו שונה. אצלנו יכול מאוד להיות שאדם שיודע להכין יופי של חביתות, יחליט שהוא רוצה לפתוח מסעדה על סמך הניסיון הבסיסי במטבח הביתי שלו. אז מהמקום הזה אנחנו תעשייה שלמה שנמצאת בבעיה מאוד גדולה. אנחנו לא רוצים לצמצם חלילה, אבל חשוב לנו להגיע למצב שבו כל מי שנכנס לתעשייה, יהיה אדם ברף מסוים, שיוכל לשפר את התעשייה.

זה כמו שאתה לא יכול לעסוק ברפואה רק כי מתחשק לך. בדיוק כך אנחנו רוצים שאלו שיעסקו במסעדנות, יהיו כפופים להבנה עסקית, לבריאות הציבור ושתהיה לנו תעשייה איכותית וטובה ברמה בינלאומית. לכל שאר המקצועות החופשיים בישראל יש תקינה מסודרת. אנחנו שואפים שגם בישראל יבינו שלהיות מסעדן זו אומנות. בצרפת לדוגמה, מלצר זה מקצוע לכל דבר ועניין. הגיע הזמן שגם פה יהיו מוסדות קולינריים יציבים".

 געגועים לדבר האמיתי. מסעדת פרה פרה. צילום: דרור ורשבסקי

איך משבר הקורונה ישפיע על הענף בשנים הקרובות?

"קודם כל, כל מסעדה שחפצה חיים, תהיה חייבת לעשות משלוחים ומשלוחים יהפכו להיות חזות הכל. מעבר לכך, בעתיד הקרוב אני מאמין שנראה יותר ויותר מטבחי רפאים, כלומר מסעדות שלא מקבלות קהל ומציעות שירותי משלוחים בלבד. המסעדה עצמה הופכת לפחות רלוונטית כי החוויה הפיזית כבר פחות אפשרית. במאמר מוסגר אציין שהמסעדות הן עדיין הלב הפועם של העיר. אם אנחנו רוצים לחיות במקום שיש בו איכות חיים, אנחנו לא רוצים ערים שלמות שיש בהן רק שירותי משלוחים. אנחנו כן מעוניינים במקומות שאפשר לשבת בהם.

כמו כן העסקים שיצליחו לשרוד בעתיד הם כאלו שמעסיקים פחות כוח אדם, עסקים שיודעים לעבוד בצורה חכמה עם תפריטים יותר מצומצמים ועם פחות חומרי גלם. בנוסף גם נראה יותר ויותר אוכל רחוב כי אוכל רחוב הוא הראשון שנפתח. אני צופה גם שנראה הרבה פחות מסעדות גדולות עם חללים של 600 מ"ר ובעיקר מסעדות עם רחבות חיצוניות שיכולות לארח סועדים בחוץ. בהקשר הזה אני יכול לציין שאנחנו רואים בכל רחבי העולם הירתמות של העיריות למען העסקים. אם לדוגמה בניו יורק היית עד לא מזמן חוטף קנס אם היית חורג בכמה ס"מ מהשטח שהוקצה לך, היום העירייה כבר הרבה יותר גמישה וגם בישראל בערים כמו תל אביב או ירושלים, ניתן לראות שהעיריות מגלות הרבה יותר גמישות.  

מסעדות שף על הכוונת
המקומות שהכי יסבלו בגלל המציאות החדשה הם מסעדות השף ומסעדות היוקרה באופן כללי. עם זאת, אפשר לראות דוגמאות לשפים מובילים שהצליחו להתאים את עצמם למציאות החדשה כמו השף יובל בנן נריה למשל, שפתח את קפה טאיזו. יובל הוא דוגמה מצוינת לשף שמסוגל לעשות אדפטציה, להביא את המוצר האיכותי שלו ולעשות התאמה לקהל הרחב. מוצר סופר איכותי אבל מאוד נגיש. אלו האנשים שישרדו, כלומר אלו שמסוגלים לתת שירות מעולה ולספק חוויה מאוד ייחודית, אפילו במשלוחים".

האם מסעדות חזקות עם חוסן כלכלי יצלחו את המשבר בקלות יחסית?

"אם אתה מאוד חזק כלכלית ומקווה שהמשבר יחלוף מבלי שתצטרך להשתנות, יתכן שאולי אתה תשרוד את המשבר. אבל לגמרי לא בטוח. אנחנו נמצאים במצב שבו אתה חייב להתאים את עצמך או למות. מאז חודש מרץ נסגרו יותר מ-1,000 מסעדות בישראל. בן יהודה מתחיל להראות כמו רחוב רפאים. בדיזנגוף אחת מכל חמש חנויות עומדת ריקה עם שלט "להשכרה". יש רחובות בתל אביב שיש בהם רצף של שלוש-ארבע חנויות סגורות.

צריך להבין שמי שפתח עסק בשנת 2020, לא ראוי לאף הטבה מהמדינה. זה אומר שמשהו כמו 200 עסקים נמצאים היום בבעיה מאוד רצינית. מאחורי כל עסק כזה עומד מסעדן ועומדת משפחה. אנחנו ב"מסעדנים חזקים ביחד", נלחמים על כל אחד ואחד מהם כי דווקא בתקופה שאתה פותח עסק ואמור להכניס מחזור כדי לשלם על הוצאות של הקמה ובנייה, אתה עומד סגור בזמן שכל הצ'קים שאתה חתום עליהם ממשיכים לרדת".   

 משלוחים במסעדת שף? אתגר. מסעדת כרמים. צילום: באדיבות המקום

"אתה לא יודע אם לפתוח או לא לפתוח"  - סהר רפאל, שף מסעדות כרמים

המסעדות של השף המוערך סהר רפאל, בבאר שבע ומושב סגולה, סגורות כבר חודש ימים וגם הוא, כמו מסעדנים רבים אחרים, נמצא בלבטים קשים בנוגע לאפשרות לפתוח את המסעדות שלו השבוע. שאלנו אותו האם גם בעיניו ההקלה שמאפשרת לעשות טייק אווי היא לא עניין שצריך לברך עליו.

"זה לא כלום, זה גרוע. כי עכשיו אתה בבעיה. אתה לא רוצה לפתוח אבל אתה מיואש ורוצה להריץ כבר את העסק. במיוחד לאור העובדה שעוד מעט המשק יהיה פתוח. אבל אם אתה פותח, אז הפיצויים שאתה אמור לקבל מתגמדים ואתה לא יודע אם לפתוח או לא לפתוח. ואם אתה פותח ואתה לא מסעדת טייק אווי ביומיום, אז כמה אנשים אני אוכל להאכיל ביום? 20? 30? 40 ביום טוב במיוחד?"

אז המסעדות שלך למעשה לא נפתחו וכנראה גם לא ייפתחו בקרוב?  

"כשסגרו את כולם לפני ערב ראש השנה וסגרנו את המסעדות, היה לנו טיפה זמן להתארגן ברמה של לרוקן מלאים, לעשות הקפאות והפשרות נכונות וזה יצא לטובה אבל מאז אנחנו סגורים. אני יכול לפתוח למשלוחים אבל אין אצלנו משלוחים כי אני לא יכול לעשות משלוחים בתור מסעדת שף. אחת הסיבות שאני שוקל לפתוח ביום ראשון היא שאני יודע שזה לא הולך להסתיים מחר או מחרתיים ואני צריך להמציא את עצמי מחדש.

אז רצו לנו כמה רעיונות של לפתוח מאפייה כי אני בוגר קורס אפייה ואני אופה במקצועי. אז אולי זה משהו שאני אצטרך להגיד לעצמי שאני עושה. בנוסף חשבנו לשנות את התפריט ולהציע בעיקר המבורגרים ופסטות. במקביל חשבנו אולי להקים מיזם של "כרמים עד הבית", כלומר ארוחות שף ביתיות . הרעיון הזה למעשה הגיע מהשטח כי יש הרבה משפחות וזוגות שחוגגים אצלנו אירועים מיוחדים באופן קבוע וכשסגרנו את המסעדות, התחלתי לקבל טלפונים מלקוחות קבועים שהזמינו אותי לבשל בבתים שלהם".

 חלום רחוק. לשבת על הבר במסעדת כרמים. צילום: באדיבות המקום

הרעיון של "להמציא את עצמך מחדש", עולה שוב ושוב בשיחות שאני מנהל עם מסעדנים

"זה לא מפתיע. ברגע שהיה ברור שהמצב לא ישתנה, הבנתי שאני זה שיהיה חייב להשתנות. אתה יכול לראות את זה למשל בעובדה שבחודשים האחרונים המון אנשים התחילו להכין אוכל בבית ולשלוח אותו ללקוחות. גם אנשים שהם לא מתחום המסעדנות. אנשים חייבים להעסיק את עצמם. זה הדבר הכי חשוב, שהאדם יעסיק את עצמו. למשל חשבנו גם לפתוח במסעדה קצבייה ולמכור בשר איכותי ללקוחות".

תקופה קשה של לבטים

"בדיוק. אנחנו לא יודעים מה להחליט עכשיו כי מה שאתה לא תבחר לעשות, תוך שנייה הדברים יכולים להשתנות. בין אם זה באשמתה ובין אם לא, הממשלה לא מצליחה לשמור על קו אחיד כי הדברים מאוד דינמיים. תאר לעצמך ששוב התחלואה תזנק ושוב יסגרו את המשק, כלומר בפעם השלישית. אז בפעם הראשונה הצלחנו לשרוד ולנשום ובפעם השנייה הנזק הוא כבר עצום, המון עסקים נסגרו ורבים מהם כבר לא יפתחו את הדלת. אבל אם יהיה סגר שלישי, זו כבר תהיה בעיה אחרת".

יש שיגידו שהעסקים שנסגרו, לא יכולים להאשים רק את הקורונה בסגירה   

"מי שלא ידע לארגן את עצמו לפני הקורונה, היה על ערש דווי כבר זמן רב. הוא לא היה רווחי והצליח לצוף בקושי. אני מתכוון לעסקים שנסגרו ושלא יפתחו שוב. יש המון עסקים בתחום שלנו שבקושי נושמים אבל הם מצליחים להתגלגל בקושי בשגרה כי הם מצליחים פה ושם להרים את הראש מעל פני המים ולקחת אוויר. לעסקים כאלה, שכל הזמן נמצאים במינוסים ולא מצליחים לטפח רזרבות, נגמר האוויר ברגע שסגרו את המשק".

 הלחץ הכללי לא עוזר לשום דבר. מסעדת כרמים, סגולה. צילום: באדיבות המקום

אז מבחינתך להקלה החדשה אין באמת משמעות. האם אתה בעד לאפשר הושבה מלאה?  

"אנחנו בסיטואציה מאוד מורכבת ואני מסתכל על כל הלחץ בענף שדוחף לפתוח הכל. אבל אני חושב על זה טיפה אחרת. עצרנו הכול, וזה הזמן לבחון את הדברים בצורה שקולה. אם אנחנו יודעים שעוד שבוע או שבועיים יעזרו למשק, אז סבלנות, בואו ניקח עוד שבוע או שבועיים. הרי השבוע הזה לא ישחט אותנו. תנו לאנשים להבריא, בואו ננצל את הזמן כדי לחשוב על שיטה אחרת. הלחץ הכללי הזה לא עוזר לשום דבר. הוא רק מזיק.

אנחנו כבר בתוך זה. אז אם עוד שבוע יאפשר ליצור מתווה הגיוני חדש ויאפשר לנו לקבל לקוחות, אז עדיף להמתין עוד שבוע במקום לפעול מתוך לחץ".

ומה הציפיות שלך מהממשלה בימים אלה?

"הציפיות שלי הן שאחרי שהמשק יחזור לפעילות, ציבור העצמאים יזכה להקלות מסוימות. אני מדבר על הקלות בארנונה, הקלות בשכירות וכיו"ב. אני בהחלט מצפה שהמדינה תעזור לעצמאים אבל בסך הכול אני מבקש שיתנו לנו לעבוד. ובנוגע להקלה האחרונה של הטייק אווי, אני באמת חושב שזה כלום".

איך המשבר הנוכחי ישפיע עליך כשף?

"המשבר הנוכחי מחייב אותי לפשט דברים במטרה שאצליח לספק לסועדים שלי חוויה מוקפדת במחירים נגישים. זו אגב אחת הדילמות הקשות ביותר של מסעדנים בימינו. מה אנחנו צריכים לעשות ברגע שהכול יחזור לקדמותו: לגבות מחירים זהים לאלו שגבינו לפני המשבר, לגבות מחירים נמוכים כדי למשוך לקוחות או לגבות מחירים גבוהים כדי לפצות על ההפסדים?

אני מאמין שבעתיד הקרוב נאלץ להיפרד מכל חומרי הגלם שמייקרים את המנות כמו כבד אווז לדוגמה. אפשר גם להיפרד לזמן מה מדגים יקרים כמו לוקוס. זה לא שבורי או דניס הם לא דגים טעימים מן הסתם. אני כרגע נמצא במצב שבו אני פשוט רוצה לחזור למטבח, רוצה לחזור להאכיל את הסועדים שלי ולחזור ליצור".  

כרמים - סגולה, 0539442804
כרמים - דרך חברון 66, מקס אמות, באר שבע, 0539367409

 טייק אווי יפגע במשלוחים. מסעדת פרה פרה. צילום: דרורו ורשבסקי

"הקורונה הולכת לנקות את השוק" - אלון אהרונסון, הבעלים של פרה פרה ופרליטה

מסעדן נוסף שלא מביע התלהבות מיוחדת מההקלה החדשה, הוא אלון אהרונסון, הבעלים של מסעדות פרה פרה ופרליטה בגדרה, שלמרות המצב המורכב והמאתגר, מצליח לשמור על אופטימיות.

"יש מקומות שיושבים במרכזים מסחריים או מקומות שמארחים עובדי היי טק למשל ועבורם האפשרות לעשות טייק אווי, רלוונטית יותר. אותנו היא לא ממש מעניינת. יכול להיות שאפילו ההקלה הזו תפגע בנו במובן מסוים".

תפגע בכם?  

"כן, כיוון שהיקף המשלוחים שלנו לא קשור לתנועה ברחוב ובגלל שיש מוצרים יותר קלאסיים לטייק אווי מהמנות שלנו. יתכן מאוד שברגע שעוד מקומות בסביבה שלנו יציעו לקחת מנות הביתה בטייק אווי, יכול להיות שהפוקוס יעבור אליהם וזה יפגע בהיקף המשלוחים שלנו. אבל האמת היא שכל עוד המסעדה פועלת במתכונת הרגילה שלה אין לנו תלונות".

למעשה עד הקורונה, לא הפעלתם שירות משלוחים  

זה נכון. הקורונה כפתה עלינו לפתוח מערך משלוחים. התקווה שלי היא שכשנחזור לפעילות רגילה, נוכל להרוויח מהמערך שהקמנו ואז ליהנות גם מהישיבה במקום וגם מהמשלוחים במקביל".

 "הקורונה הולכת לנקות את הוק". מסעדת פרליטה, גדרה. צילום: באדיבות המקום

הקורונה שינתה אצלכם משהו בהתנהלות העסקית מעבר למשלוחים?

אני לא יכול להגיד שהקורונה שימשה לנו כיועצת ארגונית. היינו מאוד יעילים לפני המשבר וגם היום אנחנו מתנהלים בצורה מאוד יעילה. זה לא יפה לומר אבל היה לי מאוד ברור בשלב מאוד מוקדם שהקורונה הולכת לנקות את השוק מאנשים שלא צריכים להיות בו. נכון להיום בישראל מסעדנות זה לא מקצוע, זה תחביב: בא לי לפתוח מסעדה אז אני פותח מסעדה".

דברים דומים אמר לי יו"ר עמותת "מסעדנים חזקים ביחד"

"הוא צודק. הבעיה היא שמצד אחד הרגולציה מאפשרת לכולם לפתוח עסק גם אם ההתנהלות הכלכלית מוטלת בספק אבל בסופו של דבר המדינה חונקת את כולם בצורה שווה. בניגוד לבעלי עסקים אחרים, אנחנו לא נמצאים כאן בקטע של ספרינט אלא יותר בקטע של ריצת מרתון. אנחנו לא "משחקים במסעדה" ולא מחפשים לעשות כסף קל".

איך בעצם אפשר לשנות את המציאות הזו, שבה כל אחד יכול לפתוח מסעדה?

"נכון להיום אין במדינה הליך רישוי עסקים מסודר. אומרים לך לפתוח ואחר כך באים לראות מה עשית ומתייחסים אליך. אתה יכול אמנם להגיש חוות דעת מקדמית אבל אף אחד לא מתחייב לאשר לך אותה. גם אם תגיע עם תכנית מסודרת, לא יתייחסו אליך עד שלא תפתח את הדלת ותתחיל לקבל קהל. אם היו אומרים לך מראש מה התקנות וכמה כסף צריך להשקיע בכל דבר, אז הכל היה הרבה יותר פשוט ומסודר ויכול להיות שזה היה מונע מאנשים מסוימים לפתוח. אבל היום אומרים לך "קודם כל תפתח ואז אנחנו נתחיל לבדוק מה אתה עשית". 

ואתה מרגיש שהמדינה משתפרת בנושא הזה?

"לא רק שהמדינה לא משתפרת אלא שבמקום לשפר את התחום, היא שמה רגליים ואפילו משתכללת בדרכים שלה להקשות על מסעדנים".

זה לא אמור להיות אינטרס של המדינה שמסעדות לא יסגרו על ימין ועל שמאל?

"אני חושב שהממשלה מרוצה מזה שיש תחלופה של עסקים. כל כמה חודשים מגיע מישהו שפותח מקום, מוציא המון כסף, משקיע סכומים גדולים על ציוד ושיפוצים ואז מגיע הפראייר הבא. המדינה לא מבינה שמסעדנות זה לא רק אוכל. מסעדנות זה תרבות בדיוק כמו ספורט, מוזיקה ותיאטרון. ואם המדינה לא מבינה למה היא צריכה להשקיע בזה, אז אנחנו בבעיה בכל מקרה".

ואיך יראה הענף אחרי שהמשבר הזה יחלוף?

"אין ספק שהרגישות של מסעדת פיין דיינינג למשבר הזה הרבה יותר גדולה מהרגישות של דוכן פלאפל אבל בכל מקרה אין יותר מדי מסעדות כאלו בארץ ובימינו זה זן שהולך ונכחד. אני גם לא חושב שאנחנו נמצאים במצב כל כך קיצוני. אמנם הענף יחטוף איזשהו זעזוע אבל בסופו של דבר המחזור יחזור לקדמותו. אני מאמין שמי שטוב, שורד. מי שנותן ערך ללקוחות שלו ויודע מה הוא עושה, יצליח לשרוד ולהמשיך הלאה וזה לא משנה אם מדובר על חומוס, פלאפל או חיים כהן. מי שיש לו מוצר טוב, יצליח לשרוד גם תקופות יותר קשות".

פרה פרה גדרה - הביל"ויים 7, גדרה, 0539374515

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
פרה גדרה בגדרה
053-9374515
כרמים בסגולה
053-9442804
כרמים בבאר שבע
053-9367409

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מוקפץ אסיאתי עם חלומי בקפה הבימה (צילום: גלעד הר שלג)
מנה במסעדת אלמרסא עכו (צילום: באדיבות המקום)
נוף במסעדת ביאנקיני (צילום: איתמר גרינברג)
מטיילים בתיאבון: מסעדות מומלצות על כביש 90
שפים מספרים: על הפער בין המטבח הביתי למקצועי
מה מסתתר במטבחים הביתיים של השפים הגדולים?
מהאדנית לצלחת: הכול על פרחי מאכל
נעים להכיר: האנשים שהונצחו במנות מפורסמות
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
אייל שני עושה גלידה, מה, לא נטעם?
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון