נגישות
נגישות

קסמי המזרח במטבח

חזרתי, ולא ממש מזמן, מהמזרח הרחוק. מוחי שטוף עדיין מאורעות הזויים, מציאות מעורבבת, חופשית, ענוגה... כזו, שממבט לאחור נדמית לא לגמרי שפויה, או לחילופין שפויה לגמרי, בייחוד ודווקא לנוכח הכאוס הזה שכאן.

מסעדה ביום חדשות מהצלחת
יפעת צימרמן
יפעת צימרמן
תאריך פרסום: 09/10/2005, 11:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
חזרתי, ולא ממש מזמן, מהמזרח הרחוק. מוחי שטוף עדיין מאורעות הזויים, מציאות מעורבבת, חופשית, ענוגה... כזו, שממבט לאחור נדמית לא לגמרי שפויה, או לחילופין שפויה לגמרי, בייחוד ודווקא לנוכח הכאוס הזה שכאן.

על כל פנים, השכלתי גם ללמוד דבר או שניים. המזרח עמוס לעייפה בתורות רוח ונפש שהמערב, כך פתאום,קיבל ניצוצות של זיקה אליהם, אולי בגלל התקווה, אולי בגלל שמשהו חסר לנו בדרך, אולי בגלל שאם זה לא יועיל זה בטח לא יזיק - ומה שבטוח אולי.

בין היתר נרעש עכשיו המערב מהפאנג שואי. בסוף השבוע האחרון קראתי שאדריכלים מביני עניין קלטו את הטרנד המתרגש ובא, והחלו בונים בניינים על פי עקרונות התורה העתיקה.

במזרח הרחוק ההוא, למדתי שמקורו של הפאנג שואי בסין, לפני למעלה
מ4000 שנה. פירוש השם הוא רוח ומים, והמהות: אמנות תכנון הבית כדי לתעל את כל הטוב לחיינו, בכלל זאת הצלחה בחיים, בריאות, אושר ועושר.

הרעיון הבסיסי העומד ביסודה של התורה הוא שכל דבר הנמצא סביבנו, גדול כקטן, עשוי לקדם את מטרותינו בחיים או לפעול נגדינו, כאשר לנו יש את היכולת לגייס את "כוחות היקום" לטובתנו.

תורת הפאנג שואי מורכבת ומרשימה, וקצרה היריעה על מנת לתאר כאן את כל היבטיה, אבל בואו נתרכז, ולו לרגע, בהשפעתה על חדר האוכל בבית.

באופן כללי ניתן לומר כי הצדדים המומלצים לחדר האוכל הם מזרח, דרום מזרח, מערב וצפון מערב ממרכז הבית.

המזרח יהיה טוב במיוחד לארוחת הבוקר, משום שהוא מלא באנרגיה חדשה, רעננה וחיונית; דרום מזרח יהיה טוב לשיח מרתק על השולחן; לצד מערב כדאי לנווט ארוחות רומנטיות מענגות, במיוחד בארוחת הערב (שקיעת השמש מטעינה את האזור המערבי באנרגיה) ובצד הצפון מערבי תבחרו כדי לקיים ארוחות רשמיות.
מומלץ לנסות להימנע מאכילה בצד הצפון מזרחי ממרכז הבית, שכן במקום זה האנרגיה משתנה במהירות, ואינה נינוחה דיה להלום את זמן הארוחה.

חשוב לזכור כי על פי עקרונות הרפואה המזרחית ההוליסטית יש קשר בל ינתק בין הגוף לנפש, לפיכך יש למזון שאנו אוכלים השפעה מהותית על מצב בריאותינו. גם לאופן האכילה יש חשיבות מכרעת, לכן מהותי כל כ , למרות אקלים העבודה המטורף שיש היום לרבים מאתנו, למצוא את הרגע שבו אנו נינוחים ומקדישים זמן "איכות" ותשומת לב לארוחה שלנו. הרבה יותר בריא לאכול בישיבה רגועה- כך, תוכל הקיבה לעכל ביתר יעילות את המזון.
גם לצורת השולחן יש השפעה על אופי האנרגיה שתשרה בארוחה.
שולחן עגול או מרובע יזמן אנרגיה פעילה ונמרצת. שולחן מלבני, לעומת זאת, יהלום ארוחה רגועה ונינוחה. שולחנות עגולים או סגלגלים מאפשרים את מירב אפשרויות הסידור לכיסאות האוכל, והשולחן העגול, חשוב לדעת, יהיה הטוב ביותר לארוחה הרומנטית.

לסידור השולחן בארוחה יש חשיבות מכרעת, ולא רק אסתטית.
לארוחת צהרים בלתי רשמית או לארוחת ערב קלילה יתאים שולחן מטיפוס יין (אנרגיה סבילה, נשית) ויהלום אותו הסידור הבא:
שולחן סגלגל ומאורך, בעל משטח עץ רך. כדאי להוסיף מפה בצבעים טבעיים ומסיבים טבעיים. תחת הכלים נוכל להניח מפיות שעם, בד או מחצלות קש מעודנות, המוסיפות השפעה מרגיעה. סלט ירוק, שנשתמש בו בהרבה גוונים בהירים יוסיף חיוניות. בכלל, בארוחה מסוג זה, כדאי לעשות שימוש במזונות לחים ומקוררים, דוגמת סלטים ופירות. ירוק כהה, שנוכל לשלבו בכלי ההגשה למשל, יעודד את התקשורת סביב השולחן.

לארוחת ערב רשמית כדאי לבחור שולחן מטיפוס יאנג (אנרגיה נמרצת, פעילה, גברית), ועם הטאץ' הנכון נוכל להוסיף לו גוונים רומנטיים.

שולחן מרובע, כלים מרובעים, מפיות מרובעות - כל אלה יעודדו זרימה מהירה של אנרגיית חיים. סכו"ם ממתכת או זכוכית, מערבלים את זרימת האנרגיה סביב השולחן ומשרים אווירה פעילה ונמרצת. לארוחה מעין זו יתאים לחם מחיטה מליאה וכן סלמון מעושן (יאנגי, שוחה נגד הזרם).
שימוש באדום, בפרחים (מוסיפים גוון רומנטי), במפיות ו/או במזון (קערת תותים) יוסיף יסוד דינמי ונמרץ, ונרות יאדירו את אנרגיית האש והתשוקה השוררת סביב השולחן.


הנה כי כן, כמה טיפים משם לכאן.

נסו את זה.

מי יודע? אולי עלינו כאן על משהו...

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של יפעת צימרמן

במעמקיי ה-Ocean
חגיגות המאה
עסקית כפרית ב"פרי מגדים"
פסטיבל גלגול גבינה באנגליה
מתכונים לאהבה
שבת אצל משפחת מיכאלי
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר