נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

גוגל מספר לי שסמרקנד היא העיר השנייה בגודלה באוזבקיסטן, מתהדרת בארמונות ומסגדים יפהפיים. "סמרקנד" הוא גם השם של שתי מסעדות - בתל-אביב ובאור יהודה, שמציעות מאכלים מן המטבח הבוכרי. בסיומו של יום עבודה מתיש, וכאשר המקרר הריק שלי מזכיר לי שהגיע הזמן לעשות קניות, ארזתי את עידו והגענו אל סמרקנד התל-אביבית. 
האושפלוב של סמרקנד
קודם כל יפה
כבר בכניסה מבינים שבמסעדה הזו חושבים בגדול. שערי ענק מעוטרים במוזאיקה, כיפות אבן, קשתות וסיתותי אבן מרהיבים. כל אלה מבקשים ומצליחים לתת תחושה של טיול במחוזות מרוחקים. המסעדה חולשת על בלוק שלם. בצמוד אליה חצר נאה בה בחרנו לשבת, וגם אולם אירועים נפרד ורחב-ידיים. גוגל אומר שבאוזבקיסטן של תחילת ספטמבר כבר ממש קריר, אבל בתל-אביב נעים לנו מאוד. זה עוד לפני שפגשנו במלצרים. הם זריזים וחייכנים וגאים מאוד במנות שיוצאות מהמטבח. אני לא יודע אם זו מסורת השירות הבוכרית; זו בהחלט אינה מסורת תל-אביבית. 

בהמלצתו של אמיר המלצר, לא ויתרנו על סלטי הפתיחה (10 שקלים לסועד, להפתעתנו). זיהינו שם נגיעות מזרחיות לצד הלהיטים הישראליים. סלק רענן, סלסה פיקנטית, חציל קלוי, חמוצים. הכל fresh וטעים ומשתלב מצוין עם הלאפה הרותחת שקיבלנו (5 שקלים). ואם יש לאפה, הזמנו גם צלחת חומוס (22 שקלים). המלצרים לא הרשו לנו לוותר על לחם בוכרי (12 שקלים). כפי שכתוב בתפריט, הלחם הזה אכן רך מבפנים ופריך מבחוץ. נראה כמו ביגל'ה אבל טעים הרבה יותר. 

לא קרפעלך, אלא מאנטו
למנות ראשונות התנסינו בצ'יבורק ובמאנטו. מאנטו (35 שקלים) הן כופתאות מאודות ממולאות, שיזכירו למי שלא מכיר את המטבח הבוכרי מעין קרפעלה גדול או דים סאם לבנבן. הן ממולאות בשר ותיבולן עדין. המאנטו של סמרקנד הצטיינו בצורה נאה ונדיבות מילוי והיו תענוג אמיתי. המנה כוללת חמישה כאלה. הצ'יבורק (9 שקלים) הוא מעין סמבוסק מטוגן ודק בצק ממולא אף הוא בבשר. הצ'יבורק היה גדול וחם, ומתובל היטב. הבירות שלנו (25 שקלים להייניקן מהחבית) השתלבו היטב ותרמו לאווירה השמחה.
מאנטו מהמטבח הבוכרי. סמרקנד
למנות עיקריות הזמנו את מנות הדגל המוכרות יותר של המטבח, הבאחש והאושפלוב. שתיהן מנות מבוססות אורז ובשר, ושתיהן לא אכזבו. הבאחש (35 שקלים) הוגש כתלולית אורז נאה וירקרקה, שמקבלת את צבעה מעשבי התיבול הרבים של המנה הריחנית. האורז מבושל עם גרגרי בשר טחון והשילוב מוצלח מאוד. גרסת האושפלוב (35 שקלים) של סמרקנד היתה מוצלחת במיוחד, והוכרזה בשולחננו ככוכבת הארוחה. האורז מוגש יחד עם נתחי בשר רך שמתפרק אל תוך עסיסיות רוטב עדין. שתי המנות היו גדולות ונדיבות, וניכר שהמסעדה לוקחת ברצינות את מסורת האירוח הבוכרית הדוגלת, כידוע, בשלושה עקרונות בסיסיים: שפע, שפע, ועוד שפע.

עושר בוכרי
בסמרקנד מציעים גם מבחר בשרים על האש, ויש מבין הסועדים שבוחרים ליהנות מהחלק הזה של התפריט. אנחנו ויתרנו; המנות שהזמנו הספיקו כדי להשביע שני מבוגרים רעבים. קינחנו עם קנקן תה בוכרי (10 שקלים) לוהט וסופלה שוקולד (17 שקלים). בסמרקנד אמנם מתגאים בייחודיות של המטבח הבוכרי שהם מייצגים, אבל הייחודיות האמיתית מתבטאת ביחס בין עלות הארוחה במקום, השירות המהיר והאדיב, והאוכל הטעים. מה שאולי מובן מאליו אי שם במזרח- רחוק מלהיות כזה בתל-אביב.

סמרקנד, יחזקאל קזז 18, אור יהודה. 053-9439869

* הכותב הוזמן אל המקום כאורח

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
סמרקנד  בתל אביב
053-9440052

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
הבשר הכי טוב בשלושת הקצבים
 ארוחת ערב באטמוספירה
שמוליק כהן – מוסד קולינרי בתל אביב
ארוחה שווה בשאול בשרים באור יהודה
ביקור מוצלח במסעדת ארמיס
ביקור במסעדת גחלים הכשרה ברמת גן
ביקור במסעדת גחלים הכשרה ברמת גן
יודעת לפנק: לחם בשר
דרבי בר דגים: מסעדת הבית של חובבי הז'אנר
בוצ'רי דה ברילוצ'ה - עיירה ארגנטינאית בלב תל אביב
בית ויס התחדש: ברוכה הבאה פוזיטינו
ברונו מארס בפארק הירקון – איפה אוכלים?