נגישות
נגישות

על נשים, גברים וקולינריה

כל מה שחשבתם על ההבדל בין גברים ונשים הוא נכון: נשים אוכלות סלט, וגברים זוללים סטייקים. נשים ידרשו שלמות, וגברים יעלימו עין. נשים לא שותות אלכוהול, וגברים מבזבזים יותר כסף. אבל גם בתוך הסטיגמות המגדריות ההבדלים מצטמצמים: כולם כבר מזמינים קפה עם חלב דל שומן ואת הרוטב בצד

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
מערכת  zap rest
תאריך פרסום: 15/02/2011, 16:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

בתי הקפה הראשונים באירופה הוקמו במאה ה-17 והיוו טריטוריה גברית מובהקת. הם היו מקומות מפגש של גברים, ונשים לא הורשו להיכנס. במשך הזמן נשים הותרו להיכנס לבתי הקפה, אך אולצו לשבת מאחורי מחיצה שמפרידה בינן לבין הגברים. מאז עברו כמה מאות שנים, והרבה קפה זרם לספלים, ולמרות שההבדלים בין סועדים לסועדות היטשטשו, עדיין יש כמה נושאים שגברים ונשים לא מסכימים עליהם, בעיקר כשזה מגיע לאזור העדין שבין הסכין והמזלג.

ביקשנו מכמה אושיות מתחום הקולינריה לתת את דעתם בעניין ובדרך לנסות להרוס לנו כמה סטיגמות, וחזרנו עם תשובות שלא משאירות הרבה מקום לספק:

אלו סוגי מאכלים גברים מעדיפים לאכול במסעדות? ומה נשים מעדיפות?

"גברים אוכלים בשר יותר מנשים", אומרת ענת זרמתי, בעלים של מתחמי טאטי. "גברים מעדיפים סטייק וספריבס ונשים מעדיפות לאכול דגים, סלטים, וירקות. באופן כללי, הן נוטות לאכול אוכל קל יותר: בשעה שגבר יאכל פטה כבד, אישה תאכל מוס סלמון".

ומשקאות? לדוגמה, גברים שותים יותר אלכוהול מנשים?

"גברים שותים יותר אלכוהול מנשים. ההבדל העיקרי מצוי בסוגי המשקאות" אומר דוד חדד, ממסעדת רוטשילד'ס קיטשן. "גברים שותים יותר בירה, ויסקי, יין אדום. נשים שותות יין לבן ומשקאות כמו ורמוט וקמפרי. אחד הדברים שעדיין בולטים הוא שנשים לא מוציאות כסף על יין כמו גברים. אני לא זוכר מתי פתחתי בקבוק יין ממש יקר לקבוצה רק של נשים. לשמחתי המגמה היום משתנה, בעיקר בגלל ההבנה  שחיכן של הנשים עדין יותר ולכן הן טועמות יין טובות יותר מגברים".

ומה לגבי משקאות אחרים, כמו קפה?

שלמה (פאש) אברס, מבעלי רשת קפנטו: "כמובן שגם גברים וגם נשים שותים קפה, אבל גברים שותים קפה בטעם חזק יותר, כמו אספרסו או מקיאטו כפול. נשים שותות קפה חלש יותר, כמו לאטה מקיאטו והפוך".


גברים אוכלים ג'בטה, נשים חולקות

מקובל לומר שנשים מתעניינות בקשר שבין תזונה ובריאות יותר מאשר גברים. נשים מקפידות יותר על הרגלי אכילה נכונים ונוטות לבחור אוכל בריא יותר ודל שומן. "גברים אוכלים פחות בריא מנשים", מסבירה ענת זרמתי "נשים אוכלות יותר סלטים ויעדיפו לחם בריאות כמו שיפון, בעוד שגברים יאכלו בדרך כלל ג'בטה. הרבה נשים מזמינות קפה עם חלב דל שומן או על בסיס מים".

בתחום זה, זרמתי דווקא מזהה מגמה של צמצום ההבדלים בין נשים וגברים: "המודעות לבריאות שיש היום קיימת גם אצל גברים, בעוד שפעם היא אפיינה בעיקר נשים. אצל נשים זה אולי קשור יותר לדיאטה מאשר אצל גברים, אבל קיים יישור קו גברי עם מגמת הבריאות, וצריך להיות מודעים לשינוי ולהתייחס אליו בתפריט".

הבדל בולט נוסף בין המינים הוא שנשים אוהבות לחלוק אוכל. "נשים הרבה פעמים חולקות מנות", אומרת זרמתי, "הן שמות באמצע השולחן מנה שהזמינו יחד, בעוד גברים יעדיפו תמיד מנה אישית". זרמתי מקווה שמודעות למנהג יביא בעלי מסעדות לתת פתרון מתאים גם בתפריט - בצורת מנות קטנות, חצאי מנות ומנות sharing.

גברים נפגשים

אם לפני מאות שנים בתי קפה היו מקומות מפגש של גברים, במשך הזמן הם הפכו למקומות בילוי מועדפים על נשים. שלמה פאש מצביע על תפנית שחלה לאחרונה: "בשנים האחרונות הפכו בתי קפה ממקום שמאכלס כמעט אך ורק נשים, למקום שיש בו נוכחות שווה של שני המינים. לפני עשר שנים ישבו בעיקר נשים בבתי קפה במהלך היום אבל בשנים האחרונות המצב השתנה. באים הרבה גברים, לפגישות עסקיות במהלך היום, מה שמשפיע על אופי וצורת ההתנהלות של בית הקפה. באופן כללי בית הקפה הפך למתחם עבודה של נשים וגברים כאחד, שמגיעים לעבודה עם לפטופ, מה שמצריך מבעלי העסקים לארגן אותם מחדש כך שיספקו תנאים נוחים לעבודה".

באותו עניין מצביעה זרמתי על הבדל נוסף בין גברים ונשים. "גברים אוכלים יחד ארוחות צהריים יותר מנשים. גם אם הם קוראים לזה פגישת עסקים, הם מבלים יחד בשיחה חברית. נשים עובדות כמעט ולא קובעות לארוחת צהריים עם חברות, אין להן זמן לזה. הן לא יכולות להרשות לעצמן להיעדר מהמשרד ואחר כך לפצות על כך בעבודה עד 21:00 בלילה, כמו גברים. ברוב המקרים, לנשים יש מחויבות גדולה יותר לחזור בשעה מוקדמת הביתה. לכן אופי יום עבודתן יהיה שונה".

מה מאפיין גברים ונשים במעמד הזמנת האוכל?

"גברים מבינים פחות מנשים את השפה הגסטרונומית", אומר פאש. "הם מזמינים פחות מנות עם שמות מורכבים וזוכרים פחות פרטים. גבר מעיין פחות בתפריט והולך על הדברים שיותר ברורים לו".

"באופן כללי נשים שואלות יותר שאלות", מדווחת זרמתי. "הן מתעמקות יותר בתפריט וסקרניות לגבי ההיצע. לנשים גם חשוב לפעמים לראות את המנה לפני שהן מזמינות אותה, ואף מבקשות יותר מגברים לשנות את הרכב המנה. לעומתן, גברים פשוט רוצים לאכול, הם מסתכלים בתפריט ומזמינים".

"אני חושב שגם בהיבט הזה חל שינוי", אומר חדד. "בעבר, אוסף ההערות שהיו מלוות הזמנה של מנה אפיין בעיקר נשים. היום גם גברים עושים זאת. היום, לדוגמה, גם כשגברים מזמינים קפה הם מבקשים אותו עם חלב דל שומן ונטול קפאין. פעם רק נשים היו עושות זאת, אך היום לגברים יש אותם שיגעונות".

"נשים יותר ביקורתיות מגברים", מסבירה זרמתי. "הן דורשות יותר איכות. הן מחזירות אוכל כשהוא לא טעים להן, הן דורשות לדעת מה קורה כשהאוכל מתעכב. הן מקפידות יותר על איכות המזון ועל רמת השירות".

ומי לקוח יותר נחמד? גבר או אישה?

זרמתי: "נשים וגברים נחמדים באותה מידה, אבל בצורות שונות. אצל הגברים זה מתבטא יותר בחברמניות ובהומור. עם לקוח גבר אפשר להתלוצץ ולהתנהג בחברמניות, גם כשהוא לא לקוח קבוע או מוכר. נשים חמות יותר כלפי הצוות, מתייחסות לדברים, מחמיאות, ובתמורה אוהבות שמחמיאים להן. לכן, אני חושבת שכחלק משירות טוב חשוב לדעת איך להתנהל נכון מול לקוחות ממין נקבה וממין זכר ולזכור שכל אחד מהם מחפש לקבל את המחמאה באופן שונה.

ואי אפשר, כמובן, שלא לדבר על כסף. מי מבזבז יותר במסעדות, גברים או נשים?

חדד: "גברים מוציאים יותר כסף במסעדות מנשים. הם גם לא חולקים מנות כמו נשים, מה שמייקר את הארוחה. לצערי, נשים פחות מפרגנות לעצמן בתחום האוכל ומוציאות באופן יחסי פחות כסף מגברים. בנוסף, כשזוג יושב במסעדה, לרוב נראה את הגבר שולף את כרטיס האשראי ומשלם, למרות שבימינו מרבית הנשים יכולות לעשות את זה אפילו טוב יותר מגברים".

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מה לאכול בזמן מלחמה? 5 מאכלים שעוזרים להפחית מתח וחרדה
הצבא צועד על קיבתו: מצפון לדרום - העמותות שמאכילות
הצטיידות לשעת חירום: המזון הנכון בשעת חירום