נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

אם מנסים למצוא מקבילה לטוסקנה בישראל, המחשבה מתכווננת ישר לרמת הגולן. אזור זה של הארץ זכה ליחסי ציבור טובים, ומוצרי הגולן מתקשרים אוטומטית לאיכות ו-בוטיק. בגליל המערבי, חבל ארץ שגבולו הדרומי ביישובי משגב וגבולו המזרחי בהר מירון, התקנאו בהצלחת האח הצפוני והחליטו לעשות מעשה. כך קמה עמותת זמן גליל מערבי. העמותה שמה לעצמה למטרה לקדם את התיירות באזור בדגש קולינארי כי, אם נודה באמת, אין דבר שיכול למשוך תיירים מהארץ ומחו"ל יותר מאשר אוכל. היזמים, אנשי קולינאריה בעצמם, חיים ונושמים את האזור, ועם הרבה פירגון ושיתוף פעולה צירפו יצרני בוטיק מקומיים בתחום התיירות: יקבים ומבשלות בירה ושיכר, מסעדות ובתי קפה, מדריכי טיולים ויצרני שמן זית, לחם, דבש וקוסמטיקה טבעית. מעבר למיפוי קולינארי משרטט הפרויקט תמונה של חבל ארץ שהוא פסיפס אנושי המורכב מבני דתות שונות, קיבוצניקים ומושבניקים, פריקים של טבע מכליל ועירוניים מנהריה. המשותף לכולם: הרצון להעלות את הגליל המערבי לתודעה התיירותית. עד כה הצטרפו לפרויקט 22 יצרנים ובתי עסק בשיטת חבר מביא חבר, והצפי הוא שבכל חודש יצטרפו 2-3 נוספים. בכל אחד מבתי העסק ניתן להשיג מפה מפורטת, ואתר האינטרנט מספק תמונה שלמה ומעודכנת. קבלו טעימה על קצה המזלג.  

יקב עבייה

יקב בוטיק הממוקם למרגלות מבצר יחיעם ואופרציה של איש אחד. היינן יוסי יודפת, תושב כליל, הקים את היקב בשנת 2006 וזורם בקצב שלו. הוא מייצר כ-5,000 בקבוקים בשנה, שני בלנדים אדומים ו-וויונייה לבן. "אני נותן ליין להיות. לא מגביל או בולם אותו, ונותן לו להתנהג כפי שהוא רוצה", הוא אומר. Moon-A שלו הוא הסדרה הגבוהה של היקב, בלנד מזני סירה, קברנה סוביניון ופטיו ורדו. זהו יין עשיר ומאוזן, המתאים לשתייה בפני עצמו. את Le Rouge, הבלנד השני, ממליץ יודפת להשלים עם גבינות או בשר. התוויות קורצות לאמנות, וזו רק שאלה של זמן עד שמישהו יחבר אותן לאוסף. המוטו כאן הוא עבודת יד, כולל המדפים עליהם מאוחסנים הבקבוקים, או כפי שאומר יודפת "יין זה לא מקדונלד'ס". היקב פתוח בסופי שבוע, וכאשר מספר המבקרים מצדיק זאת פותח יודפת בקבוק לטעימות.

טלפון: 052-7282917 

בירה מלכה

צמוד ליקב עבייה נמצאת מבשלת בירה מלכה, ששמה הולך לפניה גם בסצנה התל אביבית. הבעלים אסף לביא, לשעבר בעל ברים בעיר הגדולה וכיום תושב כליל, החל את דרכו בתחום עם מערכת ביתית להכנת בירה. כיום, שש שנים אחרי, הייצור כבר מקצועי והמבשלה, שהוקמה לפני כשנה, מפיקה ארבעה סוגי בירה: בהירה, כהה, אדמונית ובירת חיטה. עם זאת, הבסיס הוא עדיין חומרי גלם טבעיים ומי באר מקומי וגם שיטות העבודה נותרו מסורתיות ככל האפשר - רק לאחרונה, בעקבות גידול בייצור, החליפה מכונה להדבקת תוויות על הבקבוקים פנסיונר מהקיבוץ שהיה אמון על המלאכה. מרכז המבקרים של המבשלה פתוח לקבוצות במהלך השבוע בתיאום מראש, וסיור האורך כשעה סוקר את תהליך הכנת הבירה עם קצת היסטוריה על המשקה ככלל. בחמישי בערב ושישי בצהריים מתפקד המקום כבר אזורי עם מרפסת שמשקיפה לנוף יפהפה, תפריט תואם בירות והופעות חיות. מחיר בירה מהחבית 15 שקלים לשליש ו-20 שקלים לחצי ליטר, וניתן לרכוש בקבוקים הביתה (1 ב-12 שקלים, שישייה ב-65 שקלים).

טלפון: 04-9856101 

לחם טנא

בפאתי קיבוץ גשר הזיו, בבניין ששימש מכבסה ומחסן, פועלת מאפיית בוטיק קטנה שמקבצת אליה שוחרי לחם טוב מהסביבה. דוד אנזל, בן הקיבוץ, למד אפייה בסן פרנסיסקו וחזר לארץ עם אשתו ויויאן, אמנית שיצירותיה מקשטות את הקירות. הלחמים שהוא מכין מבוססים על מחמצת שאור ונאפים בתנור לבנים, ובימי שישי יש חלות מתוקות וחלות מקמח מלא. כאשר הגענו בסתם בוקר של חול פגשנו במאפייה כמה קיבוצניקים שעצרו לקפה ומאפה באמצע יום עבודה, לקוחות מהאזור שלמדו להכיר את הלחם והתמכרו, וסתם חברים שקפצו להגיד שלום. המבנה הישן ששופץ בעמל כפיים של זוג צעיר מחמם את הלב, ואחרי שרכשנו לחם (רוזמרין עם קליפת לימון, שמן זית ומלח ים) הצצנו למבנה סמוך שמשמש כסטודיו של ויויאן, המציירת בשמן על בד. מלבד לחם אמזל מכין גם מאפים מיוחדים כגון דנישים וסקונס, סטיקי באן אמריקאי ו-bear claw, מאפה קרם שקדים בצורת כף של דוב. פתוח בימים ב' ו-ד' בשעות 7:00-19:00 ובשישי 7:00-13:00.

טלפון: 052-6639913

מחלבת אלטו

למי שאוהב גבינת עזים כדאי לעצור בקיבוץ שמרת, לעקוף את מפעל הרהיטים הגדול ולנסוע בעקבות שילוט המוביל למחלבת אלטו. המחלבה שוכנת במבנה קטן אך אל תתנו לזה לבלבל אתכם: הגבינות מצוינות והמבחר גדול. אריאל מזן, הגבן הראשי, הפך את מה שהיה עוד ענף ייצור בקיבוץ לעסק משפחתי שגדל עקב בצד אגודל תוך התחשבות בקפריזות של העזים. "חלב עזים הוא מוצר תנודתי שאינו קיים כל השנה. יש תקופות יובש, וגם כאשר החלב קיים טעמו משתנה. לעומת בקר, העזים נשארו פראיות וטבעיות", הוא אומר. הגבינות נעות מרכות עד קשות, מעדינות ועד בעלות טעם וריח עז דוגמת סנט מור וקממבר, ולטובת הבריאות יש גם יוגורטים וגבינות בעלי אחוזי שומן נמוכים. עזים ממש אמנם אין במחלבה כי החלב מגיע מחווה אחרת באזור (אכזבה לזאטוטים) אך המבקרים מוזמנים להציץ לאולם הגיבון, לטעום ולקנות צידה לפיקניק. פתוח בימים א'-ה' 8:00-18:00 ובשישי 8:00-15:00

טלפון 054-5614644, 054-5652339 

שיקויי געתון

בין היקבים ומבשלות הבירה בגליל המערבי מסתתר שיקויי געתון, מפעל של איש אחד לייצור משקאות אלכוהוליים מפירות. גדעון אדר, בן הקיבוץ, עסק בעבר בגידולי פירות, ועודף ביבול הפסיפלורה הוביל אותו לחפש לפרי שימושים נוספים. אדר יצר קשר עם היינן הראשי של יקבי דלתון ולמד להפיק שיכר, יין מפירות שאינם ענבים. כך נולד שיכר הפסיפלורה ואחריו שיכר מקיווי, דובדבנים, ליצ'י ועוד. מרכז המבקרים של שיקויי געתון פתוח למבקרים בתיאום מראש ואדר, איש מבוגר ונמרץ, מסביר על תהליך הייצור ומציע טעימות. בקבוקי השיכר מיוצרים בגדלים שונים ומתאימים במיוחד כמתנות לאורחים מחו"ל. בונוס נוסף: את אריזות הקרטון מקפלים עובדים מבוגרים המועסקים מספר שעות ביום בשכר.

טלפון 04-9859873, 052-2414845  

ארנולד'ס

הבשר של רמת הגולן הוא מותג, אבל גם בגליל המערבי יודעים מה עושים עם פרות. אורי ארנון, ארנולד'ס לשעבר, הוא שף המסעדה ואחד מיזמי פרויקט זמן גליל מערבי. ברזומה שלו מסעדות נחשבות כמול ים, דיקסי וברקרולה, ולמושב נתיב השיירה הוא הגיע בעקבות הזוגיות. מרפסת מוארת ורהיטי עץ משמשים תפאורה למטבח שף כפרי בדגש על בשר – והרבה. על הגריל או בקדרה, במעשנה או בתנור, כל נתח זוכה לטיפול אופטימלי ומוגש לצד בירה מתוצרת בית. אחת לחודש בערך מעביר ארנון במסעדה סדנת היכרות עם בשר. הוא מציג את הנתחים, מסביר מאיזה חלק של הפרה הם מגיעים ואיך הכי טוב להשתמש בהם, ולבסוף שולף סינרים ומאיץ במשתתפים להפשיל שרוולים ולהתחיל לבשל. בסוף הסדנה, כשכולם מורעבים, השולחן כורע תחת עומס הבשר והתוספות, ואחרי קינוח (כשר) בכלל קשה לזוז. הסדנה מודולרית, מתאימה גם לקבוצות ויכולה להיערך בשטח. מחיר למשתתף כולל ארוחה ויין: כ-300 ₪  

קפה בריוש

בית קפה, קונדיטוריה ומאפייה בשכונת רסקו, אזור ותיק ומנומנם בצפון נהריה שנראה יותר כמושב מאשר כעיר. חגית שטרן, הבעלים, היא סיפור מעניין - לשעבר מנהלת לוגיסטיקה בחברת פורד בבלגיה שהתאהבה בתחום, למדה בצרפת ופתחה עסק ליד הבית. בית הקפה מרוחק מעט מהכביש ונחבא תחת עצי איקליפטוס, ואם לא יודעים בדיוק איפה לחפש קשה למצוא, אך הטרחה שווה את המאמץ. כשפותחים את הדלת ריח של מאפי שמרים מכה באף, והשילוב של מדפי ספרים, ציורי שמן על הקירות ושאנסונים צרפתיים ברקע עושה הרגשה של בית. ויטרינה גדולה עם עוגות שיצאו הרגע מהתנור מקשה על הבחירה אך שטרן ממליצה בחום על עוגת שמרים פרג, ובצדק. המילוי עשיר ומתפצפץ בפה והבצק חם ובטעם מודגש של חמאה. המקום כשר עם תעודה ומציע גם ארוחות בוקר, סלטים, כריכים ופסטות. הכינו את הג'י פי אס.

רחוב קרן קיימת לישראל 16, נהריה, טלפון 077-4260520 

תמר וגפן

היישוב מצפה הילה מתקשר אוטומטית לגלעד שליט, וסבל קשות מנחת זרועם של התקשורת ושל סתם סקרנים. עכשיו, כשהבן האובד שב הביתה, אפשר לבחון את המקום בעין אובייקטיבית ואפילו מתפעלת. היישוב ממוקם בגובה 500 מטרים מעל פני הים, עובדה שמבטיחה אוויר באיכות שאין להשיג בעיר. תמר וירון כהן, תושבי המקום, מתגוררים כאן כבר שנים רבות ובשנה האחרונה בנו במו ידיהם – אבל ממש – מתחם אירוח יפהפה. מוקד המשיכה הם שלושה צימרים מאובזרים למשעי, ממכונת קפה וקמין עצים ועד ג'קוזי זוגי על דק בחוץ, מול הנוף. תמר, שעיצבה את המקום, היא גם בשלנית מוכשרת, ואת ארוחת הבוקר המאוד עשירה שלה אפשר לאכול במבואה או בחדר, תלוי עד כמה רוצים להתחבר עם שאר האורחים. ירון הוא יינן ומתמחה בזן טמפרניו הספרדי, אותו הוא מגדל בכרם משפחתי. בחדר היין של החאן מתקיימות סדנאות היכרות עם יינות הגליל המערבי בהנחיית יועצת היין מורן עשור, לשעבר הסומלייה של מסעדת מסה. הסדנה מתאימה לזוגות או לקבוצת חברים וניתן לשלב עם לינה במקום. מחיר: 350 ₪  לאדם (כולל תפריט של קפה בריוש).

טלפון 050-2920800

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של שרון בן דוד

5 מסעדות בשר אחרות
מתחם שרונה
6 מסעדות חדשות בירושלים
הפתיחות - מסעדות חדשות בתל אביב
חמש מסעדות חדשות בתל אביב - יוני 2014
חמשת הלייט נייט המומלצים בתל אביב
 4 ביולי 2014 - לא על ההמבורגר לבדו
חדשות מרץ מהצלחת-תל אביב
כוכב הצפון - מסעדת NICE TO MEAT היא קרנבל קולינרי
מוסד ליד הים - מועדון ארוחת בוקר
ברונו מארס בפארק הירקון – איפה אוכלים?
מסעדת הפופ אפ שולחן גלילי: ממטעמי המטבח הערבי