נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

לבד בחזית
את האהבה הגדולה של חיפה למסעדות סיניות ניתן היה ממש להרגיש עד לפני כעשור וחצי בכל שכונה ושכונה. מהעיר התחתית ועד לשכונת דניה שעל הכרמל, המסעדות הסיניות שלטו בכיפה הקולינרית החיפאית ולעתים נראה כאילו הן עתידות לשלוט בה לנצח. אבל לאט לאט החיך החיפאית החליטה שלא על הרוטב החמוץ מתוק לבדו יקום וייפול מקל האכילה. בלי ששמנו לב עוד סושיה נפתחה ועוד סינית נסגרה, עוד מזללה תאילנדית קמה ועוד מסעדה סינית נפלה וכיום ניתן לספור את המסעדות הסיניות הפעילות בעיר על אצבעות יד אחת של דמות מצוירת בעלת שלוש אצבעות.

יתרה מזאת, ישנה רק מסעדה אחת שנשארה בבעלות המקורית מאז שנפתחה ושבין סיריה במטבח, עוד תוכלו למצוא טבחים שארץ לידתם היא סין. קוראים לה יאן יאן, אותה אחת שפתחה את שעריה ב- 1984 ומאז, קרוב לשלושה עשורים, היא מוכיחה לכולנו שאוכל טוב באמת, פשוט לא יוצא מהאופנה.

מסועדים ותיקים ועד תיירים סיניים
הסועדים הנאמנים של יאן יאן אכלו במקום בתור ילדים וכיום מגיעים בהמוניהם עם הילדים שלהם, כדי לחנך את דור ההמשך לאוכל איכותי. לצדם יושבים תיירים סיניים, שלפי הבנתי לא מוכנים לעלות על המטוס לארץ אם בתכנית הטיול לא מצוין בפירוש ביקור במסעדת יאן יאן. בנוסף לסועדים האדוקים ולתיירים, יושבים במקום בדרך קבע אנשי עסקים מהסביבה הקרובה, צעירים בחופשת סמסטר, זוגות שבאים לתפוס קצת רומנטיקה סינית ומשפחות שבאות לאכול אוכל טוב ובזול.

אם בעבר היו גודשים את המסעדה גם מוזמנים של אירועים פרטיים, הרי שהיום מוקצה להם חדר מיוחד שיכול להכיל עד שבעים סועדים. מיותר לציין שהחדר המיוחד והמרווח מצויד בציוד מולטימדיה והוא מיועד באופן ספציפי לאירועים, כדי שהסועדים הרגילים יוכלו ליהנות מארוחתם באין מפריע בכל ימות השבוע.

מזמינים על עיוור
אימא הכירה לי את המטבח הסיני ובתור אחת מהסועדות הנלהבות של המטבח המיוחד הזה, היא תמיד שמחה לשבת איתי ביאן יאן. למרות שאת המרקים ואת העיקריות אנחנו בוחרים מתוך מודעות, את הראשונות אנחנו בוחרים מבלי לדעת מה באמת נקבל. שמות המנות כתובים באותיות עבריות אבל בשפה הסינית ולמען ההמחשה, אכתוב שהפעם בחרנו להזמין צ'ה סו פאו (32 ₪) ופאן קואי (32 ₪). לא התאכזבנו כשגילינו עם הגיע המנות לשולחן, שהפאן קואי הם למעשה כיסונים מבצק אורז מאודה בצורת סהרון, שבתוכם נתחבו שפע ירקות ובוטנים ושהצ'ה סו פאו, הן מעין לחמניות מבצק שמרים מאודה שהכילו תועפות של בשר לבן ברוטב ברביקיו חלומי. הייתי כותב שתענוג לקחת סיכון ביאן יאן אבל כל מי שמכיר את המקום יודע שלא מדובר בסיכון... למנות הללו קדמו שני מרקים מסורתיים (חמוץ מתוק ותירס) ולפני העיקריות היינו חייבים לחטוף גם סלט סיני גדול (24 ₪) עם המון קצח, סוכר וחומץ.


Sharing, זה כל הסיפור
למרות שמדי פעם אנחנו אוהבים לגוון, לכל אחד מאתנו יש את העיקרית האהובה עליו וגם הפעם החלטנו לדבוק במוכר ולהזמין את המנות שמלוות אותנו שנים. אימא בחרה בספריבס ברביקיו (75 ₪) ואני בברווז ברוטב דבש ושום (75 ₪) ועד בוא העיקריות לא הצלחנו להפסיק לדבר. ברגע שהגיעו העיקריות לשולחן כבר השתררה דממה.

הן הונחו על מתקן החימום המסורתי כשלצדן אורז מטוגן עם המון ירקות ומעליהם, מלוא החופן פקאנים סיניים. אימא החלה לטפל בצלעות המופלאות ואני בשוק הברווז הצלוי. הבשר החליק מן העצמות והאורז המצוין קיבל חיזוק של רוטב ברביקיו. בשלב מסוים החלפנו מנות כי לאכול מנה לבד במסעדה סינית זה חטא רציני, עד שבסופו של דבר נשארו בצלחות רק עצמות.



לקינוח הזמנו שני דים סאם של בוטנים וקוקוס (25 ₪) ושלושה כדורי סורבה (20 ₪), שניים בטעם קוקוס ואחד בטעם דובדבנים. פשוט כי לפעמים מתחשק לנו להתגעגע קצת לבננה המטוגנת...

החזרה הביתה
במהלך הארוחה ישבנו על דק העץ הרחב שבשטחו מתמרים עצי דקל גדולים ותפסנו בריזה של אחר צהריים. האווירה ביאן יאן תמיד רגועה כל כך עד שהחזרה לרחוב ולשגרה היא לא עניין של מה בכך. מאוחר יותר כשדיברתי עם אימא בטלפון, התברר ששנינו הלכנו לישון ישר אחרי שחזרנו הביתה, כנראה, כדי להמשיך את החלום.

חשבון בבקשה
מרק חמוץ חריף - 18 ₪
מרק תירס - 18 ₪
צ'ה סיו פאו - 32 ₪
פאן קואי - 32 ₪
סלט סיני - 24 ₪
ספריבס ברביקיו - 75 ₪
ברווז ברוטב שום דבש - 75 ₪
דים סאם מתוק - 25 ₪
סורבה אננס ודובדבנים - 20 ₪
סה"כ - 319 ₪


*כתבה פרסומית.

*הכתבה מכילה תוכן שיווקי

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
רב דורית
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר