נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

מסקר שערך משרד התמ"ת בשיתוף המועצה הלאומית לשלום הילד עולה כי לילדים יש השפעה על החלטות צרכניות של המשפחה. %58.2 מן ההורים מסכימים שקניית מזון לבית מושפעת מהעדפותיהם של הילדים, 50.1% סבורים כי לילדים יש השפעה רבה על קניית מוצרים הקשורים אליהם ישירות ו-13% מעידים כי לילדים יש השפעה על רכישת מוצרים כלליים למשפחה. מכיוון שמדובר בקבוצת גיל צעירה יחסית, עורכי המחקר סבורים כי השפעתם בגיל מבוגר אף גדולה יותר.

נראה כי מסעדנים בארץ הפנימו כי ילדים הם קהל מטרה שלא ניתן להתעלם ממנו. רק לפני 15 שנה לא היו קיימים תפריטי ילדים במסעדות.בדרך כלל הופיעה מנת ילדים בתפריט הכללי. תפריט ילדים מעיד על התפתחות ועל תשומת לב הולכת וגדלה לפלח שוק זה. רוב המסעדות זקוקות ללקוחות ייחודיים אלה ויוצאות נשכרות מאירוח ילדים. מסעדנים שמבינים כי בסופי שבוע  כל החלטה של ההורים  על יציאה למסעדה כזו או אחרת תסתמך על השאלות: האם המסעדה מתאימה לילדים? האם יש להם מה לאכול שם? האם יש להם מה לעשות שם? יעשו הרבה כדי להתאים את המסעדה לקהל זה. אילו פתרונות מתאימים יכולים להציע המסעדנים?

החוויה בראש
אהובה תורג'מן, מנכ"ל רשת BBB רואה בפלח שוק הילדים את אחד הקהלים היותר חשובים. לתפישתה, אף מסעדה בדרגת מחירים נמוכה עד בינונית, לא יכולה להתעלם מקהל גדול כזה. תורג'מן מאמינה כי ביקור במסעדה עם ילדים אינו מסתכם אך ורק בפתרונות האוכל המוצע, אלא חייב להעניק לילדים ערך מוסף. זה יכול להיות פרס או מתנה קטנה, פעילות יצירה וצביעה, הפעלה חווייתית או מסכי מגע. כל דבר שיצור לילדים את החוויה. "אנחנו מאמינים שילדים צריכים לקבל בראש וראשונה חווית ביקור טובה. בעזרת החוויה או דרכה, אנו 'מכניסים' את הטעם ואת המנות השונות. ילדים אינם מגיעים למסעדה כדי לאכול, אלא כדי לקבל את ההפתעות שהם אוהבים".

איך בכל זאת מעודדים את הילדים לחוויית אכילה?
"הכנו עבורם תפריט ילדים עם מנות מצולמות מהן הם בוחרים מה לאכול. אנו משיקים לקראת הקיץ שתי מנות חדשות שאנו מאמינים שיצברו פופולריות בקרב הילדים וכמובן, כמו תמיד, שמים דגש על שלל פעילויות מרתקות כמו חלוקת חוברת צביעה עם דמויות מוכרות, פעילות ב'מוגובי', אתר אינטרנטי לילדים עם פריטים ששייכים בלעדית לאתר זה, אלו הם פריטי אספנות מבוקשים בקרב הילדים וכמובן, מסכי מגע עם משחקים ייעודיים לילדים".
גיא פרץ,  מנכ"ל ובעלים של קבוצת GFB המפעילה מסעדות במתחמי תיירות ונופש מסכים:

"מסעדות צריכות לספק להורים ולילדיהם מגוון רחב של פתרונות. הילדים הם קהל בעל פוטנציאל רחב, שראוי להתייחס אליו בצורה דיפרנציאלית. כלומר, לבנות עבורם תפריט מיוחד וייחודי שמתחבר לעולם שלהם, ובמקביל ליצור מערכת גירויים שאינם בהכרח קשורים לקולינריה.  כמובן שחשוב שהאוכל יהיה טעים ובריא, אבל חשוב לזכור שהילדים אוהבים אוכל פשוט ובסיסי, וכל האתגר של המסעדן היא בעטיפה שאתה יוצר מסביב לאוכל. היא זו שיוצרת את מערכת היחסים עם הילדים. לדוגמא, חוברת צביעה מיוחדת או הפעלות מיוחדות לילדים".

ילדים זה שמחה. צילום: עמית צביה ואן וסרמן

בטעם ילדותי
חווית השהייה במקום היא ללא ספק אלמנט חשוב בהנאת הילדים, אבל תפקיד המסעדה הוא מן הסתם גם לספק חווית אכילה חיובית שכוללת טעם מותאם לילדים. "לילדים יש חיך מאוד רגיש ואי אפשר להעמיס עליהם טעמים" מסביר מורן לידור, שף פיתוח וייעוץ בחטיבה המקצועית של אסם נסטלה פרופשיונל.

"ילדים אוהבים טעמים מאוד בסיסיים ולא מתוחכמים לדוגמא ברוטב עגבניות מומלץ לא להוסיף שום או בזיליקום אלא להסתפק ברוטב עגבניות בלבד". תורג'מן מסכימה עם קביעה זו ומוסיפה: "ילדים מעדיפים לאכול פסטה נקייה עם קטשופ מאשר עם רוטב עגבניות מושקע בעל טעמים דומיננטיים. אם מגישים להם מנות כמו אפונה או שניצל חשוב שהאפונה תהיה ללא תוספות ואפילו הציפוי של השניצל יופיע ללא שומשום".

אילו מנות פופולריות בקרב ילדים? פרץ מונה את הרשימה ללא היסוס: " המאכלים שילדים אוהבים הם המבורגר, שניצל, נקניקיה, גלידה וצ'יפס". לידור מדגיש כי בשנים האחרונות תפריטי הילדים במסעדות עברו מהפך אמיתי. מסעדנים רבים שמספקים לילדים את המנות האהובות, הפנימו כי קיימת דרישה מצד ההורים לספק מנות טעימות מחד ובריאות מאידך.

"אני לא אוהב את המילה 'טרנד' בריאות" מסביר לידור "היות ולא מדובר בטרנד אלא בתופעה שלא תחלוף אלא רק תתגבר. המגמה הרווחת ביותר היא בפיתוח ארוחות ילדים עם מרכיבים תזונתיים בריאים יותר. "להורים היום יותר מפעם חשוב שהמנות יהיו מזינות. גם אם הילדים בוחרים בנקניקיה, היא צריכה להיות עשויה מרכיבים משובחים יותר. כדאי למסעדן להציע בתפריט מנות עם פחמימה מורכבת ועם ירק. בהתאם למגמה ברורה זו, פיתחנו באסם נסטלה פרופשיונל במיוחד עבור השוק המקצועי קציצות עם רכיבים טבעיים, עוף, פתיתים מחיטה מלאה, פתיתי אורז עם מג'דרה" הוא מפרט ומוסיף: "ההשקעה של המסעדנים בתפריט הילדים באה לידי ביטוי גם בבחירה בחומרי גלם איכותיים יותר. אם בעבר מסעדנים חיפשו את רטבי העגבניות הזולים ביותר, היום הביקוש נוטה לעבר רטבי עגבניות איכותיים ללא חומרים משמרים. המסעדנים מבינים את הערך המוסף בקניית חומרי גלם איכותיים".

לא בלי קטשופ
מסעדה היא לא המקום לחנך ילדים למזון בריא. את העבודה הקשה הזו צריך לעשות בבית. אפשר להציע אלטרנטיבה בריאה יותר, אבל כדאי לספק לקהל זה את מה שהוא אוהב, ומה שילדים הכי אוהבים זה קטשופ. בכל מסעדה, ממסעדת פועלים ועד מסעדת גורמה, אם אתה רוצה להאכיל ילדים, אל תשכח את הקטשופ.

תורג'מן מסכימה בכל פה: "קטשופ חייב להיות מלווה בכל ארוחה ולכל אחת מן המנות זה חלק בלתי נפרד מתכנון התפריט. להערכתי, ילדים במדינת ישראל ממש גדלים על הקטשופ ולא יכולים לדמיין ארוחה בלעדיו. זהו הטעם הנלווה המבוקש ביות ר בכל ארוחה". גם פרץ מדגיש את חשיבות הרוטב הפופולרי ומספר כי במארזים הידידותיים לילדים בצורת רכב או ספינה, תכננו מקום מיוחד לרוטב הקטשופ ואילו לידור מדגיש את חשיבות הבחירה ברוטב קטשופ בריא יותר: " ילדים בישראל ממש גדלים על קטשופ, זה חלק מהתרבות הקולינרית שלנו והולך יד ביד עם הווי ישראלי. כיום יותר ויותר צרכנים בעלי מודעות מחפשים במסעדות ובבתי מלון קטשופ עם רכיבים טבעיים בלבד".

איך מעסיקים ילדים בזמן הארוחה?

  1. ציור על הפלייסמנט או על תפריט הילדים. המשדרגים מניילנים את הפלייסמנט ומעניקים אותו כמתנה לילדים הביתה. היתרון: קל זמין ונוח. החיסרון: האמנים הצעירים עלולים לצאת מהמסגרת ולקשקש גם על הכסאות והשולחות
  2. ארגז צעצועים – עם מכלול רחב של משחקים שונים יספק תעסוקה ארוכה לילדים קטנים. היתרון:  פתרון פשוט וזול. החיסרון: מכונית שתתגנב מתחת לרגלי המלצרים עלולה לגרום לנזק גדול.
     
  3. מפעיל/ליצן/קוסם/שעת סיפור – פעילות ייחודית וייעודית בשבת בבוקר או בשישי בצהריים עשויה להפוך לאבן שואבת עבור קהל הילדים וההורים. אולם חשוב לוודא כי המפעיל מיומן מספיק ומשעשע דיו. היתרון: משיכת קהל מראש. החיסרון: דרוש מרחב.
     
  4. בצק/פלסטלינה – היתרון: ילדים מצטיינים עשויים לעזור במטבח. החיסרון: ילדים מצטיינים עלולים להדביק לריפוד.
     
  5. הפתעות/פרסים. היתרון: ילדים מתים על זה. החיסרון: חור תקציבי. יש הרואים בפרסים סוג של שוחד לא לגיטימי.
     
  6. משחקי מחשב. היתרון: הילדים מרותקים. האבא גם. החיסרון: הם לא רוצים לעזוב את המסעדה.
צילומים: עמית צביה ואן וסקמן. מסעדת דיקסי ראשון לציון  
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
מהפכת הקפה
פשטות מחושבת ורישול מסוגנן: ביסטרו מצדה
בכל פינת רחוב: פיצריות גורמה
הקבב של המדינה
בעיניים פקוחות לרווחה
על פרארי, פסטה ומה שביניהם
"אני לא יודע איך עושים את זה אחרת"
חותמת אישית
מה כדאי לכם לאכול באזור  הכנרת?
שאטרסטוק/אילוסטרציה/מסזעדות בסכנת סגירה
"שניים על הבר, לא מעשנים": שובן של המסעדות
בירה מליגה אחרת