נגישות
נגישות

איך משפיעים משלוחי האוכל על זיהום הסביבה?

בארץ מגלגל שוק משלוחי האוכל כ-370 מיליון שקלים וזה עוד לפני הקורונה. לכמות האסטרונומית של המשלוחים, יש השלכות סביבתיות עצומות והעולם עומד לשלם את המחיר. מומחים מדברים על נזקים משמעותיים לא פחות ממשבר האקלים והתחממות הגלובאלית של כדור הארץ

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
ריקי אמה דנון
ריקי אמה דנון
תאריך פרסום: 04/01/2021, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

 איך העולם שלנו יראה עוד כמה עשרות שנים? צילום: שאטרסטוק

אנחנו מזמינים אוכל וזה כל כך קל וטעים, שזה כבר הפך להרגל הקבוע של כל משפחה בארץ, בין אם מבשלים בה או לא. לכל אחד מותר להתפנק לפעמים על איזה מאכל ממטבח אחר. שלא לדבר על סושי, מי ישב להכין סושי בבית?

לא רק סושי. מה יותר פשוט מלשבת על הכורסא בבית, להיכנס לאפליקציה של הזמנת משלוחי אוכל ולהזמין. תוך מקסימום 50 דקות מגיע השליח ואתו הכיף ארוז. השאלה שמעניינת אותנו היא בדיוק במה שהוא ארוז - באריזה!

מסע עולמי בעקבות משלוחי האוכל

מורידים לחץ: אוכל שעושה טוב לבריאות

 איפה הקרטון מסיים את חייו? צילום: שאטרסטוק

היום נהנים, ומחר?

כאשר החלה הקורונה היו הרבה מאוד כתבות על ההשלכה הסביבתית של עטיית המסכות. גם דובר על כך שמוטב לגזור את רצועות המסכות לפני שמשליכים אותן, כדי למנוע הסתבכות של ציפורים בהן. אבל זה עוד לא הכול. מה שקורה בארץ במקרה הזה לא נשאר בארץ. צוללנים מצאו בריביירה הצרפתית הררי מסכות, כפפות ובקבוקי אלכוג'ל וברצועת חוף בהונג קונג נמצאו עשרות מסכות לאורך מאה מטרים.

ממש לפני ראש השנה האחרון, כבר יצא  מנשר מהמשרד להגנת הסביבה, לשים לב לכמות המוצרים החד-פעמיים הבלתי מתכלים שאנו רוכשים, כי הם גורמים להרים של אשפה שייקח שנים עד שהם יתכלו. אז הגיעו משלוחי האוכל של עידן הקורונה באריזות הפלסטיק וטרפו את כל הקלפים. לא כל המסעדות משתמשות במוצרים מתכלים שעלותם גבוהה יותר, ולכן המצב הולך להיות נפיץ מאוד.

לבקבוק זכוכית לוקח כמיליון שנה להתכלות, למיכל פלסטיק 1,000 שנה. לשקית ניילון בתוכה אורזים לכם את משלוחי האוכל לוקח מאות שנים להתכלות, לנייר קרון כמה חודשים טובים ואריזת קלקר לא מתכלה לעולם

כל שנה נטמנים באדמות ארצנו מיליוני טונים של אשפה ובעידן הקורונה פי כמה וכמה. הטמנת האשפה אינה סוף פסוק ומחומרים בלתי מתכלים לא מתפטרים כל כך מהר. אנחנו רואים בעין רק קופסה מפלסטיק, במושגים של איכות הסביבה מדובר על גזלה של משאבי קרקע יקרים, זיהום קרקע, מקורות מים ואוויר וכל אלה עלולים לגרום להתפשטות של מחלות ולהתרבות מזיקים.

המשרד לאיכות הסביבה קורא לציבור לגלות רגישות לעניין ולתרום את חלקו להפחתת הזיהום. כדי שתבינו באיזה הרים של כמויות אשפה אנו חיים. הנה נתונים על הזמן שלוקח לאריזות שונות להתכלות.

לשיירי מזון לוקח כחודש להתכלות, לשקיות ניילון מאות שנים. בקבוק זכוכית לוקח כמיליון שנה להתכלות, למיכל פלסטיק 1,000 שנים, אריזת קלקר לא מתכלה לעולם ולנייר קרטון לוקח כמה חודשים.

 זיהום עולמי בקורונה עוד יותר מבשגרה. צילום: שאטרסטוק

תרומתה של הקורונה לזיהום הסביבה!

נתחיל מהמסכות שכל אחד חייב לעטות, ערימות מצטברות בכל העולם ואף אחד לא רואה את קצה קצהו של "קרחון המסכות הכי גדול בעולם" כמעט בכל מדינה. לצד המסכה השתמשנו גם בבקבוקוני אלכוג'ל שעשויים מפלסטיק, כן לוקח להם איזה 1000 שנה להתכלות. בשורה רעה מאוד.

לאשפה הסביבתית בארץ שהייתה מושלכת אחרי כל "על האש" בכל יער ותחת כל עץ רענן, התווספו פחיות המשקה ואריזות המזון של משלוחי האוכל. יש גידול עצום של שימוש במוצרים חד פעמיים, מה שהופך את הרי הזבל שהיו לנו עד היום להרים גבוהים מאוד. לצמצם את השימוש במסכות אי אפשר, גם על האלכוג'ל לא ויתרנו, אבל משלוחי האוכל הפכו לחלק מכל הרעיון של החל"ת, עבודה בבית ואלה הפכו לחלק מהחיים של הרבה מאוד אנשים בזמן הקורונה.

טוב היה לו המסעדות היו מחליפות את האריזות שלהן, לאריזות מתכלות ובכך תורמות למניעת זיהום הסביבה. ייתכן שזה צריך להגיע מהצד של מזמיני האוכל - אם לא מדובר באריזה מתכלה, אנחנו לא קונים. ממש כמו שצמחונים וטבעונים מקפידים שכל מוצר שהם רוכשים יעמוד בתנאים שלהם.

 מה שאנחנו יכולים לעשות! למחזר. צילום: שאטרסטוק

אין כמעט פעולה שלא גובה מחיר סביבתי כבד. אכילת אומצה, נסיעה לעבודה ואפילו הורדת אפליקציה

משלוחי האוכל שלנו לרוב כוללים גם קרטון במיוחד הפיצות, או הקרטון שאוחז בכוסות הקפה החד פעמיות, שכאמור לוקח להם כמה חודשים טובים להתכלות. כדי ליצר קרטון כורתים עצים, וכמעט כל משלוח שאנו מקבלים היום מהעולם ארוז באריזת קרטון.

גם בסין יש פופולאריות רבה למשלוחי האוכל וגם שם אריזות הקרטון מציפים את הרחובות ויש להם אימפקט סביבתי שמדענים עדיין מנסים לתהות על קנקנו. הניו יורק טיימס דיווח על גידול אסטרונומי במשלוחי המזון שם אשר כדי להשתלט עליהם, הסינים מטמינים אותם או שורפים יחד עם אשפה רגילה ובכך בעצם מזהמים את האוויר יותר.

הפלסטיק והעתיד הלא מזהיר

לפלסטיק כאמור לוקח מאות שנים עד שהוא יתפרק מהרכיבים שלו, אבל את מה שהוא עושה לאוקיינוס קשה לדמיין. הוא מתפורר לחלקים של מיקרו-פלסטיק שנאכלים על ידי דגים וחיות שונות אחרות וחודרים גם לשרשרת המזון שלנו. בהוואי באזורי גידול של דגים, נמצאו חלקיקי מיקרו פלסטיק בקיבתם של דגים. המצב הזה עלול לערער את שרשרת המזון באוקיינוסים של טורפים שזהו מזונם המרכזי. לא ירחק היום מזהירים חוקרים שהפלסטיק הזה יגיע גם לצלחת של כל אחד מאתנו. שיהיה פלסטיק בתיאבון!!!

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של ריקי אמה דנון

יהלום שחור: מסע בינלאומי בעקבות פטריות הכמהין
סגר שלישי: מה זה שמ"ק ואיך זה קשור למשלוחים?
טסים לדובאי? הנה כמה המלצות זהב
סגרים ומשלוחים: מסע בעקבות משלוחי האוכל
כך זה התחיל: סיפורו של סנדוויץ'
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
אייל שני עושה גלידה, מה, לא נטעם?
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון