נגישות
נגישות

אני מצלם, משמע אני קיים

כן כן, גם אני מצלם את המנה לפני שאני אוכל אותה. לא רק כשאני אוכל משהו בשביל הטור, אלא גם לפני סתם פלאפל, או קינוח, או ארוחה אצל אמא של אשתי, או אצל אמא שלי. זה כבר כמעט אינסטינקט, כמו אבא שחייב לשאול את המלצר ״מה, אתם מייצרים את הקולה???״ או מלצרית שחייבת לדבר איתך ברבים ״אנחנו בסדר? אנחנו נהנים?״, זו פשוט עובדת חיים. קודם מצלמים, אחר כך אוכלים. לא לצלם, זה כבר כמעט לא מנומס. יש מדינות שאתה יכול לחטוף על זה קנס.

מצד שני, בואו נדבר על זה שנייה – מה הטעם? התמונות לרוב לא יוצאות מי יודע מה, מרוב אוכל ברשת לאנשים כבר לא אכפת, המנה בינתיים מתקררת, או מתחממת, או סתם נובלת, בזמן שאתה עסוק בלמצוא את הזווית הכי מחמיאה כדי לצלם לסטורי את המלאווח שהכנת עכשיו במטבח והתיישבת לאכול בסלון. קצת דיכאון.

עדיף טעים רצח מפוטו רצח

אז כשהחלטתי ללכת לנסות את הקרפ המלוח של קרפרי בתל אביב - אבן גבירול, מנה ששמעתי עליה מילים טובות מחבר שהוא שף (אני מקשיב לבעלי מקצוע. אם חבר הנדימן יגיד לי לבנות עם איטונג, אני בונה עם איטונג. אם חבר עו״ד יגיד לי לנסוע באדום, אני נוסע באדום.

שף אומר לי טעים, אני הולך לאכול), התלבטתי מאוד כי ידעתי, פשוט ידעתי עליה מראש ומהניסיון שלי דבר אחד חשוב – קרפ לא מצטלם טוב. למעשה, זו הסיבה שקוראים לו קרפ (מאנגלית: crap), כי זו איכות התמונות שאתה מקבל.

איך אני אכתוב טור אוכל בלי תמונות? זה כמו לשמוע משחק כדורגל ברדיו, משהו שאולי היה לגיטימי באייטיז, אבל לא ב2023. אבל אז תפסתי את עצמי ואמרתי לעצמי ״ליאור, אתה חייב לשחרר את הצורך בלצלם אוכל. אוכל הוא בסופו של דבר, קודם כל ולפני הכל, עניין של טעם״. ״צודק״, עניתי לעצמי, למרות שבדיעבד לא הייתי חייב, ונסעתי לטעום. כמו בליינד דייט קולינרי, אם מחפשים כותרת מוגזמת לנושא.

 מתוק או מלוח? העיקר שיש תמונה יפה. צילום: שאטרסטוק

אין לייקים. תטעמו

אז הלכתי לברטון באבן גבירול, או ״קרפרי מקומי שמביא לישראל את בשורת הקרפ הצרפתי היישר ממחוז בריטני שבצפון מערב צרפת, עם קרפים עשויים מבלילת כוסמת נטולת גלוטן אשר נטחנת יום יום בסניפינו על פי מיטב המסורת הברטנאית״. הסבר מורכב לאוכל פשוט - מדובר בקרפ, מלוח במידה הנכונה, קריספי בקטנה, דק דק כמו שצריך, שבתוכו שמים ניסים ונפלאות. הנה הדוגמאות שאני ניסיתי:

קרפ גראטן – קרם פרש, אמנטל, תפו״א, בצל ירוק ושום קונפי. על זה הוספתי ארטישוק, ושמעו, זו מנה הצגה. לא כבדה מדי, לא קלילה מדי, לא פשוטה מדי, לא מתוחכמת מדי. אם כבר מדי, היא בול מדי.

 קרפ מלוח. צילום: שאטרסטוק

קרפ כתף בקר של ברטון – אמנטל, פרמז׳ן, תפו״א, כתף בקר, שום קונפי (כן כן כל מה שיש בו שום קונפי אני מזמין, ומי שלא עושה כמוני לא מבין כלום, שום קונפי זה המאכל הרשמי של גן עדן), עלי אורגנו טריים, רוקט וטאצ׳ חרדל. מה שיפה במנה הזאת שהיא גם מרגישה בריאה, גם מרגישה מושחתת, גם מתאימה לצהריים בזמן העבודה וגם מתאימה למאנץ׳ של 4 בבוקר אחרי 2 בירות יותר מדי.

קרפ סלמון של ברטון– קרם פרש, בצל ירוק, סלמון מעושן, ושפריץ לימון. יש גם גרסה דומה עם פלמידה כבושה וצלפים. לחובבי הקלילות ולנאמני הסלמון המעושן שבינינו.

קרפ ארטישוק א-לה רומנה של ברטון – מנה טבעונית שהזמינה חברה טבעונית שלי, עם גבינה טבעונית, ארטישוק, בצל ירוק (הם שמים בהכל בצל ירוק. ברמה שאני חושב שהמקום ממומן ע״י ארגון מגדלי הבצל הירוק בישראל), עגבניות מיובשות ושום. לא טעמתי, כי אין לי עניין בחיים לאכול גבינות טבעוניות, אבל – וזה אבל גדול – כן יש לי המון עניין ללכת לאכול במקומות שנותנים פתרונות טעימים ומוקפדים לחברים הטבעוניים והצמחוניים שלי, כי וואלה, אני אוהב ללכת איתם ביחד למקומות. אתם יודעים, כנהוג עם חברים. החברה דיווחה שטעים מאוד.

יש גם כל מיני בייקון טלה וצ׳דר, סנט מור ירוקים, לבנה חציל, חלומי צאן, וכמובן שגם גרסאות מתוקות כמו קרמל מלוח, סינבון, בנופי ועוד ועוד ועוד. ליד כל זה צ׳ייסרים ב-10 ש״ח ובירות במחירים של הניינטיז, והופ, הכל שמח יותר. כמה קל להיות מאושר, כשהאושר לא יקר.

 יש הרבה גרסאות, אפילו נטורל. צילום: שאטרסטוק

לא צילמתי, אבל...

לא צילמתי, אבל היה מאוד טעים. תאמינו לי. אני לא כותב ״טעים״ על משהו לא טעים, לא אומר ״מצחיק״ על משהו לא מצחיק ולא אומר ״לא״ לקרם ברולה, באף שעה של היום.

 קרפ לקינוח, מישהו? צילום:. שאטרסטוק

לא צילמתי, אבל כן הספקתי לצחוק עם המוכרים, לקבל מהם סיבוב צ׳ייסרים, לקבל מהם גם המלצות טובות וגם אחלה שירות, ואולי אפילו יותר חשוב - לדבר עם אשתי, הבן שלי והחברה שבאה איתנו לאכול. וואלה אנשים נחמדים מאוד.

לא צילמתי אבל בכל זאת שמתי פה תמונות באמצעות קסם ושמו ״אינטרנט״. הורדתי משהו משאטרסטוק ומבחינתי זה מספיק טוב. צלמים מקצועיים תיעדו עבורי חוויה, מה רע.

לא צילמתי. אז מה.

צילום תמונת שער: שאטרסטוק

אהבתם את הכתבה?

כתבה מהממת
4
פחות אהבתי
3

כתבות נוספות של ליאור נויפלד

Newsletter Icon