נגישות
נגישות

למה הישראלים כל כך אוהבים בופה?

ארוחת בופה נתפסת אצלנו כארוחת שפע, מגוונת, ועם אפשרות למלא שוב ושוב את הצלחת. בשנים האחרונות יצא הבופה ממחוזות בתי המלון והאירועים וכבש בסערה את המסעדות. יצאנו לבדוק היכן מגישים את הבופה הכי שווה בארץ

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
אלדד שחר
תאריך פרסום: 21/04/2016, 12:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

הישראלים אוהבים בופה. זו עובדה ידועה. הם אוהבים את השפע, את הגיוון ואת האפשרות למלא מחדש את הצלחת כמה שרוצים. אנחנו רואים את הבופה בעיקר באירועים, אך ישנן גם מסעדות שהחליטו לאמץ את צורת ההגשה הזו, בעיקר בארוחות בוקר. מדוע? אולי בגלל שאנחנו רגילים לארוחות בוקר כאלו בבתי המלון. יש מקום אחד שלקח את הקונספט ופרש אותו על כל התפריט ולאורך כל היום. קוראים לו הגלריה של אלמוג, ואין ספק שהוא מגיש את הבופה הכי מיוחד בארץ. אבל לפני כן, בואו נבין דבר או שניים על בופה.

המילה בופה מגיעה מהשפה הצרפתית ומשמעותה מזנון, כלומר - הרהיט שעליו נהוג להגיש את ארוחות הבופה. עם זאת, מקורותיו של הבופה אינם בצרפת אלא דווקא בשבדיה ובפינלנד. כבר במאה ה- 14 נהגו להגיש במדינות אלו ארוחה קלה המורכבת ממגוון מתאבנים, הנקראת br?nnvinsbord, בין שעתיים לחמש שעות לפני הארוחה.

במסגרת ארוחת המתאבנים הגישו לחם, חמאה, הרינג, גבינות, סלמון מעושן וכמובן שגם מספר סוגים של משקאות חריפים מסורתיים, כשלעתים היו מצרפים לחגיגה גם בשר קר פרוס ונקניקיות. הארוחה הוגשה לסועדים בעמידה, ואילו רק במהלך המאה ה- 17 החלו להגיש את הארוחה בשולחן הסעודה לאורחים בישיבה, תוך כדי ששילבו בה מנות נוספות, מעבר למתאבנים הבסיסיים.
הבופה תפס תאוצה בשנים האחרונות

כללי הטקס
לאורך ההיסטוריה הבופה ידע לא מעט תהפוכות. לקראת סוף המאה ה- 18 עלתה קרנו של הבופה כשאידיאלים חדשים של שמירת הפרטיות החלו לחלחל אצל אנשי מעמד האצולה. בתקופה הזו גם אלו שיכלו להרשות לעצמם משרתים אישיים, טרחו להעמיס את הצלחות בכוחות עצמם, מה שהעיד על תרבותיות וסטנדרטים גבוהים.

בדרך כלל המנות המוגשות במסגרת הארוחה מתוכננות מראש בצורה כזו שתאפשר לסועדים לאכול אותן מבלי להשתמש בסכין ובמקרים מסוימים המנות מוכנות כך שניתן יהיה לאכול אותן מבלי להשתמש בסכו"ם כלל (finger buffet).

אין ספק שזוהי פריחתו של הבופה
בשנים האחרונות יותר ויותר מסעדות ובתי קפה בישראל מציעים לאורחים שלהם ארוחות בופה, אם כי עדיין מדובר לרוב על ארוחות המתקיימות בבוקר, בעיקר בסופי שבוע. הגלריה של אלמוג מגישה את הבופה שלה לאורך כל היום (מ-9:00 עד 15:00) ובכל ימות השבוע. תפסנו לשיחה את אלמוג רוקח, הבעלים, המנהלת והשף של המקום, כדי להבין האם מדובר במגמה שעוד צפויה להשתלט מצפון ועד דרום.

"כשפתחתי את הגלריה של אלמוג לפני קרוב לעשר שנים אפשרנו לסועדים שלנו להחליט האם הם מעוניינים להזמין מהתפריט הרגיל או להגיש לעצמם מנות מהבופה, ובהתחלה בערך חמישים אחוז מהלקוחות הזמינו מהתפריט וחמישים אחוז מהבופה. לאורך השנים המאזן השתנה, וכשזה הגיע למצב שבו קרוב לתשעים אחוז מהלקוחות בחרו בבופה ועשרה אחוז בלבד בחרו מנות מהתפריט, החלטנו פשוט לבטל את התפריט. אפשר להגיד למעשה שלא זו בלבד שהפתיחות לרעיון המקסים של הבופה היום גדולה יותר, אלא שיש לארוחות הבופה ביקוש גבוה מאי פעם". 

למה דווקא בופה? 
"הקונספט שעומד מאחורי הבופה מאוד מתחבר לאישיות שלי. אני אוהבת שפע, ריבוי פרטים, רבגוניות, גיוון, כמויות, וכל זה בא לידי ביטוי גם בבופה. 
נדרשת תחלופה שוטפת. הגלריה של אלמוג
איך דואגים לכך שהמנות יהיו רעננות וטריות לאורך כל שעות היום?
"קודם כל, הצוות המקצועי דואג לנראות הבופה בכל שעות הפעילות של המקום. זה אומר לשים לב לכל צלחת הגשה ולכל כלי, ולדאוג לתחלופה מתמדת של המנות, לסדר ולניקיון. חשוב להבין שבופה זה לא משהו שכל אחד יכול להגיש, כיוון שאם אין לך תעבורה רצינית של לקוחות, המנות יתייבשו ויתחילו להיראות לא טוב, בלשון המעטה. אנחנו מחזיקים בציוד ייעודי שכולל בין היתר בן מארי קר ובן מארי חם על מנת לשמור את כל המנות בטמפרטורות הנכונות והמדויקות. באופן כללי, לא תמצא אצלנו מנות שממתינות לסועדים יותר מרבע שעה".  

אז אם אתם מחובבי הבופה, ואוהבים שהצלחת שלכם מגוונת, תוכלו למצוא וריאציות שונות שמככבות במסעדות, ולא רק בשעות הבוקר. אולי הטרנד הבא שיגיע יהיה בופה לילה.

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
דלידה בפלורנטין: טעמים, אווירה ו'מועבט'
הקובה של מומו
מסעדות מומלצות בעיר התחתית בחיפה
תבשילי הקדירה הכי טובים במסעדות בתל אביב
ארוחה במסעדת צ'יינה ביי
יאניביצ'י עושים קולינריה משובחת
מסעדות מומלצות בקיסריה
מסעדות מומלצות בפתח תקווה
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח