נגישות
נגישות

בלאק פריידי: מרד המסעדנים עד הרגע האחרון

השורה התחתונה - מיום שלישי הקרוב המסעדות שוב נסגרות. קדמו להחלטה העצובה הזאת אלפי ביטולים של הזמנות, סגירה מוקדמת של מסעדות בשישי ופארסה אחת מביכה ומייאשת. כל מה שקרה החל מהחלטת הממשלה בשעת ליל ועד לשינוי בדקה ה-90. יומן מסע בזמן

חדשות האוכל חדשות מהצלחת
גלי יחיעם וקובי גולדברג
גלי יחיעם וקובי גולדברג
תאריך פרסום: 18/07/2020, 0:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

 עסקים כרגיל. לכאורה. שוק הכרמל ביום שישי (צילום: גלי יחיעם)

התעוררנו לבוקר יום שישי עם הידיעה שעוד כמה שעות שוב אין לנו מסעדות וסיימנו את הצוהריים עם מסעדות פתוחות כרגיל עד יום שלישי הקרוב. את האמת צריך לומר. הזיג זג מביך והבלבול רק מתגבר מרגע לרגע אבל את הקרדיט האמיתי במקרה הזה צריך לתת למסעדות ובראשן למסעדנים הרבים שהודיעו "אנחנו פותחים את המסעדות בסוף השבוע".

המרד של המסעדנים אכן צלח והמסעדות עוד איתנו לכמה ימים אחרונים של חסד. עוד נחזור לפיאסקו המביך של הממשלה ומקבלי ההחלטות אבל שלב שלב. לא נקדים את המאוחר. יש לנו עוד כמה שעות של ייאוש, אדישות וחוסר אונים.

12:00: עוד כמה שעות אין יותר מסעדות

רגע לפני שהכול שוב נסגר עד להודעה חדשה החלטנו שאנחנו רוצים להספיק ולהיפרד מכל הכיף שעוד נותר סביבנו. אין לדעת מה צופן לנו העתיד – או יותר נכון – אין לדעת מה תחליט הממשלה על עתידנו. האם מחכה לנו בהמשך סגר רק בימים שמתחילים באות ר'? האם זה רבע סגר רק על מסעדות שמתחרזות עם סוף המשפט  "תגידו רם – מוחרם" ? או שזה דווקא יהיה סגר ימי מלא, אבל רק על חופים שיש בהם דגל לבן ומוכרים בהם ארטיק קרח בטעם אננס? מבולבלים? כולנו.

 מה הלאה?? שישי בצוהריים בשוק (צילום: גלי יחיעם)

13:00: מסיבת סיום עצובה בשוק הכרמל

בדרך אל הים עצרנו לדבר עם כמה בעלי מסעדות לשמוע מה יש להם להגיד ואם נותרה בהם טיפת תקווה. הגענו אל שוק הכרמל וגילינו עוד רבים כמונו שבחרו לצאת ולבלות בשישי בצהריים בידיעה שבשעה חמש על פי ההנחיות, הכול נסגר.

"השקענו את כל הכסף על החלומות שלנו והכל נעצר"
קפצנו לשיחה עם שקד פחימה השף והבעלים של מסעדת "דואה" בלב השוק. בשעה 13:00 בצהריים המקום היה מקופל ומאורגן לסגירה. מסעדת דואה הכשרה נפתחה כחודשיים לפני הקורונה בסמטאות השוק ובהצלחה גדולה: "פתחנו בינואר. הכול הלך מעולה עם הזמנות לכל הסופ"ש והרגשה שזה הולך הכי טוב שאפשר ואיך שהגיעה הקורונה הכול התפרק לנו" .

שקד שיתף אותנו איך הוא מנסה לשרוד את התקופה: "בגלל שאנחנו עסק חדש אין לנו שום תמיכה מהמדינה. אנחנו מנסים לשחק עם הקלפים אבל ההנחיות כל הזמן משתנות והזמנות שנקבעו מראש מתבטלות בהתאם". ניסינו להבין איך אפשרי בכלל לנהל מסעדה בתקופה כל כך הזויה בין סגר לסגר: "לקח זמן להתחיל להתאושש אחרי הגל הראשון, העובדים לא חזרו לעבודה כי זה כבר נחשב מקצוע לא בטוח והיינו צריכים להתחיל ולהניע הכול שוב מחדש. אחרי שבועיים שכבר התחלנו לעלות שוב על דרך המלך הגיע הגל השני ואיתו ההנחיות החדשות שהגבילו אותנו מאוד עד הסגירה המוחלטת והפתאומית ממש עכשיו".

 הכול התפרק לנו. אין לנו מושג איך ממשיכים. מסעדת דואה בשוק הכרמל (צילום: גלי יחיעם)

מצפים למענה יעיל מהממשלה
אין מה לדבר על משלוחים במסעדת שף: "מה אני אעשה משלוח לסטייק? עד שיגיע כבר לא יהיה טעם. אז כרגע אנחנו סגורים עד להודעה חדשה. אנחנו רוצים לשמור על הבריאות של כולם ומבינים את המצב, אבל מצפים שהממשלה תיתן מענה ופתרונות גם בשבילנו".

דואה DOHA - תרמ"ב 37, תל אביב, 052-6868399

14:00: ירידה של יותר מ-50 אחוזים בהכנסות

בכאב לב המשכנו למסעדת הבשרים M25 בשוק, שם הכול היה נראה כמעט כרגיל. שיקוף של כל התקופה האחרונה - מצד אחד השגרה כביכול ממשיכה אבל ברקע חוסר וודאות מוחלט והפסדים כלכליים מטורפים. "את חודש יוני התחלנו עם ירידה של 40% וביולי כבר חווינו ירידה של יותר מ- 50% מהמחזור החודשי". משתף ניב, מנהל המקום. "האתגר שלנו הוא לנסות ולהחזיק את העסק, אם לא להרוויח אז לפחות שתהיה תזוזה אבל גם מצב כזה כמעט ובלתי אפשרי. חלק גדול מהצוות עזב אחרי הגל הראשון ועד שהשקענו כספים בלהכשיר צוות חדש אנחנו שוב נאלצים לסגור. אנחנו לא עושים משלוחים כי זה לא באמת שווה לנו ואי אפשר לדעת מה יהיה בהמשך".

 ירידה של מעל 50 אחוז מההכנסות. מסעדת M25 בשוק הכרמל (צילום: גלי יחיעם)

לשאלתנו האם הם מתכננים בכל זאת לפתוח ולהצטרף למרד המסעדנים אומר ניב: "כאן בשוק אנחנו תמיד סגורים בסופ"ש אך גם את הסניף ברמת אביב לא נפתח היום ונסגור ב-17:00 בהתאם להנחיות. אנחנו שומרי חוק". אז המסעדות אולי רוצות לשמור חוק אבל החוק פחות שומר עליהם כנראה..

M25 - סמ' הכרמל 30, תל אביב, 053-9380862

15:00: שלום, ההזמנה שלכם לערב הקרוב מבוטלת

בדרך לים עצרנו ב"בית תאילנדי" של המסעדן והשף יריב מלילי בבוגרשוב ליד הים. מבחוץ המצב היה נראה שגרתי למדי מה שהגביר את התחושה ההזויה משהו של הדקה ה-90. המארחת במקום ציינה בחצי ייאוש שנכון לעכשיו הם ביטלו את כל ההזמנות לשישי בערב והעבירו את כולם למתכונת של טייק אווי. המושג 'נכון לעכשיו' עוד יקבל פה משמעות מיוחדת.

16:00: הגלים ששטפו את כל ההנחיות

אחרי השיחות מלאות הייאוש קפצנו לים רגע לפני שסוגרים לנו גם אותו. עמוק במים המלוחים הצלחנו לשכוח לכמה רגעים מהמצב ולהיזכר בימים שבהם המילה 'סגר' הופיעה רק בספרי ההיסטוריה. היינו צריכים את רגעי החסד הספורים האלו. רק יצאנו מהמים וחזרנו לעולם שמתנהל לאחרונה כמו משחק כדורגל עם הכלל המנצח - 'זה לא נגמר עד שזה לא נגמר'. בשורה חדשה - הלחץ והמרד של המסעדנים עשה את שלו וסגירת המסעדות נדחתה ליום שלישי.

אנחנו בריאליטי או בסרט אימה? לצחוק או לבכות? עברנו מיד שוב דרך "בית תאילנדי'" כדי לחוות את השיגעון בשטח. זה לא היה נראה שהם מופתעים יותר מידי. אדישים? כנראה. "אנחנו שוב מרימים טלפונים ומחזירים את כל מי שהזמין שולחן וקיבל ביטול. גם הצוות כמובן הוחזר ברגע האחרון". קיבלנו זיקוק של רגע מטורף שמשקף תקופה שלמה של פינג פונג בלתי נגמר.

 ממובילי המרד. הרצל 16, תל אביב (צילום: בקי ברי)

מאחורי הקלעים: השינוי של הרגע האחרון

אז מה היה לנו פה? מסעדות שהודיעו על התעלמות מההנחיות, מקומות שכבר מכרו בזול את האוכל שנשאר וגם כאלו שכבר סגרו ולא יפתחו שוב בתקופה הקרובה (מסעדת 'דואה' למשל שכבר סגרה בצהרי היום ולא תחזור לפתוח יותר בימים הקרובים). דיברנו עם כמה מסעדות "מורדות":

רובינא: עסקים כרגיל. תתקשרו לפני
רובינא בר ליד הבימה בניהול משותף של הבעלים של לואי בר ו-גאזטה בר יין. גם הם חלק מהרשימה המכובדת של מסעדות בתל אביב שהודיעו שהם לא נשמעים להנחיות ומבחינתם זה בלתי אפשרי להיערך לסגירה מהרגע להרגע.

איך התנהלתם ברגע ששמעתם על סגירת המסעדות?
"אנחנו תכננו להמשיך ולפתוח כרגיל. כל מי שהתקשר לשאול המלצנו להתקשר שוב לפני שהם רוצים לבוא. מבחינתנו עסקים כרגיל. אין לדעת בכל רגע נתון מה יהיה הלאה".

 בלתי אפשרי לסגור תוך שעה. רובינא, תל אביב (צילום: קובי גולדברג)

מה התוכנית ליום שלישי?
"בגל הראשון פתחנו מחוץ לרובינא עגלה של טייק אווי עם נקניקיות וקוקטיילים. הלך ממש טוב. גם הפעם נלך על זה ואולי עוד נתרחב..".

רובינא - robina - מרמורק 6, תל אביב, 053-9380948

הרצל 16: הפסדים של יותר מ-50 אחוזים
אחת המסעדות שהודיעו שימשיכו לפעול כרגיל במהלך סוף השבוע היא "הרצל 16" בתל אביב. בשיחה עם אחד המנהלים של המסעדה הוא מספר לנו ש"אנחנו לגמרי חלק מהמסעדות שתרמו לדחיית הסגר, אנחנו ועוד הרבה מסעדות כחלק ממחאת המסעדנים. הכנו דברים באלפי שקלים לסופ"ש. אם הממשלה הייתה מחזירה לנו את ההוצאות לא הייתה שום בעיה. אנחנו לא מפחדים מדו"חות, אנחנו בטוחים שאנחנו צודקים וגם על דו"חות אפשר לערער".

מי אשם?
"אף אחד לא אשם בקורונה אבל הממשלה כן אשמה על סגירת העסקים. באירופה ובארה"ב נותנים עזרה מלאה לעסקים וכאן כמעט וכלום. אנחנו עם הוצאות של עשרות אלפי שקלים והפסדים של יותר מ-50 אחוזים.

 בואו להאפי האוור רגע לפני סגירה. הרצל 16, תל אביב (צילום: בקי ברי)

מה הלאה?
יש לנו ממחר (יום ראשון) האפי האוור מיוחד לתקופת הקורונה בין השעות 12:00 בצהריים עד חצות. לגבי ההמשך עוד לא יודעים מה יהיה בשלישי - אולי נחזור לטייק אווי למרות שזה לא משתלם אבל לפחות ננסה למזער נזקים.

הרצל 16 - הרצל 16, תל אביב, 053-9367425

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
דואה DOHA בתל אביב
053-5560128
רובינא בתל אביב
053-9380948

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
מה נשים אוהבות לאכול? המסעדות המושלמות לערב נשים
אייל שני עושה גלידה, מה, לא נטעם?
קינוחי שוקולד מומלצים בעוטף ובצפון