נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
נראה שמושב טל שחר, זה הנמצא סמוך לצומת נחשון, בקרבת הדרך המובילה מרמלה לבית שמש, כבר לא ראה מזמן ריכוז כה גדול של כלי רכב חונים ברחובותיו הצרים. אחרי צהרים של יום שישי האחרון של חודש יולי 2004. מגרש החניה של יקב שורק לא יכול היה לקלוט את כל עשרות מכוניות "יצרני" היין הישראלי שהגיעו להשתתף בחגיגתה של משפחת שחם במסיבת פתיחת בית הספר ליין בניהולו של ניר שחם, המוכר והידוע בקהילת היין בארץ. היו שם 300 , ואולי יותר, בוגרי קורסי היין של יקב שורק (ובני משפחתם) שהחל בפעילותו בשנת 1994. הקורסים אמנם מתקיימים כבר כ-10 שנים אך עתה עומד להיפתח במקום בית ספר ליין, שמשמעותו הוספת קורסים והרצאות נוספים בנושא הכרמים, היין ועוד.
12 יקבי בוטיק הקימו בוגרי הקורסים עד כה: אבידן, אלון, בן שושן, גינתון, גלאי, הר נוי, זאוברמן, יפו, נאות סמדר, נחשון, סוד הין וקדש ברנע.
בוגרים אחרים מייצרים יינותיהם בכמויות קטנות להנאתם העצמית והנאת בני המשפחה וחברים. אחרים הסתפקו ברכישת ידע והבנה מעמיקה יותר בנושא המרתק, היין.
הם הגיעו טיפין טיפין ובידיהם בקבוקי יין מתפארת יצירתם.

היו שם בקבוקי יינות צפרירים, אבידן, דמארי, טל, גלאי, להט, מייסון ועוד שמות ותוויות יפהפיות שעוצבו במיוחד עבור עשרות הבקבוקים שיוצרו ביקבים הביתיים הקטנים. כמובן שטעמתי חלק מהיינות, חלקם היו מצוינים, עם ריחות פירותיים ומאוזנים להפליא. היו גם יינות פחות טובים שאיבדו צעירותם והגיעו לזיקנה מוקדמת...
על השולחנות שמוקמו על הדשא הנרחב של משפחת שחם עמדו קנקני זכוכית מלאים ביין "טל שחר 2003 " שנמזג לכוסות הנוכחים כמים (אדומים וטעימים).


יוסי שחם פתח את האירוע בדברים קצרים אותם נשא מלא התרגשות:
"החלטנו לעשות משהו משום דבר, משהו שלא הכרנו ובקושי היינו קרובים אליו." פתח יוסי
"הקמנו את היקב זה כשממוצע צריכת היין בארץ לנפש היה 4 ליטר והיינו היקב הרביעי בין יקבי הבוטיק. היום הממוצע מתקרב ל7 ליטר, ובארץ קיימים למעלה מ100 יקבי בוטיק.
אנו עומדים עם ניצני הגשמת חלום ועם אפשרות שעמק שורק יחזור למה שהיה בימי יהודה ודוד המלך. עמק של ענבים ושל יין.
אני חייב להודות להרבה אנשים שהיו שותפים לתהליך הזה. אנשי האזור ומחוצה לו ביניהם ברי ססלוב שאיתו הקמנו את היקב ומאירקה ויזל, ראש המועצה. אני חש אווירת התגשמות חלום ואני משוכנע שאנחנו בתחילת קצה דרך שבסופה ארץ יהודה תזכיר את מה שהייתה לפני 2,000 שנה, ארץ יין שסיפקה יין לכל ארצות אגן הים התיכון."

כל הכוסות מולאו יין והורמו לחיים בקריאה רמה לחיים, לחיי ענף היין, לחיי יקבי הבוטיק ולחיי יקב שורק ובית הספר ליין שניר פותח.

מאירקה ויזל, ראש המועצה  האזורית, אמר שלו אישית ערב כזה עושה נחת רב. "חלום גדול היה לי לפני עשר שנים כשהתחלנו בפרויקט דרך היין. התחלנו עם 2-3 יקבים והחלטנו להקים פרויקט שיהיה מספר אחד בארץ. הגענו ללמעלה מ20 יקבים במטה יהודה ואף הקמנו מועדון יין המתכנס אחת לחודש. אני אורח קבוע בו. אני לא מייצר יין אני אוהב יין".

המברך הבא היה עדי אבישר המוציא לאור של המגזין "יין וגורמה". עדי הוא בוגר הקורס הראשון לעשיית יין ביקב שורק שנערך בשנת 1994. הוא היה גם בין הבודדים שעשה יין בחבית שלמה. "כשהגענו לקורס לא ידענו מה אנו הולכים לעשות. אבל זה התבהר מהר מאוד. ברי ססלוב לקח אותנו לכרם בשעה 5 בבוקר והתחלנו לבצור ענבים מהם עשינו את היין.
זאת הייתה חוויה בלתי רגילה שלעולם לא תשכח. שנתיים לאחר מכן החלטתי שלעשות יין אשאיר לאנשים אחרים ועברתי לייסד את המגזין יין וגורמה. שקיים עד היום הזה.
בתחילת הדרך כשדיברו על יקבי בוטיק זה היה משהו קצת מגוחך וצחקו על יקבים אלה. אך כשהתחלנו בטעימות היין במגזין ב1996 ויקבי בטיק זכו לציונים גבוהים, התחיל לזוז משהו בענף והתחילו לומר בציבור שחברה אלה באמת יודעים לעשות יין.
היום קיימים למעלה מ100 יקבים בארץ, ובכל טעימה הנערכת במגזין כיף לראות את כל הייננים החדשים המביאים למערכת את יינותיהם ומצפים בכיליון עיניים לתוצאת הטועמים. במילה אחת אפשר לסכם שזו תרבות של יין ואנחנו חיים תרבות זו כאן יום יום, שעה שעה. הוקמו כאן דורות של יצרני יין. תודה למשפחת שחם על מה שעשו."

אחרון הדוברים היה חתן השמחה הראשי ניר שחם – מחיאות כפיים.
ניר מלא התרגשות ואושר סיפר שהוא מרגיש כמו בחתונה בה נמצאים הרבה אורחים שאת כולם הוא מכיר. "זהו אירוע מאוד מרגש המשך של משהו וגם התחלה חזקה של משהו שאני מאוד אוהב.
הגעתי הנה לפני שאהבתי יין ולמדתי לאהוב יין ולעשות אותו תוך כדי התהוות הדברים. לראות אתכם מגיעים ליקב עם חיוך גדול וחוזרים בסוף למכונית עם חיוך עוד יותר גדול, עושה לי מאוד טוב. אני רוצה להביא את השמחה לכולם דרך העבודה של עשיית יין"

רגע השיא של האירוע היה גזירת הסרט בכניסת מבנה בית הספר. הסרט הורכב מזמורות גפן. יוסי ובנו ניר אחזו בידיהם מזמרות ולקול מחיאות כפים רמות של הנוכחים נגזר הסרט.

מוסיקה נעימה התנגנה ברמקולים, לחמים טריים, סלטים, ירקות ומבחר גדול של גבינות הוגשו בשפע. והיין, כן היין, זרם ללא קץ לפיות האורחים.
דר' ארקדי פפקיאן, מרצה בקורסי היין של יקב שורק, ויועץ בכיר ליקבים בארץ, ריכז סביבו לא מעט מעגלי תלמידים ובוגרים שנתנו לו לטעום את היינות מעשי ידיהם, כשהם מצפים למוצא פיו ולהערותיו בקשר ליינות. ארקדי, ברצינות רבה טעם ונתן דברי שבח או שהעיר מה חסר ביין שטעם.
ניר סיפר לי שלפני שנה נרשם מישהו לקורס מהיום להיום. הוא פגש באקראי בוגרת קורס שהדביקה אותו בהתלהבותה. "יצא לו יין לא נורמלי והוא היה אחד המאושרים בקורס."

השמש כבר כמעט סיימה את מהלכה היומי, והתקרבה באיטיות לעבר שקיעתה בים. השבת כבר הקישה על הדלת. אט אט התפזרו הנוכחים. ניר שחם הסתובב ב"ממלכת" משפחתו מלא בשמחה, גאווה ואושר. החיוך לא ירד לרגע משפתיו, חלומו הגדול מתגשם: בית הספר לייצור היין נפתח.
בהצלחה לניר מאתר היין הישראלי. לחיים, לחיי היין הישראלי וליוצריו !!!
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של טל גל כהן

יותר מדי יקבים
וויסקי למבינים
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר