נגישות
נגישות

יומולדת לחינוכית: דמויות אייקוניות ומסעדות ותיקות

החבית, חצות, שבתאי, פינגווין – במיוחד ליומולדת של החינוכית, בחרנו את המסעדות הותיקות שמזכירות את הסדרות האייקוניות. מפעם ועד היום!

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
אורלי בויום
תאריך פרסום: 23/03/2023, 8:42
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

"את הריץ', את הרץ', את הריצ'רץ' נפתח ונראה עולמות טעימים..."

יום הולדת לטלוויזיה החינוכית נחגג ב- 24 במרץ וטומן בחובו שפע זיכרונות של סדרות ודמויות בלתי נשכחות כמו טלא פלא, קישקשתא, ציפיטפוט, ראש כרוב, ריץ' רץ', 'ילדי שכונת חיים' ועוד טובים ובלתי נשכחים. עבור חלקכם השמות האלה מצלצלים כמו שמות מאכלים במסעדה סינית שכוחת אל, עבור החלק האחר והוותיק יותר, הסדרות האלה מזכירות תקופה אחרת, של פעם, זמנים בהם הכל היה נאיבי, מצחיק, ילדותי ועם המון תקווה לעולם יפה יותר. ובטח - מאוחד יותר. היו ימים, כרוב שעף על ילדים, בובות מפחידות, מוזיקה מטורפת שליוותה את הסדרות ובעיקר אותנטיות יפה וישנה של מדינה בתחילת דרכה. אז לזכר אותם ימים יפים, שדכנו בין מיטב הדמויות למיטב המסעדות הנוסטלגיות שתמצאו כאן, עם מנות בטעם של פעם שאסור לכם לפספס!

"הבית של פיסטוק הוא בית מוזר, הולכים קצת ימינה, עוברים את ההר"  - מסעדת פיסטוק נמצאת בדיוק שם...

מי שלא ראה את ספי ריבלין  - מגדולי הקומיקאים והשחקנים שהיו כאן, מככב כפיסטוק בסדרת הילדים 'בבית של פיסטוק', חייב לתת הצצה ולו רק לפרק אחד. הסדרה עלתה בשנים 1981-1986 בכיכובו של פיסטוק ששיחק אדם תמהוני וחביב שגר בבית קטן על ראש הגבעה ביחד עם בובה בשם רגע (ציפי מור) שהופכת לילד אמיתי ממש כמו פינוקיו – פשוט כי פעם לא פחדו 'להקריפ' את קהל הצופים עם סוג של בובת צ'אקי מטרידה. אז לזכרה של סדרה מדהימה מומלץ לאכול במסעדת פיסטוק - מהמסעדות האלה של פעם שמוצאים בה הכל מהכל עם תפריט שהוא פיוזן של מבטחים. בשרים על האש, דגים, סלטים חלביים, מטוגנים, אוכל איטלקי, מאפים ולחמים, גלידות בייצור עצמי עם הגשה ועוגות שרק ילידי שנות ה-80 זכו להכיר – שכבות בלתי נגמרות, מלא קרמים וקישוטים ומתיקות שעושה טוב בחיים.

הבית של פיסטוק. צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של "כאן"

טעם של פעם- בראשונות שווה לאכול סלט תפוחי אדמה עם ביצים שכיאה לפעם מגיע עם ריבה, חמאה, אבוקדו ושתייה, בעיקריות כדאי לקחת פוקצ'ת עוף וירקות, או סלט טוסט עם בולגרית שלא היה מבייש את א"י של אז...ובקינוחים כמובן שחובה לקחת את בקלאוות פיסטוק ולחשוב על מה חביתוש היה אומר אם היה מגלה. 

פיסטוק. זרזיר, 04-825-7714

"לא לוקחים מפתח של חביתוש בלי רשות של רגע ודודלי"  - לאכול בחבית עם חביתוש

רגע עם דודלי היא תוכנית טלוויזיה ישראלית שהפכה לקאלט עבור ילדי שנות השבעים - שמונים ואפילו ילדי דור ה- Z וה- Y זכו לראות פרקים ממנה. כיאה לשנות השבעים/שמונים הסדרה צולמה בשחור לבן וכיכבו בה השחקנים שלמה ניצן בתפקיד דודלי וציפי מור בתפקיד רגע וכמובן ספי ריבלין האגדי בתפקיד פיסטוק. חביתוש היה בובה מכנית גדולה עם שפם של מטאטא ואופי של שולה וכל החבורה הזו לימדה את ילדי ישראל משלים, סיפורים וכל מיני דברים בחשבון והגיון, עוד בתקופה שהיה בכלל הגיון כלשהו. כמחווה לחביתוש ולטעמים של העולם הישן כדאי לכם לתת קפיצה דרומה אל 'מסעדת החבית' הותיקה שקיימת במצפה רמון למעלה מ-30 שנה ויש בה מנות אייקוניות, של פעם ומבחר של בשרים,סלטים, פסטות ועוד.

רגע עם דודלי. צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של "כאן"

טעם של פעם – המלצה שלנו היא לקחת את ממרח כבד עוף עם טוסטונים וריבת בצל, שניצל ביתי עם פירה, עוף מעולה במרינדה ואלפרדו פטריות שזה הכי שנות ה-80, הכי ללכת על בטוח עם אוכל טעים ומנחם.

מסעדת החבית. נחל ציחור 10, מצפה רמון, 053-6483370

"וכשבא לי אז אני שרה, אם יש גיטרה או אין גיטרה" - כשציפיטפוט ושבתאי היפה נפגשים

ציפיטפוט היא סדרת טלוויזיה משעשעת לילדים בהנחייתה הבלתי נשכחת של ציפי שביט, שצולמה  בשנות ה-80 כמחווה לפטפטת האינסופית של גיבורת הסדרה. ציפי מגלמת ילדה קשקשנית, לעתים מעט מעצבנת, עם פינות קבועות וקורעות כמו 'החבורה העליזה' ו"סיפורימפו" שנראה כמו גרסה של עמנואל הלפרין בתור ינשוף מספר סיפורים. במיוחד לכבוד ציפי שביט המלכה והצמחונית (כבר שנים שהיא בקטע) בחרנו את 'שבתאי' מסעדת דגים שמתאימה לצמחונים שאוכלים דגים וגם לכאלה שלא... מסעדה מהוותיקות בארץ שקיימת כבר משנות ה- 60 ויש בה את כל מנות הדגים שחלמתם לקבל עם טעמים מופלאים!

טעם של פעם – סלט יווני - רוקט, עגבנייה, מלפפון, בצל סגול, גבינת פטה, ואורגנו, דג לברק או בורי לצד צ'יפס וחומוס חמים, רך וטרי יעשו את העבודה, זו ארוחה משובחת, טרייה שמשאירה טעם של עוד בפה. ולקינוח לא לוותר על מוס פיסטוק שיחזיר אתכם אחורה במכונת הזמן לימים בהם קינוח פיסטוק היה שיא השיאים.

ציפיטפוט. צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של "כאן"

שבתאי. הצורפים 36, יפו, 053-7931738

"ראש כרוב בגרוש, אפילו לא כרובית" - וכרוב ממולא מדגמן במונקה

עוד תכנית מטורפת ומושלמת מבית היוצר של הטלוויזיה החינוכית הייתה 'ראש כרוב' שנוצרה בשנת 1975. מדובר בתוכנית עם המון שירים, פינות שונות וחידון כשיש שני מנחים ששואלים שאלות וילדים שנמצאים באולפן ומתחרים על פרס. מי שיודע את התשובות זוכה ומי שטועה מקבל כרוב לראש – כי פעם ידעו איך לטפל בקלולס ובלי פוליטיקלי קורקט. חובה לצפות ולו רק בפרק ממנה או לכל הפחות לשמוע את הפסקול ההורס שהיה בה, עמוס תמימות ואושר. ולכבוד כל הכרוב הזה, בחרנו להמליץ על מונקה, מסעדה בולגרית שמגישה את מיטב מנות הז'אנר המעולות עם שפע מאכלים בולגרים ובלקניים שיפתחו לכם את התיאבון – מרקים, סלטים, בשרים וסוגי תבשילים שתמצאו רק כאן עם טעמי הבלקן. 

טעם של פעם – מתחילים בניגוב של איקרא עם לחם לבן (איך לא?) מרק שקמבה (מרק קיבה וכל מילה מיותרת), תבשיל ריאות במיץ וכמובן כרוב ממולא הנהדר של המקום שלא תוכלו להפסיק ולאכול ולקינוח חבוש בתנור, כי אם כבר אתם בראש של כרוב אז עד הסוף, זה טעם מושלם ולא פחות!

ראש כרוב. צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של "כאן"

מונקה. יהודה ימית 15,תל אביב, 053-4294200

'תשאלו מה פתאום קוראים לי קישקשתא?' וכשיש תשובה תעופו לפינגווין לקולינריה מושלמת

התוכנית 'מה פתאום?' היא אחת מסדרות הטלוויזיה האהובות ביותר עבור קהל ילדי שנות ה- 70/80 במרכזה עמדה 'קישקשתא'  - בובת יד שעוצבה כמחווה לצבר המצוי והופעלה ע"י השחקן המהולל אבי יקיר שגם דובב אותה. בסדרה עצמה התארחו מדי פרק סלבריטאים רבים של אותה תקופה כמו נירה רבינוביץ' המיתולוגית, יצחק נוי, ישראל גוריון, מתי סרי, שולה חן, חנן גולדבלט ועוד שמות שעבור חלקכם נשמעים כמו מנהיגים בקוריאה הצפונית. לזכר אותה ברנז'ה מכובדת ומוכשרת נזמין אתכם לקפוץ לברנז'ה הצפונית של פינגווין - מסעדה בשדרות הגעתון שקיימת כבר משנות ה-40 ושימשה כמקום מפגש עבור כל ה'מי ומי' של התקופה. בפינגווין תמצאו שפע של מנות אייקוניות רבות כמו קורדון בלו, שטרודל, כריכים, סלטים ובלינצ'סים בלתי נשכחים לצד עוגות הכי של פעם וקפה אילן המעולה עם שלושה צבעים כמו שאהבנו בשנות ה-90.

טעם של פעם – בראטוורסט, מנה של שתי נקניקיות בסגנון בווארי מסורתי מוגש עם כרוב כבוש וחרדל דיז’ון, קורדון בלו מנצח של חזה הודו מגולגל בציפוי פריך של פירורי לחם, ממולא בגבינת פרמזן וחזה אווז, שפצ'לה ותבשיל בשר גולש - קדירת בשר בקר, אטריות ביתיות בסגנון אוסטרו- הונגרי ולסיום סיומת בלינצ'ס גבינה שבשום פנים ואופן אסור לוותר עליו!

מה פתאום. צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של "כאן"

פינגווין. שדרות הגעתון 31, נהריה, 053-9444191

"זו לא שכונת פאר ולא שכונה של עוני ויש בה ילדים כמוך וכמוני" - וכמו מסעדת חצות האגדית

אין ספק שמדובר באחת מן הסדרות הכי גדולות שנעשו בארץ 'הילדים משכונת חיים'. סדרה ששודרה בשנים 1978-1976 שעקבה אחרי מספר דמויות בשכונה במטרה להסביר מושגים בלשון וללמד את יסודות התקשורת הבין אישית. תכלס? בינינו, מדובר בסדרה שהולמת את הדור של ימינו, מהימים בהם פלאפון היה נראה כמו חללית עם ליידי גאגא שעושה מקרמה לצלילי בתיה עוזיאל. וממש כמו כל סדרה של אז, הייתה כאן גם מטרה סמויה נוספת, להראות את האינטגרציה של ילדי עדות המזרח, עוד בתקופה שהיו מדברים במונחים כאלה. אז בשכונה ישראלית טיפוסית, ממש כמו זו המופיעה בסדרה, צמחה לה מסעדת הבשרים 'מסעדת חצות' בלב ליבו של רחוב אגריפס שבשוק מחנה יהודה. המסעדה קיימת כבר מ- 1970 הפכה למקום עלייה לרגל לאוהבי הבשרים ועד היום תוכלו לראות תור ענק שנבנה למרגלותיה ובצדק! תמצאו כאן את כל חלקי הבשר שחלמתם לקבל הנצלה על פלטת ברזל ושפע של השיפודים והמעורב הירושלמי הכי טעים שיש עם תבלינים שרק ירושלמים יודעים להכין.

טעם של פעם – מעורב ירושלמי של חצות עם צ'יפס תוצרת בית פשוט כי זו מנה שתיזכר לדורי דורות, 2 שיפודי כבד אווז, שיפודי חזה מולארד וכמובן שיפודי כבד ועל הדרך, קחו לכם ממגוון סלטי הבית המעולים והטריים.

שכונת חיים. צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של "כאן"

מסעדת חצות. אגריפס 121, ירושלים, 02-624-4014

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
החבית במצפה רמון
053-6483370
שבתאי היפה בתל אביב
053-7931738
מונקה בתל אביב
053-4294200

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
אוכל מוכן לפסח 2024 – על האוכל הכי מומלץ בלי מאמץ
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
המסעדות המומלצות לחורף 2024: מלחמה ומנות מנחמות
וולנטיין דיי 2024 – מסעדות מומלצות לדייט ראשון
דרום אדום 2024 דווקא השנה – המסעדות המומלצות
מסעדות שחוזרות לשגרה בצל הלחימה
מסעדות חדשות שנפתחו בזמן המלחמה
קפה עוטף באהבה – הפרויקט למען מפוני העוטף
העונה ה-11 של מאסטר שף סוגרת נבחרת והבוחשת מלרלרת
ארוחת ליל סדר במסעדה 2024 – סעודות פסח הכי שוות!
חג ״לפני המצות״ שמח!