נגישות
נגישות

הסיפור מאחורי אגז בנדיקט

קחו סוחר וול סטריט עמוס בעבודה והוסיפו לו הרבה אלכוהול. מה יצא? בד"כ בורסה קורסת וקפיצות מהגג, אך מתברר שמפגש אחד כזה הוליד בטעות את אחת מהמנות הכי מושחתות שקיימות בעולם המסעדות: אגז בנדיקט

מסעדה ביום חדשות מהצלחת
מערכת  zap rest
תאריך פרסום: 04/03/2010, 15:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

קחו סוחר וול סטריט עמוס בעבודה והוסיפו לו הרבה אלכוהול. מה יצא? בד"כ בורסה קורסת וקפיצות מהגג, אך מתברר שמפגש אחד כזה הוליד בטעות את אחת מהמנות הכי מושחתות שקיימות בעולם המסעדות: אגז בנדיקט

לפני יותר מ-30 שנה שר שמוליק קראוס "הוווו, איך שגלגל מסתובב לו", ונדמה שהמשפט נכון לגבי כל כך הרבה דברים וסיטואציות בחייו של כל אחד מאתנו גם כיום. פעם למטה, פעם למעלה. דוגמה טובה למצב שכזה מתחיל בהחלטה נחושה לצאת לבילוי הכולל שתיית אלכוהול מרובה. על פניו החלטה מושכלת, יש שאף יכנוה נבונה, שכל מטרתה היא להשכיח את תלאות היום, ליהנות מטשטוש חושים ולשקוע בעולם של ראשים מסובבים ומחויכים. הערב מתחיל ומסתיים עם יין, וודקה, וויסקי, בירה טובה או כל משקה אלכוהולי חזק יותר ופחות, והראש - בעננים.

אבל אז, כפי ששר אדון קראוס, הגלגל מסתובב ובאבחה אחת מוצא עצמו האדם החביב והשתוי בתהומות הנשייה, כשראשו מסתובב ורעב גדול עוטף את החושים המעורפלים. מכיוון שלא מדובר במצב נורמטיבי, כמעט ובלתי אפשרי להתעלם מן הרעב הזה והאדם מוכרח למצוא משהו להכניס לפה, ועכשיו. חומוס, פיצה, המבורגר, ארוחת בוקר או ערבוב של במבה, ביסלי ושוקולד, לא משנה - העיקר לאכול, ומהר. מעטים חולמים שממצב רעב של שכרות (המכונה בשפת הרחוב 'מאנצ'יז'), הם יהפכו לאחראיים על המצאת מנה שתוגש על שולחנם של עשרות מיליוני בני אדם ותהפוך למנת דגל במסעדות ודיינרים בכל העולם. אך מתברר שלפעמים חלומות מתגשמים, כמו שמספרת האגדה על למואל בנדיקט.

השנה: 1894, ארבע שנים לפני תום המאה ה-19. המקום: מלון וולדורף אסטוריה שעל השדירה החמישית, ניו יורק סיטי. למואל בנדיקט, סוחר חביב בוול סטריט שחווה הנגאובר חי מליל השתייה הקשה במיוחד שעבר עליו, התנדנד בדרכו לעבודה ועצר במסעדת המלון כדי לאכול משהו לפני העבודה ולהימנע מפיטורים כואבים. בנדיקט, כמו כל שיכור בן אנוש, ביקש מהמלצר אוכל מטוגן ומשביע בדמות לחם קלוי עם הרבה חמאה, רצועות בייקון מטוגנות וביצים עלומות, כשאת המנה השמנונית רוטב הולנדייז חמאתי במיוחד. המלצר רשם, הנהן ואץ לתת לשף את ההזמנה המקורית.

השף קיבל את ההזמנה ולמרות שלא הכין אותה מעולם החליט להיענות לאתגר. לאחר כמה דקות קיבל אדון בנדיקט המסוחרר את מבוקשו, ולאחר שטרף את המנה הצליח לעמוד, ללכת ישר ולהמשיך לעוד יום עבודה בבורסה. בינתיים, עובדי מסעדת הוולדורף אסטוריה התלהבו מהרעיון שעומד מאחורי השילוב של חמאה, לחם, בייקון, ביצים עלומות והולנדייז, והחליטו להעביר אותה מקצה שיפורים קליל, כשאת הלחם הקלוי החליף מאפין אנגלי קלוי ופרוסת שינקן הוכנסה למתכון במקום הבייקון. כאות הוקרה לאיש, האגדה וההנגאובר שחשב על ערבוב כל המרכיבים יחד, הוחלט לקרוא למנה החדשה על שמו, וכך הגיחה לעולם אחת המנות המושחתות ביותר שיש: אגז בנדיקט (Eggs Benedict).

כיום ניתן למצוא את האגז בנדיקט במסעדות דרכים רבות לאורך ארה"ב, במסעדות יוקרה בכל העולם וכן בבתי אוכל רבים בישראל. בתל אביב ידועות במיוחד שלוש מסעדות שמכינות אגז בנדיקט היסטרי: בנדיקט, שאף קרויה על שם המנה, דיקסי שלקוחות רבים חוזרים אליה בזכות הרוטב המשובח, ואדורה המגישה אגז בנדיקט בתפריט הבראנץ' המסעיר שלה. המתכון המקורי של אגז בנדיקט אמנם עומד על כנו, אך במקרים הוא משתנה ומקבל תוספות המשדרגות אותו, בדמות בייקון, סלמון מעושן, לחמניות קלויות או לחם בריוש ועוד. כך או כך, אגז בנדיקט הינה מנה המתאימה לכל שעה ביממה ומומלצת בעיקר לסועדים שאינם דואגים לרמת הכולסטרול שבדמם. עם זאת, נדמה כי את נאמנותה האמיתית שומרת מנת האגז בנדיקט לאלו שראשם סחרחר עליהם, גם אם אינם עובדים בוול סטריט.

מתכון אגז בנדיקט (לארבעה סועדים):

מרכיבים:
4 מאפין אנגלי /לחמניות בריוש עגולות
חמאה איכותית
4 פרוסות נקניק שינקן (ניתן להחליף ברצועות בייקון מטוגנות או בפרוסות עבות של סלמון)
מלח ופלפל

רוטב הולנדייז:
1 כפית בצל קצוץ דק
6 גרגירי פלפל לבן גרוס
90 מ"ל יין לבן יבש
60 מ"ל מים
5 חלמונים
30 מ"ל מיץ לימון סחוט טרי
500 גרם חמאה מומסת חמה
מלח ופלפל לבן

אופן ההכנה:

הכנת רוטב הולנדייז:
1. מרתיחים תוך כדי ערבוב את המים, הפלפל והיין בסיר ומצמצמים בחצי.
2. מוסיפים לקערת מתכת את החלמונים ומסננים לתוכם את הנוזל המצומצם.
3. מניחים מעל סיר עם מים חמים (בן מארי), מערבבים במרץ עד שהנוזל מסמיך ואז מכבים את האש כדי לא לבשל את החלמונים יתר על המידה.
4. מוסיפים חצי מכמות מיץ הלימון לחלמונים על מנת להפסיק את בישולם.
5. מוסיפים לאט-לאט את החמאה המומסת עד שנוצרת אמולסיה, ואז מוסיפים את שאר החמאה במהירות.
6. מוסיפים את המלח, הפלפל ושאר מיץ הלימון ומסננים את הרוטב.


הכנת שאר מרכיבי המנה:
1. קולים את המאפין/הלחמניות ומורחים אותן בחמאה.
2. מטגנים קלות את השינקן במחבת עם מעט שמן.


אופן ההגשה:
מסדרים בצלחת רחבה את המאפין הקלוי כשהוא חצוי לשניים ופתוח, עליו מניחים את השינקן ואת הביצים העלומות ומכסים ברוטב הולנדייז סמיך וצהבהב. ניתן לקשט בעירית קצוצה, עלה פטרוזיליה או עלי בזיליקום חלוטים.

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר