נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

המשחקים האולימפיים המתרגשים עלינו מאפשרים לנו לנצל את ההזדמנות ולצלול אל המטבח הבריטי. צירוף המילים "המטבח הבריטי" לא נחשב למעורר תאבון. בעיני רבים מבשלני וסועדי העולם נחשב המטבח הבריטי למטבח תפל וחסר טעמים, ויש מן האמת בדבר. המטבח הבריטי שואב את סגנונו ממסורת בישול של ימי הביניים. שיטת הבישול שהייתה נהוגה אז גרמה למזון להיות מבושל יתר על המידה ולאבד את טעמו הטבעי. מיכל מוזס, עיתונאית אוכל ומתכונאית, בעלת חברת הקייטרינג פטי גאטו ובעלת ידע נרחב במטבח הבריטי מגדירה אותו כך.
"למרות שקיימים מטבחים כמו המטבח הוולשי, הסקוטי והאירי", אומרת מוזס, "קשה כיום לדבר על חלוקה אזורית. זה בהחלט מטבח ששאב ממסורות הבישול של ימי הביניים ולכן לא נחשב לזוהר במיוחד. בעיקר כשמשווים אותו למטבח הצרפתי השכן. מצד שני, הבישול המסורתי הניב מספר מנות ייחודיות שעד היום נחשבות למאפיינות את המטבח".
אחת ממנות הדגל היא מנת הרחוב המפורסמת הפיש אנד צ'יפס - מנת רחוב קלאסית. בממלכה הבריטית נוהגים לטגן את דג הקוד, העוטה בלילה זהובה, לשדך לו צ'יפס פריך ולדחוס את שניהם בקונוס עשוי נייר עיתון, כך בדרך המסורתית. אצלנו, בלבנט, אפשר ליהנות מטעמים דומים בכרמא הירושלמית וב- pier 23 שבנמל תל אביב. 

קוטג' – בית אנגלי
ונעבור לטוענת השנייה לכתר הלוא היא הפשטידה הכי בריטית שיש – השפרד'ס פאי, הידועה בשמה העברי - פאי רועים. מדובר במאפה פופולארי מהמטבח האירי (או הסקוטי, אבל למי אכפת...) המכיל שכבת בשר טחון ומעליו מחית תפוחי אדמה. הבריטים מבחינים בין הקוטג' פאי, המכיל בשר בקר, לבין השפרד'ס פאי המכיל בשר כבש. מדובר במאכל פשוט וזול יחסית, ולכן כונה קוטג' פאי - על שם בתיהם של הכפריים, להבדיל ממאכלי האצילים המוגשים ליושבים באחוזות רחבות הידיים. לאלה מכם שלא מתכננים נסיעה ללונדון לרגל המשחקים האולימפיים, איתרנו שפרד'ס פאי מעולים בברים האיריים טמפל בר וה-Molly Bloom's. 
"כשאנחנו גדלנו" נזכרת מוזס, "הסאנדיי רוסט", ובתרגום חופשי: הצלי של יום ראשון, היה דבר שבשגרה. כל יום ראשון אמי הייתה מגישה בשר צלי וירקות, מנה מושלמת לימי חופש שבהם את לא רוצה לעמוד מול התנור הלוהט ועדיין ליהנות מארוחה משפחתית". עניין המסורת הוליד את המפורסמות שבמסורות האנגליות - שעת התה. שעה שהבריטים לא יכולים בלעדיה יום אחרי יום. בלונדון קיימים עשרות בתי תה שבהם ניתן ללגום מהמשקה האיכותי לצד כריכונים, סקונס ועוגיות יבשות אחרות. הידוע שבהם נמצא במלון ריץ הלונדוני. במהלך שנות ה-80 נפתחו בתל אביב כמה בתי תה, אך המהלך לא צלח והם נסגרו בזה אחר זה כלאחר כבוד. "אצלנו בבית שותים תה באופן תדיר, יותר מאשר מים", משתפת מוזס, "אמי, למשל, תשתה תה בכל שעה במהלך היממה"

אפקט דיליה
הטרייפל הוא קינוח אנגלי הורס שזכה משום מה ליחסי ציבור רעים, "בעיקר בגלל שרבים עושים קיצורי דרך ולא טורחים על הכנתו כראוי", גורסת מוזס. הטרייפל מורכב משכבות של עוגת ספוג (או בישקוטי לעצלנים), פודינג (או קרם פטיסייר למקפידים) ופירות טריים (או ג'לי פירות למכורים) ומעל הכל הרבה קצפת. דיליה סמית', מי שהייתה הכוהנת הקולינרית הבלתי מעורערת בבריטניה של שנות ה- 80 וה- 90, הרבה לפני  שהשפים הטלוויזיוניים ג'ימי אוליבר וגורדון רמזי אחזו סכין ביד, הצעידה את המטבח הבריטי קדימה והתכינה כמה מתכונים שנעים להיזכר בהם, ביניהם הטרייפל.
המושג 'אפקט דיליה' נטבע, אגב, לאחר שדיליה הציגה בתכניתה פריט בישול או מרכיב מסוים ולמחרת בבוקר אזל אותו מוצר על המדפים ברחבי בריטניה. אז אם בא לכם משהו קר ומרענן שימתיק את הזמן מול המרקע, קבלו את הזוכה שלנו במדליית זהב אולימפית  - הטרייפל של דיליה סמית' - עם שינויים קלים כמובן, המתחשבים בעונת הקיץ המהבילה והתוצרת המקומית.

טרייפל מסורתי המבוסס על מתכון של דיליה סמית'

100 גר' בישקוטי/שאריות עוגת ספוג
2 כפות ריבה של פרי קיץ (משמש/אפרסק/שזיף)
כ-400 גר' אפרסקים/משמשים/שזיפים חתוכים לרבעים
1/3 כוס שרי/יין מתוק אחר
300 מ"ל קרם אנגלייז/אינסטנט פודינג
מיכל שמנת מתוקה
2 כפות סוכר

אופן ההכנה:
בתוך קערה מפוררים את הבישקוטי או העוגה לחתיכות גדולות.
מוסיפים להם את היין, 1/2מהפירות והריבה ומערבבים. העוגה צריכים לספוג את הנוזלים.
מקציפים את השמנת עם הסוכר לקצפת מוצקה.
מרכיבים את המנה בשכבות:
בתחתית כלי זכוכית גדול/בכלים אישיים מסדרים שכבה של עוגת ספוג ופירות,
מעל מפזרים חתיכות מהפרי שלא ערבבנו עם העוגה, יוצקים את הקרם או הפודינג וחוזרים שוב:
עוגת עם פירות, פירות טריים קרם.
מעל הכל עורמים קצפת ומעטרים במעט פירות טריים, אם נשארו.
מצננים כ- 3-4 שעות לפני ההגשה.


 

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של יקי מדי

אומנות הבישול
הולכים על גחלים
הדרבי הכי חם בעיר
לונדון מחכה לכם
על הדבש ועל המים
מותק של האני ביץ'
ביסטרו 56: הנאה מאוכל, נוף קסום ואווירה קסומה
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
מסעדת השף M37 - המסעדה שלא תרצו לפספס
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח