נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

פרולוג - יוצאים לדרך

לפני ארבע חודשים היא נולדה. ומאז לא יצאנו מהבית ביחד לבד. לעבודה זה לא נחשב, גם לא לקניות וגם לא עם הילדים, להורים שלי, שלה. ארבעה חודשים עמדו להסתיים. הקטנה כבר אוכלת גם מבקבוק, הגדולים מוכנים לפרגן לאימא ואבא שלוש שעות איכות וסבתא מוכנה למשמרת. יצאנו? זהו, שלא. תקלה לא מתוכננת השאירה את סבתא בבית ואותי מרחק של לחיצה קטנה מביטול ההזמנה, כשלפתע עלתה בת קול מהסלון "סע אתה, זה בסדר".

גבר נאמן שכמוני, רצתי למכונית לפני שתתחרט , שלפתי את ג' מחיק משפחתו ושמנו פעמינו לכיוון מסעדת פאשה, מסעדה תורכית אמיתית  ברחוב הארבעה, תל אביב.

תוך כדי ניווט בתל אביב ,נזכרתי שבכיתה ד' שיחקתי ארץ עיר בפעם הראשונה. אז גם נתקלתי לראשונה בשאלת קיומית, חסרת תשובה?" - תורכיה. זה טורקיה? זה תורכיה? הרהרתי בשרה גיבורת ניל"י ובקשר בין מיקי גבריאלוב ומוג'דה ילדת הפלא והבנתי, שאני לא יודע הרבה על התורכים בכלל ועל המטבח התורכי בפרט.

עיצוב ואווירה

כבר כשנכנסתי לפאשה, למדנו משהו על האירוח התורכי. פאשה ממוקמת ברחוב הארבעה. רחוב שמתחבר לטעמי עם ריחוק וקרירות. לא מפאשה. בפאשה השקיעו הרבה כדי שנרגיש רצויים. כמו אצל קרוב משפחה עשיר ואוהב. המסעדה מחולקת לשלושה אשכולות ישיבה, אותם חוצה מעין שביל ראשי המוביל אל הבר ועד האזור בו קורים הדברים הכי טובים, מתחם הטאבון . שום דבר לא חוסם את הזרימה והתמונה וכך כמעט מכול נקודה ניתן לראות כל נקודה. לתחושת החמימות מוסיף הצבע החום הבהיר שעוטף מכל עבר עם נגיעות אוריינטליות.

הצוות

מי זה מחשיא חמוד? (לא שיחק בבני סכנין?), וטטבילה? סוג'ק? בורק בשרי? פרגית 'מסחנה'? ו'מאקלובה'? לא קל לשרת לקוחות במסעדה בה שמות המנות לא אומרות כלום לרוב הלקוחות. מדובר בפוטנציאל לשאלות ושאלות חוזרות וחוזרות חלילה. ואנחנו שאלנו. ועוד איך שאלנו, אני חסר הידע אבל גם ג' בוגר טיול שורשים בערבות תורכיה הרגיש צורך בחיזוק וריענון. שאלנו והצקנו ובנות הצוות ללא יוצאת מן הכלל הסבירו, חזרו והסבירו ואנחנו למדנו שמחשיא חמוד הם ירקות ממולאים, סוג'ק הוא סוג של נקניק וטטבילה, הוו, טטבילה, עוד נדבר עליה. הן הסבירו שוב והציעו והמליצו עם חיוך גדול וסבלנות של בן משפחה, ואנחנו הזמנו. ומה שלא הזמנו, הגיע בכל זאת באדיבותן לשולחן.

מנה מנצחת

אז מה למדנו על המטבח התורכי? שהוא מגוון וטעים. מאוד טעים ומאוד מגוון. שג' ידידי מוגבל החיך הוא בזבוז ושסוד הקסם טמון בשני מרכיבים – הטאבון בו רוב המנות נאפות, והתיבול. תערובות תבלינים ייחודיות עושות את ההבדל.

ועוד דבר למדנו – קשה מאוד לבחור את המנה המנצחת. סלט פאשה הפתיע אותנו. מדובר בסלט המכיל את כל מה שירוק. נענע, סלרי, פטרוזיליה, כוסברה, חסה, בצל, סומק וחופן חמוציות. שילוב מרענן ומפתיע בים של בשר. אפילו ג' נודניק המזון טעם וטחן. אבל, אנחנו גברים, טורפים. איך  נבחר בסלט? אז אולי הקובה חמוסטה. הגאונות שמצליחה לייצר מעטפת סולת רכה אך יציבה. הטעם החמצמץ שגורם לך להטות את הצלחת על הצד ולאסוף את הנוזל שבתוכו היא צפה ואולי בכלל צלעות הטלה שהזמין ג', צלעות שמזכירות סוכריות על מקל בגן עדן לקרניבורים, צלעות שמידת עשייתן מעידות על מיומנות המטבח.  ואולי בעצם עלי הגפן שמשום מה מיוחסים דווקא ליוונים הם המנצחים, ולו רק מכיוון שלעטוף בשר בעלי גפן זה הרבה יותר מבריק וטעים מאורז? בסופו של דבר על הדוכן עולה ה'טטבילה' – מנת בשר טחון מטוגן אחד אחד, עסיסי מספיק כדי לא להיות יבש, אך לא יותר מדי כדי לא להיות שומני ועיסתי. הטטבילה נאכלת ונעלמת עם לחם הבית, בלי לחם הבית, עם מזלג, כף או כפית. זה לא משנה. כל כך טעים שאפשר עם הידיים.

הדיל

ה-המלצה, במיוחד אם זוהי לכם הפעם הראשונה בפאשה היא פשוט לטעום מהכול או לפחות מכמה שיותר. שתי אפשרויות מעמידה לכם המסעדה – האחת – טאפאס פאשה. לקט טעימות ממבחר מנות ראשונות ועיקריות בכ- 350 ₪ לזוג. האפשרות השנייה מנת המיקס גריל שתמורת 110 ₪ תציב על שולחנכם לקט בשרים הכולל פרגית בקשיו, קבב תורכי, פילה בקר וצלעות טלה.   

אפילוג

"פאשה" הוא תואר כבוד תורכי. על משקל סר, סעיד, שייח' . אחרי הביקור נותר לנו רק להגיד כל הכבוד,"שאפו" , כמעט אותן אותיות , המביעות אותו רעיון. שאפו, שאפו פאשה. 

חשבון בבקשה

ראשונות – טטבילה 26 ₪, לחמג'ון 26 ₪ ,עלי גפן 26 ₪  – קובה חמוסטה 28 ₪

עיקריות – מיקס גריל 110 ₪ , צלעות טלה 114 ₪

קינוחים -  מלבי פטל 22 ₪, גלידת וניל ברוטב סילאן ועיטורי חלבה – 36 ₪

חצי גולדסטאר חבית 20 ₪ , לף בראון בקבוק 24 ₪

*כתבה פרסומית. 

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
סיפור מטוגן בברבן סטריט
לו הייתי דג
העולם המושלם של 206 בשרים
Faces פנים רבות לו
ערב קלאסי באוונגרד
ערב קלאסי באוונגרד
שדות תותים לנצח
הילדה שעשתה חנד'לה
מרק השורבה של בני הדייג הנחמה שלנו לחורף
להתאהב כמו איטלקי
שווה לגדל בשבילה כרס
רכבת אקספרס לאיטליה