נגישות
נגישות

ויגן פרנדלי: מנגישים מסעדות לקהל הטבעוני

בטח נתקלתם לא פעם בתו התקן "ויגן פרנדלי" שמופיע בתפריטים במסעדות, בתי קפה, פיצריות וגלידריות. אתר זאפ רסט התגייס כדי לעזור לכם למצוא את המסעדות שקיבלו את תו התקן, ועל הדרך גם ראיון מעניין עם אמרי פז, מייסד הפרויקט

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
יערית טרבלסי
תאריך פרסום: 09/04/2017, 13:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

>> לכל המסעדות ובתי הקפה עם סימון Vegan Freindly באתר רסט

את פרויקט "ויגן פרנדלי" (העמותה לעתיד טבעוני), יזם וייסד עמרי פז בשנת 2012, במטרה להפוך את אורח החיים הטבעוני לקל ונגיש, ולהצעיד קדימה את הטבעונות בישראל. עמרי מספר: "כשפתחנו את העמותה, לא היתה כמעט מודעות לטבעונות בישראל, וגם אלו שרצו להיות טבעונים, התקשו למצוא בתי עסק מתחום המזון שיתאימו לאורח החיים הטבעוני ולזהות בתפריטי המסעדות ובתי הקפה את המנות הטבעוניות".
ויגן פרנדלי. קריטריונים מסוימים לקבלת תו תקן

מאז, בחמש שנות פעילותה, הובילה, יזמה וקידמה העמותה פרויקטים שונים, מהמשמעותיים שנעשו בישראל בתחום הטבעונות: פרויקט "עדות של אמא" בהשתתפות רותם סלע, שזכה ללמעלה ממיליון צפיות; ביקורו של גארי יורופסקי בישראל וסבב הרצאותיו ברחבי הארץ; פרויקט "המשאית הטבעונית", שהציג והסביר ברחבי ישראל את זוועות תעשיית הבשר, לצד חשיפה לאוכל טבעוני במשך חודש ימים; שיתוף פעולה עם רשתות מזון הגדולות בישראל ליצירת תפריטים טבעוניים (Vegan Fest); פסטיבל הטבעונות הגדול בעולם; סימון מסעדות ומוצרי מזון, בסימון "טבעוני" ועוד.

תו תקן טבעוני במסעדות, בתי קפה וגלידריות
מעבר להסברה הרחבה ולשיתוף הפעולה עם גופים שונים, יזמה העמותה את פרויקט תו התקן הטבעוני למסעדות, בתי קפה, פיצריות וגלידריות, שעומדות בקריטריונים של העמותה, ומציעות לכל הפחות 25 אחוזים של מנות טבעוניות בתפריט. תו התק מופיע על התפריט עם סמל העלה של העמותה.

בעצם, פרסום המסעדות שקיבלו את תו התקן מסייע מאוד לקהל הסועדים בבחירת מסעדה מתאימה לצרכיהם. הם כבר לא צריכים להגיע למקום מסוים, ואז להתחיל לחפש בתפריט מה אפשר לאכול. הם יודעים מראש שלמסעדה הזו והזו כדאי להם להגיע. 
מסעדת זכאים בתל אביב. עומדים בתקן

התקן נקבע  לפי החלוקה הבאה:
מסעדות ובתי קפה - 25 אחוזים של מנות טבעוניות בכל קטגוריה בתפריט.
פיצריות- 25 אחוזים של פיצות טבעוניות, שמעבר לבצק עשויות גם מתחליפי גבינה טבעוניים.
גלידריות - למעלה מ-25 אחוזים של סורבטים, ולפחות שלושה טעמים על בסיס תחליפי חלב (חלב סויה/ חלב שקדים וכו').

"בתחילת הדרך היו ברחבי ישראל כ-20-25 עסקי מזון שעמדו בסטנדרט של ויגן פרנדלי כידידותיים לטבעונים", אומר פז. "כיום כבר קיימים למעלה מ-500 בתי עסק בתחום המזון שהם ויגן פרנדלי, ובהם מסעדות, רשתות בתי קפה ורשתות מסעדות מובילות עם עשרות סניפים בפריסה ארצית".

בין הרשתות המובילות שהכניסו מנות טבעוניות לתפריטיהן וקיבלו את תו ויגן פרנדלי היו קפה גרג, דומינוס' פיצה, קפה ג'ו, הסושיה, לנדוור, רשת דוכני השייקים Re Bar, רשת הגלידריות וניליה, קפה לואיז ועוד. אל הרשתות נוספו מסעדות כמו זכאים, סופיצה ועוד. 
על מנת לוודא שבעלי העסקים הנושאים את תו "ויגן פרנדלי" ימשיכו לעמוד בקריטריונים, מבצעת העמותה בדיקה של בית העסק אחת לחצי שנה ונעזרת בנוסף, בציבור הטבעונים שסועד במקומות האלו ושולח עדכונים כל הזמן.

לכל מסעדות ובתי הקפה עם סימון Vegan Freindly באתר רסט

סימון מוצרים 
החל מפברואר 2013 החלה העמותה את פרויקט סימון המוצרים הארצי. במסגרת הפרויקט פועלת העמותה לסימון מוצרי מזון וטיפוח טבעונים, ברשתות השיווק הגדולות ובחברות שונות בשוק הישראלי, בסימון "vegan". 

הקריטריונים לסימון המוצרים בתו הסימון "vegan" – ללא רכיבים מהחי ולא נוסה על בעלי חיים. 
וגם סופיצה ברשימה

"המטרה של הפרויקט הזה היא להנגיש את הטבעונות לציבור הרחב, ולהפוך את חווית הקניה של מוצרים טבעוניים לפשוטה ונעימה יותר", אומר פז. נכון להיום, קיימות מעל ל-100 חברות שונות בשוק שמסמנות למעלה מ-1000 מוצרים בתו הויגן, בהן: טבעול, וופלים מן, השדה, הרדוף, ליב, וולדה, מרשל, אלטמן אדמה, קיבוץ עינת, עומר הגליל ועוד.

תו תקן לעסקים
קריטריונים למתן התו הארצי לעסקים בתחום הקוסמטיקה: המוצרים לא נוסו על בעלי חיים וחלקו הארי של המוצרים אינו כולל רכיב כלשהו מהחי.
קריטריונים למתן התו הארצי לעסקים בתחום האופנה: פרטי האופנה אינם כוללים מרכיבים מן החי לרבות עור, פרווה, נוצות, צמר, משי, וכו'.

קריטריונים למתן התו הארצי לעסקים בתחום הנופש: התמרוקים המוצעים לאורחים, לא מכילים רכיבים מהחי ולא נוסו על בעלי חיים, והשמיכות אינן מכילות נוצות אווז או כל חומר אחר מהחי.

>> לכל המסעדות ובתי הקפה עם סימון Vegan Freindly באתר רסט

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
סושי לנשים בהריון של ניני האצ'י (צילום: באדיבות המקום)
מנה  של מסעדת כרמים (צילום: נועם פריסמן)
סושי של TYO (צילום: באדיבות המקום)
ארוחת בוקר באלנה
אייר קפה: מקום מושלם לאירוע
מסעדות מומלצות לארוחה משפחתית
מסעדות מומלצות ברמת החייל
מסעדות מומלצות במתחם שרונה
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה