נגישות
נגישות

ללא גלוטן: סקירת מנות במסעדות

לכבוד חודש המודעות למחלת הצליאק סקרנו תפריטים ומנות ללא גלוטן במסעדות שונות ברחבי הארץ, ומצאנו כמה כאלה שלקחו את הנושא ברצינות, ונותנים לו ביטוי נאה בתפריט. היכן תמצאו סימונים במנות שאינן מכילות גלוטן, ואל מי שווה להגיע במיוחד

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
שרון שגב
תאריך פרסום: 01/05/2016, 14:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

מאי הוא חודש המודעות למחלת הצליאק, מחלה שנובעת מרגישות לגלוטן, המצוי בעיקר בדגנים כמו חיטה, שעורה ושיפון. מדובר במחלה אוטואימונית (הגוף תוקף את עצמו), ומי שרגיש לגלוטן חייב להימנע לחלוטין ממוצרים המכילים אותו.

אצל הרגישים לגלוטן משימת האכילה מחוץ לבית מהווה לעתים אתגר, שכן לפעמים הגלוטן לא נמצא במאכל מובהק כמו לחם או פסטה, אלא מסתתר ברטבים ובשאר תוספים למנות. לכן, חשוב מאוד לברר עם המלצרים או עם המטבח מי מהמנות נטולות גלוטן באופן ודאי.

אפשר לומר שבכל מסעדה ישנן מנות שאינן מכילות גלוטן, אך יש מקומות שנותנים ביטוי מוגבר בתפריט, ומסמנים מראש מנות נטולות גלוטן, מה שהופך את החוויה לחולי הצליאק או למי שמתנזר מגלוטן לחוויה טובה ונעימה יותר.
לכבוד חודש המודעות לצליאק בדקנו מי מהמקומות נותן יחס 'של כבוד' לעניין, ובאלו סוגים של מסעדות יש באופן טבעי מבחר רב יותר של מנות נטולות גלוטן, כמו במסעדות מקסיקניות או מסעדות בשרים.

מסמנים בתפריט
בקפה לואיז (רשת בתי קפה בעלת יותר מ-10 סניפים) נותנים מקום של כבוד למנות ללא גלוטן. המנות מסומנות בתפריט GF (Gluten free). יש למשל פילה בס עם עגבניות צלויות וטחינה חמה; טאפאסים של גבינות וחזה עוף צלוי עם פירה ושמן זית.
סלט קינואה בקפה לואיז. צילום: יחסי ציבורבדיקסי תל אביב וראשון לציון יש תפריט נפרד ללא גלוטן. המבחר גדול - מנות ראשונות, עיקריות, המבורגרים וכריכים. למשל המבורגר 200-250 גרם בלחמניה ללא גלוטן עם צ'יפס / אורז / תפו"א אפוי או כריך אנטריקוט פילדלפיה עם גבינה שוויצרית, בצל ופלפל מטוגנים וצ'יפס, כך שאפשר ליהנות מהמנות הקלאסיות של דיקסי, גם ללא גלוטן.

גם אצל אורנה ואלה תוכלו לראות בתפריט סימון למנות ללא גלוטן (כמו גם סימון למנות צמחוניות, טבעוניות וללא לקטוז). מנות כמו נתחי עוף וירקות בקארי עם אורז בסמטי, קבב טלה  ובקר עם סלט קינואה ותפוחי אדמה אפויים, ויש גם פבלובה לקינוח שמתאימה לרגישים לגלוטן.

רשת פרש קיטשן מסמנת בתפריט שלה המון סוגים של מנות: צמחוני, טבעוני, ללא גלוטן, מתאים לזמן הריון והנקה, דל קלוריות ועוד. ספרנו קרוב ל-10 מנות שאינן מכילות גלוטן.
פרש קיטשן. צילום: בני אדמון
אופציות נרחבות

במסעדת כתית בונים תפריט בהתאם לבקשתו של הסועד. אם תזמינו מספיק זמן מראש (לפחות 24 שעות מראש) יוכלו להגיש לכם ארוחה שלמה ללא גלוטן.

המטבח של רמה. צילום: אנטולי מיכאלו
גם במטבח של רמה ביישוב נטף (ליד ירושלים) מבחר גדול של מנות ללא גלוטן, בהן מנה של אורז שחור בשמנת עזים וביצה 'מושלמת', ירקות אורגניים וקרם חצילים ביוגורט עם ארטישוקים צרובים בגריל.

בטאיזו לקחו את כל הנושא צעד אחד קדימה, למעלה ולצדדים והרימו תפריט ערב ללא גלוטן. מגוון גדול של מנות דג, פירות ים, בשרים וירקות בתפריט צבעוני שנותן הרגשה של פריצת גבולות למי שרגיש לגלוטן. למשל קארי בטטות עם כרובית, תפו"א, קוקוס וקרם קשיו; או באטר צ'יקן עם עגבניות, חמאה חומה, בוטנים ועלי קארי.

NG בנווה צדק היא מסעדת בשרים, וחלק גדול מאוד מהתפריט אינו מכיל גלוטן. גם התוספות שמגיעות לצד המנות העיקריות (פירה, תפוח אדמה בתנור, ירקות ירוקים או סלט) גם הם אינם מכילים גלוטן, כך שמסעדת בשרים באופן כללי היא אופציה טובה.
NG. צילום: בן יוסטר

ברשתות הגדולות
בקפה גרג מככבות בתפריט מנות ללא גלוטן כמו תבשיל קארי וירקות ופריטטה טבע. כדאי לשאול את המלצרים אלו מנות מתאימות.

גם ברשת ארומה הבינו את החשיבות לאלטרנטיבה ללא גלוטן ומציעים לחמנייה ללא גלוטן ועוגת שיש ללא גלוטן. כמובן שרוב הסלטים אינם מכילים גלוטן, ותוכלו פשוט לקבל אותם עם הלחמנייה המיוחדות, או פשוט להזמין ללא לחם.

בצ'אנגוס המקסיקנית שבפלורנטין תוכלו ליהנות מתפריט כמעט שלם שאינו מכיל גלוטן. רוב המנות מגיעות בתוך טאקוס (רכים) או בוריטו, שעשויים או מקמח לבן או מקמח תירס – לבחירת הסועד. יש למשל שלישיית טאקוס במילויים שונים; יש בוריטו במילוי לבחירה וגם נשנושים קלילים כמו צ'ילי ריינו – פלפל מטוגן ממולא גבינות, בצל וחלפיניו, מוגש עם רוטב עגבניות, דלורית וקינמון.
כמו צ'אנגוס, כך גם רוב המקסיקניות בארץ יציעו לכם תפריט שרובו ככולו נטול גלוטן.
צ'אנגוס. צילום: אנטולי מיכאלו

ואחרון חביב - בפיצה האט, רשת שחיה ומתקיימת מגלוטן, יש גם פיצה ללא גלוטן, למי שלא מוכן לוותר על המאכל האהוב.
פיצה ללא גלוטן בפיצה האט. צילום: יחסי ציבור
>> מסעדות מומלצות ללא גלוטן

>> למידע על צליאק באתר דוקטורס

תמונה חיצונית: קפה גרג. צילום: אלעד גוטמן

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
עכשיו אילת. איפה הארוחות הכי משתלמות?
שיראטויה: יפנית אמיתית בתל אביב
מסעדות חדשות בתל אביב
פסטיבל סרי לנקה באוליב ליף ועוד חדשות קולינריות
פסטיבל פרו באוליב ליף ועוד חדשות קולינריות
ארבעה בראנצ'ים שווים באזור המרכז
לא חייבים בבית: אוכלים בחוץ בחוה"מ פסח
ארוחת החלומות בסנטה רוזה
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון