נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

שבועות הוא חג של פינוקים וכעס עצמי. ועל שום מה? על שום היותי עצלה. כל פעם שאני מורחת לי לבנה גדושת עשבי תיבול, בוצעת לי נתח מאיזה חריץ גבינה צהבהב או סתם מנשנשת צפתית מנוקדת בקצח אני נזכרת בהבטחות שלי לעצמי להתחיל לנסות לעשות גבינה בבית. המחשבה הזו על ההתעסקות בחלב, או בלהפוך את המטבח שלי למעבדת ניסויים מאיימת עלי. בשלב הזה צפים ועולים בי סיפוריו של אבי על התקופה בה לא היה מקרר גדוש גבינות, ועל הימים שאמא שלו הייתה חובצת חמאה ועושה גבינות לבד. ושלגבינה היה טעם של גבינה.  

אז בימים אלו, בהם אנחנו מסכימים לוותר ליום יומיים על הקוטג' והצהובה בפרוסות וללכת להתענג על חריצי גבינה ריחניים בעלי שלל טעמים או להתפנק על גבינות עיזים רכות עטופות  פחם ולמי שתמיד רצה אבל לא העז ,כדאי לאגור אומץ, לזכור את הטעם המדהים של הגבינה הלא מתועשת וללכת לקורס להכנת גבינות לגבן החובבן. 

להכין את הגבינה בעצמכם

חברת אגרוסטאדיס מקבוצת גרנות פותחת קורס חדש ומרתק במכללת רופין בנושא ייצור גבינות ומוצרי חלב לצרכים ביתיים. הקורס לא דורש ידע מקדים ומיועד לכל המעוניין להשתלם בייצור גבינות במסגרת משקית וביתית ולאלו שתמיד רצו לנסות וכולל בתוכו שבעב מפגשים יומיים. המנהלת המקצועית של הקורס, ענת אגבר קורנמל, ממחלבת קורנמל האיכותית, השוכנת בסמוך למצפה רמון על כביש מס' 40, מסבירה שהקורס מיועד לאו דווקא למי שרוצה להתמקצע ולפתוח מחלבה, אלא יותר לחובבי גבינה ובישול שתמיד חיפשו את אותו ידע מקצועי שיקדם אותם ולאלו שהמחשבה על התעסקות עם הכנת גבינות, או חלב , הפחידה אותם ובעיקר לאותם חובבי בישול המחפשים תחביב חדש. 

"כל מטרת הקורס היא להסביר איך בכלל לגשת לגבינה, לחלב ולתהליך הייצור" מסבירה אגבר קורנמל, "הקורס יכלול לימודים תיאורטיים, סיורים והתנסות מעשית בתהליכי ייצור ובהכנת גבינות ומוצרי חלב. החל מהרצאות על הסבר החלב (בקר וצאן), והגורמים המשפיעים עליו, הגורמים המשפיעים על חיי המדף של הגבינה הביתית ,פסטור, שיטות הפיסטור, העקרונות הטכנולוגיים בתעשיית הגבינות כמו חיתוך, הגבנה והמלחה".  מלבד הלימודים התיאורטיים התלמידים גם ייצא לסיורים במחלבות שונות ויתנסו כמובן גם בשיעורים מעשיים שהם עיקר הקורס שיתרחשו במשק כפיר במושב חניאל בשרון, שם ילמדו אתכם איך מכינים גבינה. 

כל אחד יכול, אין צורך בידע מוקדם

"אין צורך בידע מוקדם", מתעקשת אגבר קורנמל שוב ושוב, "באמת שכל המטרה היא הנאה, ומימוש הרעיון להכין לעצמכם את הגבינה האהובה עליכם ולהבין עד כמה זה קל ועד כמה הטעם הוא כל כך שונה מהגבינות על מדף הסופר, וכל כך נכון." 

"הקורס עצמו נעשה בתוך מחלבה כך שחווים את העשייה עצמה. התחלת התהליך מתחילה בפיסטור החלב. בתהליך הפיסטור אנו בעצם הורגים את החיידקים המזיקים אבל גם את אלו שאנחנו צריכים להחמצת החלב. כדי להתגבר על כך אנחנו מוסיפים לחלב המפוסטר מחמצת שזוהי בעצם חיידקים המתאימים לסוג הגבינה שאנחנו רוצים לייצר ובכך אנחנו יוצרים החמצה מבוקרת. אחרי הוספת החיידקים מתחילים לעבד את החלב ושוב, העיבוד נעשה בהתאם לסוג הגבינה, לדוגמא עיבוד וחימום ליצירת פתיתים אלסטיים יותר שמתאים לגבינות קשות. בגבינות לבנות למשל אנחנו לא נעבד יותר מידי את החלב פשוט נחמיץ אותו ונכניס אותו לתבניות, וניתן לו לאבד נוזלים במשך 24 שעות , נמליח אותו ונכניס אותו לחדר הבשלה."

ומה קורה אחרי סיום הקורס? האם באמת אפשר ישר להכין גבינה בבית או שצריך, כמו בהרבה סדנאות בישול, להתחיל לרכוש מכשירים יקרים וחומרי גלם לא נגישים.  

"אין כל צורך לקנות מכשירים מתוחכמים או יקרים אם לא רוצים" אגבר קורנמל מבטיחה, "בקורס עצמו התלמידים מקבלים את הכלים איך לעשות את כל אותן הגבינות עם ציוד ביתי לחלוטין". למרות הכל, מי שירצה להתחיל להכין גבינה יצטרך להתאמץ מעט, "הדבר היחידי שבוגרי הקורס יצטרכו לקנות בעתיד וגם הוא לא חובה הוא חלב היישר ממחלבות לא מתועשות וזו בגלל שהחלב המסחרי הוא חלב שעבר תהליכי סטנדרטיזציה והימגון ורוב השומן הוסר ממנו ועל כן יהיה קשה יותר לעשות ממנו גבינה".  בקורס מבטיחים שישנן שלל של מחלבות לא מתועשות, בכל רחבי הארץ וגם במרכז שישמחו למכור חלב שלא עבר תהליכים, כמובן שסוג החלב הוא בהתאם לטעם האישי, אם זה חלב בקר, עיזים או כבשים.


"הכיף הגדול שלי", מסכמת ענת, "הן התגובות של התלמידים, ההנאה שיש על פרצופם כשהם מצליחים לעשות גבינה ושלל הסיפורים שמגיעים בהמשך, הדרך והחוויות שלהם וההצלחות משמחים אותי". 

לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות אל קרן,  במשרדי חברת אגרוסטאדיס:04-6321181 
או במייל:office@agrostudies.com  

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של אסנת גואטה

לא פוסחים על המסעדות
בסוף יהיה בסדר
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי