נגישות
נגישות

הצטיידות לשעת חירום: המזון הנכון בשעת חירום

שימורים, ממתקים, ממרחים או קטניות - איזה אוכל הכי כדאי לארוז ולקחת לממ"ד ולמקלט בזמן מלחמה ובאיזה מזון חשוב להצטייד בשעת חירום? כל מה שחייבים שיהיה בבית

מגזין REST חדשות האוכל חדשות מהצלחת
אורלי בויום
תאריך פרסום: 17/10/2023, 11:30

מלחמת "חרבות ברזל", הכניסה לחיינו המון חוסר וודאות וחרדה ואיש אינו יכול לומר ולנבא מתי המלחמה תסתיים, למרות שכולם כבר משוועים לימי שקט ותחושת ביטחון. בינתיים, אנחנו חיים בסוג של שגרת חירום - שגרה חדשה שנחתה עלינו  ורצוי שנתאים עצמנו למציאות החדשה וכל מקרה שלא יבוא, נצטייד באוכל ושתיה החשובים שיהיו זמינים עבורנו בשעת חירום.

לקטנו עבורכם את המזון שאתם ממש חייבים לקחת אתכם בכל אחד מהתרחישים הלא נעימים אך המציאותיים, לשהייה של מספר ימים ואף יותר. קרקרים, שימורים, חטיפים, ממרחים וחטיפים שילוו אתכם ויעזרו לכם לשרוד בכל תרחיש אפשרי ובכול מצב -  תרשמו, תקנו, תתארגנו ובלי פאניקה, כי אם תהיו ערוכים נכון ובזמן, נעבור את זה בלי מתחים של מחסור. ואם הכל יישאר כמו שקניתם אותו – מה טוב. תשתמשו בו לאט לאט אחרי המלחמה.

המזון הנכון לממ"ד ולמקלט

המזונות שכדאי לאגור לקראת שעת חירום, חייבים להיות קודם כל בעלי ערך תזונתי גבוה כדי לחזק אותנו ולשמור על הגוף והנפש שלנו גם בעת מלחמה, בשהייה ממושכת במקלט או בממ"ד. בנוסף, עליהם להיות מסוגלים להיות מחוץ למקרר ובעלי תוקף תפוגה רחוק. אז, במידה ופיקוד העורף נותן הנחייה להיכנס לממ"ד או למקלט, כדאי שתצטיידו מראש עם המזון והשתייה הנכונים לשהייה בחלל סגור לפרק זמן מסוים.

מזון אטום

קחו אתכם רק דברי מזון בתוקף ואטומים - מדובר על קופסאות ומארזים שמעולם לא נפתחו, כי דברי מזון מתקלקלים מהר יותר בתנאי הממ"ד והמקלט. ליתר ביטחון רצוי שתכינו מבעוד מועד גומיות, שקיות או כל דבר אחד שניתן לאטום אתו את המזון לאחר פתיחתו כדי לשמור על טריותו לזמן רב ככל הניתן.

שימורים וכמה שיותר מהם

קופסאות שימורים הן דבר משביע, טעים ופרקטי למצבים שכאלה ומומלץ לקחת כמה שיותר מהן ע"פ טעמכם האישי - שימורים של תירס, טונה, אפונה, שעועית הם הפופולאריים ביותר. מומלץ לקנות אריזות קטנות כדי לא לזרוק מזון מיותר ולשמור על טריות.

צילום: שאטרסטוק

קרקרים, צנימים וכל מה שיבש!

לחם מתקלקל במהירות רבה לעומת קרקר שנשמר חודשים ואף שנים ולכן מומלץ להביא אתכם סוגים רבים של קרקרים, ע"פ טעמם של בני המשפחה. הקרקרים גם "באים בטוב" עם שימורים של טונה, ממרח שוקולד או כל ממרח אחר שאפשר להביא אתכם כמו למשל ריבה שאינה מתקלקלת בקלות. לא סתם הקרקרים היו חלק בלתי נפרד ממנות הקרב של צה"ל משך שנים רבות

דבש

דבש טהור הוא אחד המזונות הבודדים בעולם שנשארים טריים לנצח נצחים! לכן כדאי לקחת צנצנת דבש דבורים אמיתי שיוכל לשרת אתכם ולהמתיק את האווירה בימים הקשים. לא לשכוח להקפיד על אריזת וואקום לדבש!

פירות/ פירות יבשים

מרבית הפירות לא יחזיקו מעמד במקלט או בממ"ד לאורך זמן ולכן כדאי לבחור פירות עמידים, כמו למשל תפוחים שלא משנה מה יקרה, הם כאן כדי להישאר וכנ"ל לגבי פירות הדר שנשמרים זמן רב גם ללא קירור. מומלץ גם לקחת אתכם מארזים של פירות יבשים כמו תמרים, אגוזים, חמוציות, אגוזי מלך, פקאן (לא קלויים וללא מלח) מישמש, כאלה שמכניסים אנרגיה לגוף ומצב רוח לנפש.

צילום: שאטרסטוק

חטיפים

אין מה לעשות, גם במציאות קשוחה צריך להתפנק מפעם לפעם וכאן נכנסים לתמונה החטיפים, שממש צריך אותם! כדאי לקחת אתכם חטיפים באריזות קטנות כי אריזות גדולות מאבדות טריותן מהר יותר, דוגמאות לחטיפים "נכונים" לתנאים כאלה הם חטיף תפוחי עץ מיובשים, בייגלה דל נתרן, פריכיות אורז

חמאת בוטנים

חמאת בוטנים אטומה היטב יכולה להישמר לתקופה של עד שנתיים - היא תמיד טעימה, מזינה, עשירה בחלב צמחי ועשויה לתת לנו אנרגיה לתקופה הזו, כשהכי כייף זה לאכול אותה בכפית או על קרקר

מזון בעל כמות סרוטונין גבוהה

מדובר על אכילת פחמימות כמו דגנים, קטניות, פופקורן, תירס, פריכיות אורז, מזונות שמעלים את הסרוטונין (אך לא מורידים אותו) הגורמים לתחושה גופנית טובה יותר ושובע

קינוחים מפנקים

בתחום הפינוקים מומלץ לקחת שוקולד מריר וחלווה כממתקים שנשמרים חודשים רבים וגם עושים קצת שמח לכולם. חלווה ידועה כבר שנים בתור מזון הישרדות מצוין מאחר ויש לה חיי מדף ארוכים, היא עשירה בסידן וברזל וכמובן טעימה להפליא.

  • רק מים! – בתחום השתייה מומלץ לשתות אך ורק מים! לא אלכוהול או מיצים שמצמיאים, קפה שממריץ את הדם ומייבש ועשוי לגרום לחרדות בשל הקפאין שבו, אלא רק מים מרווים שמספקים לגוף את הנוזלים שהוא צריך כדי לקבל את האנרגיה הנכונה. מבחינת כמות התחשיב הוא 4 ליטר לאדם ליום בממוצע.

מאיזה אוכל כדאי להימנע במקלט או בממ"ד?

תנאי הממ"ד והמקלט קשוחים יותר מהתנאים בבית -  יש אוויר דחוס, צפיפות, חרדה וכמות אוכל מוגבלת ולכן צריך להיערך בהתאם ובתבונה. וכן, יש גם מספר כללים למה מותר ומה אסור לארוז לשהייה של למעלה מ-72 שעות!

  • שימורים ופיצוחים עתירי מלח - באופן כללי כדאי להימנע מקופסאות שימורים עתירי מלח כמו למשל זיתים וחמוצים מעצם העובדה שהם גורמים לצמא. גם הפיצוחים והחטיפים, שממש מתבקש להביא למקלט כדי לנשנש בזמן השהייה הארוכה ומורטת העצבים הם לא בשורה טובה, כי בדומה לשימורים הם מלאים שומן ומלח, מצמיאים ומזיקים לגוף.
  • חטיפים עם מלח ושומן בכמות גבוהה - אכילה מרובה של חטיפים עשירים במלח ושומן עשויה לגרום לצרבת וללחץ דם גבוה, שעלול לגרום לבעיות בריאותיות שלא ממש יועילו לכם בשעת צרה, לכן רצוי להימנע מהם.
  • לוותר על שוקולד חלב והקינוחים הקונבנציונליים - בעניין הממתקים והקינוחים, לרבים יש נטייה לצרוך שוקולד וממתקים במצבי לחץ וחרדה, דברי מתיקה כאלה מפרישים בגוף סרטונין שגורם לעלייה במצב הרוח, אך לצערנו לא לזמן רב. לממתקים ולשוקולד יש השפעה קצרת טווח, שגורמת בסופו של דבר לירידה ברמת הסוכר בדם שעשויה לגרום לחרדה. לכן, אם כבר מתוק אז שוקולד מריר, דבש וחלבה הם פתרון נפלאים ובריאים לקינוח בתנאי מלחמה.
  • עוגיות ועוגות – שני הדברים הנפלאים האלה, עוגיות ועוגות הן לצערנו לא בשורה טובה לחיי המקלט. שתיהן מעלות את רמת הסרוטונין בגוף מאחר והן עשירות בסוכר, אך כגודל העלייה כך גודל הירידה, אתם עשויים לחוש צניחת אנרגיה שתגביר את החרדה ותגרום לתחושה לא טובה.

שורה תחתונה כולנו מקווים שמלחמת "חרבות ברזל" תסתיים במהרה ללא צורך לשהות יותר מעשר דקות במקלט או בממ"ד. אבל, תמיד עדיף להיות ערוכים לכל מקרה של יבוא.

אהבתם את הכתבה?

כתבה מהממת
131
פחות אהבתי
1

כתבות נוספות של אורלי בויום

Newsletter Icon