נגישות
נגישות

סוגרים שנה: 10 מאכלים שנכנסו לחיינו ב-2020

קינוחי פיצה, כנאפה במגוון מילויים, גלידות משוגעות במיוחד ופיתה אחת שהסעירה מדינה שלמה: רגע לפני שנפרדים, אלו המנות והטרנדים הקולינריים הבולטים, המפתיעים והמדליקים ביותר של 2020

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
עודד פשטצקי
תאריך פרסום: 21/12/2020, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

 שתבוא עלינו שנה קולינרית מופלאה. צילום: שאטרסטוק

מדי שנה מגיחות לחיינו מנות חדשות ששוטפות את מסעדות ארצנו בסערה. חלק מהן, הופכות תוך זמן קצר למנות שהן בגדר חובה בכל תפריט בעוד שאחרות, נעלמות כלעומת שבאו: ב-2015 החל להתפתח טרנד העראייס, ב-2016 היו אלו קערות הפוקה ש"עשו עלייה" וב-2019, אף עמוד אינסטגרם לא היה שלם בלי מתכון אחד לפחות לבורקס דפי אורז.

בשנה החולפת זכינו להיחשף למספר רב של מנות וטרנדים מעניינים ולכבוד הפרידה המרגשת מאחת השנים הפחות מוצלחות שחווינו, החלטנו להיזכר במנות החדשות שהצליחו להעלות לנו חיוך על השפתיים בעיצומה של מגפה עולמית.

סיכום 2020: מה אכלנו השנה?
מהמטבח למשרד: סיפורי קורונה

 מכינים בבית, הכי בטוח. לחם מחמצת. צילום: שאטרסטוק

1 - לחמי מחמצת: הכוכבים האמיתיים של הסגר

לחם המחמצת הוא אמנם לא בדיוק מאכל שלא הכרנו אך במהלך תקופת הקורונה, יותר ויותר ישראלים השקיעו את מרצם באפיית לחמי מחמצת לתפארת. ההסתגרות בבית, החיפוש המתמיד אחרי דרכים להעביר את הזמין והכמיהה למזונות מנחמים, הולידה תרבות אפייה ביתית לא רק בישראל אלא במדינות רבות נוספות ברחבי העולם.

במדינות רבות כמו איטליה וגרמניה, השמרים והקמח אזלו מהמדפים זמן קצר אחרי התפרצות המגפה ומספר החיפושים בגוגל של מילים כמו "מחמצת" ו"שמרים", עלה פי ארבעה החל מחודש מרץ. טרפת האפייה הביתית של לחמי מחמצת גם התאימה כמו כפפה ליד לעידן הנוכחי, שבו רבים מאתנו נותנים עדיפות ברורה למוצרי מזון ארטיזנליים המיוצרים בעבודת יד ונוטים להתרחק מתעשיית המזון המהיר.

 טרנד מתוק. צילום: שאטרסטוק

2 - כנאפה עם כל דבר

טרנד הכנאפה החל לתפוס תאוצה לפני מספר שנים אך אין עוררין על כך שב-2020 הוא הגיע לשיאו. בין השאר השילוב בין כנאפה לוהטת לגלידה טורקית קטיפתית הלך והתפשט וכן יותר ויותר מקומות החלו להציע שילובים פחות שגרתיים כמו כנאפה במילוי בשר, כנאפה במילוי דגים, כנאפה במילוי נוטלה והרשימה עוד ארוכה. השנה גם יותר ויותר מקומות החלו להציע כנאפה במשלוחים, לרבות מיזמים חדשים שמלבד כנאפה, לא הציעו אף מנה אחרת.

3 - פיצה למנה אחרונה

אם כבר עסקינן במנות כנאפה לא שגרתיות, טוב נעשה אם נזכיר את פיצת הכנאפה של מסעדת סה טוב מראשון לציון. באמצע נובמבר, הכריזו קברניטי המוסד המצליח על השקתם של מספר קינוחי פיצה מקוריים כמו פיצה פאדג' עם שוקולד לוהט ורוטב שוקולד לבן, פיצה צ'יז קייק עם שטרוייזל עוגיות ורוטב פירות יער ומובן שגם פיצה כנאפה המגיעה עם פיסטוקים קצוצים ורוטב שוקולד לבן-פיסטוק. כל הפיצות שמוגשות כמנה אחרונה בסה טו, הן פיצות מבצק מחמצת הנאפות בתנור לבנים. מי ייתן וירבו כמוהן בישראל.

 המרענן הלא רשמי של 2020. פאלודה. צילום: שאטרסטוק

4 - פאלודה – המרענן הרשמי של קיץ 2020

עד לאחרונה, כדי ללגום את המשקה הפרסי המרענן בעל ארומת מי הוורדים, היינו צריכים להגיע לשוק התקווה ולבקר ב"קיוסק של הפלודה" או את "יעקב הפרסי". לחילופין יכולנו להגיע לחולון ולבקר את האחים רובי וירון  בדוכן שעונה לשם המתבקש "הפלודה", שהקימו ב-2017. השנה גילינו שניתן להזמין את הפאלודה במשלוח לא רק מהאחים שהקימו את הפלודה בחולון, אלא גם מדוכן חדש של פאלודה העונה לשם "הכנאפה של כהן", שהחל לפעול בראשון לציון בתחילת השנה. ימים יגידו אם אכן מדובר בתחילתו של טרנד חדש. אנחנו בינתיים מחזיקים אצבעות.

5 - פיתה בולונז – יש חיה כזאת

בפוסט שהעלה השף המפורסם אייל שני לחשבון האינסטגרם שלו בחודש אוקטובר, הביע ביקורת חריפה על ראש הממשלה. את הפוסט סיים שני עם חשיפה של מנה חדשה ומשונה במיוחד: ספגטי בולונז המוגש בתוך פיתה בשרנית. או כדבריו של שני: "הנה שמחה אחת קטנה בפיתה, פיתה בולונז". הארץ כולה סערה בעקבות חשיפת המנה, שהצליחה להסיט את תשומת הלב ממגפת הקורונה ולו לזמן קצר. ומה אתם יודעים? מתברר שהמנה החדשה לא רק מפתיעה אלא גם טעימה ומנחמת בצורה בלתי רגילה. 

6 - השף שהמציא מחדש את הטוסט

כחודשיים לפני השקת פיתת הספגטי של שני, זכינו להכיר את לאון, מסעדת הטוסטים של השף היצירתי עומר מילר. מה כבר אפשר לחדש בגזרת הטוסטים? מתברר שלא מעט. אם טרם זכיתם לטעום את הטוסטים של מילר, נמליץ לכם בחום לשכוח כל מה שידעתם על טוסט נקניק בתחנה המרכזית ולהתמסר לקסם של טוסטים כמו האם אנד צ'יז עם שינקן, אמנטל ועגבניות, טוסט עם פרמזן, רוטב טרטר וביצה מקושקשת וטוסט עם ארטישוק א לה רומאנה, ביצה קשה ורוקט. את הטוסטים המושקעים והפריכים של מילר ניתן להזמין הביתה במשלוח, כשבגרסת המשלוחים, הטוסטים מגיעים מוכנים לקלייה: ארבע דקות בטוסטר ויש לכם ביד טוסט לא פחות ממושלם.

 חביתות ואהבות. צילום: שאטרסטוק

7 - חביתת השושנה הבלתי מושגת

בתחילת אוקטובר, העלה שף יפני (@omuraisupuro) המתמחה במנות יפניות המבוססות על ביצים בשלל צורות הכנה, סרטון מרשים במיוחד לעמוד הטיק טוק שלו. בסרטון שאורכו פחות מחצי דקה וכבר נצפה על ידי מיליוני משתמשים, מכין השף המוכשר חביתה מהממת ביופייה המזכירה שושנה. למרבה הצער בעוד שבסרטון הוא יוצר את צורת השושנה באמצעות זוג צ'ופסטיקס בלבד, אנחנו הצלחנו לייצר באופן הזה בעיקר חביתות שמזכירות מסננת...

 רמזור של המבורגרים. בורגר סטיישן 23. צילום: באדיבות המקום

8 - לחמניות ההמבורגר שנולדו לעידן האינסטגרם

בתחילת 2020 התקיימה הפתיחה החגיגית של בורגר סטיישן 23, מזללת ההמבורגרים של איש הנדל"ן והמסעדן יונס אוסרוף. אין עוררין על כך שההמבורגרים של בורגר סטיישן 23 טעימים ומושקעים במיוחד, אך את ההצגה גונבות בכל ארוחה מחדש הלחמניות הצבעוניות, המתכתבות עם צבעי הקבוצות שמשחקות באצטדיון בלומפילד: לחמניית הכורכום הצהובה היא חביבת האוהדים של מכבי תל-אביב, לחמניית התרד הירוקה פופולארית יותר בקרב אוהדי מכבי חיפה ואילו אוהדי הפועל תל-אביב, מקפידים להזמין את ההמבורגרים שלהם בלחמניית הסלק האדומה.

לקראת סוף חודש נובמבר, התבשרנו שלהרכב נוספו גם לחמניית בריוש ולחמניית אבץ שחורה, שהזכירה לנו את הלחמנייה השחורה של בורגר לג'נדס מחדרה ואת הלחמנייה השחורה של הפרופסור, ההמבורגר המחתרתי של תל-אביב.  

 קולקציית הפינוקים, בכל עונה. צילום: שאטרסטוק

9 - הגלידות המשוגעות שקיררו אותנו בקיץ 2020

בקיץ האחרון, שהיה מן הסתם קשה במיוחד, הגלידריות המובילות פינקו אותנו עם שלל הפתעות קפואות שנעים להיזכר בהן גם בשיא החורף. הכוונה היא למשל לקוקי כנאפה של קרמרי דה לה אקלייר (עוגיות קדאיף חמאה מחבקות גלידת שמנת איטלקית מצופה בשבבי פיסטוק קלוי וציפוי קרמינו שוקולד ספלנדיד מריר עליו מזוגג קרם פיסטוק) ולגלידת ברולה אננס וברולה בננה, שהוצעו לצד גלידת קוקוס ג'מייקני שחורה בגלידריית אוטלו (שבמקרה גם השיקה השנה את גביע הגלידה השחור שלה).

טעמים מקוריים ומפתיעים נוספים טעמנו השנה גם בג'לטריה מבית גרינברג ובכלל זה גלידת פולי קפה יווניים מקורמלים וגלידת קרם עוגיות יווניות עם הל, ציפורן וקינמון. גלידת בוזה כללה בקולקציית הקיץ שלה טעמים כמו דייסת אורז עם מי ורדים וקינמון וכן קפה שחור עם הל ואילו גלידריית ALICE, הציעה גלידות מקוריות במיוחד כמו גלידת אסאי עם בננה, תמר ונענע, גלידת תה שחור ולימון וגלידה טבעונית מצוינת משומשום מלא ודבש ענבים.  

10 - ואיך אפשר בלי...

את רשימת המנות שעשו לנו את זה במיוחד השנה, מחובתנו לסיים עם הסופגניות המקוריות ביותר של 2020. המבחר השנה היה מסנוור במיוחד ולמרות שלא מדובר בעניין של מה בכך, מאפיות וקונדיטוריות רבות הצליחו בפעם המי יודע כמה, להביא לעולם סופגניות שכמותן טרם יצא לנו לפגוש.

בין השאר מדובר בסופגנייה מצופה בשוקולד רובי, במילוי קרם מלבי ובתוספת פיסטוק וקוקוס (בבקה בייקרי), סופגנייה מלוחה עם עגבניות מיובשות, שום, לימונצ'לו ופטריות כמהין בציפוי חמאת שום וגרגירי מלח שחור ((LELACAKE ובקולקציית הסופגניות שיצרו בשואורום בייקהאוס, בהשראת דגני הבוקר הפופולאריים ביותר של חברת נוסטלה.

קולקציה נוספת שנתלית באילנות גבוהים, היא זו שהושקה במאפיית ג'ייקובס, המתכתבת עם טעמי הגלידות של בן אנד ג'ריז. הפייבוריטית שלנו היא סופגניית צ'אבי האבי במילוי קרם דיפלומט ריחני, בציפוי קרם שוקולד חלב משולב עם חמאת בוטנים ובעיטור בייגלה מצופה שוקולד ונגיעת קצפת.

כעת רק נותר לאחל לכם שנה אזרחית נהדרת ומלאת מנות מפתיעות וטעימות. נתראה בסוף 2021!

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
בורגר סטיישן 23 בתל אביב
053-8092801

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מוקפץ אסיאתי עם חלומי בקפה הבימה (צילום: גלעד הר שלג)
מנה במסעדת אלמרסא עכו (צילום: באדיבות המקום)
נוף במסעדת ביאנקיני (צילום: איתמר גרינברג)
מטיילים בתיאבון: מסעדות מומלצות על כביש 90
שפים מספרים: על הפער בין המטבח הביתי למקצועי
מה מסתתר במטבחים הביתיים של השפים הגדולים?
מהאדנית לצלחת: הכול על פרחי מאכל
נעים להכיר: האנשים שהונצחו במנות מפורסמות
קפה עוטף באהבה – הפרויקט למען מפוני העוטף
העונה ה-11 של מאסטר שף סוגרת נבחרת והבוחשת מלרלרת
ארוחת ליל סדר במסעדה 2024 – סעודות פסח הכי שוות!
אוכל מוכן לפסח 2024 – על האוכל הכי מומלץ בלי מאמץ