נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

היה היה

בשנת 1984 מסעדת יאן יאן החיפאית הייתה מהחלוצות בתחום האוכל הסיני בארץ. הצונאמי שטלטל את המטבח הישראלי ופתח לו את צ'אקרת המזרח הרחוק הרחיב את התודעה הקולינרית שלנו למטבח התאילנדי, הויאטנמי, ההודי וכמובן גם היפני המבורך. שנות הפריחה הביאו איתן הרבה מאוד מסעדות סיניות ועוד יותר חיקויים זולים של מסעדות סיניות שהוזילו את האוכל הזה. רוב המסעדות האלה נעלמו ואיתן הטרנד הנוסטלגי של האוכל הסיני. מעטות ביותר שרדו ומעטות אף יותר שמרו על האיכות שלהן, על הייחודיות ולא התפתו להרחיב את המטבח גם למנות סושי פופולאריות אלא שמרו על הצביון הסיני שלהן. היום, בשנת 2011, ניצבת לה יאן יאן בראש השבט של זן נכחד של מסעדות. על הניהול אחראית סי, בדיוק כמו לפני 28 שנים עת אביה היה הבעלים של היאן יאן. כשפרש מהעבודה הקשה הוריש לבעלה, גם הוא ממוצא סיני את המסעדה ככה שכשתגיעו לבקר תמצאו את סי בקדמת הבמה ואת בעלה, מאחורי הסירים, עומל על האוכל הסיני הכי טוב שאפשר להשיג בארץ כבר קרוב לשלושים שנה.

רוח ואטמוספירה

במקום החדש (שנה, אבל יחסית זה באמת חדש) יש המון אוויר. התקרות מגיעות לגובה של כמעט חמישה מטרים והשולחנות עם המפות האדומות הכבדות מספיק מרוחקים אלה מאלה  כך שתוכלו לנהל פגישת עסקים על ארוחה עסקית אבל גם לאכול ארוחה רומנטית ולהתנשק מעל ברווז צלוי מבלי שזה יפריע לאיש. על הקירות תמצאו המון כלים מסין, קופסאות פח, חרבות, תבלינים, תמונות ומעל הכל המוזיקה הסינית המסורתית ברקע. אבל את זה אפשר לראות בכל מסעדה סינית שמשקיעה בעיצוב. גם את המנורות היפהפיות שתלויות גבוה מהתקרה יש סיכוי שתמצאו במקום אחר, אבל כשהילדים של סי חזרו מבית הספר, נתנו לה חיבוק גדול ונשיקה ורצו למטבח כדי להזמין את המנה האהובה עליהם, הבנתי שאני לא נמצא בעוד מקום, אלא במסעדה שמכינה אוכל סיני אמיתי. הילדים של סי ושני האוטובוסים עם התיירים הסיניים שהגיעו חצי שעה אחרי שאני ותמר התיישבנו לאכול הבהירו לי שבנוסף לכך שהאוכל במקום אותנטי, שסינים, עם כל הכבוד לפלאפל, מחפשים אוכל סיני אמיתי כשהם מטיילים.

נעים להכיר

קודם כל, חשוב שתדעו שהמסעדה ממוקמת בדרך יפו 28 בחיפה. אני מציין את זה כי בחלק מהפרסומים עדיין מופיע המיקום הקודם אז שלא תגידו שלא הזהרתי אתכם. הצוות במקום מלוכסן עיניים והשפה שתשמעו שם אולי יותר מכל היא סינית שזה נפלא בעיני כי כשעוצמים את העיניים ורק טועמים את המטעמים שיוצאים בקצב מסחרר מהמטבח ניתן באמת לחוש לשנייה כמו בסין. חוץ מהצפיפות כמובן. מלבד מסעדה מדהימה המקום מתפקד גם על תקן של אולם אירועים (עד 100 איש) וכן מספק שירותי קייטרינג (לעד 400 איש). הארוחה העסקית במקום משתלמת מאוד ובניגוד למקומות אחרים, התפריט העסקי מוצע ללקוחות בכל שעות פעילות המסעדה. באופן כללי אני יכול לכתוב שחיפאי שעוד לא מכיר את יאן יאן יכול לבחור אחת משתיים; ללכת לאכול ביאן יאן עוד היום, או להתבייש בעצמו.

מנה מנצחת

את תמר גררתי ליאן יאן דווקא כי היא לא סובלת אוכל סיני. לקראת אמצע הארוחה היא הודתה בפה מלא עוף ברוטב סאטאיי שזו המסעדה הסינית עם האוכל הכי טעים שיצא לה לטעום בחיים. הפאן קוואי (32 ₪) שזה למעשה ארבעה דים סאם נפלאים עם בצק כמעט שקוף אך מאיים להתפקע מעלי תרד וירקות מנוקדי בוטנים הגיעו בליווי רוטב סויה מתוקה, חומץ אורז ושמן סומסום והיוו פתיח מושלם. היינו מתחילים עם מרק אבל לעזאזל זה היה אחד הימים החמים של סוף הקיץ, כשהחום מנסה עוד להראות שיש סיכוי שיישאר כאן לכל השנה. את הארוחה חתמנו עם כדורי קוקוס מטוגנים (25 ₪) שזה בעצם בשר קוקוס שנעטף בטמפורה ומטוגן בשמן עמוק כשלצידו סורבה קוקוס עבודת יד. הכדורים היו מדהימים ולגבי הסורבה, ובכן, כל שנייה שהוא לא משווק לחנויות היאן יאן מפסידים כסף. שלמות מרעננת בדמות כדורי סורבה. באמצע עברו המון מנות אבל אין ספק שהעוף ברוטב סאטאיי היה הזכור ביותר - הרוטב הסמיך הקטיפתי, העוף העסיסי כל-כך והאורז המדויק עם הבצל הירוק שהוגש לצידו הוא מסוג המנות שהייתי מוכן להתמסר רק אליהן עד קץ חיי. הסוד הוא בשמירה על איזון נכון בין הרוטב שבצלחת לבין כמות האורז. במצב אופטימלי בסיום הארוחה לא יישאר בצלחת דבר זולת צלחת כיוון שהאורז הספיק בדיוק על מנת לספוג את כל שאריות הרוטב. בהצלחה.

חשבון בבקשה

חשוב לי להזהיר אתכם מראש - לא קל להפסיק לאכול את המנות ביאן יאן. תמר שלהזכירכם לא מתה על אוכל סיני יצאה מהמסעדה כשהיא מדדה לכיוון המכונית, אוחזת בבטנה ושואלת את בורא עולם מדוע היא אכלה כל-כך הרבה. לא הייתה מנה אחת מכל המנות שהזמנו שהייתה פחות מטעימה בטירוף. אי לכך, גם מספר מנות צנוע יותר יכול בהחלט להספיק לזוג.

פאן קוואי (32 ₪), בירה צ'ינגטאו (22 ₪), קולה (9 ₪), שני אגרולים (18 ₪), חצילים ברוטב שום (49 ₪), עוף ברוטב סאטאיי (55 ₪), כדורי קוקוס מטוגן (25 ₪), בננה מטוגנת (20 ₪), בירה גולדסטאר (15 ₪).  סה"כ -  245 ₪ לזוג חזרזירים מאושרים שמקנאים בילדים של סי על כך שהארוחה שאכלו היא למעשה בשבילם ה"אוכל של אמא".

 

* הכותב היה אורח המקום.

* רוצים גם אתם לאכול ביאן יאן? לחצו כאן וקבלו קופון שווה במיוחד.

* להזמנת שולחן ביאן יאן לחצו כאן.

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מוקפץ אסיאתי עם חלומי בקפה הבימה (צילום: גלעד הר שלג)
מנה במסעדת אלמרסא עכו (צילום: באדיבות המקום)
נוף במסעדת ביאנקיני (צילום: איתמר גרינברג)
מטיילים בתיאבון: מסעדות מומלצות על כביש 90
שפים מספרים: על הפער בין המטבח הביתי למקצועי
מה מסתתר במטבחים הביתיים של השפים הגדולים?
מהאדנית לצלחת: הכול על פרחי מאכל
נעים להכיר: האנשים שהונצחו במנות מפורסמות
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר