נגישות
נגישות

מבצע חרבות ברזל: המסעדות והשפים שמתגייסים למען העם

מסעדות, קונדיטורים ושפים שמתנדבים כדי לבשל ארוחות ללוחמים ותושבי הדרום, וגם ראיון בלעדי עם שלושה מוסדות אוכל ידועים ואהובים משדרות, אופקים ובארי , שמספרים על איך מבשלים לחיילים, גם כשהלב שבור ומדמם.

מגזין REST חדשות האוכל חדשות מהצלחת
אורלי בויום
תאריך פרסום: 13/10/2023, 11:55 תאריך עדכון: 16/10/2023, 11:10

מבצע חרבות ברזל  - המסעדות והשפים שמתגייסים למען החיילים והעם

מסעדות, קונדיטורים ושפים שמתנדבים כדי לבשל ארוחות ללוחמים ותושבי הדרום, וגם ראיון בלעדי עם שלושה מוסדות אוכל ידועים ואהובים משדרות, אופקים ובארי , שמספרים על איך מבשלים לחיילים, גם כשהלב שבור ומדמם.

המלחמה בדרום החלה ב- 7 לאוקטובר - יום ארור שלעולם לא יישכח, עם מתקפת הטרור המפלצתית של החמאס - התקפה שגרמה לאלפי נרצחים שמספרם רק עולה מיום ליום, אלפי פצועים ועשרות חטופים שנמצאים אי שם ברצועת עזה. המלחמה הקשה הזו לא פסחה גם על עסקי המזון והמסעדות בכל חלקי הארץ ובעיקר בעוטף עזה, שנפגעו בצורה מוחצת כשרובן נותרו סגורות ושוממות, כמו המדינה כולה; חלקן נסגרו עד להודעה חדשה, חלקן פתוחות למשלוחים ו'טייק אווי' וחלקן עובדות ימים כלילות כדי לבשל אוכל חם וטעים לחיילים, לאנשי כוחות הביטחון ולתושבי הדרום – והכול כמובן בהתנדבות מלאה ולעתים מכיסם הפרטי של בעלי המסעדה.  לצד אותן מסעדות, ראוי לציין גם את עשרות הארגונים והאנשים הפרטיים שמארגנים משלוחי אוכל, חמגשיות וקינוחים לבסיסים השונים ולתושבי העוטף, שחלקם עדיין נצורים בבתים. כולם גיבורים של ממש שדואגים שהצבא וגם העם 'יצעדו על קיבתם', כי בלי אוכל אין חיים, והם כולם כאן כדי לתת קצת טעם של תקווה דרך הבישול והאוכל.

יקיר טויטו 'הבגט של פרסי' – שדרות, גולן סיידה 'מסעדת התאומים' – אופקים ויקי שגיא מקונדיטורית ללוש של קיבוץ בארי – שלושתם מספרים איך דרך האוכל, הבשרים והקינוחים הנפלאים שהם יוצרים,  הם מרימים את המורל של החיילים, תושבי הדרום ואת של כולנו!

היוזמות הקולינריות של השפים הידועים שהפכו מסעדות לחמ"ל קולינרי

שפים רבים וטובים נרתמו כדי לתרום את חלקם למאמץ המלחמתי, הסבו את המסעדה שלהם לכשרה והפכו אותה לחמ"ל של ייצור אוכל כדי להאכיל את החיילים, כוחות הביטחון ותושבי הדרום – הבאנו טעימה קטנה מרשימה ארוכה ומחממת את הלב;

מסעדת a וטאיזו של השף יובל בן נריה הפכו את המטבחים לכשרים והמסעדות הפכו לאימפריית אוכל עצומה, שמייצרת באופן יומי אלפי מנות מבושלות וטעימות למשפחות הדרום ולחיילים.

מי מכם שרוצה לתרום, כדי שהמטבח יפעל בכל הכוח:

בנק הפועלים, סניף 611, חשבון 156700

ביה"ס לבישול אטיליו שבאור יהודה השייך לשף מיכאל כץ, הפך לחמ"ל קולינרי של ממש שעובד 24/7, כדי לספק מנות חמות למשפחות החטופים והפצועים ולמשפחות השכולות. תמצאו כאן עשרות שפים ושפיות, מתנדבים ומתנדבות, שמאיישים את המקום כדי להכין כמה שיותר מנות לכמה שיותר אנשים שזקוקים לתמיכה ועידוד.

לסיוע ותרומות ניתן לפנות ללינק הבא:

culinaria.org.il@gmail.com

מסעדת האחים - מסעדת האחים הידועה, של האחים יותם ואסף דוקטור, נרתמה למאמץ המלחמתי והכשירה את המטבח שלה כדי שתוכל לייצר כמה שיותר מנות לכמה שיותר בסיסים. במסעדה נמצאים מדי יום עשרות מתנדבים ומתנדבות שהצליחו לייצר כ- 20,000 מנות ליום והפכו לחמ"ל מטורף של אוכל משובח, שמגיע לאלפי חיילים ותושבי הדרום.

לפרטים, ניתן לפנות לנייד: 054-6203434

מסעדת בוקריה האיטלקית והטעימה של רן אלקובי, הסבה את חלל המסעדה שלה לפס ייצור של משלוחי מזון ומארזים ללוחמים שנמצאים בחזית – כאלה שיזכו לאוכל איטלקי משובח ברגעים הקשים.

לתרומות, ניתן לפנות לנייד: 052-5908889

גם השף אייל שני, החליט לנדב מכישרונו למען החיילים כשהוא העלה 'סטורי' ובו צילום של עשרות שקיות ארוזות ובתוכן תמצאו אוכל טעים שמיועד לחיילים שנלחמים בדרום. שני אף ציין ב'סטורי', שהאקט הזה הוא מבחינתו אחד הדברים החשובים שצריך לעשות כדי לתמוך בלוחמים ובלוחמות שנלחמים עבורנו.

'מסעדת התאומים', אופקים "הלכתי ל13 הלוויות והלב קרוע, בחרתי להאכיל חיילים"

'מסעדת התאומים' של גולן סיידה, קיימת באופקים כבר למעלה מ- 25 שנה והיא נחשבת לאחת המסעדות הוותיקות והטובות בעיר, כזו שכל התושבים מכירים. מאז האסון הגדול, גולן מקדיש את כל כספו ומרצו כדי להאכיל את חיילי צה"ל וכוחות הביטחון עם מיטב הבשרים והמאכלים שהוא מכין, יחד עם צוות מסור של מתנדבים שעובדים שעות על גבי שעות "בשבת בבוקר היינו אצל חמותי שגרה לידנו באופקים, פתאום אנחנו שומעים יריות ואזעקות - לאזעקות אנחנו לצערי כבר רגילים, אבל יריות זה משהו שטרם נשמע כאן.  עד 12:00 בצהריים היו כאן רק יריות וחילופי אש וזה היה פחד אלוהים, רק לחשוב שהמחבלים היו בקלות יכולים להגיע לרחוב שלי. הם נסעו על הכביש ראשי ובמזל לא פנו ימינה לרחוב בן שמן, אם היו פונים כאן אז לא היינו כאן כדי לספר". גולן מכיר את כל הרוגי ופצועי האסון והולך למספר הלוויות ביום, הלוויות של חברים ותושבים שהכיר. "אני מכיר כמעט את כל ההרוגים ועד עכשיו הלכתי ל13 הלוויות. ארבעים משפחות באופקים נהרגו והעיר קיבלה מכה חזקה, מכת מחץ שלא תישכח לעולם, ועד היום העיר נצורה ואנחנו לא יוצאים מהבית. אין הרי כל דרך לדעת מתי יגיע המחבל הבא ולכן אנחנו בבית, חוץ מהאכלת החיילים שבאה במקום ראשון ושווה את הסיכון. לקחנו את כל הציוד ההכרחי מהמסעדה – כיריים, כלי בישול, מקרר לסלטים ולבשרים והקמנו חמ"ל שכל תפקידו להאכיל את הלוחמים שלנו. בתחילת השבוע, אני ואחי עשינו 'על האש' ל- 400 חיילים עם מערך שלם של מתנדבים, הבוקר עשינו 250 חביתות והסענו לחיילים. אנחנו מתאבלים על חברי הילדות שלנו והכל קורס, אבל למרות הכאב, אנחנו מנסים לעשות את הכי טוב שאפשר למען מי שלוחם עבורנו!"

'מסעדת התאומים', המלאכה 3, אופקים, 054-6249944

 גולן סיידה. צילום: גולן סיידה

 הכנת חביתות במסעדת התאומים. צילום: גולן סיידה

קונדיטורית 'ללוש', קיבוץ בארי "אפייה למען הלוחמים - זה מה שאני עושה מאז האסון וזה מה שמחזיק ומחזק אותי"

קונדיטורית 'ללוש' הוקמה לפני 15 שנה ע"י יקי שגיא בקיבוץ בארי – אחד מאותם יישובים שספג את מתקפת הטרור הקשה ביותר כשלמעלה ממאה תושבים נהרגו, בתים רבים הוצתו והקיבוץ כמעט ונמחק. בקונדיטוריה יש מגוון בלתי נגמר של עוגות, עוגיות, טארטים, קישים, מתוקים וקינוחים והיא כבר מזמן הפכה למקום עלייה לרגל לחובבי המתוק. כעת הקונדיטוריה סגורה ויקי מנסה להתמודד עם כל הזוועות והאסון הגדול שנחת על הקיבוץ.  הוא מבטיח שיום אחד הוא ישוב לרקוח ממתקים וקינוחים ולעשות מתוק על הנשמה. "אני גר בבארי מגיל 15 ואנחנו כאן כבר שנים -  אני, אשתי המושלמת ושלושת הילדים שלנו  - ואפשר לומר שרק במזל ניצלנו מהטבח הנורא הזה שהיה כאן. למזלנו, בדיוק באותה שבת החלטנו לעשות שבת בקריית מוצקין אצל ההורים של אשתי וזה מה שהציל אותנו. אם היינו נשארים בקיבוץ אז השיחה ביננו הייתה אחרת או בעצם לא הייתה..." אומר יקי שחי את רגעי האימה של יום שבת דרך הוואטסאפ של הקיבוץ. "אנשים צריכים להבין שאנחנו בבארי מכירים את כולם, זו משפחה אחת גדולה ומגובשת עם ערבות הדדית. באותה שבת ארורה ראו בקבוצת הוואטסאפ של הקיבוץ הקלטות והודעות של  תושבים שצועקים שיצילו אותם, שיורים עליהם ואיש לא ניגש אליהם כי את כיתת הכוננות הרגו בעשר דקות. אז המחבלים עברו בית בית ועשו טבח! משפחות נעלו עצמן בממ"ד כי זה היה הסיכוי היחיד להינצל, אבל גם זה לא עזר להן, כי המחבלים הציתו את הבית, אנשים קפצו מממ"ד לממ"ד של השכנים והיה טירוף מוחלט, שלא לדבר על אותן משפחות שנלקחו בשבי. הילדים שלי בגילאי 10,12,13 בדיוק בגיל של הילדים החטופים, שחלקם לומדים איתם בביה"ס ועכשיו צריך להסביר להם את גודל הזוועה". יקי טרם פתח את 'ללוש' אבל בינתיים הוא נוסע מדי יום לביה"ס 'בישולים' בתל אביב, כדי להתנדב שם ביחד עם עשרות אנשים שמגיעים לשם מדי יום ומבשלים לחיילים. "אנחנו מוציאים מדי יום אלפי חמגשיות שמיועדות לחיילים כשאני אמון על נושא האפייה, אפייה למען הלוחמים - זה מה שאני עושה מאז האסון וזה מה שמחזיק ומחזק אותי – לאפות ולעשות שמח וקצת מתוק לחיילים כדי להתמודד עם כל השכול, הכאב והאובדן הנורא".

קונדיטורית 'ללוש', קיבוץ בארי, 054-7918946

 הגר וגבע שגיא מבשלים לחיילים. צילום: יקי שגיא

 הגר, נבו, גבע, הדס ויקי שגיא. צילום: מרין כהן

'הבגט של פרסי', שדרות "הלב שבור ומסרב להאמין שזה מה שקרה כאן בשדרות"

יקיר טויטו הוא הבעלים של 'הבגט של פרסי', מסעדת פועלים וותיקה בשדרות, שבימים שבשגרה, מספקת מגוון של בגטים, בשרים וגם תבשילים ביתיים נהדרים. כעת, מפרוץ המלחמה ועד להודעה חדשה המסעדה סגורה ויקיר נמצא הרחק ממנה, בהוד השרון, מתפלל שהמלחמה הארורה הזו תיגמר כבר והוא ישוב לעשות את מה שהוא הכי אוהב - לבשל.  "המסעדה, שקיימת כבר תשע שנים, סגורה מפרוץ המלחמה והיא עדיין עומדת על תילה שזה ממש כמו נס אחד גדול כי מטרים ספורים ממנה, נחת טיל על מפעל של חומרי בנייה שעלה באש ונשרף כולו. המצב כל כך קשה ומדכא שבחרתי לא לפתוח את המסעדה כרגע, בשעות הקשות שלנו, עם כל הפחד והכאב. ברגע שיכולתי, ברחתי עם אשתי והבנות משדרות היישר לאחותי שגרה בהוד השרון" אומר טויטו, שמכיר את כל ההרוגים והפצועים משדרות. "ביום שישי שלפני האירוע הרצחני של חמאס, הספקתי לאכול צהרים יחד עם הבלש מאיר אברג'יל שהוא חבר טוב שלי - רב-נגד מאיר אברג'ל ז"ל שנהרג בחילופי אש בתחנת משטרת שדרות ולא להאמין שהוא נרצח! שדרות היא עיר קטנה שכולם מכירים את כולם, אז הכרתי את כל הנרצחים, כולם, את דולב ואודיה סויסה שנרצחו ע"י המחבלים, קובי פריאנטה שנרצח בעת ריצת הבוקר שלו בעיר שדרות ועוד רבים ונפלאים שכבר לעולם לא ישובו. הכאב הוא עצום, הלב שבור. כשאמצא כוחות מחודשים אחזור למסעדה ולמה שאני הכי אוהב לעשות בעולם, לבשל".

'הבגט של פרסי', רחוב לסינקי 1, שדרות, 050-2768857

לצפייה בכל המסעדות בדרום באתר רסט

צילום תמונת שער: גולן סיידה

אהבתם את הכתבה?

כתבה מהממת
18
פחות אהבתי
1

כתבות נוספות של אורלי בויום

Newsletter Icon