נגישות
נגישות

קפה עוטף באהבה – הפרויקט למען מפוני העוטף

כשיזם מתחום בתי הקפה והמסעדות חושב איך לעזור למפונים, אנו מקבלים בית קפה משובח בשילוב חנות עם מוצרים שווים במיוחד, מעשי ידי תושבי העוטף

מגזין REST חדשות האוכל חדשות מהצלחת
ליהי גיאת
תאריך פרסום: 17/04/2024, 18:56

ה-7 באוקטובר חקוק אצל כולנו כטרגדיה לאומית קשה שאת הריקושטים שלה כולנו סופגים עד היום. תושבי מושב נתיב העשרה חוו את התקפת המחבלים הרצחנית על בשרם, כש-20 מתושבי המושב נרצחו, ו-1080 פונו ליישובים אחרים, רובם לתל-אביב. 

כעת, יוזמה חדשה של תמיר ברלקו – יזם ומייסד רשת ארקפה ומיזמים קולינריים רבים בישראל ובעולם – פותחת לתושבים העקורים מקור תעסוקה משמעותי, וחיבור לקהילה החדשה שבה הם חיים, בלב תל אביב. הרעיון: רשת בתי קפה ייחודית, שהופעלו על ידי תושבי נתיב העשרה עצמם, וימכרו שלל מוצרים שתושבי היישוב גידלו, רקחו, בישלו או יצרו. צוות העובדים יקבל הכשרה מקצועית יסודית בתחום ניהול בתי קפה ויוביל את הפעילות.

על רקע בית הקפה. מימין לשמאל: יותם קידר, רז קידר, נועה שבת, תמיר ברלקו. צילום: סיון פרג'

בבית הקפה יוגשו מגוון רחב של מוצרים איכותיים, כמו קפה משובח, מאפים טריים (לחמים, עוגות, מאפים מתוקים ומלוחים שנאפים מדי יום במקום תוך שימוש בחומרי גלם איכותיים וטריים), כריכים משובחים: תפריט הכריכים פותח על ידי השפית רותי רוסו, ומתבסס על שילובים ייחודיים של חומרי גלם טריים מהעוטף, תוך הקפדה על טעמים עשירים ומגוונים.

בנוסף, ימכרו מוצרים מהעוטף כמו יין, ריבות, פירות יער, עוגות, גרנולה, חולצות, ספלים ועוד - מגוון רחב של מוצרים מקומיים איכותיים שיהיו זמינים לרכישה בבית הקפה, ויאפשרו לקהל המבלים לתמוך בחקלאים ובקהילות מהעוטף, ויאפשרו להם לקחת הביתה מזכרת ייחודית.

 הסניף הראשון, "קפה עוטף - נתיב העשרה", יפתח את שעריו במתחם שרונה בתל אביב במהלך חודש אפריל. בית הקפה יהווה בית שני עבור תושבי נתיב העשרה, אשר איבדו את בתיהם ופוצו ברובם לתל אביב בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. הרווחים מבית הקפה יועברו ישירות ליישוב נתיב העשרה וישמשו לשיקום ופיתוח קהילתי. תרומה זו תאפשר ליישוב להשקיע בחינוך, תרבות, רווחה ועוד, ותסייע לחזק את חוסנם הקהילתי.

ירקות תוצרת תושבי העוטף. צילום: עדן מור יוסף

תמיר ברלקו, יזם הרעיון הנפלא -  איך עלה הרעיון?

"אני המון שנים בתחום, הייתי הבעלים של ארקפה, טוטו, הרברט סמואל- המון מוסדות אוכל. כמו כולנו, גם אני נשאבתי לטלוויזיה בשבועיים הראשונים של האסון הנורא שנפל עלינו, ואז קיבלתי טלפון מחגית עברון מגלובס, שרוצה שאני אבוא לפגישה עם חברת אידיאה להיפגש עם מיכל ציון הבעלים, כי יש להם רעיון מדליק והם צריכים מישהו שייקח וירים את זה.

נפגשתי עם מספר אנשים שם, והם באו אמרו 'אנחנו צריכים לייצר משהו למפונים, שיהיה מקום מפגש לקהילה'. ככה התחיל הרעיון. ואז אמרנו מה הדבר הכי טוב לייצר לקהילה? בית קפה, שלמעשה ייתן להם גם מקום מפגש לקהילה, וגם מקום פרנסה לתושבים מאותם יישובים.

 וכך התחיל הרעיון והתחלנו להתגלגל. נפגשנו עם תושבי יישוב רעים ועם תושבי נתיב העשרה. בהתחלה לא הייתה היענות, הם כולם היו עדיין קצת מבולבלים".

עם מי נפגשת שם? איך הגעת אליהם?

"ראיתי כתבה ופניתי אליהם, בצורה הזאתי. ואז נפגשתי עם החבר'ה של רעים, הם לא היו זמינים לזה. נפגשתי עם נתיב העשרה שאמרו מעניין הסיפור הזה. הם היו הראשונים. התחלנו לשבת ואמרנו רגע, איך עושים את זה? איך אתה יוצר משהו בתל אביב לאנשים שגרים בתל אביב, ואיך אתה יוצר משהו שמאפשר לך לתת להם חכה ולא דג, משהו שיתן להם סיבה גם לקום בבוקר. איך בונים מודל מהדבר הזה? ואז התחלנו להגיע לתובנה שהמודל צריך להיות שהיישוב שותף ומתוך היישוב בוחרים שניים שלושה מנהלים שגם הם שותפים.

לדוגמא בנתיב העשרה, כל מנהל מקבל חמישה עשר אחוז גם מהרווחים, חוץ ממשכורת. שלושה מנהלים בנתיב העשרה מקבלים סך הכל ארבעים וחמישה אחוז מהרווחים והיישוב מקבל חמישים וחמישה אחוז מהרווחים. גייסנו להם כסף ואז אמרנו רגע איך עכשיו מארגנים לזה תרומה, איך עושים את זה? אז פנינו לשרונה והם אמרו יאללה, אנחנו נותנים לכם נכס לחצי שנה לפופ אפ שלכם, ואחר כך ניגשנו לקרנות. התחלנו לפנות לבנקים לקרנות והראשונים שקפצו על זה זה קרן take for Israel, קרן הייטק של החברות הכי גדולות. הם העמידו לנו את התקציב כתרומה ואמרו 'אנחנו איתכם בכל אחד מהישובים'. ואז יצאנו לדרך, כבר חמישה חודשים בתוך התהליך.

ואז הלכנו וליקטנו מוצרים בייצור של אנשי העוטף. זה היה מורכב כי חלק מהיצרנים, המפעל שלהם נשאר בדרום או אפילו נשרף, אבל להפתעתי מצאנו הרבה דברים מיוחדים. למשל ריבות של מישהי שמגדלת פטל ואוכמניות, ואחת שיש לה ממרחים ודבש. חיפשנו דברים מיוחדים, יינות, שמנים, עוגיות, עוגות, יצרנו קונספט של חנות".

אז בעצם מי שמגיע, גם קונה מוצר איכותי וגם תורם.

"נכון. וחוץ מזה, יש גם בית קפה ליד. ובכל יישוב נותנים את הדגש על משהו שחשוב ליישוב, נגיד בקפה של יישוב רעים, שזה יהיה הסניף השני, אנחנו נשחזר כל הסיפור של דביר שנרצח. אנחנו נשחזר שם את השוקולד. עם נתיב העשרה יהיה את הקטע של הבר גן בחוץ, נייצר גינה ותהיה אפשרות לשבת וערוך עליה פיקניק.  

יש לנו הרבה עזרה, העירייה איתנו בקטע מדהים, רותי רוסו שעוזרת לנו בבנייה של התפריט, המון גורמים מאוהבים בזה וכולם תורמים בנדיבות. הנהלת מתחם שרונה תרמה את הנכס באחד ממבני השימור היסטוריים מימי הטמפלרים עבור הקמת הפרויקט למשך חצי שנה ללא עלות".

מתי הפתיחה?

"אנחנו נפתח אחרי פסח. אני מאמין שקודם נפתח את החנות בבית הקפה ואחר כך, אחרי פסח, בגלל הסיפור של הכשרות, נפתח גם את הבית קפה. וזו רק ההתחלה, אנחנו הולכים לפתוח כמה וכמה סניפים כאלה, עבור יישובים נוספים".

 איתי לוי, יו"ר ועד נתיב העשרה ונציג היישוב בתקומה מסר: "בשבעה באוקטובר נרצחו 20 בני הקהילה שלנו, מייסדים חברי כיתת כוננות, ילדים שלנו אחים שלנו כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, העצב בלתי נסבל, הכעס גדול, כקהילה אנחנו באמצע נדודים מחוץ לבית שלנו ומקווים להתמגנט בחזרה ולשוב במהרה הביתה, בתוך המסע הזה פגשנו אנשים נהדרים, אכפתיות ציבורית, אהבה נקייה ורצון לעזור וככה קם לו בין השאר מיזם קפה עוטף אליו צירפנו את פאב הגן שלנו, פאב חברתי קהילתי שיש לנו במושב, ביחד עם אנשים יקרים אנחנו רוצים לפתוח בקרוב את בית הקפה שלנו במתחם שרונה. מטרות המיזם לחבר את הקהילה לתת מקום ביטוי לדור ההמשך להתחבר לתושבי תל אביב ובכלל שכל כך חיבקו אותנו מהיום שהגענו לפה, אנחנו תקווה שהמיזם החברתי הזה יצליח, אנחנו מזמינים את כולכם לקחת חלק וחבור לבקר אותנו ולהיות מהלקוחות הראשונים של הקפה החל מסוף החודש, שנדע ימים טובים ושקטים ושב"ה החיילים שלנו והחטופים יחזרו הביתה בשלום".

קפה עוטף, פארק שרונה, תל אביב.

שעות פתיחה: א' - ה' - 7:30 - 18:00, שישי: 7:30 - 15:00 שבת: 7:30 - 18:00

*חלק מן המסעדות המופיעות בכתבה הינן לקוחות rest אך נבחרו ללא שיקולים מסחריים

אהבתם את הכתבה?

כתבה מהממת
6
פחות אהבתי
1
יום האישה עם כוכבת משחקי השף: "ידעתי שאצליח"
טעמים של ג'אז ואוכל משובח
מסעדת שף כשרה למהדרין? "פה כדי לעשות היסטוריה"
אדוני ירצה גם כרית? המסעדות שאהבנו בבתי מלון
סאנסט באשדוד: לאוהבי בשר והחיים הטובים
הירושלמית החדשה והמסקרנת מיט טיים - ביג טיים!
מסעדות כשרות בפריז לכבוד יום הבסטיליה
מסעדות אכול כפי יכולתך - ליום העצמאות של ארגנטינה

הצטרפות לניוזלטר

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER