נגישות
נגישות

אל קוך: מסורת מפוארת עם טוויסט מודרני בחיפה

אל קוך נפתחה לפני חודשיים בלבד וכבר מסתמנת כבשורה קולינרית של ממש בחיפה. כל מה שצריך לדעת על המסעדה החדשה שמשקיפה על הגנים הבהאים ומביאה לצפון את כל להיטי החתונות הגדולים

חדשות האוכל המסעדות של rest
עודד פשטצקי
תאריך פרסום: 30/06/2019, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

עוף במסעדת אל קוך חיפה (צילום: באדיבות המקום) אוכל ערבי עם טוויסט עדכני. כבש ממולא במסעדת אל קוך חיפה (צילום: באדיבות המקום)

כמו רבות אחרות מסוגה, גם האגדה של השף והמסעדן סמי מוקלשי, מתחילה במטבח של אימא. מוקלשי (47) גדל בנצרת בבית ערבי נוצרי ומאז שהוא זוכר את עצמו, נכרך אחרי אימו במטבח בחן כל תנועה ותבלין ונצר כל טעם וכל ניחוח. בגיל 18 התחיל לעבוד במטבחים וגם למד בישול באופן מקצועי. בתום עשור של עבודה ולאחר שסיים לימודים במסלול לניהול מזון ומשקאות באוניברסיטת חיפה, יצא מהמטבח ועבר לצד הניהולי של עסקי ההסעדה. אבל בהמשך הוא עוד יחזור והרבה למטבח ולצפון אל המסעדה החדשה אל קוך בחיפה.

מסע קולינרי ברחבי הארץ
בין היתר עבד מוקלשי במלונות בזכרון יעקב, בטבריה ואפילו הגיע בסופו של דבר לבית מלון גדול באילת. אך לאחר קריירה ניהולית של קרוב לעשור, בחר לחזור שוב למטבח, כשהפעם בחר לחבוש בנוסף לכובע השף, גם את כובע הבעלים. הוא הקים את המסעדה הראשונה שלו בנצרת בגיל 35 ולאחר שנסגרה מקץ כחמש שנות פעילות, פתח אחת נוספת בעיר שבה נולד וגדל (יתכן שחלקכם עוד זוכרים לטובה את פולמונדו, אליה היו מגיעים לא מעט סועדים מכל רחבי הארץ).

בעשור האחרון מוקלשי הספיק להתחתן ולהקים משפחה בחיפה, להיפרד מנצרת ולהקים קייטרינג תל אביבי יחיד מסוגו, המתמקד באוכל ערבי מוקפד עם טוויסט מודרני. הקייטרינג היוקרתי לילה ג'אפה, נפתח לפני כשנתיים והפך תוך זמן קצר לסיפור הצלחה. למעשה כיום מוקלשי נהנה ממעמד של כוכב עולה בשמי האירועים העסקיים והפרטיים של העשירון העליון. בין היתר, תמצאו אותו במטבח של אולם האירועים חמאם שביפו, שם הוא מגיש מנות מהמטבח היפואי ומהמטבח השאמי, שזוכות למגע הקסמים שפיתח מילדות.

מנה במסעדת אל קוך חיפה (צילום: באדיבות המקום) גרסאות מוקטנות. מיטב התפריט במסעדת אל קוך חיפה (צילום: באדיבות המקום)

מהלילות של יפו לימים של חיפה
הדובדבן שבקצפת היא מסעדת אל קוך (הבקתה), שאותה פתח מוקלשי בחודש מאי השנה, במבנה שבו פעלו כבר במשך יותר מארבעה עשורים מסעדות אסיאתיות. אל קוך שברה את הרצף האסיאתי שהחל בסוף שנות ה-70 עם טאיוואן, המשיך עם טאיפיי (שתבדל לחיים ארוכים) והסתיים במקאו, שלא זכתה להאריך חודשים. הבעלים של המסעדה החדשה, הוא בנו של סמי, גסאן מוקלשי, שזה עתה נכנס לעשור השלישי לחייו, ומלווה את אביו כבר לא מעט שנים וממנו למד את רזי המקצוע. מאז שהיה ילד קטן, חלם על מסעדה משלו כך שאל קוך, היא חלום משפחתי שהתגשם.

אז מה נאכל היום?
מוקלשי (האב) תרם רבות להתפתחות טרנד האוכל הערבי בחתונות בשנתיים האחרונות. את כל הלהיטים שתוכלו לפגוש בחתונות לאחרונה כמו המקלובה האימתנית, שוק הטלה הממולאת והכבש השלם הממולא, הוא מגיש כעת בחיפה רק בגרסאות מוקטנות. כל המנות שהוא מגיש במסעדה המשפחתית מבוססות על מתכונים שעברו במשפחת מוקלשי מדור לדור. את המתכונים המסורתיים לקח למאה ה-21 ואת כל היופי הזה הוא מגיש במעטפת של בישול עילי מוקפד.

בין היתר, הוא מגיש לסועדים מנות מיוחדות כמו מנסף אוסובוקו כבש, שמתבשלת במשך שש שעות ואחריה מבלה שש שעות במעשנה של המסעדה. אותה מעשנה אגב, אחראית גם לשרימפסים המעושנים והפריכים. בנוסף, תמצאו בתפריט העשיר של אל קוך גם שלושה סוגים של עראייס - עראייס טלה, עראייס דגים ועראייס חצילים.

אפרופו חצילים, נציין כי למרות שבאל קוך אין ספק שהטלה והכבש, פירות הים והדגים הם הכוכבים הראשיים, הרי שגם לצמחונים ולטבעונים לא יחסר מה לאכול. בימים אלה מוקלשי עובד על תפריט טבעוני חדש, שיוגש במקביל לתפריט הרגיל. מוקלשי מעיד על כך שבכל פעם שהוא חושב על מנה חדשה, הוא ישר חושב על הגרסה הטבעונית שלה, מה שבא לידי ביטוי בין היתר בקבב העדשים המופתי ובמנת הממולאים הטבעונית, הכוללת שלל ירקות במילוי אורז ועשבי תיבול או פריקי.

תבשיל עם בשר במסעדת אל קוך חיפה (צילום: באדיבות המקום) בישול מוקפד. תבשיל בשר במסעדת אל קוך חיפה (צילום: באדיבות המקום)

ומשהו מתוק לקינוח
את הארוחה באל קוך, לא ניתן לסיים בלי להזמין איזה קינוח אותנטי ולא משנה אם מדובר בכנאפה הביתית, בלילות ביירות או במלבי היפואי. כל הקינוחים, בדומה לכל שאר המנות בתפריט, מיוצרים במקום בעבודת יד, לפי מתכונים מסורתיים.

נכון להיום, רוב הסועדים של אל קוך הם תיירים מזדמנים או תל אביבים שמגיעים במיוחד לחיפה כדי ליהנות מהמטעמים של מוקלשי ומהנוף עוצר הנשימה של הגנים הבהאים שעל יד המסעדה. הגיע הזמן לכולם להפנים שבחלל של מקאו ז"ל, כבר לא מגישים כדורי עוף חמוץ מתוק וסושי אלא שולבאטו, מחלוטה וקפתה.

אז חיפה התחדשה במסעדה נדירה ואתם בהחלט מוזמנים להגיע, לטעום, להתאהב ולהתחיל להפיץ את הבשורה.

אל קוך - El Kokh - שד' בן גוריון 59, המושבה הגרמנית, חיפה, 053-6113695

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מוקפץ אסיאתי עם חלומי בקפה הבימה (צילום: גלעד הר שלג)
מנה במסעדת אלמרסא עכו (צילום: באדיבות המקום)
נוף במסעדת ביאנקיני (צילום: איתמר גרינברג)
מטיילים בתיאבון: מסעדות מומלצות על כביש 90
שפים מספרים: על הפער בין המטבח הביתי למקצועי
מה מסתתר במטבחים הביתיים של השפים הגדולים?
מהאדנית לצלחת: הכול על פרחי מאכל
נעים להכיר: האנשים שהונצחו במנות מפורסמות
קפה עוטף באהבה – הפרויקט למען מפוני העוטף
העונה ה-11 של מאסטר שף סוגרת נבחרת והבוחשת מלרלרת
ארוחת ליל סדר במסעדה 2024 – סעודות פסח הכי שוות!
אוכל מוכן לפסח 2024 – על האוכל הכי מומלץ בלי מאמץ