נגישות
נגישות

פונדו גבינות לשבועות: הכי צ'יזי שאפשר

גם השנה נשארתם עם המון שאריות גבינה אבל כבר נמאס לכם להכין פשטידות? יש לנו רעיון מושלם בשבילכם, היישר משווייץ המושלגת. כל הכללים, הטיפים ואפילו מתכון לפונדו המושלם

חגים וימים מיוחדים חדשות מהצלחת
עודד פשטצקי
תאריך פרסום: 21/05/2020, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

המעדן הכי שוויצרי! פונדו גבינות (צילום: Shutterstock) המעדן הכי שוויצרי! פונדו גבינות (צילום: Shutterstock)

כשחושבים על פונדו גבינות, מיד מדמיינים בקתה כפרית, אח בוערת וסוודרים עבותים. לעיתים נדירות אם בכלל, עולה לראש תמונה של ישראלים מיוזעים, הרוכנים מעל סיר מהביל ומלא בכל טוב. אז נכון, הטמפרטורות לאחרונה שוברות שיאים של חוצפה. אבל אז מה אם החום בלתי נסבל? תדליקו מזגנים ותכירו את המעדן הכי שוויצרי, שאין מתאים ממנו כדי לחגוג את חג הגבינות. חג שבועות חלבי ושמח.

מתכונים מרעננים לכל המשפחה לכבוד החג

איך הכל התחיל?

הפונדו התפתח בקהילות שוויצריות כפריות, שנהגו להמיס שאריות גבינה במהלך החורף ולטבול בתערובת המומסת פיסות לחם יבשות. רק בהמשך, המנה הגיעה גם לשולחנותיהם של השוויצריים דוברי הצרפתית, בספרה העירונית של מערב שווייץ. אלו האחרונים, שידרגו את הפונדו עם מוצרים יקרים יחסית ובראשם, גבינת הגרוייר.

רבים לא יודעים זאת, אבל במקור פונדו הגבינות הכיל בנוסף לגבינות ולחמאה, גם לא מעט ביצים: עד לשלהי המאה ה-19, מנה טיפוסית של פונדו גבינה, הזכירה יותר סופלה גבינה או מקושקשת עם גבינה. בגרסאות המשודרגות של המנה העתיקה, מופיעים מרכיבים נוספים כמו שמנת ופטריות כמהין, כשהמתכון הראשון לפונדו בתצורתו המודרנית, פורסם רק בשנת 1857. עם זאת, כבר אז הוא הוצג כמנה הלאומית של שוויץ.

האמריקאים גילו את הפונדו במהלך שנות ה-50 וה-60 הודות למספר שפים שווייצרים שהפעילו מסעדות ביבשת ותוך זמן קצר המילה פונדו שימשה לתיאור מגוון מנות שמוגשות באופן דומה. פונדו השוקולד למשל, בא לעולם רק באמצע שנות ה-60 (למרות שלעיתים זה נדמה כאילו שהיה פה מאז ומעולם).

מותר לשחק עם האוכל (ואפילו רצוי!)

היופי בפונדו הוא שמדובר במנה קלה ביותר להכנה. כל כך קלה, שגם אם אין לכם כל ניסיון קודם בבישול, עדיין הסיכוי שתהרסו אותה הוא מזערי ביותר. אך מעבר לכך, מדובר בארוחה ורסטילית בצורה בלתי רגילה: פונדו יכול להיות מעדן רומנטי לזוגות מאוהבים, חוויה לכל המשפחה (בעיקר למשפחות עם ילדים קטנים) וגם יופי של ארוחה שתענוג לאכול בצוותא עם החבר'ה הקרובים. כי יותר מכל דבר אחר, הפונדו הוא מאכל חברתי.

ספק אם אי פעם מישהו הכין סיר פונדו והצליח לחסל אותו לבד והאמת היא שאין באמת סיבה לנסות. כי הרי כל הכיף בפונדו זה האכילה המשותפת ואינספור משחקי החברה שנולדו מסביב לשיפודים, לירקות ולתערובת הגבינות המבעבעת. אספנו עבורכם כמה רעיונות מוצלחים למשחקים שתוכלו לשחק בארוחת הפונדו הקרובה שלכם.

משחקים לארוחה רומנטית

אמנם מדובר במנה קלה מאוד להכנה, אך באותה נשימה ניתן גם לומר שמדובר במנה שעושה הרבה מאוד רושם. כך שאם מתחשק לכם להרשים ולפנק את בחיר או בחירת ליבכם אבל אתם והמטבח לא ממש חברים, כל מה שאתם צריכים זה משהו כמו שעה פנויה, הרבה מצב רוח טוב וכמה מצרכים איכותיים (מתכון מפורט בהמשך).

יש לציין שכל משחקי הפונדו מבוססים על אותו עיקרון: ברגע שהלחם, הירק או הבשר נופלים מהשיפוד ונבלעים בסיר החימום (קאקלון), מתחילה הספירה לאחור. אם תוך חמש שניות לא תצליחו לאתר ולחלץ את האבידה, תוטל עליכם משימה. כשמדובר בארוחה רומנטית, המשימה יכולה להיות למשל להעניק עיסוי רגליים מפנק במשך עשר דקות, לספר סיפור סקסי מהעבר או לשתף פנטזיה סודית שעד כה בחרתם להצניע.

משחקים לארוחה משפחתית עם ילדים

ארוחת פונדו היא פחות או יותר הארוחה המושלמת עבור משפחות עם ילדים. הן תכנון הארוחה, הן חיתוך הירקות והתוספות והן האכילה עצמה, הם יופי של פעילויות שיכולות להעסיק את הילדים במשך שעות ארוכות. כשמשחקים משחקי פונדו עם ילדים, אפשר לתת משימות משעשעות שיהפכו את הארוחה לחוויה בלתי נשכחת. כך למשל הסועד שלא יצליח לדוג את פיסת הירק שנפלה לסיר, יכול לדוגמה לספר בדיחה או לשתף סיפור על משהו חיובי שקרה לו לאחרונה. לחילופין הוא יכול לומר מה הוא הכי אוהב באחד או יותר ממבני המשפחה, לשיר שיר שהוא אוהב או פשוט לרקוד ריקוד מצחיק.

משחקים עם הגבינות והחברים. פונדו גבינות (צילום: Shutterstock) משחקים עם הגבינות והחברים. פונדו גבינות (צילום: Shutterstock)

משחקים לארוחה עם החבר'ה

אם טרם יצא לכם להעביר ערב שלם מסביב לסיר פונדו עם חברים קרובים ומשחקים מטופשים, אתם לא יודעים מה מצפה לכם. מובן שגם את כל החיתוכים וההכנות המקדימות ניתן לעשות ביחד. אך הכיף האמיתי, מגיע בסעודה עצמה. כי כשאוכלים פונדו עם החברים הקרובים, אפשר לקחת את המשחקים לשלב הבא ולשלב את משחקי הפונדו במשחקי שתייה.

תוכלו למשל להחליט שכל מי שישלוף שיפוד ריק מהסיר ולא יצליח תוך חמש שניות להציל את פיסת הירק או הלחם, צריך לשתות צ'ייסר. כמו כן אפשר לקבוע שמי שיספוג הכי הרבה אבידות, יצטרך לשטוף את הכלים בסוף הערב, לקנות לכל השאר בירות בפעם הבאה שתצאו לבלות או פשוט לארח את ארוחת הפונדו הבאה בדירתו. בשוויץ אגב, יש מנהג עתיק לפיו העונש כולל ריצה בעירום בשלג.

כללי הברזל לפונדו איכותי

  • הדבר החשוב ביותר בהכנת הפונדו הוא להיזהר שלא לשרוף את הגבינות בתהליך הבישול. לכן חשוב להתחיל בבישול היין. רק כשהיין על סף רתיחה, יש להוסיף את הגבינות באופן הדרגתי ותוך כדי ערבוב מתמיד. תשומת לב מתמדת, תתקבל בברכה על ידי הפונדו והאורחים שלכם כאחד.
  • לחם הוא בין התוספות הקלאסיות של ארוחת הפונדו. בין אם אתם משתמשים בג'בטה, בגט או לחם כפרי צרפתי, הקפידו לחתוך את הלחם לקוביות גדולות יחסית. כמו כן כדי לשפר את אחיזת השיפוד, הקפידו על כך שלכל קובייה תהיה פאה אחת מהצד הקשה של הלחם. בנוסף מומלץ ביותר להשתמש בלחם יבש. אם הלחם טרי, הקפידו לקלות אותו מעט לפני הארוחה.
  • ברשת תמצאו בנקל אינספור מתכונים לפונדו עם כמויות מדויקות של גבינות כאלו ואחרות. למרות שניתן בהחלט להיצמד למתכון המקורי, אין שום סיבה שלא תזרקו לסיר מכל הבא ליד. אפילו תעשו כבוד למקורות של הפונדו אם תשתמשו בשאריות של גבינות שנותרו במקרר מארוחת החג.
  • המתכון הקלאסי של פונדו כולל בעיקר גבינות ויין. אבל לסיר הפונדו אפשר גם להוסיף עשבי תיבול, פטריות ואפילו נקניקים. חשוב רק לזכור לקצוץ היטב את המרכיבים השונים לפני שמוסיפים אותם לסיר.
  • חשוב מאוד להתחיל בבישול הפונדו כשהידיים פנויות וזמינות למלאכת הערבוב. לכן יש לבצע את כל ההכנות המקדימות לפני שמתחילים בבישול.

מתכון כללי להכנת פונדו גבינות מנצח

המצרכים הדרושים:

לפונדו

  • 750 גרם של תערובת המורכבת מגבינות קשות שניתן להתיך, בהתאם לטעמכם האישי ולמה שנמצא במקרר. את הגבינות יש לגרר בפומפייה לפני השימוש
  • 1 שן שום חצויה (ללא הקליפה)
  • 5 כוסות של יין לבן יבש
  • 3 כפות של קירשווסר (קירש) או ברנדי
  • 1 כף קורנפלור
  • מעט אגוז מוסקט טרי מגורר, קורט מלח דק וקורט פלפל לבן

לטבילה

  • לחם יבש או קלוי חתוך לקוביות של 2.5-2 ס"מ
  • פטריות שמפיניון טריות
  • פרחי כרובית ו/או ברוקולי חלוטים
  • קוביות נקניק
  • זיתים מגולענים
  • תפוחי אדמה קטנים אפויים
  • עגבניות שרי
  • קוביות פלפלים צבעוניים
  • כל דבר נוסף שמתחשק לכם לעטוף בגבינה מותכת ולזלול בהנאה

אופן ההכנה:

  1. מכינים את התוספות ומסדרים אותן על השולחן (התוספות הן אלו שצריכות להמתין לפונדו)
  2. משפשפים היטב את החלק הפנימי של הסיר באמצעות שן השום החצויה, יוצקים את היין ומחממים על להבה בינונית.
  3. כשבועות קטנות מתחילות להיווצר בסיר, מוסיפים בהדרגה את הגבינות תוך כדי בחישה מתמדת. חשוב להקפיד על כך שכל הגבינות הותכו לפני שתמשיכו להוסיף עוד גבינות. כשמסיימים להעביר את כל התערובת לסיר וכל הגבינות הותכו, מנמיכים את הלהבה.
  4. מערבבים בקערית נפרדת את הקירש או הברנדי עם הקורנפלור וכשכל הגושים נעלמים, מוסיפים לסיר ומערבבים
  5. כשהתערובת שבסיר מתחילה להסמיך, מתבלים במוסקט, פלפל לבן ומלח, טועמים, מתקנים תיבול ומעבירים למתקן הייעודי

טיפ אחרון לסיום  

הנחו את האורחים שלכם לטבול את השיפודים עמוק ככול האפשר בקאקלון ולהניע את השיפודים בצורת הספרה 8. באופן הזה, החום יתפזר בצורה אחידה יותר בסיר הפונדו. חשוב כמובן לוודא במקביל שהלהבה לא גבוהה מדי חלילה. זה הזמן לאחל בתיאבון ושיהיה לכם חג שמח וטעים!  

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מוקפץ אסיאתי עם חלומי בקפה הבימה (צילום: גלעד הר שלג)
מנה במסעדת אלמרסא עכו (צילום: באדיבות המקום)
נוף במסעדת ביאנקיני (צילום: איתמר גרינברג)
מטיילים בתיאבון: מסעדות מומלצות על כביש 90
שפים מספרים: על הפער בין המטבח הביתי למקצועי
מה מסתתר במטבחים הביתיים של השפים הגדולים?
מהאדנית לצלחת: הכול על פרחי מאכל
נעים להכיר: האנשים שהונצחו במנות מפורסמות
וולנטיין דיי 2024 – מסעדות מומלצות לדייט ראשון
יום הפלאפל הבינלאומי – עשרת הפלאפליות הכי שוות שיש
שמחה רבה, המסעדה היהודית באה הביתה
מנות האורז הכי שוות שאסור לפספס!