נגישות
נגישות

אס מנצח

הוא רגיש, פראי, ספונטני, אצילי ומפונק לאללה, ולפי כל השמועות לאורך ההיסטוריה, גם אמור להעיר את המתים בין הסדינים. יובל רפפורט עם כל מה שרציתם לדעת על אספרגוס, וממש התביישתם לשאול אותו

מסעדה ביום המסעדות של rest
יובל רפפורט
תאריך פרסום: 13/04/2008, 12:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

אומרים עליו שהוא רגיש ביותר ושיש לטפל בו בזהירות. הוא גדל פרא באזורים בעלי אקלים חם וממוזג, בדרום אירופה ובמרכזה וכן באלג'יריה ובצפון-מערב אסיה. ניתן למצוא אותו בעיקר על גדות נחלים. ו... יש האומרים כי אכילתו מעוררת חשק מיני על שום ריבוי ויטמין E שבו, שלא לדבר על צורתו הפאלית המרמזת על סגולותיו (מקורות יודעי דבר אומרים כי ביום טוב הוא גדל עד כדי עשרים וחמישה סנטימטרים).
בואו נדבר עליו קצת.

אספרגוס!

ידוע שהמצרים השתמשו באספרגוס כבר לפני כ-4500 שנה, ואחריהם הגיע תורם של היוונים והרומאים. על האחרונים ידוע שהשתמשו בו כצמח מרפא החל מן המאה השנייה לפני הספירה, ואז, כמו שקורה לכל דבר טוב – או לפליט ריאליטי, מנגד - הוא נשכח! רק במאה השש עשרה הוא מופיע שוב על בימת ההיסטוריה ומאז הוא נחשב למאכל יוקרתי ואנין, ובתקופות מסוימות גם נדיר ביותר. אני יודע, אני יודע, אם כתבתי על כך שהוא נחשב לצמח מרפא שומה עלי לפרט מה הן סגולותיו של הצמח מעבר להיותו מעורר חשקוקים, אבל תסמכו עלי: קודם תרגישו רע, אחר תחפשו את הפרטים שלי במערכת ואני כבר אומר לכם אם אספרגוס יכול לעזור לכם או לא. אחרי הכל, אנחנו מדברים פה על אוכל ולא על "מי אחרון בתור" (ובכל זאת, בקטנה: הוא משתן, דל קלוריות - 25 ל-100 גרם - ועשיר באשלגן, חומצה פולית וויטמינים מסוג B1 ו-E).


ירוק, לבן, סגול


האספרגוס הוא בן למשפחת השושניים והוא קרוב משפחה של השום, הכרישה והבצל. שלושת הזנים שלו אותם אנחנו אוכלים הם הירוק, הלבן והסגול. הירוק הוא כמובן האבטיפוס, שגם הוכר לאורך מרבית ההיסטוריה, והלבן והסגול הם מיני פיתוחים, לא כימיים, הנוצרים משינויים באופן גידולו. אספרגוס לבן, למשל, גדל תחת ערימות של אדמה וכתוצאה מהחושך לא נוצר בו כלורופיל, שמעניק לו את הצבע הירוק.
האספרגוס הירוק והלבן הם הנפוצים והמוכרים יותר. הירוק, כשמו כן הוא. ארוך, ירוק ובריא מלמטה ועד למעלה. גם לאחר אידוי, הוא נחשב לבשרני וקשה יותר מאחיו הלבן. זה האחרון רך יותר עד לכדי חמאתי, ואם יבושל כיאות הוא יתמוסס לכם בפה לכדי סיבים-סיבים.


מה עושים איתו?

ניתן לומר, ככלל, שטעמו של האספרגוס אינו דומיננטי ועצמאי אלא תלוי ברטבים ובטעמי התבלינים שמוסיפים לו. כתוצאה ממרקמו של הירק ניתן ליצור בו צורות בעזרת קולפן ולהשתמש בו גם כקישוט נאה, אלא שאם מדברים על דרכי בישולו אנחנו מתעסקים בעיקר באידוי או בחליטה במים רותחים. כאשר מדובר בזן הירוק, מומלץ לשטוף אותו במי קרח מיד לאחר הבישול. לאחר שמייבשים אותו מזליפים עליו רוטב של לימון, שום, פלפל ושמן זית ומגישים. חברה טובה טוענת בתוקף שאם תטרחו לכתוש את מרכיבי הרוטב בעלי ובמכתש בעצמכם, מובטחת לכם חוויה קולינארית מן המעלה הראשונה. איזה כיף שיש חברים טובים!
דרך נפוצה וטעימה להגיש את הזן הלבן והרכרוכי מתחילה באידויו ולאחר מכן ממשיכה בהוספת רוטב הבנוי על טהרת השום ומיונז. צורת ההגשה הזאת נפוצה מספיק בכדי שתוכלו למצוא את הרוטב מוכן ארוז ומזומן לכבודכם ברחבי מערב אירופה.

נכון שאמרנו שהוא מפונק?
הוא כל כך מפונק שהמציאו עבורו כלים מיוחדים - החל מקולפן וכלה בסיר מיוחד המותאם לאורכו של הירק כך שיתבשל לו שווה בשווה, בעמידה. מצד אחד, ניתן בהחלט לבשל אותו בכלים רגילים. מצד שני, אם מישהו המציא את כל הלונה-פארק הזה במיוחד בעבור נצר ירקרק, כנראה שהיו לו סיבות מצוינות.


עכשיו בטח מישהו שואל את עצמו: "למה הוא נזכר באספרגוס דווקא עכשיו?!". שאלה מצוינת! אנחנו מדברים על האספרגוס כי הוא נקטף בין החודשים מרץ ליוני, כלומר באביב. ולא, לא נראה לי שבני ישראל כרכו מצות ואספרגוס (מאיפה לי לדעת? אינטואיציה). מה שכן מתחבר לאביב ולירוק הירוק הרענן החביב שלנו הוא פסטיבל מיוחד שנערך לכבודו על ידי השף ניר צוק במסעדת קורדליה, בביסטרו נועה ובג'אפה בר – כולם במתחם היפואי שלו. הפסטיבל, שיימשך כל חודש אפריל, מציע ארוחה ב-148 ₪ לסועד הכוללת, בין היתר, מנות כמו קרפצ'יו מוסר בכבישת אספרגוס וטוביקו כמנה ראשונה, ניוקי אספרגוס כמנה עיקרית ומרמלדת אספרגוס לקינוח.

פרט לכך, אני מצרף לכם שני מתכונים נוספים ממטבחו של השף ניר צוק ואם יש משהו שתמיד רציתי לכתוב, הרי הוא לפניכם: אתם מוזמנים לנסות את זה בבית!


לביבות אספרגוס
275 גרם אספרגוס קצוץ (חצי צרור)
1 ביצה
1 בצל בינוני קצוץ
100 גרם קמח
מלח ופלפל
שמן לטיגון

אופן ההכנה:

  1. מערבבים היטב בקערה את האספרגוס, הקמח, הביצה ומלח ופלפל לפי הטעם.
  2. מחממים שמן במחבת. לאחר שהתחמם, מטגנים לביבות במימדים של כף גדולה. כאשר הלביבה משתחררת בקלות, הופכים לצד שני עד להזהבה.
  3. מגישים חם.

סינטה משובצת באספרגוס (בתמונה)
1 ק"ג סינטה, פרוסה ל-5 פרוסות
1 צרור אספרגוס
2 סלקים בינוניים
⅓ כוס שמן זית
½ כוס יין אדום

אופן ההכנה:

  1. חותכים את הסינטה ל-5 פרוסות.
  2. חותכים 2 ס"מ מהקצה התחתון של האספרגוס וקולפים בעדינות.
  3. בעזרת סכין דקה, יוצרים 4 חתכים לאורך הסינטה ומשחילים פנימה את האספרגוס.
  4. מלהיטים מחבת כבדה במעט שמן זית וצורבים את הסינטה מכל צדדיה.
  5. להשלמת הצלייה, אופים את הסינטה כ-10 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
כמו שצריך
כאן ביתי
כאן ביתי
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר