נגישות
נגישות

אוכלים, נהנים ותורמים לחברה

גוונים בקפה באשקלון הוא הרבה יותר מבית קפה רגיל. אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים נמצאים בו כחלק מתהליך השיקום שלהם, ועבור הסועדים מדובר במקום עם אווירה נעימה ואוכל טעים. פגשנו את מנהל המיזם לשיחה על מקום מצליח שיש בו תרומה חברתית ענקית

המלצות קולינריות חדשות מהצלחת
אלדד שחר
תאריך פרסום: 03/05/2016, 11:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

לפני יותר מחמש שנים, בשכונת נאות אשקלון, נפתח מתחם קולינרי מיוחד במינו המופעל על ידי אנשים מיוחדים במינם. למקום קוראים גוונים בקפה ומדי יום ביומו מתקיימים בו כנסים מקצועיים, ישיבות הנהלה, מסיבות רווקות, ימי הולדת ועוד אירועים שבהם נהנים המוזמנים מארוחת בופה עשירה ומושקעת. 

מתמודדים עובדים
מה שרבים מהאורחים של גוונים בקפה לא יודעים, זה שהמקום מופעל על ידי אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים מגוונים, כמו לדוגמה נשים המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה, לוחמים הסובלים מהלם קרב ועוד כהנה וכהנה אנשים אמיצים, הנקראים במקום - "מתמודדים". המיזם החברתי המשגשג שייך לעמותת גוונים, המפעילה יותר מארבעים תוכניות שונות לאוכלוסיות מוחלשות בכל רחבי הארץ. תפסנו את מנהל המיזם, עומר קרקו, לשיחה כנה על הפעילות הכל כך חשובה ומבורכת שהוא לוקח בה חלק. 

בתור מנהל המיזם, מה אתה יכול לספר לנו על הרקע של העובדים במקום?
"בגוונים בקפה עובדים אנשים בדיוק כמוני וכמוך, שתפקדו בחברה באופן נורמטיבי לחלוטין. רבים מהם נשואים וכן לא מעטים מהם הורים לילדים. מדובר באנשים שניהלו חיים מלאים ועשירים, ישנם גם רבים שמילאו תפקידים חשובים בחברות מוכרות וכמובן שחלקם גם בעלי השכלה גבוהה, בדיוק כמו רבים בקרב הציבור הרחב. לצערי, בשלב מסוים החיים שלהם סטו מהמסלול הנורמטיבי על רקע כזה או אחר, כמו ספינה שעולה על שרטון בלב ים ואנחנו למעשה מנסים להחזיר את כל האנשים היקרים האלה למסלול הנכון. זהו תהליך הדרגתי מאוד שבו צעד אחר צעד הם בונים מחדש הביטחון העצמי ותחושת הערך העצמי שלהם. במסגרת התהליך השיקומי מנסים לפתח בהם את תחושת המסוגלות ולהקנות להם כלים שיסייעו להם לחזור לשוק העבודה ולתפקוד מלא במידת האפשר". 
גוונים בקפה
האם תוכל להרחיב מעט על הקשיים שמהווים את מנת חלקם של העובדים?
"העובדים שלנו מגיעים ממקום לא מואר במיוחד בחיים שלהם, בלשון המעטה, כאשר עבור חלקם אפילו האינטראקציה הפשוטה ביותר עם אדם זר עשויה להיות מאתגרת מאוד. מעבר לזה, רוב הציבור פשוט לא מודע לכך שאחד הקשיים הגדולים ביותר של אדם המתמודד עם קושי נפשי, הוא האופן שבו החברה מתייחסת אליו, המשפיע מטבע הדברים על האופן שבו הוא מתייחס לעצמו. במילים פשוטות, לצד הרצון לשקם את המתמודדים, השאיפה הגדולה שלנו היא לנפץ את הסטיגמות, כשהכוונה היא הן לסטיגמות של הציבור וקהל האורחים והן לסטיגמות שמחזיקים העובדים כלפי עצמם".

מה היתרונות בעבודה עם אנשים הנמצאים בתהליך של שיקום רגשי ונפשי?
"העבודה בקפה היא למעשה השלב הסופי של תהליך שיקום מורכב ורב רבדים. כלומר, מעין תחנת מעבר שאחריה יוצאים העובדים לשוק העבודה ולכן היא מהווה שאיפה עבור רבים מקרב אלו הנמצאים בשלבים השונים של התהליך. יש יתרונות רבים הרלוונטיים הן לעובדים, הן למקום והן ללקוחות. מקום העבודה יוצא נשכר כיוון שמחויבות ואהבה כזו לעולם לא תוכל למצוא בעובדים המגיעים למקום העבודה שלהם רק כדי להחתים כרטיס; העובדים יוצאים נשכרים כיוון שהם עושים עוד צעד בדרך לשוק הפתוח ומגלים מדי יום ביומו שיש להם יכולות שכלל לא היו מודעים אליהן, ואילו הלקוחות יוצאים נשכרים כיוון שהאווירה הנוצרת על רקע כל האלמנטים שמרכיבים את המקום מתאפיינת בחמימות, מסירות ואותנטיות שאין במקומות אחרים". 

האם יש סיפור הצלחה מרגש במיוחד שיצא לך להיחשף אליו במקום?
"סיפורי הצלחה מרגשים לא חסרים כאן, אבל אותי מרגש באופן מיוחד הסיפור של מנהלת המשמרת שלנו, שהחלה את דרכה במתחם בתור מתמודדת מן המניין. לאחר שהשלימה את תהליך השיקום, במקום שתצא לשוק הפתוח, הוחלט בהחלטה משותפת שהתקבלה פה אחד, שתקודם לתפקיד של מנהלת משמרת ובעצם תישאר לעבוד אתנו כאן בקפה. היום אני גאה להגיד שהיא עושה חיל בעבודה שלה ומנהלת ביד רמה גם את האירועים המורכבים והחשובים ביותר שלנו, לא פחות טוב ממני או מכל עובד מקצועי אחר". 
גוונים בקפה - מבט מבפנים
ולצד סיפורי ההצלחה, האם ישנם גם רגעים קשים מבחינה רגשית?
"הרגעים הקשים ביותר הם אלו שבהם אתה מבין שתהליך השיקום של העובד הסתיים, ושאין לך ברירה אלא להיפרד מאדם שעברת אתו דרך כל כך ארוכה ולא פשוטה כלל וכלל. אמנם אנחנו ממשיכים ללוות את העובדים גם בדרכם החדשה, אבל מן הסתם זה כבר לא כמו לבלות אתם במשך שעות ארוכות מדי יום". 

איך האורחים מגיבים כשהם מגלים שאת הארוחה שלהם הכינו אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים, הנמצאים בתהליך שיקומי?
"לעתים קרובות, בסיום הארוחה הלקוחות מבקשים לפגוש את השף וללחוץ לו את היד. אתה יכול לתאר לעצמך כמה הם מופתעים כשהם מבינים שאנחנו פשוט לא מעסיקים שף במקום. אמנם קיבלנו ייעוץ מקצועי וליווי מסור מהיועץ הקולינרי הבכיר עדי בן דן, אבל כל המנות שמרכיבות את הבופה שלנו הן מעשה ידיהם של המתמודדים. אנחנו לא מעסיקים מנקים, מלצרים או טבחים מקצועיים, ובכל זאת אירוע אחרי אירוע קוצרים מחמאות מהאורחים, שרבים מהם הופכים תוך זמן קצר ללקוחות קבועים". 
אני מודה לך ומאחל לך, למתמודדים ולמיזם המון הצלחה. 

גוונים בקפה, נווה שלום 32, אשקלון. 054-6689038

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
גוונים בקפה באשקלון
053-4247784

תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
דלידה בפלורנטין: טעמים, אווירה ו'מועבט'
הקובה של מומו
מסעדות מומלצות בעיר התחתית בחיפה
תבשילי הקדירה הכי טובים במסעדות בתל אביב
ארוחה במסעדת צ'יינה ביי
יאניביצ'י עושים קולינריה משובחת
מסעדות מומלצות בקיסריה
מסעדות מומלצות בפתח תקווה
פורטו – מטבח ים תיכוני: אווירה נעימה ואוכל משובח
סוהו: אסיאתית אמיתית ראשון לציון
חדש ומלוח: אנין  המסעדה החמה של ים המלח נפתחה
מונא - ביסטרו ירושלמי אלגנטי