נגישות
נגישות

סגר שלישי: מה זה שמ"ק ואיך זה קשור למשלוחים?

למילון המונחים של עידן הקורונה, נוסף מושג חדש, שמ"ק, שפירושו: שליח למרחק קצר. הסגר השלישי כאן וזה הזמן לעשות סדר ו(לא) להבין מה ההבדל בין משלוח, טייק אווי ו-7 מטרים שעושים את כל ההבדל. רק בריאות

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
ריקי אמה דנון
ריקי אמה דנון
תאריך פרסום: 06/01/2021, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

בין כל המחאות, הצעקות ואפילו ההפגנות הפוליטיות שאת זעקתן שמענו בחודשים האחרונים, בלטו קולותיהם של המסעדנים אשר בחסות הקורונה, נאלצו ביום בהיר, לקפל את השולחנות, לסגור את דלתותיהם וגם את חלומותיהם יש לומר, וללכת הביתה. נכון לעכשיו, הם עדיין בבית עם פעילות מצומצמת של משלוחים בלבד.

 משלוחים. לא פחות אבל לא יותר. צילום: שאטרסטוק

מתי המסעדות היו פתוחות?
כבר במאי 2020 קיים איגוד המסעדות והברים מסיבת עיתונאים בהשתתפות רון חולדאי ראש עירית תל אביב ובה הוצג מתווה לפתיחת המסעדות. אז דובר על פתיחה ב-15 מאי של עסקים בתפוסה של 70-100% תוך שימוש בשטחים ציבוריים יותר רחבים בסמוך למסעדות. את הובלת המשא ומתן ניהלה מצד אחד עמותת מסעדנים חזקים ביחד אשר הוקמה כבר ב-2018 למען המסעדנים ואיגוד המסעדות והיו אף חילוקי דעות ביניהם. בסופו של דבר המסעדות לא נפתחו באמצע מאי וגם לא באמצע יוני, גם לא עפ"י התו הסגול שיצרו העצמאים.

סגרים ומשלוחים: סקירת משלוחי האוכל
תהיו בריאים: מה אוכלים להוריד את הלחץ?

 הענף הכי יציב כאן בשנה האחרונה. צילום: שאטרסטוק

עד ספטמבר 2020 נסגרו כבר 2000 בתי קפה, ברים ומסעדות

כבר לפני הסגר השני שהוטל בחגי תשרי, העריך איגוד המסעדות את הירידה בפעילות המסעדות בכ-40% בחודשים יולי ואוגוסט לעומת השנה שעברה. במסיבת עיתונאים שיזמו ארגוני העצמאים כאשר דובר על סגר בחגים, התנגדו לכך המסעדנים בכל תוקף, בטענה שכבר נסגרו 2000 עסקים וייסגרו עוד 2000 נוספים. זה אומר שמתוך 203 אלף עובדים נותרו רק 120,000 בלבד.

בואו נודה על האמת. עם כל הכבוד למלחמה של המסעדנים, מי בדיוק אשם במצב הזה? הפנגולין, מרק העטלפים או המעבדה ממנה זלג הווירוס. זה לא אומר שאין פיתרון. המסעדנים לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים עם העסק שלהם, ובינתיים האפשרויות לא מספקות. מה שהביא לדרכים יצירתיות ולהמשיך לעבוד כמה שאפשר תוך כדי המגבלות.

 היי, האוכל שלך הגיע. צילום: שאטרסטוק

שמ"ק – שליח ממרחק קצר שמביא לכם את ההזמנה במרחק 7 מטר מהמסעדה!

בספטמבר 2020 החליט משרד הבריאות לאסור על מכירה בטייק אוויי, המוצא הכמעט יחיד שנותר למסעדנים כדי להתפרנס היה שמ"ק - שליח ממרחק קצר. הם יצאו בקמפיין שנקרא "פרויקט שמ"ק" ובו קראו לציבור להגיע למסעדות ולקבל את ההזמנה במרחק של שבעה מטר ממנה. מוזר נכון? אבל כמו שאמרנו הרבה ברירה לא נשארה להם.

המטרה המוצהרת של הקמפיין, הייתה להפוך לצחוק את החלטות הממשלה, אשר לא אפשרו טייק אוויי אבל אפשרו משלוחים. כך יוצא שאם אתה כסועד מגיע למסעדה, אתה שומר על התו הסגול, מזמין מנה של אנטריקוט, משלם והופך לשבת על ספסל במרחק של 7 מטר ואז יוצא מהמסעדה שליח שמביא את המשלוח שלך עד אליך... אתה לא מפר שום הנחיות, אתה פשוט הופך את הטייק שלך למשלוח שמ"ק עם שליח ממרחק קצר. אם זה לא היה חכם זה היה מצחיק.

 מתנחמים יחד. צילום: שאטרסטוק

המשלוחים והיוזמות הקולינריות של התקופה

הקורונה הקפיצה כמובן את אחוזי המשלוחים בעשרות אחוזים, ושליחים על אופניים ואריזות אוכל טרי ומפנק גודשים כל פינה בעיר. בנוסף למשלוחי האוכל מהמסעדות, נוצרו גם יוזמות חדשות ומבורכות של מטבחי אוכל משותפים לכמה שפים, אשר הוזילו את עלות הייצור והציעו תפריטים במחיר יותר מוזל ממסעדה. בשלניות ובלשנים בבתים החלו להציע את מרכולתם, כי האמת היא שהקורונה סגרה אותנו בבית וכל מה שנשאר לעשות זה לשים מסיכה וכשאין אף אחד לידנו, לפתוח את הפה ולהתחיל לאכול.

כנראה שעסקים מסוג זה ימשיכו להתקיים גם אחרי הקורונה. משלוחי אוכל הם טרנד שהולך להישאר כאן, ולא רק עבור עובדי חברות ההייטק או אנשים שעובדים מהבית. משלוחי אוכל מאפשרים למשפחות רבות לאכול אוכל מגוון, אקזוטי וכזה שהם מעולם לא טעמו. רק נקווה שנוכל לטעום את כל השפע הזה בכל מקום, בבית או בחוץ, עם משפחה וחברים.

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של ריקי אמה דנון

יהלום שחור: מסע בינלאומי בעקבות פטריות הכמהין
איך משפיעים משלוחי האוכל על זיהום הסביבה?
טסים לדובאי? הנה כמה המלצות זהב
סגרים ומשלוחים: מסע בעקבות משלוחי האוכל
כך זה התחיל: סיפורו של סנדוויץ'
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
אייל שני עושה גלידה, מה, לא נטעם?
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון